Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 30 Januari 1932
No. 2852
Revolutie en Individu
door H. Brugmans
ZIEHIER hoe de dichter M. Nijhoff in De
Gids onze vroeger uitgezogen, maai' tans te
vreden naar radio luisterende" arbeidersklasse wil
tekenen: voor ziekte, ouderdom en ongeval ver
zekerd, door lot en leven gevrijwaard, is deze
welgekleede massa het dupe van een samenle
ving, uitwendig zoo voorspoedig, inwendig zoo
troosteloos."
Dit is een uiting die ons een ogenblik van ontstel
tenis bezorgt. Is het dan tóch waar dat een deel
van onze intelligentsia zó bitter weinig vermoe
den heeft van hetgeen leeft en geleden wordt in de
onderste lagen van het volk waartoe zij zich reke
nen? Is het dan tóch mogelik, dat zij, die niettemin
opmerken en denken hebben geleerd, zó stuitend
oppervlakkig worden wanneer zij een blik slaan
op de realiteit van deze klasse-maatschappij ?
En is het dan ook waar, dat de zuiversten onder
de geestelike leiders der bourgeoisie tot zó pijnlik
mïsbegrip en belediging moeten komen, wanneer
zij buiten hun groepsverband gaan kijken?
Ja, dat is mogelik en waar, en het doet ons te
scherper beseffen, hoe jammerlik diep de afgrond is,
die het kapitalisme in de mensheid sloeg.
,,.. deze welgekleede massa": neen, ik vraag
niet van Nijhoff dat hij eens in een werkverschaf
fing gaat kijken, maar misschien kan hij iemand
ontmoeten die hem altans vertelt hoe het er is.
.. voor ziekte, ouderdom en ongeval ver
zekerd": vlak bij mij in de buurt, in een aardige
moderne, god-zo-gezapige arbeiderswoning leeft een
gezin met twee kinderen van twaalf harde guldens
armezorg, voor lot en leven gevrijwaard".
Het geval-Nijhoff is zo tragies omdat het
kenschetsend wordt voor een geslacht; voor het
overgrote deel der meer-dan-vijfendertigjarige
intelligenten. Wat de Gïrfs"-redakteur hier uit
sprak, zijn mateloos miskennen van een ten hemel
schreiende knechting, is al eens, badinerend,
neergeschreven door de voortreffelikste paradoxist
onzer letteren: Greshoff. Ik herinner mij hier een
verleidelik geschreven kolom proza over Revo
lutie en Revolutie" in de Groene" het non
credo" van de ongewild-cyniese, amorele indivi
dualist. Hier betreden wij als het ware Nijhoff's
geestelik achterland, en een kleine exkursie daar
kan ons tot merkwaardig verhelde- rende ont
dekkingen brengen.
De redenering was aldus: een strijdbare be
weging betekent alleen in zoverre iets als ze ons,
kunstenaars, spanning en inspiratie kan leveren.
Helaas echter bekommeren de meeste
revolutionnairen zich nauweliks om de sensationele kant
van hun aktie, erger, ze verlangen geen beroering te
brengen, maar orde. Nu is orde weinig anders dan
de afwezigheid van zekere wantoestanden die de
opstandeling in de gelegenheid stellen om
hartstochtelik te leven. Zonder wanorde geen kunst,
en daarom verhoede men elke konsolidatie.
Slaagt een omwenteling toch, dan moet ieder
die zich levend wil houden, onmiddellik in de oppo
sitie gaan."
Tegen deze logika heeft de overtuigde het bij
voorbaat verloren. Want terwijl voor hem de
Beweging een objektief verschijnsel is met een
objektief doel, waarvoor hij objektief instaat, geeft
Greshoff slechts het getuigenis van zijn
persoonlike ervaring en dit is voor de buitenstaander niet
te wraken. Een lid van de moderne arbeiders
beweging heeft de plicht om aan te tonen, waarom
hij bij het dienen van zijn l'artij meent te werken
voor de bevrijding van het Proletariaat. Maar
zelfs al slaagt hij er in om met a b to bewijzen,
dat hij gelijk hc'éft. dan nog is niets gewonnen.
wanneer zij 111egenstaiiderhem eenvoudig antwoordt
dat do ..ex-revolutioiinaire" S.D.A.I', hem niets
meer ..doet". Dat heeft hij dan te geloven en hem
is de mond gesnoerd..
Mijn kwetsbaarheid ligt derhalve in mijn
veivantwoordeliklieid voor bepaalde idealen en organi
saties. Ik doe aan principiële waardemeting en
tracht te komen tot een oordeel, dat zich op iets
stevigers baseert dan op mijn fantasie en mijn
individueel gevoel van welbehagen. Ik streef
naar een redelike overtuiging omtrent good en
kwaad, en wend allereerst als maatstaf aan: de
maatschappelike groeikracht der dingen, liet is
niet voldoende wanneer ik zeg: ..dat voel ik zo":
ik ben genoodzaakt mijn woord gestand te doen
en mag niet voor mijn plezier een tsaristiese
samenzwering beginnen na een periode van
gevoelsbolsjewisme. Ik ben de mindere geworden van
een Beweging.
De individualist laat zich niet zo makkelik van
gen, maar plotseling komt nu het zonderlinge in
zijn gedachtengang. Hijzelf riskeert nooit, maar hij
is er op gesteld, dat ivij wel riskeren. Zelfs wordt
hij boos wanneer wij ons daarbij niet gedragen
gelijk hij dat voor revolutionnairen oirbaar en
dekoratief acht. Hij, die elke gruwel theoreties
aanvaardt, pourvu que Ie geste soit beau, wil ons
vertellen, hoe wij de rode vlag moeten dragen,
als waren wij socialist, enkel ter stoffering van
zijn leven.
* *
*
Het is hier niet de plaats om de waarachtige
waarde van de arbeidersbeweging na te gaan:
zij heeft natuurlik een eigen sociologiese betekenis
die de individualist moet ontsnappen. En wij zouden
dus kunnen volstaan met de schouders op te halen
over iemand die in het Socialisme alleen schoon
heid" zoekt, om dan al spoedig te kunnen schrijven :
Het is niet interessant een kapitalistiese orde
te vervangen door een communistiese. De orde is
nooit interessant". . . . (Greshoff}.
Maar wij moeten het klasse-egoïsme onthullen dat
aan zulk een waardering ten grondslag ligt. Greshoff
immers kan gemakkelijk spreken over kapitalistie
se orde" : vindt hij er niet alle gelegenheid om zijn
elementairste behoeften te bevredigen? Of wan
neer er dertig miljoen werklozen zich lopen op te
vreten, hoe kunnen dan zulke détails voor hem
interessant" zijn? Sterker: een krisis is zelfs veel
eer een genietelik speserij in de tegenwoordige, te
ordelike orde. Want worden er juist vandaag geen
voortreffelike revolutionnaire verzen geïnspireerd
en zijn niet twee goede regels meer waard dan
duizend tuberculeuse kinderen die naamloos
kreperen? Neen, inderdaad, er bestaat
ogenschijnlik geen enkel artfetiek en dus voor Greshoff
aannemelik argument om de huidige samenleving
te wijzigen. Trouwens, wat weten wij van de
Socialistiese Revolutie af? Stel, dat zelfs eens
geen doden vielen ! En wat is tenslotte vervelender
dan rechtvaardigheid. Wanneer ieder het zijne
verkrijgt, wie zal dan nog verdriet kunnen hebben
ten behoeve van de kunstenaar die zijn ogen droog
houdt om scherper te kunnen toekijken?
Toekijken, niet meedoen: daarin ligt, heet het,
de hoogste wijsheid en veiligheid, de beste kans
voor zelfverwezenliking, ook al zou de gehele
buitenwereld, de massa, daarbij in verkommering
ondergaan. Maar nu komt opnieuw het zonder
linge dat dit volmaakt
kultuurgenot-zonder-demassa zich niet alleen zedelik, maar ook in feite
veroordeelt en zich onvruchtbaar maakt.
Wie zich ongewogen waant terwijl de klassen
strijden, staat onder de partijen, onder zijn tijd,
onder de kunst die hij zou moeten brengen. Wie
toeschouwer blijft, observeert zo slecht, en ver
wart zo gemakkelik exaltatie met geloof, Revolutie
met oproer: in zichzelf immers heeft hij hiervoor
geen beproefde toetssteen. En het gevoel van
onmacht, dat daaruit voortkomt, de wetenschap,
tenslotte psycholoog van buitenaf te blijven,
brengt een kont'likt. Kner/.ijds de superioriteit
van de soeptikus boven de overtuigde, andor/ijd*
do halferkonde minderwaardigheid van do
dillettant tegenover do strijder. ICnerzijds die geluk
zalige onvorantwoordelikheid. waardoor ik mijn
debat allicht verliezen moot. anderzijds hot ver
drongen besef dat men behoort tot eon
improduktief geworden klasse, die haar taak bc< indigd
heeft; enerzijds de ongeknotte porsoonliko vrijheid.
maar anderzijds de eigen nutteloosheid.
Nu komt echter do vraag: is het soms mogolik
het tweede te overwinnen zonder hot eerste op te
geven? Bestaat do geestdrift zonder de plicht tot
standvastigheid? De hartstocht zonder do trouw?
Het waagstuk van de daad zonder do
konsokwenties ?
Dan komt het bevrijdende woord: acte gratuit".
do daad om de daad-zelve. Kn zoals Theo Gautier
schreef: tout ce qui est utile est laid". zo zegt
Greshoff ..iedere daad met een doel is burgorlik."
Met deze paradox kan men dus doelloos handelen.
om zichzelf s wil. Men kan zich losmaken van zijn
verloden zonder iets te herroepen. liet individu
is absoluut meester, omdat het alles terzijde schuift
wat het Christendom naastenliefde" noemde
en het Socialisme solidariteit": men vorlochont
alles, behalve zichzelf. .
Acte gratuit": de Fransche katholieken dio
deze term vonden, hechtten er een minder zelf
zuchtige boteekonis aan. Zij bedoelden do bewuste
dood van de martelaar, het offer en niet do
zelfexaltatie, Christus on niet Don Quichotte.
Maar het individualisme is genoopt om. of
Christus burgorlik te vinden omdat do kruisiging
een dool had, óf (on daartoe komt inderdaad Nij
hoff in zijn f7 ir/s "-artikel) dit laatste te ontkennen.
Wij willen zeker toegeven dat elke daad 0011 verza
king betekent van het zuivere beginsel. Misschien
dat een radikaal spiritualist daarom niet handelen
durft. Maar de daad is vooral do strijd, niet tei/ni
maar om de stof, on evenzo is onzo Socialistiese
Revolutie ook oen worsteling om do materie; in dio
gedachtengang noemen wij ons met trots: materi
alisten. En individualisten willen wij ons desnoods
ook nog wel noemen. Want vonden wij niet onbe
doeld onszelfi terwijl wij vochten voor de
zolfverwezenliking der duizenden?....
Ik weet niet, hoeveel ,,gratis"-dadon oen Gres
hoff volvoert. Ik denk, dat hij liever maar wat
glimlacht," gelijk de vroegere agnostiese Van
Schagen. Welnu dan, ivtj lachen ook maar anders.
want wij herkennen ons in hetgeen Henr. Holst
van Lenin zeide:
Hij is de vroolijke die altijd lacht
omdat hij weet dat de kleinen on gesmaaddon
zullen het laatste lachen. . . .
Correspondent ie
Huwelijksgeluk.
Zooals wij in ons nummer van 10 Januari
reeds bekend hebben gemaakt, is het debat over
dit onderwerp gesloten. Het spijt ons. dat ,,Verus"
niet aan ons verzoek voldaan heeft, anders hadden
wij gaarne het laatste woord aan hem gelaten.
Friesche BoerendocMer":
Om bovenstaande redenen kunnen wij Uw stukje,
waarin U zich aan de zijde schaart van Vora '.
niet plaatsen. Het is jammer, dat U zoo laat
ertoe gekomen bent om Uw besluit, U buiten het
debat te houden, op te heffen. Inmiddels zullen
wij Uw artikeltje aan Dr. Van de Velde opsturen.
GARDE-MEUBLES DEN HAAG
BATENBURG & FOLMER
HUIJQENSPARK 22, TEL. 11030
Tarieven -Varzorg Ing O mr m all»