Historisch Archief 1877-1940
«o. 2862
De Groene Amsterdammer van 30 Januari 1932
Dramatische kroniek
door Henrik Scholte
J. Slanerhoff: Jan Pieterz. «oen. drama
in elf tafereelen (lütg. A. A. M. Stol*.
Maastricht?Brussel)
Bij een bespreking van Albert Helman's Over
wintering" heb ik onlangs ter dezer plaatse reeds
betoogd, hoe weinig er van een Nederlandsche
"tooneelschrijfkunst te verwachten is, alle kunst
matige propaganda van belanghebbenden en de
"welwillendheid van sommige nationalistisch
angehauchte gezelschappen ten spijt, wanneer niet de
«erste stoot daartoe van het tooneel zelf uitgaat.
In dien zin, dat een krachtig tooneelleven eerst de
kans op eigen teksten moet stimuleeren en dat in
de onverbrekelijke eenheid van tekst en vertoo
ning de stimulans niet van den dichter op het too
neel, maar omgekeerd, van het tooneel op den
?dichter uit moet gaan. Incidenteele publicaties als
Helman's Overwintering" en thans Slauerhoff's
Jan Pietersz. Coen" zijn daarvan de bewijzen.
TJit de praktijk van het tooneelleven, uit de inspi
ratie van den toeschouwer, die zijn litteraire talen
ten in dienst stelt van het drama om het tooneel
?en om de (op zeer essentieele wijze) completeerende
vertooning, zijn deze stukken niet ontstaan. Hoe
belangrijk deze stukken ook mogen zijn, zoowel
om hun mentaliteit, om hun litteraire waarde als
ook om de hoop op een mogelijke tooneelproductie,
die althans bij eenige jongere schrijvers levendig
blijkt, hun eigenlijke beteekenis ligt toch op het
gebied der litteratuur. Hun keuze van den
dramatischen vorm, in opzet gemotiveerd, is een gebaar
in de ruimte gebleven: kasplanten der litteratuur,
?die zonder de inspiratie van het levende tooneel
?werden geschreven en daarvan technisch alle
nadeelen dragen.
En met name zou een stuk als Jan Pietersz.
?Coen",welks litteraire waarde niet alleen in de lange
monologen en ouderwetsche a parts, maar zelfs in
liet proza der tooneelaanwij zingen ligt, op het
tooneel eer verliezen dan winnen, omdat het gemis
aan tooneeltechniek, dat au fond misschien slechts
«en negatief andere doseering is van wat eerst op
het tooneel positieve kracht krijgt, de bleeke drama
tische hulpmiddelen, de halve, op het tooneel nau
welijks gehoorde woorden, de schetsmatigheid der
figuren op even averechtsche wijze tot uiting zou
brengen als het de deugden van het gelezen stuk
?zou doen vervagen, omdat de van man tot man
gesproken dialoog, intrigue en ontwikkeling de
subtiele gevoeligheden van het gelezen stuk een
voudig wegperst. Ook de tooneeltekst behoort
geschminkt" te zijn.
Als leesstuk is echter Slauerhoff's drama vooral
merkwaardig om het aantasten der erkende
histoliographie en geclicheerde heldenvereering door de
?dichterlijke intuïtie. Deze richting is gevaarlijk,
misschien niet zoozeer, omdat zij bewust onweten
schappelijk, dan wel omdat zij mede daardoor zulk
?een dankbare kost is in dezen tijd, waar het z.g.
intellectueele publiek zich gaarne met een snobis
tische nieuwsgierigheid aan de onttakeling van
niet al te rotsvast zetelende helden der geschiede
nis vergaapt. Vroeger waren de chroniques
scandaleuses" en liefdelevens" van dezen of genen
heros er voor de naaisters en de keukenmeiden.
Thans heeten zij vies romancées" voor den
halfgeorienteerde. Eén stap verder en men zit geheel
in het schuitje van Emil Ludwig, die (men vergeve
anij de schijnbare .p jadox) met journalistieke
.sensatielust op historische primeurs uit is !
Het is een van de deugden van Slauerhoff's
?drama, dat het zich daarvoor, zoowel door de
beeldende kracht van zijn visie als door een natuur
lijken en eenvoudigen rechtvaardigheidszin, wist
te bewaren, met name in de hoofdfiguur. Wij zien
Nederlandsche Munt
Holland's beste 1O cents sigaar
Coen na zijn derde reis naar Indië, tijdens het beleg
van Batavia, een lichamelijk door buikloop en
hypochondrie gesloopten, stervenden Coen
(Slauerhoff laat opstand der Javanen en dood van Coen
samenvallen en smokkelt op deze wijze een jaar
met de historie); geestelijk echter een ongebroken
en consequenten Coen. Een handelsreiziger van het
imperialisme, die tevens het zwaard weet te
hanteeren, een voortvarend en bekrompen man in zijn
fluweelen wambuis, waarvan zelfs onder de
broeische sfeer der Indische binnenkamers geen knoopje
losspringt, omdat het steile calvinisme der
NoordHollandsche poorters zulks nergens op Gods we
reld gedoogt. Een driftige Coen, wien de platte
geldzucht, de onvoldoende uitrusting, het koopje"
waarmee de V.O.C, en de aarzelende Baden van
Indiëdit wingewest willen inpalmen, paars van
woede maakt. Maar een man, die aan den
rechtstitel van zijn imperialisme niet denkt te tornen en
rustig den kapiteins verordineert: Het bewind
draagt u op een tweede tocht te ondernemen, dit
maal naar Ternate, en toe te zien dat ook daar de
oogst niet te groot wordt, hetgeen tegen het be
lang der Compagnie zou zijn."
De openingstafereelen zijn in dit boek het beste.
De botsing van die twee ongelijke krachten: de
eerste kolonisten en de inheemsche bevolking,
de volkomen onwetendheid, waarmede hier de
kiem gelegd werd voor alle vraagstukken van het
huidige Indië, is hier met verbluffend weinig
middelen helder en overtuigend gemaakt. Men
denkt aan Wassermann's met zooveel bittere
menschelijkheid geschreven Columbus, wiens Don
Quichotterie even tragisch en onvermijdelijk was,
men denkt ook, en zelfs in dit niet tendentieuze
maar zuiver beeldende drama, aan het dichterlijk
visioen en de felle aanklacht van Four Handsome
Negresses". Spanjaarden in Middel-Amerika,
Portugeezen langs de Westkust van Afrika, Hollanders
in het rijk van Insulinde". . . . catastrophen van
werelden en eeuwen in plaats van persoonlijke
wapenfeiten der helden uit onze geschiedboeken,
waar naast de ridicule, romantische staalgravures
van een heldenvereerende negentiende eeuw, naast
het nuchtere feit en jaar (Bestorming van Jacatra)
onmiddellijk een (Nederlandsche) heldenvereerende
tirade gedrukt stond, nog geheel en al geïnspi
reerd door het winstbejag der oude Compagnie
en Coen's uitdrukkingen over het zwarte ge
broed" slechts met een heel klein weinig meer
goede smaak" in het nette vertalend.
Slauerhoff's aandacht gold (en gelukkig, want
hier juist ligt het goedkoopste overtuigingselement)
niet in de eerste plaats de ziel" van den Inlander,
maar die van den Hollander: menschen, in een
geforceerde situatie bijeen, als in Helman's Over
wintering". Diffuse nationale karaktertrekken der
halve geconcentreerd en primair naar voren
komend, de kleur vanBontekoe's journaalhier, ge
lijk die van Barendz' journaal daar. Slechts heeft
Slauerhoff uitsluitend de historie willen herschep
pen en het tijdelooze conflict, dat Holman stelde,
verwaarloosd. Hij heeft dit gedaan in een reeks
figuren, Hollanders, die in weinige woorden soms
ten voeten uit geteekend werden, soms vage
ledepoppen bleven. In de dramatische ontwikkeling
zoowel als in de schakeering van zijn personages
bleef hij, buiten Coen, onevenwichtig: scherp be
spied zijn nog een in haar pronksalet van het
Nieuw-Hoorn lijdende Eva Coen, een hysterische
Ds. Hurnius, wiens kracht voor het christendom
geput is uit een geforceerde penitentie voor de in
afzondering uitbrekende vleezelijke lusten", een
broeische figuur, die aan de half bloed Sara het
Hooglied als voorbereidend-e lectuur voor de heet
gewenschte verloving aartbeveelt (maar is dit
misbruik van den Bijbel zoo onwaarschijnlijk,
al zal geen der Journalen het constateeren ?)
Zwakker is reeds de figuur van de half bloed Sara.
half Japansche, half Europeesche, dit is toch
weer het thans gangbare aesthetiseerende beroep
op de tegenpartij" in de dichterlijke visie op het
probleem der kolonisatie, zwak. niet omdat zij
onzuiver maar omdat /.ij in haar zuiverheid senti
menteel clichéis. Iets van de filmromantiek van
Tondeleyo blijft zoo'n geïdealiseerd natuurkind
altijd aankleven en een scène als tussrhen haar
RUSSISCHE WEEK van 24 JAN.-5FEBR.
Expositie van boeken, brochures en
plaatwerken over RUSLAND, waarbij
ou. de zeldzame drukken
BOEKHANDEL P. A. HEMERIJCK
(A. T. KLEEREKOPER)
Koninginneweg 137 (hoek Valeriusplein) Amsterdam
ZONDAG GEOPEND
en den Hollandschen luitenant blijft evenzeer een
ouderwetsche paraphrase op alle lieflijkheden v^.n
Pyramus en Thisbe (zij ontmoeten elkaar ditmaal
op het kerkhof) als ook de schrikkelij ke gevolgen van
hunne verhouding slechts de vertelde kracht van
een Ovidius-anecdote behouden. Vaag is tevens de
figuur van den opvolger Jacques Specx, wiens
aldoor dreigende komst het zieke huishouden te
Nieuw-Hoorn als een tweede Fortinbras boven het
hoofd hangt. Waar zijn moeilijkheden beginnen,
waar men gehoopt had op een waarlijke en nood
zakelijke contrastfiguur van Coen, eindigt echter
het drama: niet anders dan de formule Fortin
bras", uitgesproken aan het lijk van Coen. Over
hem had men echter de last van dit drama willen
verdeelen, juist omdat naar hem (begrijpelijker
wijze) nu eens geen mailbooten gedoopt zijn. . . .
De zwak-dichterlijke idylle van dit drama ware
dan onnoodig geweest. Misschien, dat Slaueiihoff
het nog eens doet, met denzelfden zin voor
r^chtvaardigheid, die reeds den aanvang van dit drkma
kenmerkt en met hetzelfde coloriet van onze
,,gouden" eeuw, in taal en gebaar gehandhaafd,
zonder gemaniereerdheid, zonder opzettelijk te
archaïseeren, slechts door een overgevoelige keuze
der adjectieven en het nauw contact tusschen
woord en handeling, dat, mei den Hollander,
ook de koperen atmosfeer van den vroegen
Statenbijbel suggereert.
Nieuwe Uitgaven
J. G. van Neerven: Moderne bedrijfsleer voor
den handeldrijvenden en industrieelen Middenstand.
Uitgave v. d. Marck, Amsterdam.
J. L. Trebitsch Lincoln: De grootste avonturier
der 20ste eeuw. Uitgave Thieme, Zutphen.
J. K. Rensburg: Theorie der evolutie. Uitgave
Strengholt, Amsterdam. Een veel omvattende
studie over de ontwikkeling van oerschrift en
oertaal tot wereldtaal en wereldschrift, waarin de
astrologie en de geheime wetenschap worden ge
bruikt om verschillende gecompliceerde problemen
onmiddellijk op te lossen.
W. J. v. d. Woestijne: De bestrijding van het
oorlogsyevaar. Vooruitzichten en gevolgen. Uitgave
P. N. v. Kampen, Amsterdam.
ABONNEMENTSPRIJS
van ,,De Groene Amsterdammer"
per jaar, bij vooruitbetaling
franco per post:
Voor Nederland . . . f 10
Ned.-Indiëp/mail . 13.50
» » » p/zeepost ,, 10.
,, ab. binnen Europa 11.50
uitgezonderd:
.. Engeland-Itali
Zwitserland ,
Amerika 13.50
Zuid-Afrika. . . 11.50
Postgiro No. 72880
Gemeentegiro G. 1000
13.50