De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 2 januari pagina 6

2 januari 1932 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

De Groene» Amsterdammer van 2 Januari 1932 No. 2848 Fransche boeken Rond den Prix Goncourt door Jan van Nijlen l Zelden heeft de prix Goncourt" . ssooveel stof opgejaagd als dit jaar. ' J>ébekende uitgever B. Grasset had j bét noodig geacht te Verkondigen, L diM>: de .roman als literair genre had ? afgedaan en de prix Goncourt derhalve : ieen reden van bestaan meer had. ' Deze bewering lokte een vinnig ant; woord uit van een lid der Académie i Qoncourt, Jean Ajalbert en een vrij ' groot aantal schrijvers mengden ^ich in den strijd. Zoodat ten slotte aan ' den prijs dit jaar meer belang werd . gehecht dan vroeger ooit het geval j was geweest. Na de toekenning van den prix Fémina" aan Vol de Nuit \ *F8ai, Saint-Exupéry en na de bekroi nihg van Le Scandale van P. Bost ;, met den prix interallié" hadden, ' volgens de ingewijden beweerden, de l volgende werken de grootste kans: '. Saint-Saturnin van J. Schlumberger, Claire van J. Ohardonne, Marie ga; lante van J. Deval. Het was Mal ' d'amour 1) van Jean Fayard dat werd i bekroond. ? * * ..... * . ». Jean Fayard is eeii jong schrijver l yari hög geen dertig jaar, die reeds ; pen respectabel aantal boeken pu bliceerde: Mar gaf et ei Oxford, Mes ? IflaHresses, Trois quaris de monde, , Dans Ie monde ou l'on s'abuse, Ma! déleine et Madeleine. In eenige dezer l boeken maakten wij reeds kennis met Jacques Dolent, den jongen man, die ook de held is van Mal d'amour. T)eze Jacques Dolent is een moderne, modieus gekleede joftge man, die een tijdje in Engeland heeft verbleven, die Gide heeft gelezen en Proust en , Valéry, een jonge man die de mode volgt, die niet onsympathiek is, die heel wat aardige amoureuze avonturen beleeft, maar wieri, als mensch, toch . een, zekere moed en edelmoedigheid ontbreken. -Hij is juist het tegendeel van een . held, zoowel in den romantischen zin als naar den geest van Stendhal. Men neemt het hem. niet kwalijk; hij is intelligent, hij is heel netjes gekleed, hij is wat men noemt ,,de bonno compagnie". Hij heeft een ronischen geest en een zeker charme: typische hoedanigheden van den verWAT N l LLM IJ LEVENSVERZ.MIJ 'S GRAVEN MAGE AMSTERDAM UTRECHT ROTTERDAM tegenwoordiger van een deel der jongste generatie, die van meening is dat het nu maar uit moet zijn met al die zwaarwichtige problemen waarvan hunne voorgangers zooveel last had den. Het is zijn goed recht. In Mal d'amour beleeft Jacques Dolent ditmaal een vrij ernstig avon tuur. Hij maakt kennis, in de meest zonderlinge omstandigheden, met een vrouw, die het model en de vriendin is van een bejaarden en beroemden engelschen schilder. Het begint als eene lievelijke idylle. .Tacques vergeet echter geen oogenblik dat hij een modern jongmensch is. Hij is sceptisch en wenscht zich niet voor immer aan banden te laten loggen door een liefde zonder uitkomst. Hij weifelt, kent de pijniging der liefde, maar wil zich niet laten overwinnen. Van zijne weifeling maakt de vrouw gebruik om Jacques en den beroemden schilder te ver laten voor een zeeofficier die sedert jaren op haar verliefd is en met wien zij naar Amerika vertrekt. Zij keert terug om met dien man in armoede te leven en ten slotte eenzaam te sterven. De roman eindigt tragisch, te tragisch voor het lichtzinnig begin. Ik heb principieel niets tegen eene dergelijke tegenstelling, maar zij moet natuurlijk zijn, zooals in Manon Lescaut bijvoorbeeld. In Mal d'amour zijn zoowel de lichtzinnige als de tragische toon on natuurlijk; beiden zijn te literair. Ik kan in het boek van J. Fayard niets anders zien dan het werk van een zeer knappen dilettant, die een bepaal de literaire mode volgt. Er waren destijds onder anderen Jean de Tinan, Toulet en Louis Codet, die romans publiceerden van een beminnelijk dilettantisme. Maar zij bleven binnen de grenzen van hun natuurlijk en vriendelijk talent. J. Fayard, wiens talent, in natuurlijken staat, eenigazins verwant schijnt aan dit van hoogergenoemde fantaisisten, wil ver der gaan. En dadelijk valt hij uit den toon. Mal d'amour is een oneven wichtig, soms bevallig geschrift, waar in de conventioneelc personen nooit menschen zijn van vleesch en bloed. * * * Er blijft nu nog de vraag waarom de Académie Goncoui-t den prijs toe kende aan Mal d'amour boven SaintSaturnin van J. Schlumberger, die slechts twee stemmen bekwam. Men heeft daarvoor allerlei min of meer geldige redenen opgegeven, maar die doen hier niets ter zake. Het is trouwens niet de eerste maal dat de académie Goncourt zich duidelijk vergist. In zijn testament had de Goncourt aldus beschikt: Mijn uiter ste wil is dat de prijs zal toegekend worden aan de jeugd, aan de origina liteit van het talent...." Fayard is nog jong zooals honderden concur renten. Maar het is buiten kijf, dat het talent en de originaliteit aan den kant zijn van Schlumberger. Men kan natuurlijk aanvoeren dat deze laatste niet jong meer is. Maar waar in 's hemelsnaam is de originaliteit van Fayard? Moraal: de toekenning van een prijs bewijst niets. 1) Jean Fayard, Mal d'amour. Paris. A. Fayürd. 1931. OOSTERbEEK voor uw WOMfMCfHftfCffTfMC BEETHOVEN KREUTZER-SONATE gespeeld door BRONISLAW HUBERMAN en IGNAZ FRIEDMANN compleet op 4 dubbelz. 30 cm. platen PARLOPHON Imp. I. Stad & Co Rotterdam Sea~Horse de allerbeste' oever M.P.POLLEM&ZOON ROTTERDAM DOOF? Hiervoor is slechts Eén afdoende hulp: DE ACOUSTICON Vraagt ons gratis 8O l)lz. boek! Goed nieuws voor hen die doof zijn." ACOUSTICON MIJ. NIEUWE PLEIN 34 A K N H E M. Zee/0/ %fen hij ST\ S ? /_« * b,'j hef k The. föepi/fz School of nuaes. a prospectus. OUD-BUSSEM: alleen honing met Rijksmerk is Nederlandsche honing. Lit-Do leeslampje eenvoudig aan boek of leesplank te bevestigen; geheel compleet met tusschenschakelaar en Philipslamp f 3.50 franco per post. Bij bestellingvoltage op te geve n. Ceintuurbaan 308 Amsterdam Z. Postgiro 106880 VICTORIA-WATER Heeft gunstigen invloed OBCRtANMSTCIH op de spijs vertering

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl