Historisch Archief 1877-1940
EEN VERGET
Prenten van het Surm
Een inlandsche dansmeester onderwijst danspassen aan
fa. een negerslavin en een inboorlinge
Het is een opvallend feit voor ieder,
die onze oude reisbeschrijvingen leest,
dat bij deze de tekst meestal verre
uitmunt boven de illustratie. Onze
reizende voorvaderen waren vaak
scherpe opmerkers, die zich uitvoerig
over de zeden en gewoonten van de
landen welke zij bezochten lieten
inlichten, en die hun oogen terdege
de kost gaven. Een Bontekoe, een
Pieter de Marees, een Jan Huygen
Linschoten, Herlein of de Veer waren
prachtige vertellers. Maar zoodra het
erop aan kwam hun boeiende reis
verhalen van platen te voorzien, liep
alles falikant. Er werd weinig
deugdelijks ter plaatste geschetst en nog
minder geschilderd; naar ruwe
schetsteekeningen en mondelinge gegevens
moest de Nederlandsche graveur,
die gewoonlijk nooit buitengaats ge
weest was, zijn prenten maken. En
of hij nu Maleiers of Afrikanen,
Sa'mojeden of Indianen te teekenen
had, hij gebruikte dezelfde ledepoppen,
gaf ze wat ruwe en oppervlakkige
kenteekenen, en klaar was hij. De
meeste van deze illustraties zijn uit
ethnologisch oogpunt reeds lachwek
kende caricaturen; dat ze van iedere
kunstwaarde ontbloot zijn, behoeft
geen betoog.
Heeft nu de Oost, waar het verkeer
met Nederland zooveel intensiever
was, al weinig of geen inspiratie
geschonken aan de Nederlandsche
schilders en teekenaars uit vroegeren
tijd, de West heeft nog veel minder
kunstenaars uit het moederland aange
trokken. En wanneer wij afzien van
den avontuurlijken Engelschen offi
cier John Gabriel Stedman, die van
1773?1777 in Suriname woonde, en
die na zijn terugkeer in Europa een
uitgebreid reisverhaal schreef,
geillustreerd met eigen, niét ongeslaagde
prenten, dan mag voor de oude
afbeeldingen betreffende onze grootste
Amerikaansche kolonie hetzelfde gel
den, wat gezegd is van de illustraties
der oude reisjournalen in het alge
meen: ze hebben niet de geringste
kunstwaarde. £"?
Des te meer aandacht verdient dus
het weinige dat wél iets weergeeft
uit die verre landen, van hetgeen
enkel door een kunstenaar kan wor
den uitgedrukt, namelijk stemming en
atmosfeer, het synthetische aspect
en de dingen die werkelijk ontroeren.
In de vorige eeuw werd door een
zonderling toeval de kolonie bezocht
door een man die tot dit alles in staat
was, en die er met zeldzame vrucht
baarheid meer dan negentig grooten
deels voortreffelijke teekeningen maak
te, welke hij, ofschoon geen Noord
Nederlander, ook in ons land liet
publiceeren, waar ze, door een
even zonderling toeval, weinig aan
dacht hebben getrokken. Deze tee
keningen zijn nu meer dan negentig
jaar oud, hebben behalve een onmis
kenbare artistieke waarde ook
beteekenis gekregen als unieke docu
menten uit een tijdperk dat voorgoed
tot het verleden behoort. De huidige
aanblik van Suriname is in menig
opzicht radicaal veranderd, al zijn
nog veel détails van de kostelijke
prentenreeks onmiddellijk herkenbaar
gebleven, en merkt iedereen die in
Suriname thuis" is geweest onmid
dellijk, met hoeveel raakheid, en
hoeveel dichterlijke fijngevoeligheid
ook, de zwervende kunstenaar
menscheii en dingen heeft weten te
conterfeiten. Een enkele maal uit pure
ethnologische belangstelling, om der
curiositeit wille; maar meestal uit
oprechte bewondering voor deze
suVerkoop -van een slavin
i
blieme uithoek van do aarde, uit
vreugde om al liet /.onderlinge moois.
Ken romanticus van de onvervalsrhte
soort was deze teekenaar; maar
een die niet zooveel fijnxinnigheid
de werkelijkheid gevoelig wist te
verbeelden, dat hij tegelijkertijd
in hooge mate exact wist te
zijn. zoodat thans zijn teekeningen
bruikbaar blijken als documenten,
speciaal van datgene wat inmid
dels zoo radicaal veranderde: levens
vormen en kleederdrachten van de
bewoners der grootere plaatsen, in
het bizonder van Paramaribo.
Van den teekenaar zelf, Pierre
DOOR ALBE
werk had algemeen in Nederland
bekend kunnen zijn. . . . daar het,
wat de illustraties althans betreft,
was nagedrukt in ons land ! Doch
deze nadruk was, hoe goed ook typo
grafisch uitgevoerd, van dien aard,
dat het werk niettemin over 't
hoofd gezien werd en vergeten raakte.
Het maakte zeer ten onrechte weinig
opgang.
De oorzaak hiervan is wel typeerend.
De "Doe" of gr
Jacques J3enoit, is mij weinig bekend;
weinig meer dan in de Encyclopedie
van Ned. West Indiëover hem wordt
medegedeeld door den anthropoloog
dr. Ten Kate. Benoit was een Belg,
werd in 1782 te Antwerpen geboren,
en leidde een zwervend leven waarin
hij allerlei beroepen uitoefende. Op
een van zijn tochten belandde hij
ook in Suriname, waar hij, als schilder
met veel talent, lang genoeg bleef
om het land op volkomen juiste wijze
te zien. Teruggekeerd naar Europa
gaf hij te Brussel in 183!) een folio
plaatwerk nvet tekst uit, getiteld:
,,Voyage a Surinam Description des
possessions Néerland.aises dans Ja
Ouigane". In dit boek waren zijn
teekeningen. bijna honderd in getal,
gelithografeerd, en wel door Madon
en Lauters, destijds in Belgiëde
keien onder de lithografen.
Dat een der zake kundige als Ten
Kate dit werk naar waarde heeft
weten te schatten, behoeft niemand te
verwonderen die weet dat de/,e ge
leerde een speciale studie gemaakt
heeft van de scliilder-teekenaais in
Oost- en West-Indië. 'Maar Benoit's
Zeventien jaar na de dood van Benoit,
in 1871 gaf een oud-West-Indisch
ambtenaar, A. Halberstadt, een
foliowerk uit met den weinig
aanlokkelijken titel: ..Kolonisatie van Euro
peanen te Suriname. Opheffing van
het pauperisme, ontwikkeling van
handel en industrie." Voor rekening
van den schrijver zonder plaats en
jaartal uitgegeven. Dit werk, dat zoo
schitterend geïllustreerd werd met
de litho's naar Benoits teekeningen is
een zonderling geschrift, dat in de
eerste plaats diende om de ruzies van
den heer Halberstadt met de regeering
(naar aanleiding van onregelmatig
heden bij zijn ontsla.g en te geringe
pensioen-uitkeering) wereldkundig te
maken. De heer l [alberstadt was bijna
21) jaar in Suriname werkzaam, en bij
de publicatie van zijn boek 34 jaar
gerepatrieerd. Hij was dus reeds oud,
en zijn wrok had iets maniakaals
gekregen. Zijn boek draagt er al de
kenmerken van: de oude. .geplaagde
man klaagt en scheldt erin' met nogal
krasse taal. Ken net burger uit het
jaar '70 zal er kwalijk door gesticht
zijn. en men heeft het bekende
Hol