Historisch Archief 1877-1940
Almanak 1932
20
19 December 1931
f 1 ' 4.
t j ?: '
1 *' j r
:-r: l
iiP
l
THE AMERICAN LUNCHROOM Cy.
K A L V E R S T R A AT 16-18 AMSTERDAM
RESTAURANT A LA CARTE
PLATS DU JOUR
OUD-BUSSEM: alleen honing met
Rijksmerk is Nederlandsche honing.
Prettige Kerstdagen
zijn het, als familieleden en vrienden
gezond en opgewekt bijeen zijn; als in
den loop van het jaar Ovomaltine Uw
geschokte gezondheid heeft hersteld. Zeg
dan Uwvrienden.dat Ovomaltine U Uw
energie, Uw gezondheid, Uw blijheid
heeft teruggegeven. Laat, wie zich ver
moeid en neerslachtig gevoelt, zich op
dit Kerstfeest voornemen geregeld
Ovomaltine te gaan gebruiken. Ovo
is een bron van kracht en blijheid.
Ovomaltine is overal verkrijgbaar in bussen
van f0.70 af.
Fabrikant: Dr. A. Wander A. G. - Bern
Vertegenw.: Kerkhofffit Co.- Nassaukade 373
Amsterdam
versterkt ook U
DE CLICHÉ'S VOOR DIT NUMMER ZIJN
VERVAARDIGD DOOR DE CLICHÉFABRIEK
LABOR V/NCIT"
KERKSTRAAT 25 -AMSTERDAM
TELEFOON 332*7
Ik heb een regisseur gekend, die bij een opvoering van Eva
Bonheur" biefstukken met groenten en aardappelen uit Americain"
liet komen, maar denk eens aan 't snijden met botte tooneelmessen
van een eenigszins taaie biefstuk, terwijl je aan je rol denken moet
en aan de vette ,,sju" als je geschminkt bent en als er baarden geplakt
zijn! Grie/.elig! Bovendien heb je dan gewoonlijk net gegeten en met
een volle maag is zelfs de malste biefstuk taai. Dit op den spits ge
dreven realisme werd dan ook spoedig weer vervangen door de
traditioneele kartonnen runclerrib, waar voorzichtig een stukje ontbijtkoek
achter verborgen ligt.
Tradities verbreken is altijd gemakkelijk in theorie, maar in den
practijk blijkt gewoonlijk dat er aan den oorsprong van de traditie
een waarheid lag, die niet zoo gemakkelijk omver te gooien is.
Een ander regisseur liet bij een tooneelsoupertje iedercn avond
echte oesters komen, die glijen natuurlijk gemakkelijk naar binnen al
komen zij dan op een raar uur.
Maar och, een goed acteur zal een oesterschelp, waarop een stukje
koek ligt of een sneetje banaan, leegslurper, zoodat 't water je in den
mond komt, terwijl een slecht acteur de goddelijkste oester opkamU
zonder dat 't ook maar bij je opkomt, na afloop van de voorstelling,
je zelf en je huisgenooten op een fijn soupertje te gaan tracteeren.
O, publiek, ge begrijpt niet half hoe groot de offers zijn die de
acteurs, terwille van uw vreugde, brengen.
Moest onze vriend Jules niet onlangs in een stuk alle taartjes van
een schotel opeten 't Op de gewone repetities, toen de taartjes nog
niet present waren, at hij ze tiguratief met zoo'n smaak, dat ik on
willekeurig naar mijn koffieboterham greep. Maar op de ,,generale",
toen de bewuste scène eenige malen ,,over" moest, zat hij te
kieskauwen bij den tweeden keer en bij den derden vroeg hij smeekend of
't niet nog eens ,,echt" hoefde, want 'savonds immers moest hij wér
taartjes eten.
Het emplooi van gulzigaard" heeft zijn eigenaardige bezwaren.
Denk aan den berooiden tafelschuimer, den markies van
Farlipopoli in Goldoni's Herbergier ster". De arme man moest twee heel
groote glazen rooden wijn uitdrinken snel achter elkaar en had
daardoor iederen dag maagpijn. \Yat hebben wij al niet geprobeerd!
^ Vrienden zonden echte Chianti. ledere wijnsoort, die niet te duur was
u weet dat de ie, 2e en 36 plicht van den Hollandschen
tooneeldirecteur zuinigheid is werd geprobeerd, maar niets hielp. Toen
probeerde wij het met limonade, maar ook dat viel wat veel in de
maag, vooral bij een matinee. Ja, ja, er wordt veel stil leed gedragen
aan 't tooneel met een glimlach op de lippen."
Ku zijn er twee soorten van eten op 't tooneel.
Soms is 't maar een aanvulling, dat is gewoonlijk bij slechte stukken.
Als de schrijver niet genoeg te zeggen heeft, laat hij eten en thee drinken
om zijn personen bij zijn niet zeer belangrijke dialogen wat bezigheid
te geven. In dat gevalbehoef je er je ook niet zooveel van aan te
trekken, 'n kip van papier machémet een stukje cake of ontbijtkoek
is voldoende, hoewel natuurlijk de ontbijtkoek tegen je gehemelte
plakt en de cake in je keel ,,stuift", maar dat zijn maar eigenaardige
generale repetitie-moeielijkheden, net als het tafeldekken waar ik
in 't begin over sprak. Op de premiere zijn ze overwonnen zonder dat
je 't merkt, omdat je zooveel anders aa"n je hoofd hebt, en na een
paar voorstellingen ben je er stom verbaasd ovejr dat 't ooit
moeielijkheden waren.
Dan kan je van den wijn ook witten wijn maken: n.l. slappe thee.
Maar soms is het eten een belangrijk element en een zorg" voor
den regisseur zooals in de reeds genoemde ,,Herbergierster", waai
de kale ridder onmogelijke kleine glaasjes volschenkt uit zijn eigen
onmogelijk klein fleschje en groote glazen leeg drinkt, die door een
ander worden vol tieschonken en dan lijkt witte wijn ik weet niet
Waarom?nooit zoo zwaar.
Eten op bescheiden wijze, kan ook een gevoel van frischheid
en gezondheid geven, zooals b.v. in het tweede bedrijf van Als ik
wilde.. .?." als de menschen buiten" zijn en lekker hebben geslapen
en een aardig jong vrouwtje aan de ontbijttafel met witte tanden
in een boterham hapt, dan kom je niet ver met imitatie en neem'je je
toevlucht tot crackers met boter en jam. Hoewel je na jam, hoe
voorzichtig je 't ook eet, eigenlijk altijd een bad dient te nemen.
Bij society stukken (o! hatelijke naam) wordt er altijd meer ge
dronken dan gegeten en de menschen drinken er plezierige dingen.
Almanak 1932
21
19 December 1931
whisky b.v. uit een aardig model karai met koude thee (thee speelt een
belangrijke rol) en een gezellige, liefst blauwe, syphon waarmee je
spelen kunt, of cocktails, wat frambozenlimonade met een kersje en
veel rietjes. Champagne is een makkelijk oplosbaar probleem. Zij
bestaat bedriegelijk nagebootst in den handel, de kurk knalt, de
drank schuimt en een /.'l veren koeler staat altijd feestelijk en decoratief.
Waar met de meest mogelijke realiteit moet gegeten worden, dat
is in Kloris en Roosje", dan komt 't eten ook net op tijd, want na
de lange (iysbrecht-voorstelling heb je honger en daar de repetities
voor dien tijd langdurig zijn, heb je ook zoo goed als niets gegeten. De
echte hammen, de echte kippen, de echte taarten komen dan in grooten
overvloed op tafel, zoomaar cadeau-present" en iedere gast heeft
een eigen kalkoentje echten wijn. 't Zal wel stammen uit den goeden
o iden tijd", toen tooneelspelers nog magere, hongerige kermisklanten
waren, uit den tijd dat de huisvrouwen de wasch binnen haalden als
een troep comedianten de stad binnen trok. Het publiek wilde de
stumpers wel eens n keer per jaar echt en genoeg zien eten. Sinds
dien is het tooneel, verburgerlijkt", d.w.z. de acteurs stelen de wasch
niet meer, zij zwemmen in weelde en eten net zooveel of zoo
weinig als gij, o, toeschouwer, maar toch is het een traditie gebleven
waar niet aan getornd mag worclen, want herinner u den storm van
verontwaardiging toen 'n ongelukzalig regisseur die smulpartijen
minderwaardig" vond, Kloris en Roosje" wilde vergeestelijken.
Toen werd 't drinklied geklonken uit leege likeurglaasjes
Volgeschonken uit 'n leege flesch en de bruilofsgasten zaten sip te koeke
loeren achter leege schalen, waarop zelfs geen imitatie eten lag,
doch alleen, o poëzie, gemaakte bloemen lagen. De vergissing moest
haastig worden hersteld. En nu eten?gelukkig--de acteurs weer
boterhammen met ham en punten taart met een begeerigheid ot zij
zooiets sinds den vorigen icn Januari niet meer hebben gezien,
laat sti?an geproefd, en gij, purist, erger u daaraan niet. Het ligt nu
eenmaal in den menschelijken aard iets, wat je gratis kiijgen kunt.
te nemen, of je er op gesteld bent of niet. Toen ik pas aan 't tooneel
was. in Rotterdam, ging bij 't slot van de voorstelling de heele
bruilofststoet door de zaal en het publiek mocht de volgegeten acteurs
van dichtbij bekijken met genoegelijk dooreengemengde gevoelens
van kannibalisme en menschenliefde.
De geweldigste apotheose van zwelgen op 't tooneel zag ik dezen
zomer te Salzburg in Rcinhardt's prachtige ensceneering van De
Knecht van Twee Meesters."
Na de scène waarin ..Truffaldino", zijn beide Heeren bedienend,
Stü-gedragen leed . . .
gebeurt altijd op een generale repetitie
van de eene kamer naar de andere heeft gehold, krijgt hij eindelijk
zelf zijn lang verwacht maal.
Er wordt een bord macaroni voor hem neergezet, hij schenkt van
zoo hoog mogelijk de roode tomatensaus op den witten berg, laat er
de parmezaankaas op neersneeuwen, neemt dan in de eene hand een
groote, glazen peperbus en in de andere hand een dito bus met zout,
in door elkaar geslingerde witte en grijze arabesken dalen de ingrediën
ten op de massa neer. Daarna steekt hij zijn begeerige handen in de
schotel om alles goed dooreen te mengen en heft een handvol van
de paste-asciutte" boven zijn opgeheven hoofd .... maar juist als de
langbegeerde en met wellust toebereide lekkernij zijn open mond
nadert, valt het doek.. . . zooals dikwijls in de kunst en in het leven.
En wat nog 't ergste van alles is: dat is gewoonlijk maar beter
bok, want hoewel 't spreekwoord zegt: dat n vogel in de hand beter
is dan tien in de lucht, is het toch maar al te vaak waar dat een vlie
gende vogel in de lucht mooier is dan tien vogels die dan gewoonlijk
Jood zijn in de hand. ,
Servische Varkenspörkölt
i1 s pond varkensfricandeau, 3 d. L. r'jst. 4?6 groene pepers,
S?i o. tomaten, 100 gr. boter, 4 d. L. room, wat zout, 3 uien. .
Fruit een gesnipperde ui in een pan in wat vet tot een mooie gele
kleur; breng er de i1 ., pond in stukjes gesneden varkensfricandeau
in, zout het vleesch en laat het op een zacht vuur gaar stoven.
Snijd de 3 uien in schijven, laat deze uit elkaar vallen in ringen
en fruit ze een weinig in wat vet. Dompel de tomaten n voor n
even in kokend water, trek er clan het buitenste velletje af en snijd
ze in stukken (in achtsten). Snijd de groene pepers in de lengte in
tweeen, verwijder stengel, zaadjes en adertje? en snijd het groene
vleesch der pepers in reepjes l/2 c. M. breed.
Leg op den bodem van een vuurvasten schotel een paar stukjes
boter en vervolgens een laagje gekookte rijst. Spreid hierop een
dunne laag uienringen, daarop een laag tomaten, dan een laag groene
peper en ten slotte n laag vleesch uit. Begin dan opnieuw met
een laag rijst, enz. totdat alle bestanddeelcn verwerkt zijn. Begiet
iedere laag met wat room en zout ze. Zorg dat de bovenste laag uit
tomaten bestaat en dat er nog wat room overblijft om er deze laag
mee te begieten. Laat het gerecht in een matig warmen oven plm.
Va of 3/4 uur zacht g^ratineeren en dien het daarop dadelijk voor.
Indien men minder van uien houdt, dan kan men de uienringen
ook geheel weglaten. (Uit: Hongaarsche Schotels. Uitgave P. N. van
Kampen en Zoon).