Historisch Archief 1877-1940
No. 2860
De Groene Amsterdammer van 16 Jan
R
f
"
h
,*
i SC
*'
m
ni<
lat
Bioscopy
door L. J. Jordaan
OPSTANDING
B. Eichberg. Der Draufganger."
Tuschlnskl
Toen men Eichberg vroeg, wat hij van zijn
eerste klankfilm dacht, antwoordde hij: Schön
ist er nicht aber synchron !" In deze repliek lag
(en ligt nog) de volledige persoonlijkheid van
?dezen Neu-Babelsberger besloten. Eichberg kreeg
sijn kans voornamelijk bij de z.g. contingent-wet,
<iie aan de Duitsche kino-houders de verplichting
oplegde, naast ieder buitenlandsch (Amerikaansch)
product een film van eigen bodem te vertoonen.
Het gevolg was een geforceerde activiteit in de
Babelsberger studio's een soort kunstmatige
werkverschaffing, die de Duitsche industrie, naar
Hollywoodschen trant, op gang moest brengen tot
de zaak vanzelf rolde. Het is zeer de vraag of deze
methode ooit gelukt zou zijn: met een Ameri
kaansch systeem assommeert men nog niet de
Amerikaansche mentaliteit. De klankfilm maakte
echter het heele experiment overbodig met n
slag haalde Duitschland zijn ouden achterstand in.
Intusschen had Babelsberg in dien tijd behoefte
aan prompte leveranciers regisseurs, die aan
den loopenden band films in elkaar wisten te
draaien en bij voorkeur courant materiaal lever
den. Hiertoe vond men in Richard Eichberg den
geschikten man. Van afkomst een middelmatig,
maar handig en bruikbaar acteur, had hij zich
weldra omgeschakeld in een middelmatig, maar
handig en bruikbaar regisseur. Een geroutineerd
?vakman, die zich nooit in zijn leven zou bekom
meren om de waarde van een film, buiten de kassa
om. Met Lilian Harvey en andere
licht-aansprekende tweede-rangs prominenten maakte hij de
eene film na de andere luchtige en vluchtige
koopwaar, gefabriekt, niet niet n, maar met twee
oogen gevestigd op het Kassen-Erfolg". (Schön
ist er nicht aber synchron !" Met deze, lichtelijk
cynische zelfcritiek, liet hij zijn eerste klankfilm
product op de publiciteit los de kassa zou het
beslissende oordeel geven.
Deze zelfde Eichberg komt ons nu verrassen met
,,Der Draufganger" en wij beleven in zekeren zin
hetzelfde geval van opstanding, waardoor de oude
routinier Joe May ons plaatste met zijn
lleimkehr" en Asphalt". Hoewel niet stijgende tot de
onverklaarbare verfijning en dramatische kracht,
welke May in deze beide films manifesteerde, is
,,Der Draufganger" toch evenzeer een werk,
waarIn de regisseur het gewone peil zijner films verre
beneden zich laat. In beide figuren laat zich dat
eigenaardig soort producenten herkennen, hetwelk
begaafd met een sterke sensibiliteit voor de groote
stroomingen, waarin zij leven, gepaard aan een
opvallende souplesse en handigheid, den geest des
tijds zuiver en compleet weerspiegelen. Toen de
sensationeele super-film het Daitsche repertoire
beheerschte maakte May zijn daverende en leege
films: Das Indische Grabmahl" en Die Königin
der Erde" om bij het kenteren van het getij,
onder den sterken invloed van Dupont, Murnau
en Schwarz, zich te metamorfoseeren in den
gevoeligen, dramatischen schepper van Heimkehr" en
Asphalt". In den tijd der groote Duitsche inzin
king, timmerde Eichberg lustig zijn serie-amuse
ment in elkaar na de scherpe wending opwaarts
door Siodmak, Sternberg en Zeisier aangegeven,
stijgt hij mee en geeft in Der Draufganger" de
getrouwe reflex van de nieuwe technische en artis
tieke denkbeelden.
Men herkent in deze sterke, evenwichtige en
weloverwogen film gemakkelijk den epigoon
evenals men bij May deed. De aanhef, met de Ham
burger have», de dampige silhouetten van kaden,
kranen en Oceaanstoomers het mystieke
klanken-fond van kabbelend water, sirenes en ijle,
zwakke menschenstemmen, roept onmiddellijk de
gedachte aan von Sternberg op. Het vloeiend ver
binden der verschillende scènes (enchaineeren),
door de overname van eenzelfde Stichwort" her
innert aan Siodmak. Maar vooral de uiterlijke
spanning van het werk, door de plotselinge, verras
sende wending der gebeurtenissen door storm
achtige actie door den opzweependen stimulans,
toont duidelijk aan, welken invloed Eichberg het
sterkst onderging: dien der Amerikanen. Ook de
behandeling der sujetten meer in het bijzonder
van de hoofdfiguur, Hans Albers, wijst nadrukke
lijk naar het team Sternberg-Bancroft heen, op
welke analogie ik straks nog terugkom. ???-< ??£
Het is vooral in zijn vigoureuse toepassing der
uiterlijke effecten, dat Eichberg van Duitschland
naar Amerika overhelt. Bij de Duitsche
detectiveen avonturenfilm (?in geheimen dienst", Der
Tiger von Berlin", maar vooral Der Mann, der
sein Mörder sucht") stuwen de uiterlijke gebeurte
nissen steeds heen naar een psychologisch hoogte
punt, dat zich meestal binnenskamers en in mo
menten, waarbij de actie stilstaat, afspeelt. Eich
berg kent deze innerlijke spanning niet zijn con
frontatie der hoofdfiguren, tusschen den feilen,
uiterlijken gang der handeling in, zijn verreweg
het.zwakst. Ds ontmoetingen van den politieman
en Trude, het cabaretzangeresje, blijven zelfs
binnen het kader van de amusementsfilm vlak
en onbeduidend. Figuren als Patterson, de
gentleman-boef Barini, de manegedirecteur en de
mysterieuse eigenaar van het jacht, zijn zoo weinig
markant geteekend, dat men moeite heeft, ze uit
elkaar te houden. Da stilte, die de geladenheid der
atmosfeer in zich draagt en die buiten en boven
het conflict der gebeurtenissen, het superieure
conflict der karakters stelt, kent Eichberg niet. Een
moment van ontroering, hoe bescheiden ook, komt
in de film niet voor.
Maar daartegenover staat een levendig schilde
ren met beeld en klank een voortreffelijk vol
gehouden stuwing van het filmtempo een boei
end contrasteeren van handelingen en gebeurte
nissen. Zoo volledig heeft deze receptieve natuur
de groote tendenzen van zijn tijd in zich opgeno
men, dat practisch gesproken geen fout, geen aar
zeling, geen misgreep voorkomt. In een prachtig
overwogen afwisseling van climax en anti-climax
(de run achter de vluchtende auto het commis
sariaat de moord in de manege het cabaret
en tenslotte het gevecht tusschen den politieman
en den misdadiger) heeft de geregelde stijging
plaats. Soms is de reflex der origineelen minder ge
slaagd, zooals b.v. in het enchaineeren der volgende
twee scènes: Wanneer de politieman het meisje
uit haar lethargie tracht op te wekken, door haar
bij den arm te schudden en haar naam te roepen
vervloeit het beeld langzaam naar het paard
rijden in de manege. Weine nicht Trude...."
roept hij dringend en herhaalt: Trude. . . . Trude
....Trude....". Het beeld donkert af en men
hoort opnieuw zijn stem: Trude. . . . Trude. . . ."
roepen, doch nu terwijl hij achter haar rijdt in de
manege. Dit klopt niet: de intonatie is in liet tweede
geval tota.al anders en bovendien door een minder
gelukkige geluidsweergave te zwak, zoodat dit
overga,ngsinotief faalt. De zeer mooie openings
beelden daarentegen in Juin fraai opaliseeren van
mistige grijzen, naar de diepe liquide glanzen van
het water, is buitengewoon geslaagd.
Tenslotte nog een enkel woord over Hans Al
bers. die buiten alle quaestie het middelpunt van
de film vormt. Ook deze behoort tot de
opgestanen". Voor jaren een gerenommeerd acteur in Ber
lijn, zakte hij steeds meer af tot de hoofdrol in
Brückner's Verbrecher" hem plotseling weer op
den voorgrond bracht. Sindsdien is hij een der
erkende prominenten, ook van de klankfilm en als
zoodanig tevens een merkwaardig \oorbeeld van
het hybridische genus: acteur-filmsujet. Het is mij
niet bekend, wat Albers op de planken presteert
en in welke mate hij daar den spelenden"
tooneelspeler als ik het zoo mag uitdrukken: het
tooneel-kameleon, markeert. Voor de film weet hij die
onuitroeibare impuls van den bühne-speler in ieder
geval buitengewoon te matigen. Ofschoon als ac
teur minder begaafd en veelzijdig dan b.v.
Kortner, past hij stellig beter in den eigenaardigen stijl
van de film, door wat ik zou willen aanduiden als
zijn eenmaligheid". De camera herkent en ont
maskert nu eenmaal lederen speler ook in zijn
beste, geniaalste vermomming en het is alleen door
transigeeren, dat wij dit conflict tusschen schijn
en wezen door het apparaat onthuld, kunnen aan
vaarden. Welnu ik herinner mij van Albers
geen rol, waarin hij niet eenvoudig zich zelfwas....
zelfs tegen de tendenz van den regisseur in. Zijn
wezen heeft dat typisch fascineerende dat in
zijn simpele uiterlijkheid compleete, hetwelk den
filmspeler kenmerkt en waarbij alle spel" schade
lijk en overbodig aandoet. Evenals Bancroft
hoewel niet in zoo'n intense en suggestieve mate
is zijn uiterlijke verschijning voldoende, om een
Hans Albers
volledige persoonlijkheid op te roepen. Evenals
Bancroft is hij, als geheel gereed roh-Material",
afhankelijk van den regisseur, die zijn aard vol
doende observeert, om hem als zoodanig te benut
ten. Zonder Sternberg is de Amerikaansche film
speler een hulpelooze reus zonder den regisseur,
die hem doorgrondt, is ook Albers uiterst zwak.
En nu is het eigenaardig, dat ik Albers nimmer zoo
juist gebruikt zag zelfs niet in Die Nacht
gehort uns" als in deze film van Eichberg. Zijn
ietwat trage beweging zijn strak, cynisch mas
ker zelfs zijn onverzoi'gde dictie zijn hier in die
ruwe, krachtige persoonlijkheid van den Drauf
ganger" tot een volkomen levende en authentieke
ver.sch ij ning vereenigd.
Alles saamgenomen heeft Eichberg door deze
film, die weliswaar geen oorspronkelijke vondsten
brengt, maar stellig een zuivere en gelukkige toe
passing der klankfilmelementen sterk de aan
dacht op zich gevestigd. Met belangstelling zien
wij het verdere werk van dezen opgestane in de
toekomst tegemoet.
Nieuwe Uitgaven
Dr. H. v. Celder en dr. X. Japikse: Alf/cnicfttc
tieschledenin. Zesde deel door dr. ,|. (>. H. ,le l'atcr
(Het tijdperk van de reformatie en de godsdienst
oorlogen)- Uitgave Woltt-rs, (inmiiigen.
Dr. A. Eekhof: Dr. ~inti/>/-etik ..In ?necfsKiiriiti iniitaa,
in non ?nrrrsxrtriix VibcrtiiK, in >iti-/s(/>/c caritoH. Oor
sprong, betoekenis en verbreiding. L'itgave Sijthoff.
,Trude'