Historisch Archief 1877-1940
i
Uit Le Million'
RenéClalr (een wederzien)
Waar blijft de tijd?
Op den kop af drie jaar geleden toog
schrijver dezes met zijn mede-Liga
bestuurder, Dr. Menno ter Braak, naar
Parijs om met een zekeren heer Ren
Clair te onderhandelen over diens
komst naar Amsterdam, mitsgaders
de gebruikelijke keuze uit zijn werk".
En nu zit ik tegenover Bene Clair, den
wereldberoemden auteur van Sous
les toits de Paris" en Le Million".
Het tooneel verbeeldt ditmaal de con
versatiezaal van Carlton-Hotel, met
op den indrukwekkenden achtergrond
figuren als Chaliapine en Prof.
Karpiloff. Clair echter is precies dezelfde
als voor drie jaar. Wat rustiger en
zelfbewuster misschien, maar even
beminnelijk en bescheiden. Glimla
chend releveert hij onze eerste ont
moeting. ... tja, er is wel wat ver
anderd !
Les deux timides", Sous les
toits". ... en Le million" liggen
tusschen toen en nu tusschen Le
chapeau de paille" en A nous la
liberté!" tusschen de onbekendheid
en den roem. Vooruitgang? Ongetwij
feld maar het oude Chapeau de
paille" blijkt nog altijd een extra
warm plaatsje in zijn hart te beslaan.
Ik heb aan die comedie met buiten
gewoon genot en overgave gewerkt",
zegt hij en zijn ernstige, donkere oogen
waarachter men stellig niet de beste
f ilm-esprit van Europa zou vermoeden
zien mij strak aan. De visie van on
zen tijd op het poque der negentiger
jaren, met zijn gekleede jassen, zijn
midinettes, zijn fiacres en zijn m
nages-a-trois". . . . ziedaar een
burlesque in een burlesque! Het ging
hier niet alleen om de klucht de
diepere ondergrond was de
zedenschildering van dit merkwaardig tijdvak,
waarin het Fransche volkskarakter
zoo volledig tot uiting kwam. En
aprèstout geloof ik, dat men mij de
lichte satyre, waarmee de zaak beke
ken was, in mijn vaderland nooit ge
heel heeft vergeven. Ja die satyre
is een lastig ding, ook voor wie er mee
behept is.... Le million" kan er
van meepraten !"
.. En Sous les toits?"....
Ja Sous les toits" is het groote
succes geworden en ik zal u eens iets
wonderlijks vertellen". . . . Clair ziet
mij glimlachend aan. Ik heb er des
niettemin toch geen hekel aan ! ledere
kunstenaar krijgt na een zekeren tijd
het land aan het werk, dat zijn naam
maakte. ... ik vind dat ondankbaar
en ben blij, dat ik nog niet zoover ben.
Persoonlijk verkies ik Sous les toits"..
'boven Le million" het is warmer,
menschelijker. Le million" is mathe
matiek. ..."
9 V p l"
Ja mathematiek in dien zin, dat
iedere stijging en daling der compo
sitie iedere wisseling in het rythme
de opeenvolging van woord, geluid
(bruit) en klank (son). zorgvuldig is
overwogen en bijna wiskunstig gere
geld. Natuurlijk het is geen reken
sommetje geworden, maar toch zou
ik willen zeggen, dat Sous les toits"...
meer met het gevoel Le million"
meer met het verstand werd gemaakt.
Ik kan dat met groote nauwkeurig
heid zeggen, omdat ik, zooals u weet,
alles aan mijn films zelf maak. Ik
schrijf zelf mijn secnario en draaiboek
heb een gedetailleerde voorstelling
van den klank en zelfs van het decor.
Zonder overdrijving mag ik wel be
weren, dat er geen onderdeel hoe
gering ook in mijn films voorkomt,
dat ik niet van te voren zóó heb ge
zien en vastgesteld. Het spreekt van
zelf, dat deze omstandigheid zijr voor
en tegen meebrengt. . . . het bevor
dert zonder twijfel de eenheid van het
werk, maar legt tevens een volle en
zware verantwoordelijkheid op. Ik
heb wel eens overwogen het anders
aan te pakken en evenals mijn colle
ga's de film als het product eener col
lectiviteit op te vatten maar ik kan
er niet toe overgaan. . . . het is blijk
baar de aard van het beestje."
Dat geldt dan ook voorde decors en
demerkwaardigemise-en-scenevan?Le
Million". Die zijn dus ook uw werk?"
Tut tut! Quaestie van samen
werking. Ik heb n.l. in den jongen
Bussischen decorateur Meerson een
idealen helper gevonden. Zes films
van Le chapeau de paille" af,
hebben wij nu al samen in elkaar gezet
en u begrijpt, dat een dergelijke ge
meenschappelijke staat van dienst tot
een soort twee-eenheid leidt. Men
spreekt in Parijs, waar men snel met
een naam klaarstaat, dan ook al van
..Ie style Clair-Meerson".
In ieder geval heeft Meerson mijn
geringste aanduidingen altijd precies
begrepen en volmaakt gerealiseerd.
Daar is b.v. het decor va.n Le Mil
lion", waarvan u zooeven sprak. Dit
was geen geringe opgave. Ik wilde
geen realiteit en toch iets, dat de reali
teit voldoende suggereerde. Geen my
stiek en styleering a ]a Caligari (een
meesterwerk, tusschen haakjes ') en
ook geen soliede, tastbare werkelijk
heid. Ik wilde een milieu, waar als
ik het zoo eens mag uitdrukken: de
lucht ijler was waar ik mij vlugger,
grilliger kon bewegen waar geen
onverwachte, fantastische wending
der handeling in botsing kwam met
..echte" muren en echte" boomen.
Kn aan den anderen kant kon ik de
atmosfeer van het milieu niet missen:
het atelier het politiebureau de
opera. . . . dit alles maakt ook als
RENÉCLAIR'S FI
Persgesprek mei den schepi
Paris/9 Le chapeau de
BIOSCOPY
locale schildering een integreerend
deel van het werk uit. Met die
veeleischende opgave kwam ik bij
Meerson aan en enfin, u heeft over het
resultaat zelf kunnen oordeelen.
Dat dit van ons beiden den vollen
man eischt, laat zich overigens be
grijpen: wij kampeeren, om zoo te
zeggen, op het slagveld tot het eind
van den strijd. Dit s.\ .p. in letterlijken
zin op te vatten. . . . zoowel Meerson
als ik, hebben in de studio's van Tobis
te Epinay een kamer, waar wij slapen
en eten midden in den wirwar van ons
werk. U moet eens komen kijken, als
wij bezig zijn: de moeite waard !
Meerson maakt va,n alles een weer
galoos handig gebruik de fac.ades
van loodsen en studio's op de terrei
nen van Epinay verandert hij door
middel van cellotex en beschilderd
linnen in Montmartre-gebouwen. Zoo
is b.v. de hellende straat met de hui
zen en daken van Montmartre, waar
Sous les toits de Paris" mee opent
een meesterlijke maskerade van den
oprit der Tobis-studio's het ijzeren
hek, waar Préjean zijn chansons ver
koopt, is de ingang der terreinen.
Kijk u kunt op deze
foto nog het torentje
van Epinay boven
Montmartre zien uit
steken".
,.En het geluid in
Le Million"?
Ook dat is volgens
bepaalde principes toe
gepast. Ik ben n.1. een
verklaard tegenstander
van het geluid a's ver
sterker der realiteit. . . .
om godswil geen thea
ter ! En nóg minder:
opera ! ! Ik moet tot
mijnschande bekennen,
dat ik een opera altijd
belachelijk of vervelend
heb gevonden een
serieus bedoelde gezon
gen handeling. ... je
Ie tiens en horreur !
Na wat ik zooeven
zeide zult u me mis
schien begrijpen, als ik
zeg, dat ik het geluid
volgens dezelfde princi
pes tracht toe te passen
als de decors een
soort van ijlere,lichtere
realiteit dus een
stemmingsfond, een
muzikale en klinkende
atmosfeer, die een zeer
intrinsiek deel van het
geheel uitmaakt". .
Daar nu ieder inter
view, volgens de heilige
regelen van het métier.
door de vrouw van het
slachtoffer behoort te
worden afgebroken
eensdeels, om den in
terviewer in de
gelegenHet duet in L
heid te stellen een paar galante compli
menten te maken en voorts om aan
zijn stukje een plausibel eind te
verschaffen. . . . verschijnt Madame ('lair
promptelijk ten tooneele, charmant
van uiterlijk en toilet, om haar echt
genoot weg te voeren.
Uit Sous les To