Historisch Archief 1877-1940
l
i
..*. ?
-£
K
l l v
/
t):.'' ?' f
??f ' i
HYDRAULISCHE REMMEN
MET AFZONDERLIJKE OLIECYLINDERS
EN LEIDINGEN VOOR ACHTERWIELEN
EN VOORWIELEN
DERDE N VIERDE VERSNELLING
GERU1SCHLOOS EN PRISE-D1RECT
LAAG ZWAARTEPUNT EN
GROOTE SPOORPREEDTE
AUTOM. RADIATOR SHUTTER
RUIM KOETSWERK
VEERBOUTEN .N RUBBER
LAGERS
rr>r*v.*','-'1
* &"
>A^
TELEFOON
Eetvreugde- en leed op het tooneel
door B. Rannucci-Beckmann
Teekeningen door Is. van Mens
IJ het tafeldekken begint 'tal. De vijandelijkheid en dwarsheid gebrek aan eerbied, eerbiedafdwingende problemen te behandelen,
kier levenlooze voorwerpen is bij een generale repetitie vol kwaad- waar vele wijze lieden hun wijze oordeel al over hebben uitgesproken
aardige listigheid. Lepels vallen op den grond, komen midden onder met gepasten eerbied.
de. tafel terecht of zijn plotseling zoek. De wijn vloeit halstarrig naast Ik zou het hebben over het eten en drinken op het tooneel, een
de glazen en de soep, die al met geen geweld in de soeplepel te krijgen wel niet zoo ,,belangrijk" maar een toch altijd ,.lastig" probleem.
\v-as, komt naast 't bord op het schoone tafellaken terecht, dat voor Bij een opera of bij een groot classiek stuk heb je 't makkelijk,
de première al niet meer bruikbaar is. Het is na de ,,generale" een daar schenken zij met zwier den nektar uit gouden kannen in
onzichtstaalkaart van alle vaste en vloeibare stoffen door den requisiteur, bare dito bekers, en als de tenor bij een aria zijn kroes in vervoering
in overleg met den regisseur en de tot eten en drinken veroordeelde
acteurs en actrices, aangeschaft.
De gezelligste huisvrouw, die je, als je bij haar op bezoek komt,
in een oogwenk en onderwijl druk
pratend.eenvolslagendinervoory.ct, zonder hulp van een dienst
meisje, heeft twee linkerhanden
als zij in een rol een tot het aller
eenvoudigste gereduceerde tafel
bedienen moet. Zij vergeet haar
paar woorden tekst terwijl zij
op het allermoeielijkst probleem
broedt, hoe zij de borden in
i'lkaar moet zetten Waarop mes
sen en vorken liggen en als zij
den glorieuzen inval heeft de
messen en vorken eerst op n
bord te leggen wat zij thuis
zonder er ook maar een
oogenblik bij te denken machinaal
doen zou ~?is haar beurt om
iets te zeggen al voorbij en hoe
/ij ook haar best doet, n nies
blijft altijd tusschen de borden
on het onzeker balancceren
van het, uit zijn evenwicht ge- ^x
brachte stapeltje, doet haar ook
haar volgenden zin vergeten.
En de huisgenooten en gas
ten, die mee om de tafel zitten,
kijken haar aan, met den
vriendelijken glimlach van het ge
sprek" bevroren op hun gezich
ten en gaan bereidwillig en
..onopzettelijk" meehelpen, wat
beteekent dat zij haar weer uit
de handen nemen wat zij net
beweegt in hori/ontale richting en hem daarna ,,tot den bodem
ledigt", langdurig als of hij tot den rand toe gevuld was, dan trekt
niemand zich daar iets van aan.
bij
De acteurs komen
Maar bij stukken, waar de
acteurs niet op moreele
..cothurnen" staan, wil het publiek nu
eenmaal de illusie hebben, dat
de menschen aan den overkant
van het voetlicht ook werkelijk
eten en drinken.
Het realisme heeft het op
/ij n geweten.
Antoine, wars van houten
kippen en wassen vruchten,
hing op een tooneel, dat een
slagerswinkel voorstellen moest,
een half ,, bloederig en authentiek
geleefdhebbend" kalf aan een
haak.
En bij de eerste
Heyermansopvoeringen ? dampte de
soepterrien, als het deksel er afge
nomen werd. allerhuiselijkst
en was de koffie zoo, echt, dat
je de geur rook tot op de ach
terste plaats van het schellinkje.
Dat noemde wij toen
tooneelhervoniiingen. Ja, Ja!
Xti leven wij in een tijd van
..aanduiden" en ,, oplossen", en
wij trachten de eeterijen zoo
veel mogelijk te beperken.
Maar het publiek, hetgroote
publiek", is, hoe artistiek zij
ook willen doen, nog altijd dol
op ,,net echt."
Kopjes thee, die echt dampen,
goed vast had, en het eenige voorwerp, dat toevallig op z'n plaats water in een rivier dat echt beweegt, een vlaggetje dat echt wappert
stond, weer verkeerd zetten. en, toppunt van vreugde, een fonteintje waar echt water uitspuit!
En de regisseur in de zaal ergert zich dood aan zooveel onbegrijpelijke Waarom zou al dat ,,echte", waar de menschen in 't dagelijksch
stommiteit, maar doet net zoo onbegrijpelijk dom als hij (of zij!) leven niet naar om kijken, zoo opvallend worden op het tooneel?
zelf aan de tafel zit. In'n stuk hadden Wij eens'n juffrouw, die met een hondje uit een
En dat?tusschen twee haakjes is een Van de voordeelen van huis kwam. Honderden juffrouwen in Amsterdam komen ettelijke
een regisseur, die zelf niet meespeelt in een stuk. Hij kan -?veilig keeren per dag met 'n hondje uit 'n huis dat wil 't hondje nu
eenin de zaal met zooveel overtuiging roepen: maar hoe is dat nou maal zoo en niemand, die er ook maar naar kijkt. De juffrouw met
mogelijk...." en ,>maar daar is nou toch niets aan... .''of m'n het hondje op 't tooneel ontketende lach-salvo's, iederen avond.
god gebruik dan toch je hersens," of ook maar m'n hemel weet je Zou 't komen omdat 't tooneel zoo onnatuurlijk is, dat natuurlijke
dat nou nog niet na zooveel repetities?".... . dingen er extra-ordenaire lijken?
Als je als regisseur zelf meespeelt, ben je niet meer.buiten schot, Nee toch, hè? Ik hoop maar liever dat het publiek bij een goede
dwingen je eigen domheden en tekortkomingen je tot een bescheiden- voorstelling uit zijn dagelijksch leven gelicht wordt en dat daarom
heid, die den regisseur niet past, want niet waar? de regisseur iets dagelijks en doodgewoons opvalt.
moet er van overtuigd zijn dat hij't wét en het plezier van het regis- Maar dan ?
seeren is dunkt mij artiesten, die knapper zijn dan jezelf bent, Nee, nee, laat ik bij het eetprobleem blijven en serieuze
vraagte zeggen hoe zij doen moeten en waar, vraag ik, blijft je zelfver- stukken tot een andere gelegenheid bewaren.
zekerdheid als je zelf staat te modderen? Je zou zoo zeggen, geef den menschen wat de schrijver aangegeven
Maar eigenlijk had ik mij niet voorgenomen oni, met ongepast heeft, .maar dat is ook zoo eenvoudig'niet.