Historisch Archief 1877-1940
l'! <
w
Ir:!./
Almanak 1932
24
19 December 1931
wedergeboorte verteld. Als ik voor de verleiding
bezwijken en aan haar verzoek zcu voldoen, zou
ze me minachten en haten om mijn karakterzwakte.
En terecht. Als ik sterk blijf, zal ze me toejuichen
en hoogachten. Welaan, laat ik mij dus in mijn ware
gedaante toonen.
Hoewel tusschën de droge en abstracte denkbeel
den, welke ik mij plichtgetrouw dwong, neer te schrij
ven, telkens obsedeerende vizioenen verrezen van
purperen of donkerbronzen wijnen, van reebout, geu
rige kastanjes en alle denkbare heerlijkheden, bleef
ik, dank zij een ijzeren wilsinspanning, dien geheeleri
nacht doorwerken.
Dinsdagochtend telegrafeerde ik aan Bamboula:
,,Antwoord betaald. Voetnoten van schematisch samen
vattend inleidend overzicht van vooncoord tot eerste
paragraaf eerste Jwofdst-itk in concept gcJieel rolt ooi d Stof) Wil Ie de
moeder van mijn kinderen ://«?"
Een uur later kwam het antwoord. Het was laconiek en bevatte
slechts n woord: ,,Xeen".
Dien middag sleepte ik mij bleek en vernietigd naar E mest, waar
ik mijne vrienden vond, die zeer ko?%l en gereserveerd deden, en als
bij zwijgende afspraak geen woord over den afgeloopen nacht los
lieten. Breuil kwam op mij to^ en fluisterde, naar mij dacht niet zonder
cenig leedvermaak, dat Bamboula, als hij goed was ingelicht, zoojuist
voor ombepaalden tijd naar Italiëwas vertrokken. In gezelschap van
AndréBéthery.
Dien avond kwam ik niet meer aan het werk.
is een
schat in huis'
* *
*
Vele jaren waren na deze droevige gebeurtenissen verloopen, en
ik had reeds lang een gevestigde praktijk in Holland, toen ik, bij de
leestafel van American, Xinette ontmoette. Nu was Ninette een van
die twijfelachtige figuren, waarvan het bestaan voornamelijk gerecht
vaardigd wordt door den ophef, dien zijzelf erover maken. Binnen
enkele minuten was ik dan ook al ingelicht over haar wederwaardig
heden in de lange, lange jaren dat we elkander uit het oog hadden
verloren. We waren beiden wat grijs geworden. Sinds onzen schooltijd
had ik haar zoo goed als nooit meer ontmoet. Wel had zij nog enkele
weken, op doorreis, in het Fransche provinciestadje doorgebracht,
waar ik eens.de overbodige illusie koesterde een wijsgeerig proefschrift
te zullen schrijven, en tijdens haar verblijf was ze uitteniardin aan
raking gekomen met mijn toenmalige vrienden en kennissen. Nu zat
ik ietwat bedeesd naast haar overdadige bonten uitrusting.
,,Herinner jij je nog een zeker meisje Bamboula?" vroeg ik wee
moedig. En ik deed het kort relaas van mijn hierboven beschreven
tribulatiën. Ja zeker", zei Ninette, ,,dat. verhaal kende ik, ze heeft
het me zelf gedaan toen ik haar veel later, ze was toen, laat eens
kijken, met een Argentijnsch diplomaat getrouwd, nog eens in
Trouvillc'te'ruggezien heb." ..Begrijp jij, Ninettc", vorschte ik droefgeestig
?^?inzond, ,,hoe de deugd zóó slecht beloond werd, en hoe zij zóó hard
en boos met me kon breken, juist tojn ik trouwhartig door een held
haftige vastberadenheid'haar voor mij trachtte- te winnen?"
Ninette was te welopgevoed om in het openbaar hoorbaar te
lachen, maar ze grijnsde zachtmoedig. Natuurlijk bc-grijp ik dat,
jongen," zei ze mot ?meegevoel., Ze heeft me die geschiedenis zelf in
Trouville in kleuren en geuren uitgelegd. Pierre Breuil had haar,
dien avond van dat souper, verteld dat jij niet wilde komen, want
dat je een werkzaam leven wilde beginnen om met haar een gezin te
stichten. Bamboula zei, dat ze nverkomelijke bezwaren tegen het
gezinsleven had, en niet minder tegen jou als. werkzaam-man.. Ze gaf
te verstaan, dat ze je in het algemeen nogal suf, en alleen aardig vond
bij min of meer vroolijke samenkomsten. Ze zei, dat je zeker zou komen
als tij je liet roepen. De anderen zeiden allemaal ?, dat het haar niet
zou lukken, dat ze je slecht kende als ze dat dacht, en dat jij veel
karaktervaster en onverzettelijker was dan zij wist. Bambonla haalde
haar schouders op en beweerde, dat ze niets zoo saai in een man vond
als: karaktervastheid."
Maar Ninette", riep ik zichtbaar verbleekend, ik had juist den
indruk dat wat ze in mij afkeurde mijn aangeboren loszinnigheid was!"
Dan heb je je vergist. Toen ze allemaal volhielden dat je eigenlijk
vasthoudend van aard was en niet komen zou, lachte ze hen uit, en
verklaarde dat jij gelukkig een vod was, dat je bovendien gek op haar
was en onmiddellijk zou komen tds zij het vroeg: tegen de combinatie
van een fijn souper en haar gezelschap was zelfs geen heilige bestand.
Toen nu Breuil onverrichter zake van je terugkwam, begonnen ze haar
te plagen en ze werd boos. Ze had je stoel naast zich opgengelaten,
had niemand anders daarop willen hebben, en begon nu een belachelijk
figuur te slaan. Ze zei, dat ze elk bedrag wilde verwedden, dat zij je
naar het souper zou krijgen. Daar ging natuurlijk niemand op in,
behalve die ellendige Peyrot. Die was aangeschoten, en omdat hij erg
op zwart zaad zat, was hij vreeselij k benauwd over dat dure souper.
dat. hij in een .onbewaakt oogenblik had aangeboden. Hij speelde
dus va-banque en wedde met haar: als je niet kwam zou zij het souper
betalen, en als je wel kwam zou hij het doen en bovendien den volgen
den a vond nog een tweede souper geven. Toen liet ze een kellner van
Kniest ren telegram wegbrengen, en ook dat heeft niets gegeven.
Nooit heett een voortreffelijke maaltijd haar zoo slecht gesmaakt.
Dat nacht je heeft haar twaalfhonderd goudfrancs gekost."
Ninette verzonk in gemijmer; na een oogenblik besloot ze: Maar
dat geld was niet de hoofdzaak. En zelfs niet eens het figuur dat ze
sioeg. Ze was misschien nog het meest furieus, dat jij je verbeeldde,
met een huichelachtige houding een beter indruk te maken dan in
den eenigen toestand, waarin ze je niet onuitstaanbaar vond: het
goede der aarde genietend!"
Ik begon zwijgend op mijn nagels te bijten....
Almanak 1932
25
19 December 1931
J. van Herwijnen
Raoul Hynckes
Eetwaren, koken en schilderkunst
door A. Plasschaert
IET is niet zoo erg moeilijk over de koo'.vkunst en owr schilders
te schrijven. En dat komt bij mij niet daaruit voort, dat er zoo
veel schilderijen met eetwaren zijn tezi.rn.Er zijn er inderdaad vele,
maar het komt bij mij daaruit voort, dat ik menig schilder van een
goedbereid maal langzaam heb zien genieten. En deze malen waren ni^t
wiskundig of chemisch gecontroleerd noch uit een kookboek geleerd
en overgenomen zonder meer. Er was i.'ts geno?ge1ijks bijgekomen,
e.>n zeker aarzelend tasten, dat ge ook dikwijls overwonnen weet in de
londschapsschilderingen uit de Haagsche Schooi. En nu't zonder
reden denk ik bij het koken aan la'ndschapsehiKlvrs. Vroeger.kwamen
-zij toch terecht in god-weet welke'e:^i;:aamhed'in, of zij lagen met c\>n
schip ergens waar vele dingen afwezig v/aren, en ni--t altijd hadden
zij een vrouw of een .vriendin zelfs, zooals dit tege:r.vo >rdi;; gemakke
lijker geschiedt,aan boord. Maar er Ixstorul sUvcl--. va;: ;iatuiv tusschen
de nie'ïgers. van olieverf en tn>sclie:i de eetwaren r.\;i natuurlijke
verhouding. Hoeveelheden kleur tesamenbrengcn is in schilderkunst
alles wat het handwerk aangaat en wat het oog heeft te doen; hoeveel
heden sam^n brengen is ook bij het maken van een maaltijd alles en
ze juist verwarmen en ze met de tong goedkeuren of verwerpen. En
niet alleen voor de eetwaren zijn een goed getal schilders goede keur
meesters ; zij zijn, in Vlaanderen begint het al., uitstekende kenners
van den wijn en, ruig ter tale soms, verfijnde genieters van een voor
anderen onkenbaar verschil in bouquet. Ik geloof, dat een goed schilder
een ,,lekker-eter" is, en ik ben duvelsch skeptisch tegenover een
die dat niet is, zooals ik dat ook ben tegenover aesthetici, die een maal
tijd verorberen zooals een varken zijn eten eet, en in tegenstelling
met dat varken, ons niet verzaden met goed spek of met het ham,
die het varken ons nalaat, eenmaal geslacht. Ik heb zelfs een
wezentlijke ervaring van zulk een aesthetikus en ik ken geen dorder stijlof
dorder voordracht, wanneer deze uitlegger- te keer gaat over de
,,schoonheid" van een werk ! Maar wij zouden het over de schilder
kunst-hebben, en over de voorstelling van eetwaren en maaltijden.
En wanneer wij onnoozel-methodisch (misschien is methodisch altijd
wat onnoozel, want altijd te beperkt) beginnen; dan zouden wij niet
zonder bepaalde waarheid kunnen neerschrijven, dat er schilders
zijn, die beter koken, dan zij <>f.it zullen schilderen: dat er zelfs zoo
geheeten schilders zijn, die niets van schilderen ooit zullen kennen en
toch niet onaangenaam koken; dat er schilders zijn, die aardig kunnen
schilderen en aardig kunnen koken : dat er zelfs voortreflijke schilders
zijn. wier oordeel over een gorecht met respect moet worden aan
gehoord. Stivng-geloovige schilders, ook dat is een waarneming van
me, kunnen in het algemeen niet wel koken; hun afkeer van
het tijdelijke is te groot en hun zicht te somber; hun tong-gevoel te
streng sinds eeuwen reeds beperkt, en mochten /ij toch in die
richting onverwachts nv'igingén hebben, dan straffen zij die
neigingen door .onthouding. Yeivcht, want er zijn gevaren in het
gojcletvn.' .die wij hij hen niet r.v.>i:en onderschatten. En div hebben
. zij, het spijt me, wanneer ik oV geschiedend der schilderkunst doorloop
zooals 'et1!1, cenigszins' gekende contrei c'oorloopen wordt,'toch van
tijd', tot tijd geloopen, de gevaren, want in onze gulden eeuw
zijn er wel eenige e?tpartijen geschilderd en eenige stillevens van
eetwaren; we hebben dus dramatische voorstellingen, waar han
delingen van menschen zijn en de stillevens, waarde vogelde vrucht,
het,ei, de visch stil liggen en eenzaam zich vertoonen. Het is Holland.
met zijn stil licht in.de kamers en met zijn innigheid jegens de
voorwerpen daarin, die 'ontstaat door een gedurig verkeer, eigen het
stilleven dikwijls te schilderen. In haast elke periode ontstaat een
bizondér groot getal stillevens. Deze zijn van allerlei geaardheid;
hun voordracht gaat met de schilderkunst van de periode van zelven
mee. Hardnekkig of liever onuitroeibaar zijn .en onbedwingbaar,
bepaalde wijzen van arrangeeren", zóó dat ge, wanneer gij ze tot
bepaalde eeuwen woüdt beperken, ge, tegen uw verwachting, ontdekt,
dat zulk arrangement ook b.v. in onzen tijd weer werd geschilderd.
Ik bedoel b.v. met zulk arrangement, dat het stilleven van eetwaren
is een uitstalling naast malkaar, meer dan n rij of gelid zelfs,
van allerlei eetbare voorwerpen; dat ge met moeite haast de kleur- l
verbintenissen er in ontdekt, die het evenwicht maken in het sohil- f
derij of verwonderd zijt dat de schilder zooveel verscheidenheid zóó
v