Historisch Archief 1877-1940
No. 2852
De Groene'Amsterdammer van 30 Januari 1932
13
Reclame van de Koninklijke Luchtvaart Mij.
De K. L. M. is nooit een hoogvliegster gebleken
op het gebied der reclame-kunst.... Vooral de
affiches die zij uitgaf (bestemd om binnenshuis te
worden opgehangen, in hotels, restaurants en kan
toren waar het reizende publiek pleegt te
verkeeren) waren meestal van het soort dat weinig
oorspronkelijks en eigens vertoont, zooals b.v. een
biljet waarop een zeilschip met daarboven
eendriemotorige Fokker als zinspeling op denVliegenden
Hollander in uiterst naturalistische teekening.
Dergelijke dingen missen hun doel, omdat ze
veel te aüedaagsch van opvatting zijn en naast
waarlijk decoratief opgevatte ontwerpen volko
men in het niet vallen. Ik zag bovengemeld biljet
kort geleden in een bekend reis-bureau, geplaatst
naast een prachtige druk van Cassandre's Oiseau
bleu" met de blauwe zwaluw, in pijlsnelle vlucht
zwevend langs een door wolken stoom omhuld rood
en wit geblokt spoorweg-signaal.
Van het K. L. M.-biljet bleef in déze nabuur
schap niets over, dat laat zich denken !... . -i
Den laatsten tijd zag ik in Amsterdam en Rot
terdam in de uitstalkasten der K. L. M.-passage
kantoren telkens zeer keurig uitgevoerde ontwer
pen, meestal in de z.g. spritz-techniek (waarbij
de verven op het papier zijn gespoten met gebruik
making van gedeeltelijke afdekking door middel
van schablonen) welke fijne v ^-vloeiingen geeft.
Het is mij gebleken dat Bert Prinsen Geerligs,
de publiciteits-chef van de K. L. M., daarvoor de
teekeningen en ideeën aangeeft, terwijl de uitvoe
ring in handen is van Huub Plesman.
Zeer geslaagd is een plaat welke het vervoer van
fransche parfum propageert: drie bolronde flacons
(de herhaling van n en hetzelfde vormmotief
volgens het bekende Tiller-girl-principe doet hier
al zeer suggestief !) tegen een effen achtergrond
?waarop het witte fantoom van een vliegmachine.
Daaronder in heel eenvoudige, goed geplaatste en
duidelijke karakters de belettering.
Zijn de flacons op dit ontwerp alle even groot
genomen, op een ander werkstuk werd een viertal
ITokker's in de vlucht steeds kleiner weergegeven,
Toegepaste Kunst
door Otto van Tussenbroek
waardoor de indruk van eene zekere wijking worJfc
gewekt. De eenvoudige doelmatigheid en het sterk
en onbelemmerd naar voren brengen der zakelijke
mededeelingen: vier diensten per dag naar Lon
den heen en terug, vallen hierbij onmiddellijk op.
Ten einde het bezoek aan Schiphol te bevorde
ren werd een geestig gebruik gemaakt van een
foto-vergrooting waaromheen, in cirkelvorm,
de belettering (uit papier geknipt en opgeplakt) is
gesteld. Hoe. goed is hierbij de herhaling van het
ronde rubber-ballonband-motief om de witte
wielschijf aangevoeld, maar ook hoezeer duidelijk doet
het kleine jongetje in zijn matrozen-jekker de
groote afmetingen van het slechts ten deele zicht
bare vliegtuig uitkomen !
Dan is er een luchtfoto met daaraan
toegevoegden tskst van een tweetal Maasbruggen te
Rotterdam om aan de rondvluchten boven de
stad te herinneren. Telkens blijkt een zuiver gevoel
voor verhoudingen welke inderdaad door het juiste
evenwicht weldadig aandoet.
Da poging telkenmale iets anders te bieden valt
te loven. Trouwens ook plastisch blijken de beide
hiervoren genoemde reclame-kunstenaren iets goeds
te kunnen maken, zooals in een groot cijfer zeven,
staande op een aardbol, waarop met witte lijn de
vliegroute der K. Ij. M.-machines is aangegeven.
Symbool van wat door stage doorzettingskracht
bereikt werd.
Wat overigens te wenschen valt is dit: deze
dingen blijven eenlingen en zijn niet voor vermenig
vuldiging in druk bestemd. Nu is dat wat wél in
druk verscheen opmerkelijk minder. Het is alsof
men vooral dingen wil ver .'aardigen die voor
Jan-enalleman bedoeld zijn, ietwat fraai gekleurde, keurig
gedrukte maar uitermate karakterlooze en daardoor
vervelende prenten (zooals Gafflard er een gaf e.a.)
terwijl juist het bijzondere, het eigene, het moderne
karakter van een reclame-biljet in onze dagen doel
treffend blijkt. Al het liefelijke en zoetalijke gaat
men allang ongeacht voorbij !
Wat dus te doen valt: eens met een sterk en
streng decoratief, door druk in groote oplage ver
spreid ontwerp uit te komen, want als er n on
derwerp is waarvan iets geweldigs te maken valt,
dan is het toch zeker wel de aviatiek.... Het
wachten is dus op een affiche dat naast de hier
voren besproken werkstukken in slechts n enkel
exemplaar tot stand gebracht, in talrijke afdruk
ken iets geeft dat de K. L. M. ten volle waardig is.
Dat men dit veilig aan Prinsen (jcerligs en
Plesmtin in samenwerking kan toevertrouwen is,
dunkt mij. duideli.ik !
Nieuwe uitgaven
Kees Meekel. Blanke Slavin? Leiter-Nypels
N. V. Maastricht.
De onvolprezen leden van het journaille, die
de Duitsclie Magazines van tekst en foto's voor
zien, zouden dit boekje van Cowboy-Kees zeker
vél beter hebben uitgegeven. De bandteekening
lijkt tenminste naar niets. Niet eens een foto
van een ontkleede freule, maar een soort angstige
potloodteekening van een beeldhouwwerk, voorstel
lende een half-gekleede en half-decente juffrouw.
Overigens is dit een goede typeering van het
bysk: het is maar half-om-half en heelemaal
niet erg. Integendeel de blanke slavin is geen
blanke slavin. Zij wankelt precies op het randje
dat het blanke slavinnendom scheidt van de
nette inenschen. Vandaar dit schalksche
vraagteeken achter den titel van het boek, begrijpt u?
Als er niet een allerinnemendste meneer geweest
was en een radio-rede van een priester (een
profanatie in dit boekje !) zou de juffrouw in de golven
der ontucht, in stede van in de nét-onderhouden
tuinen der zalige zedigheid terecht zijn gekomen.
Maar scherts terzijde: uitgevers als
LeiterNypels moesten zich eigenlijk schamen om zulke
boeken uit te geven. En Kees Meekel die ons
vroeger een kleine belofte heeft gedaan is
mij deerlijk tegengevallen: in de eerste plaats
om zijn heele verhaal dit lijkt op een
Paramount-juffrouw in badcostuum, die nog aan de
ooievaar gelooft en in de tweede plaats over
zijn taal, die verschrikkelijk is.
K. ELIAS