De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 23 januari pagina 11

23 januari 1932 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

TEEKENAARS ic - Moreau - Gesinus Visser mge - J. J. Moolhuizen A. Plasschaert Kunstzaal, van Lier teekenaar," die overigens de tuinteekeningen van Van Gogh wel zér moet beminnen ! Men voelt het hanteeren der olie-verf bij hem meer als een toevalligheid, dan als een nood zaak en vraagt zich af of het meeste van zijn werk niet nog béter in kleurkrijt kon gedaan zijn. Ware vreugde ,aan de olieverf techniek voelt men niet en zonder zulk een ware vreugde is toch geen enkele techniek tenvolle goed". , Waar de schilder verder af komt . van genoemden tuin onder koelverklaard winter-licht, is hij dikwijls minder gelukkig. Geeft hij, om bij dit ene voorbeeld te blijven, een meer bewogen" lucht, dan komt die lucht al te zeer in het landschap, vast te zitten", wordt zij er als 't ware in vast gewerkt en staat er^niet meer over-heén. W. B. Tholen bij Huinck en Si^berjon, Am^teruuiu i Met een, 52 nummers tellende,"ten toonstelling wordt hier de onlangs op 71 jarigen leeftijd overleden schil der Tholen geëerd. Met deze collectie staat deze figuur weer eens ten voeten uit voor U als een impressionist," een aristocratisch impressionist, die slechts daar zijn reserve" laat varen en zich op impresionistische wijze, ten volledurft uit te leven", waar het avondlicht over het water valt of een sneeuween winterdag, de wereld hult in de waden van een stille, bescheiden" droom... Waar dit soort droom in de belichting er niet is, blijft Tholen dikwijls in een soort aristocratische onbewogenheid voor zijn onderwerpen staan en beeldt hij ze (ik noem b.v. Kerk te Kootwijk) beschaafd, knap, maar zonder veel gevoel, zonder veel lyriek. En voor mij is juist dit lyri sche, dit impressionistische, dat in zijn beste werk dan .wél vrij komt, de meest wezenlijke kant van dit onge twijfeld groote talent. Frl. de Jonge in de Vroiiwenolub. Amsterdam Frl. de Jonge, jarenlang bekend als leidster aan een Internationaal schil ders-atelier aan den Singel te Amster dam, en die later nog een complex ateliers beheerde, in n rustiek ge bouw ondergebracht te Laren N.-H., laat thans in de Vrouwenclub aan de Heerengracht, een, men kan gerust zeggen, overdadige hoeveelheid werk zien. De wanden en nog enkele, als extra wand gebezigde schutten, zijn boorde vol gehangen met een groote hoeveel heid stillevens, reis-schetsen, stads kijkjes, enz. in olieverf, aquarel en krijt. De diverse technieken worden met vlotte vaardigheid gehanteerd en daarmede worden dan notities ge maakt. Een enkele maal wordt wel eens wat langer dóór gewerkt, zooals dan in de grootere stillevens met druiven, een vrucht die deze schilderes blijkbaar sterk boeit. J. J. Moolhuizen, bij A. Vecht, Amsterdam Dit is de eerste keer dat Moolhuizen, ons tot nu toe slechts uit enkele, op den Holl^ndschen Kunste naarskring geëxposeerde werken be kend, een eigen" tentoonstelling houdt. Hij komt hier uit met een 19-tal doeken, portretten, stil levens, landschappen, stads gezichten. Ongetwijfeld heeft men hier te doen met een hard werker, die het schilders métier, naast zijn maatschappelijken werkkring, serieus mint en het ernstig beoefent. In de groote landschappen (Volkstuintjes Spaarndammerdijk noem ik vooraan) tracht de schilder dikwijls met een zwaar-geladen com positie, zoowel als met een. op het donker gamma afge stemd coloriet, het ..zwaar -vochtig-vruchtbare" karakter van het land-om-en-nabijAmsterdam, weer te geven. Hierin, en óók in eeri stuk als b.v. liet Leuvenumsche bosch, gaat hij uit naar liet donker-romantische. In andere Henri v. d. Velde werken tracht hij naar een een voudiger, meer nuchtere werkwijze. Serieuse experimenten, zou men een en ander kunnen noemen, waar achter of waarin, men echter nog weinog ontdekt van de gedrevenheid" van den kunstenaar die zichzelf nood zakelijkerwijze zóó en niet anders belij den móet.... In het Zelfportret, blond van toon en bezonnen, voel ik voorshands zulk een onontkoombare belijdenis nog het meest.... A. E. VAN DEN TOL De laatste etsen van A. Lob Het is altijd aangenaam levende en levendige wijzigingen te bespeuren in het werk van een schilder, van een plastisch kunstenaar, van een etser. Loeb is een etser, en zonder twijfel bespeurt ge wijzigingen in het laatste werk. En dat is niet alleen wat ge hier opnieuw zoudt kunnen noemen: met zoo weinig mogelijk zóó veel mogelijk. Inderdaad wil hij in het laatste werk met zoo weinig mogelijk zóó veel mogelijk uitdrukken. Dat beteekent hier in de etskunst, dat het levende van de ontroering niet zoo min mogelijk aan lijnen wordt weer gegeven: dat iedere lijn een absoluut noodige-functie vervult en dat deze lijn zoo gespannen mogelijk is, zoo fel mogelijk Wanneer wij drie etsen nagaan, als die van het jonge meisje met den rechterarm even voor het lichaam, die van zijn vrouw, en die van den man met de sigaar in zijn hand, dan hebben wij drie voorbeelden, hoe de wijze van etsen steeds breeder werd in den boven aangeduiden zin. Maar niet alleen dat kunnen wij opmerken. Er is nog in deze laatste etsen iets vast te stellen. Loeb geeft meer en meer het volumen van het lichaam in het licht. Hij modelleert dus door het licht steeds meer en meer inplaats van enkel te teekenen". Dit zijn de twee W. B. Tholen Kunstzaal van Lier niet te scheiden beweeglijkheden, die wij in Loeb's etsen hebben vast te stellen. Daarenboven blijft hij als ik reeds schreef, een zoeker der expressie, met andere woorden: deze etser is aangewezen als een portrettist. De voordeelen van het geëtste portret, gij kent ze: het portret is vermenigvuldigbaar; iedere afdruk van de plaats is opnieuw een kunstwerk (zóó de plaat dat is). Natuurlijk is er een grens aan het fatsoenlijk getal afdrukken. Dat getal hangt van be paalde factoren af, als van het metaal van de plaat; van de techniek van den etser (de werkwijze hangt bij een goed etser ook af, in het portret, bijv. van de voorgestelde). Dit alles zijn dingen, die natuurlijk iedereen weet, maar die ik hier toch wou herhalen. PLASSCHAERT Correspondentie Schilderijenfonds-,,De Groene Amsterdammer'' Dr. H. Th. F. te U. Voor het vervaardigen van een ex-libris adviseeren wij u Willem Arondeus, Anton lieck of Otto Verhagen. Wij zullen u binnen enkele dagen e:>nige be staande ex-librissen ter keuze doen to komen. Dr. 11. A. S. te U. Een schilderij van Femhout of Kaoul liynckes zal Uw modern-zakelijk interieur volledig maken. Wenscht U van een van beiden of van beiden werk te zien? Dan kunnen wij een samenkomst in Amsterdam bepalen. J n ieder geval is voor een bedrag, genoemd tusschen de door U genoemde grenzen, iets zeer goeds verkrijgbaar, Met de bedragen, de vorige week ont vangen, (toen een foto tan de eerste aan koop gepubliceerd werd) , en met de hier boven genoemde toezeggingen, beschikt het schilderijen-fonds van de Groene Amsterdammer reeds over f 28.)0. Kunstzaal Huinck en Scherjon

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl