Historisch Archief 1877-1940
No. 2861
De Groene Amsterdammer van 23 Januari 1932
13
Bioscopy
door L. J. Jordaan
MISSING LINK"
Eric Charell, Der Congress tanzt".
Rembrandt
Zoo heeft dan de UFA haar Grosze Kanone"
van dit seizoen losgebrand en het lang
voorfcereide en veelbesproken Congress tanzt" van
Eric Charell uitgebracht. Men kan als schrijver
dezes persoonlijk ook voor de amusementsfilm
van geschut houden, dat geringer van kaliber is,
doch minder met los kruit schiet en nochtans
erkennen, dat de gangbare publieke smaak er mee
in de roos werd getroffen. Dat deze film een
,,Kassen-Erfolg" beteekent, moet ieder duidelijk
zijn, die de wachtende menigte gadeslaat, welke
trappelt van verlangen om de misère van Amster
dam-1932 een ogenblik te vergeten voor de
vreugde van Weehen-f814. Bij een vorige gelegen
heid heb ik al eens een opmerking gewaagd over
de sterke tendenz, die bij de groote productie
maatschappijen bestaat, om de huidige economi
sche narigheid te verdooven door een opgedreven
dosis amusement. Het is verklaarbaar, dat de
baisse in levensgeluk een hausse in verstrooiings
waarden meebrengt, maar men vraagt zich wel
eens bezorgd af, of deze menschlievende strekking
niet wat al te ver wordt doorgevoerd, ten koste
van de toch al zoo povere ernstiger experimenten.
Intusschen ??ook deze strooming zal haar
correctief wel vinden in betere tijden, die naar
wij hopen toch eens moeten aanbreken. Het eenige
wat ons overblijft, is nit de geboden stof te halen,
wat er voor de film uit te halen valt en van dit
standpunt uitgaande richt zich onze belangstelling
minder op deze film als zoodanig, dan wel op
enkele beschouwingen, welke zich er gereedelijk
aan laten vastknoopen.
Der Congress tanzt" als verstrooiings-object is
voortreffelijk geslaagd. Een amusante handeling,
waarvan de grondtegenstelling (de dansende, fees
tende diplomaten en de terugkeerende Napoleon)
zelfs stof tot een grootsche satyre had kunnen
leveren ? de fleurige, kleurige uitmonstering de
goedverzorgde muzikale bewerking. .. . dit alles is
met uitnemend vakmanschap en groote kennis
van de psyche des gemiddelden bioscoopbezoekers
geconcipieerd. Er zijn momenten, die een zekere
stijging van het niveau beteekenen, zooals bijv.
het eerste bezoek aan den Heurigen", waar de
steeds wijkende camera, in den roes van het
,,Wien und der Wein" in het goedgevonden vol
gen van den Heurigensanger" (uitstekend door
Hörbiger gegeven !) iets als een soort dionysische
climax weet te bereiken. Ook de tocht van
Christel, het handschoenenverkoopstertje, in haar
pronkkaros naar de villa, door Tsaar Alexander
voor haar ingericht, is in de verrassende wisseling
der beelden (straat, markt, stadspoort, weiland,
bosch, paleis) en de telkens overgenomen refrein
zang (?Das gibt's nur einmal, Das kommt nicht
wieder l") van een sterke bekoring.
Bezwaren ook binnen het kader der
amusementsfilm ontbreken echter evenmin. Zoo is het
betreurenswaard, dat spelers van het
formaatVeidt en Abel, op een volmaakt doellooze wijze
, Hier werkt
het geeft meer weerstand
tegen kouvatten.
Allén in origineele doezen i 25, 45 en 65
zijn gebruikt dermate zelfs, dat iedere figurant
in hetzelfde goudbestikte pakje, hun rollen zonder
merkbare schade had kunnen overnemen. Maar
vooral de bijna monotone toepassing der
draaitooneel-techniek, met uitzondering van sequenzen
als de zooeven genoemde, vormt het bedenkelijke
debet van deze film.
Een debet, dat alleen kon ontstaan, doordien
in den keten van medewerkers de allerbelangrijkste
schakel ontbreekt: de film-regisseur !
Een rij van brillante oudgedienden kwam voor
Der Congress tanzt" in het geweer veteranen.
wier namen onverbrekelijk aan de oude glorie
van de U FA verbonden zijn. Carl Hoffmann. de
cameraman Böhrig en Herlth, de architecten
en last not least de Productionsleitcr", Krich
Pommer. Door de heele geschiedenis der Duitsche
film heen, staat deze in stilte werkende collectivi
teit achter de schermen en laat de blinkende
marionnetten, alias de Lievelingen van het Publiek"
naar hun kunstzinnige en wijze inzichten dansen,
zooals ook dit congres zich op hun commando
beweegt.
Caligari", Dr. Mabuse", Nibelungen", Va
riété", Faust", De Laatste Man", Nina
Petrowna". ... ziedaar een staat van dienst, waarop
deze combinatie gedeeltelijk of in haar geheel
met trots wijzen mag. Maar steeds wordt de
open plaats van den regisseur vervuld door mannen
als Wiene, Lang, Dupont, Murnau en Schwarz
mannen als zijzelf groot geworden en
samengegroeid met de film. Ditmaal echter heeft een
outsider deze zware taak op zich genomen: Eric
Charell, de vermaarde revue-leider, heeft zich
hiervoor laten vinden en het resultaat is de mis
sing link", welke zich op pijnlijke wijze doet ge
voelen.
Talloos zijn de avontuurlijke experimenten, door
tooneelregisseurs op het terrein der film gewaagd
en bijna even groot is het aantal mislukkingen.
Nietwaar het is zoo verleidelijk en lijkt zoo
eenvoudig voor den tooneelleider, om zijn ca
paciteiten ook eens te toonen op dit gebied.
Per saldo is het toch maar" de film: slaagt men
zooveel te beter, vooral voor de finantien
faalt men. . . . ook al goed, het impliceert allicht,
dat men voor een inferieur bedrijf als de film,
te groot is. Merkwaardig mag het intusschen heeten,
dat een man als Beinhardt, aan wien de Duitsche
film in haar aanvangstijd zooveel dankte, zich
nimmer aan het experiment gewaagd heeft. Hij
uit wiens school zooveel regisseurs en spelers der
UFA-periode voortkwamen zag duidelijk in,
dat hier een nieuwe, onafhankelijke kunst groei
ende was. die haar eigen weg ging en haar eigen
eischen stelde.
Nu is het een algemeen erkend feit, dat het
zeer moeilijk is uit te maken op welke wijze
precies het innig verbonden complex krachten,
dat de film samenstelt, functionneert. Met name
is het bezwaarlijk vast te stellen, waar het eene
element begint en het andere ophoudt. Welk
aandeel heeft de architect Böhrich gehad in een
sterk-picturaal werk als Caligari"? Waar houdt
de invloed op, welke de cameraman Karl Hoff
mann ongetwijfeld gehad moet hebben in een
subtiel camera-poëem als Nina Petrowna"? Waar
ligt de scheiding tusschen de invloedssferen van
den productie-leider, Pommer, en den regisseur,
Dupont, in een zoo kennelijk door beiden ge
schapen psychologisch werking, als die van
Variété"? Kon het terrein van den architect
en den cameraman althans in groote trekken
worden afgebakend bij de geheimzinnige wis
selwerking tusschen regisseur en productieleider
was dit tot nogtoe vrijwel onmogelijk.
Het is vooral de uitzonderlijke en lichtelijk
mysterieuse loopbaan van den grooten UF A-man,
Erich Pommer, die ons in dit geval voor moeilijk
heden stelde. In naam met de z.g. super-visie
belast, d.w.z. naar Amerikaansche opvatting met
het finantieele toezicht, heeft geen functionaris
zoo nadrukkelijk en onmiskenbaar de artistieke
gestie der filmindustrie beïnvloed, als hij. Be
gaafd met de uiterst zeldzame dubbele; flair:
en voor de innerlijke waarde van de film
en voor het commercieel succes, onderneemt hij
geen enkel werk, dat niet in beide richtingen slaagt.
Voorzoover mij bekend, heeft deze eigenaardige
figuur nooit zelf een film geregisseerd, maar hij
staat achter Caligari" zoowel alsachtei1..Mabuse"
en Variétéachter ..Nina Petrowna" zoowel
als achter Der blaue Kngel". Hij vertrekt naar
Amerika en terwijl de Duitsche film tijdens
D. G. SANTEE LANDWEER
KUNSTHANDEL, Keizersgracht 207, AMSTERDAM C.
Tot 12 Fohr. TENTOONHTEliLIXQ
<;K \riiiKi n WERK «looi- LI<«\
\iiItl.liT-MOICI. Al 011 A. JM
VOVEKI>E SEUOXZAC.
Geopend alle werkdagen van 10-12 en lVt-5 uur.
zijn afwezigheid haar diepste depressie doormaakt,
stijgt een-middelmatig regisseur als Mauritz Stiller,
onder zijn Jtollywoodsche super-visie plotseling
tot een belangrijk werk als ,,Hotel Imperial"
komt een nulliteit als Kowland V. Lee eensklaps tot
het zeer goede ,.Barbed Wire" (?Prikkeldraad").
Bij zijn terugkomst treedt een bijna vergeten
- oud-gediende als Joe May met Heimkehr" en
Asphalt" naar voren. . . . Pommer had de super
visie. Men begon zich af te vragen, of de centrale
bevoegdheid van den regisseur, waarin wij jaren
lang geloofden, onder het toezicht van dezen
;,Regisseur-der-regisseurs" dan toch een fictie was
geworden? In ieder geval maakte zijn carrière de
beide functies schier onontwarbaar.
Tot Der Congress tanzt" licht komt brengen.
Met n slag is het ons duidelijk, dat de
regisseurstaak, zelfs onder een Krich Pommer, om den dood
geen fictie is. Want hier zijn alle elementen aan
wezig, die tezamen de groote filmwerken schiepen:
Superviser, cameraman, architecten en zelfs de
spelers. Alleen de regisseur ontbreekt hij is
vervangen door een vreemdeling in Jeruzalem,
door een tooneelberoemdheid en eerst nu blijkt
met wiskunstige stelligheid, dat door dit gemis het
waarachtig levenwekkende centrum het brein
en het sentiment dat den beeld- en klankchaos
tot het vloeiende medium: film, weet te herscheppen
werd uitgeschakeld.
De architectuur is voornaam, doelmatig en
stijlvol het camerawerk artistiek en bij
iedere instelling verantwoord terwijl de
algemeene geest tenslotte, dat fijne begrip toont voor
de verlangens der massa, die het werk met
feillooze zekerheid doet inslaan. Maar het prachtige
materiaal der spelers blijft onverwerkt de di
recte, dwingende suggestie van de film als nabije,
tastbare realiteit als superieur spel van
rythmische beeldordening, ontbreekt. Het is voortref
felijk tooneel maar het is iooneel !
Het kan niet anders dan goed en leerzaam zijn
dit vast te stellen: Wie voor zulke dingen geen
gevoel heeft, zal er niet minder om genieten van
dit brillante en kleurige kijkspel wie het wel
heeft, zal tot zijn voldoening bevestigd vinden, dat
een Dupont, een Murnau, een Lang en een Hchwarz
gerehabiliteerd werden door deze demonstratie van
de missing link".
,,I>e Uitkijk", Klankfilmtlieater
Na den voortreffelijken arbeid, welke dooi' ons
kleine avant-gardetheater werd verricht
alsstudiegelegenheid voor de verdwenen zwijgende film.
heeft De Uitkijk" gecapituleerd voor den tijd
geest, door om te schakelen op sound". De
voorraad raakte uitgeput en nieuwe
klankfilmexperimenten, die zich voor de vertooning in
groote theaters minder leenden, vroegen om een
eigen tehuis.
De Uitkijk" heeft den grooten stap ten slotte
toch gedaan, in de vaste overtuiging, dat het
aan materiaal voor haar speciale richting niet
ontbreken zal. Met belangstelling zien de film
liefhebbers het nieuwe repertoire tegemoet, dat
ongetwijfeld de goede traditie van het huis
zal voortzetten en wij zijn nieuwsgierig wat het
eerst aan de beurt zal komen:
Drei-GroschenOper" van Pabst, La Chienne" van Kenoir of
Niemandsland" naar Leonhard Frank's Volken
bond-scenario. . . . altegader werken, waarvan wij
niets weten, maar die wij verlangend zijn te zien.
Op waardige wijze opent het theater met onze
eerste Nederlandsche geluidsfilm van
IvensLichtveld Philips", in onverkorte versie, alsmede
met Kichter's Kadio-film" beide reeds te dezer
plaatse besproken.