Historisch Archief 1877-1940
TEEKENAARS
ic - Moreau - Gesinus Visser
mge - J. J. Moolhuizen
A. Plasschaert
Kunstzaal, van Lier
teekenaar," die overigens de
tuinteekeningen van Van Gogh wel zér
moet beminnen ! Men voelt het
hanteeren der olie-verf bij hem meer als
een toevalligheid, dan als een nood
zaak en vraagt zich af of het meeste
van zijn werk niet nog béter in
kleurkrijt kon gedaan zijn. Ware vreugde
,aan de olieverf techniek voelt men niet
en zonder zulk een ware vreugde is
toch geen enkele techniek tenvolle
goed".
, Waar de schilder verder af komt
. van genoemden tuin onder
koelverklaard winter-licht, is hij dikwijls
minder gelukkig. Geeft hij, om bij dit
ene voorbeeld te blijven, een meer
bewogen" lucht, dan komt die lucht
al te zeer in het landschap, vast te
zitten", wordt zij er als 't ware in
vast gewerkt en staat er^niet meer
over-heén.
W. B. Tholen bij Huinck en
Si^berjon, Am^teruuiu
i Met een, 52 nummers tellende,"ten
toonstelling wordt hier de onlangs
op 71 jarigen leeftijd overleden schil
der Tholen geëerd.
Met deze collectie staat deze figuur
weer eens ten voeten uit voor U als
een impressionist," een aristocratisch
impressionist, die slechts daar zijn
reserve" laat varen en zich op
impresionistische wijze, ten volledurft
uit te leven", waar het avondlicht
over het water valt of een
sneeuween winterdag, de wereld hult in de
waden van een stille, bescheiden"
droom... Waar dit soort droom in
de belichting er niet is, blijft Tholen
dikwijls in een soort aristocratische
onbewogenheid voor zijn onderwerpen
staan en beeldt hij ze (ik noem b.v.
Kerk te Kootwijk) beschaafd, knap,
maar zonder veel gevoel, zonder veel
lyriek. En voor mij is juist dit lyri
sche, dit impressionistische, dat in
zijn beste werk dan .wél vrij komt, de
meest wezenlijke kant van dit onge
twijfeld groote talent.
Frl. de Jonge in de
Vroiiwenolub. Amsterdam
Frl. de Jonge, jarenlang bekend als
leidster aan een Internationaal schil
ders-atelier aan den Singel te Amster
dam, en die later nog een complex
ateliers beheerde, in n rustiek ge
bouw ondergebracht te Laren N.-H.,
laat thans in de Vrouwenclub aan de
Heerengracht, een, men kan gerust
zeggen, overdadige hoeveelheid werk
zien.
De wanden en nog enkele, als extra
wand gebezigde schutten, zijn boorde
vol gehangen met een groote hoeveel
heid stillevens, reis-schetsen, stads
kijkjes, enz. in olieverf, aquarel en
krijt. De diverse technieken worden
met vlotte vaardigheid gehanteerd en
daarmede worden dan notities ge
maakt. Een enkele maal wordt wel
eens wat langer dóór gewerkt, zooals
dan in de grootere stillevens met
druiven, een vrucht die deze schilderes
blijkbaar sterk boeit.
J. J. Moolhuizen, bij A. Vecht,
Amsterdam
Dit is de eerste keer dat
Moolhuizen, ons tot nu toe slechts uit
enkele, op den Holl^ndschen Kunste
naarskring geëxposeerde werken be
kend, een eigen" tentoonstelling
houdt. Hij komt hier uit met een
19-tal doeken, portretten, stil
levens, landschappen, stads
gezichten. Ongetwijfeld heeft
men hier te doen met een hard
werker, die het schilders
métier, naast zijn
maatschappelijken werkkring, serieus
mint en het ernstig beoefent.
In de groote landschappen
(Volkstuintjes
Spaarndammerdijk noem ik vooraan)
tracht de schilder dikwijls
met een zwaar-geladen com
positie, zoowel als met een.
op het donker gamma afge
stemd coloriet, het ..zwaar
-vochtig-vruchtbare" karakter
van het
land-om-en-nabijAmsterdam, weer te geven.
Hierin, en óók in eeri stuk
als b.v. liet Leuvenumsche
bosch, gaat hij uit naar liet
donker-romantische. In andere
Henri v. d. Velde
werken tracht hij naar een een
voudiger, meer nuchtere werkwijze.
Serieuse experimenten, zou men
een en ander kunnen noemen, waar
achter of waarin, men echter nog
weinog ontdekt van de gedrevenheid"
van den kunstenaar die zichzelf nood
zakelijkerwijze zóó en niet anders belij
den móet.... In het Zelfportret,
blond van toon en bezonnen, voel ik
voorshands zulk een onontkoombare
belijdenis nog het meest....
A. E. VAN DEN TOL
De laatste etsen van A. Lob
Het is altijd aangenaam levende
en levendige wijzigingen te bespeuren
in het werk van een schilder, van een
plastisch kunstenaar, van een etser.
Loeb is een etser, en zonder twijfel
bespeurt ge wijzigingen in het laatste
werk. En dat is niet alleen wat ge
hier opnieuw zoudt kunnen noemen:
met zoo weinig mogelijk zóó veel
mogelijk. Inderdaad wil hij in het
laatste werk met zoo weinig mogelijk
zóó veel mogelijk uitdrukken. Dat
beteekent hier in de etskunst, dat het
levende van de ontroering niet zoo
min mogelijk aan lijnen wordt weer
gegeven: dat iedere lijn een absoluut
noodige-functie vervult en dat deze
lijn zoo gespannen mogelijk is, zoo fel
mogelijk Wanneer wij drie etsen
nagaan, als die van het jonge
meisje met den rechterarm even
voor het lichaam, die van zijn
vrouw, en die van den man met de
sigaar in zijn hand, dan hebben wij
drie voorbeelden, hoe de wijze van
etsen steeds breeder werd in den
boven aangeduiden zin. Maar niet
alleen dat kunnen wij opmerken. Er
is nog in deze laatste etsen iets vast
te stellen. Loeb geeft meer en meer
het volumen van het lichaam in het
licht. Hij modelleert dus door het
licht steeds meer en meer inplaats van
enkel te teekenen". Dit zijn de twee
W. B. Tholen
Kunstzaal van Lier
niet te scheiden beweeglijkheden, die
wij in Loeb's etsen hebben vast te
stellen. Daarenboven blijft hij als ik
reeds schreef, een zoeker der expressie,
met andere woorden: deze etser is
aangewezen als een portrettist. De
voordeelen van het geëtste portret,
gij kent ze: het portret is
vermenigvuldigbaar; iedere afdruk van de
plaats is opnieuw een kunstwerk
(zóó de plaat dat is). Natuurlijk is er
een grens aan het fatsoenlijk getal
afdrukken. Dat getal hangt van be
paalde factoren af, als van het metaal
van de plaat; van de techniek van
den etser (de werkwijze hangt bij
een goed etser ook af, in het portret,
bijv. van de voorgestelde).
Dit alles zijn dingen, die natuurlijk
iedereen weet, maar die ik hier toch
wou herhalen.
PLASSCHAERT
Correspondentie
Schilderijenfonds-,,De Groene
Amsterdammer''
Dr. H. Th. F. te U. Voor het
vervaardigen van een ex-libris
adviseeren wij u Willem Arondeus, Anton
lieck of Otto Verhagen. Wij zullen
u binnen enkele dagen e:>nige be
staande ex-librissen ter keuze doen
to komen.
Dr. 11. A. S. te U. Een schilderij
van Femhout of Kaoul liynckes zal
Uw modern-zakelijk interieur volledig
maken. Wenscht U van een van
beiden of van beiden werk te zien?
Dan kunnen wij een samenkomst in
Amsterdam bepalen. J n ieder geval
is voor een bedrag, genoemd tusschen
de door U genoemde grenzen, iets
zeer goeds verkrijgbaar,
Met de bedragen, de vorige week ont
vangen, (toen een foto tan de eerste aan
koop gepubliceerd werd) , en met de hier
boven genoemde toezeggingen, beschikt
het schilderijen-fonds van de Groene
Amsterdammer reeds over f 28.)0.
Kunstzaal Huinck en Scherjon