Historisch Archief 1877-1940
No. 2850
De Groene Amsterdammer van 16 Januari 1932
17
Muziek
door Constant van Wessem
Bij de a.s. opvoering van Boris
Goudonow"
Acht en vijftig jaar, meer dan een halve eeuw na
zijn ontstaan, komt Moussorgsky's meesterwerk, de
opera Boris Godounow" hier te lande door
toedoen van de Wagnervereeniging tot opvoering,
wel is waar met niemand minder dan C'haliapine
in den titelrol.
Laten wij er ons land niet te hard om vallen, even
min als geheel,, Europa'', dat zelf lange j aren achter
bleef bij de erkenning en opvoering van een van
Rusland's geniaalste muzikale scheppingen en dat
meer open heeft gestaan voor de West-Europeesch
verromantiseerde Russische melodramatiek van
Tschaikowsky dan voor de uitzonderlijke en ruige
stem van den echten Rus. En zelfs Rusland hoeft
zijn eigen muzikaal volks-epos eerst in veel latere
jaren erkend en dan nog wel in de bewerking, die
Rimsky Korsakoff er van maakte; want de eerste
vorm, de expressie en de orchestratie van het
werk door Moussorgsky's eigen handen zooals het
in 1874 tot opvoering kwam, werd onbeholpen en.
onzaakkundig geacht, het werk van een dilettant,
wien de vereischte techniek voor het precies uit
drukken van zijn bedoelingen zou hebben ont
broken. Dat het werk in zijn ,,gebrekkigen" vorm
in het opvoeringsjaar toch nog 20 voorstellingen
achter elkaar kon beleven, achtte men blijkbaar
van geen belang tegenover deze zienswijze!
Om van deze dwaling terug te komen heeft ook
alweer tientallen jaren gevorderd. Er bestaat
thans een uitgave van de oorspronkelijke partituur.
Maar over het algemeen houdt men nog aan de
bewerking van Rimsky Korsakof f vast, die wel
doelmatiger voor hot tooneel en voor het orkest zal
wezen, maar de gedachten van Moussorgsky vaak
verdraait en zich hier en daar geheel eigenmachtig
aangebrachte versieringen, vullingen en zelfs, wat
nog het allerergste is, rythmische en harmonische
wijzigingen heeft veroorloofd.
Moussorgsky was een dilettant", ongetwijfeld.
Zooals al de Russische componisten van zijn
generatie, van de beroemde Vijf" dilettanten
waren, die uit burgerlijke en militaire beroepen
voortgekomen, zich uit liefhebberij zoo heette
het aan de muziek gingen wijden.
Ook Moussorgsky onderbrak een
officierscarrière voor de muziek. Met de muziek leefde hij
een vreemd en eenzaam leven ver van de salons
en van de openbaarheid, die hem trouwens ook
als componist niets als tegenslag bracht. Eenige
beschermers hielden hem op den been, maar
konden een gestel, dat zich zelf langzaam en
volkomen door alcohol liet verwoesten niet meer
redden: 42 jaar oud stierf hij.
De lijst van zijn werken is intusschon nog vrij
aanzienlijk. Veel bleef echter fragmentarisch,
vooral zijn dramatische scheppingen, die hem
blijkbaar veel moeite baarden en waarvan er
slechts twee, n.1. Boris Godounow" en
Khovantchina" door hemzelf voltooid zijn. Moussorgsky
had bovendien de hebbelijkheid om zijn werken
voor tooneel, waarmee hij niet opschoot, weer uit
elkaar te halen en de beste stukken voor zijn andere
werken te gebruiken. Zoo belandden twee scènes
uit een opera Salambo, naar Flaubert, in Boris
Godounow" o.a. werd het gebed van Salambo
de muziek voor den stervenden Boris en
motieven van het laatste bedrijf leverden het
materiaal voor het bekende orkeststuk Une nuit
sur Ie mont chauve".
Ongetwijfeld heeft Moussorgsky met zijnTstof
geworsteld", zooals dat heet. Maar al tastend en
EXQUI5E
* *
KOSMOS
SIGAREN!
*
probeerend, zonder eenige klassieke opleiding in
muzikaal opzicht, had hij invallen en deed hij
vondsten, waarvan eerst een veel latere generatie,
die van de 20ste eeuw de waarde inzag en waarom
zij hem als de groote voorlooper van veel wat in de
moderne muziek als een omwenteling van het oude
geldt, erkent. Wat eigenwijze muziekgeleerden,
zwerend bij een bepaalde gangbare muzikale taal,
als onbeholpenheden en gebrek aan kennis van de
harmonie- en instrumentatie-leer bij hem be
schouwden, onthulde zich in een veranderde en
door den tijd onafhankelijk geworden visie als
resultaten van een diep en in wezen
muziekrevolutionair instinct. Het ging den naieven"
Moussorgsky eenigszins als Saul, die uitging om
zijn vaders ezelinnen te zoeken on een koninkrijk
vond. . . . Maar dit koninkrijk lag oerstin onzen tijd
en zelfs een toegewijd vriend als Rimsky Korsakoff,
die zich op zijn manier zoo hooft beijverd om van de
muziek van Moussorgsky bruikbaar" te maken
wat er zich nog van bruikbaar liet maken, zag het
koninkrijk niet.
Moussorgsky bewerkte zijn drama naar den
tekst van het gelijknamige drama van I'oesjkin.
Belangrijke afwijkingen in den tekst zijn van
hem zelf.
,.Boris Goudonow" schildert de geschiedenis
van don ('zaren-intrigue. Erfgenamen van den
troon werden opgeruimd om naaste familieleden
den ('zarontitel te bezorgen. Ook Boris Goudonow,
hoewel zijdelings aan den ('zaai' l wan den
Verschrikkelijke verwant door het huwelijk van
zijn zuster met den kroonprins Fedor, treedt, door
het volk daarbij gesteund, als usurpator op en
bemachtigt den troon. Maar een valsche ('zaai;
weet het leger op zijn hand te krijgen en Boris'
eerzuchtige daad bezorgt hem den dood.
Moussorgsky heeft de gelegenheid aangegrepen
om in zijn Russisch Volksepos vele volksliederen,
oorspronkelijke, zooals het beroemde
klokkenmotief, dat Beethoven al in een van zijn Russische
strijkkwartet ten gebruikte, en van eigen vinding in
te lasschen. Hij voelde zich steeds sterk tot hot
volk aangetrokken, in hom leefde reeds het
ochtRussische instinct, dat later do groote revolutie
voorbereidde: Mijn innigst verlangen is niet het
volk te kennen, maar zijn broeder te wezen". In
zijn liederen heeft hij zich ook het meest aan hot
volk verwant kunnen uitdrukken, zij hebben liet
ruige, levende, ..onbeschaafde" van een volkstaal
in muziek. Ook in de Boris Godounow" zijn
do bewogen volksscènes het best en hot sterkst.
Wij wenschen de Wagnervereeniging geluk met
haar daad, zij lost een schuld in. die Holland nog
steeds had tegenover oen der belangrijkste schep
pingen van de muziek-dramatische literatuur, een
mijlpaal zooals Debussy's l'elleas". Wel zijn na
1920, onder het groeiend besef van do belangrijk
heid van dit werk, ton onzent eenige uitvoeringen
van de muziek in concertvorm gegeven, maar tot
een vertolking in zijn juisten en oorspronkelijker!
staat vol actie en kleur kwam het hier nog niet.
De opvoering zal geheel in handen zijn van een
Russisch opera-ensemble uit I'arijs. En dat dit
maal Chaliapine, meer opera-zanger dan
concertzanger dit zij even gezegd in verband met
de gemengde indrukken die de groote zanger
bij ons op een concert-avond in de groote zaal
Concertgebouw achterliet , de rol van Boris
vervult zal deze opvoering er ongetwijfeld tot een
van don eersten rang bekronen. Ik kan dit ver
zekeren: ik hoorde hem in 1921 in een onverge
telijke opvoering in de Parijsche opera !
Het KiiMNiM'li Ballet in ('arltoii
Het ballet van de opera ..Boris Godounov"
zal van 22?27 Januari bij de thee on aan het
diner optreden ter gelegenheid van do
foostwook, die in het ('arltonhotel wordt georgani
seerd. Op de avonden van de opera-opvoeringen
2(> en 27 Januari zal de balletuitvoering
bij het souper-dansant worden gegeven.
De propaganda voor het Goede Leven, zoo
dierbaar aan do lezers van de Groene Amster
dammer, maakt school: in den Carlton-loungo
zal een Russisch buffet worden opgesteld, waar
Russische hors d'oeuvre on moscovitischc lekker
nijen staan opgedischt en waar. geheel in stijl,
de autenthieke wodka ter besproeiing van dit
schilderachtig geheel, gereed gehouden wordt.
V.
Zijn naam is klein,
zijn roem is groot.
KLKKN' DA« KEN GI.A.VS.IK
Het omgekeerde beeld
in de grafiek
Denkt on schept de graficus, de etser en hout
snijder, uitsluitend in zijn primaire" materiaal,
de koperplaat en het houtblok, of arbeidt hij direct,
van den aanvang af, met het oog op don af
druk?.... Ziethier een vraag, die, vooral waar
het werk van oude grafici geldt, interessant
mag heeten en die onlangs door Dr. Hans
Oürlis, in een voordracht voor de Berlijnsche
Vereeniging voor Kunstgeschiedenis, behandeld
word.
Cürlis poneerde in genoemde voordracht de
stelling, dat de oude grafici inderdaad alleen iri
het hout en hot koper dachten on schiepen en
dat zij het feit, dat do compositie bij afdrukken
wordt omgekeerd, ten eenemale negeerden. Wij
v'iun daarom die oude grafiek verkeerd, meent hij,
on komende oorspronkelijke schepping pas nader
als wij bij het beschouwen dor afdrukken, gebruik
maken van oen spiegel. Bij de latere grafici is dit
niet noodig: zij gebruikten zélf bij hot snijden
van hun platen en blokken zulk een hulpmiddel
of rekenden van don aanvang af met don indruk
die do compositie in spiegelschrift" zal maken!
(Jürlis bewijst zijn stelling uit het ongerijmde
en gaat uit van het feit, dat dikwijls grafische bladen
van oude meesters min of meer onoverzichtelijk
zijn en in do compositie als ..gedwongen" aandoen,
bezwaren die bij het beschouwen via een spiegel
aanstonds worden opgeheven. De bekende D
rerkennor Wölfflin heeft hier indertijd in zijn D
rerboek al eens op gewezen.
Hoe komt het nu dat een compositie in
spiegelschrift dikwijls geheel anders aandoet dan de
oorspronkel ij k-geconcipieerde'r* Op grond van
een groot aantal waarnemingen komt dr. ('iïrlis,
teneinde dit te verklaren, tot het opstellen van
een wet, die zegt, dat de blik bij het beschouwen
van een beeldend kunstwerk steeds haar uitgangs
punt neemt onder-links op het beeldvlak, om dan
eerst naar rechts-boven heen te glijden, zóó dat
de aandacht allereerst wordt vastgehouden en
gehooid door wat /ich in den linkor-benedenhoek
bevindt, terwijl de voorstelling rochts-onder pas
na een moer volgehouden ..bestudeering" voor
den beschouwer tenvolle gaat spreken.
Of hier inderdaad van een algemeen geldende
psychologische en physiologische wet van hot
..zien" sprake is, blijft natuurlijk de vraag !
Intusschen is Dr. ('ürlis hypothese 'zeker, gelijk
gezegd, vooral in verband met het zien van oude
grafiek, interessant !
A. E. VAX DEX TOL
Boekennieuws
De geheele bibliotheek van wijlen II. Hud.
du Mosch, in loven o.a. vice-voorzitter van. do
Amsterdamsehe Kamer van Koophandel zal door
Monno Ilortzbergor (Internationaal Antiquariaat,
Amsterdam) dit voorjaar in veiling worden
gebracht.