Historisch Archief 1877-1940
INDUSTRIEELE
f-i
Georganiseerde
reclameen industrie door
Het werk van Jan Ka n man
In onze huidige cultuur-periode,
waarin handel en industrie geen kans
van slagen hebben zonder een scherp
georganiseerde reclame-campagne ( is
het zoeken naar nieuwe hulpmiddelen
aan de orde van den dag. Een dezer
hulpmiddelen is de fotografie. Vroeger
stelde men zich tevreden met het
in prijscouranten, periodieken enz.
doen reproduceeren van
doodscbnatuurgetrouwe opnamen van ver
schillende artikelen in uitermate
traditioneele opvatting weergegeven, tegen
woordig beheerscht een verblijdend
streven naar oorspronkelijkheid de
gansche reclame-kunst en waar men
nu de aandacht wil vestigen op be
paalde voortbrengselen der industrie,
daarbij de fotografie als welkom hulp
middel aanvaardend, is men er op
uit de afbeeldingen welke men. ervan
geeft zoo ongewoon en pakkend
mogelijk te maken.
Was de fotograaf eertijds slaaf van
de werkelijkheid, thans is hij
heerscher geworden over tal van nieuwe
mogelijkheden. In de wijze van
hanteeren der camera en in de keuze
en to?passing van allerhande nieuw
gevonden uitdrukkiiigs-middelen
slaagt hij erin dingen te bereiken
waaraan vroeger niet werd gedacht.
Ongemeen snel heeft het scala dier
hulpmiddelen zich ontwikkeld en
uit-gebreid: daar ig het opzette
lijk tot stand brengen van twee
verschillende opnamen op een
zelfde plaat, zoodat men tege
lijkertijd tweebeelden ziet, welke
elkander gedeeltelijk bedekken;
daar is het z.g. fotogram, waarbij door
het direct laten inwerken van de licht
stralen op ten deele door zekere voor
werpen afgedekt of beschaduwd foto
grafisch papier een zoodanig beeld
wordt verkregen dat men het
vormscheppen geheel in handen heeft;
daal is ook de meer en meer in zwang
komende fotomontage, waarbij diverse
fotografische afdrukken worden
saamgevoegd tot n geheel; daar is de
typo-foto, waarbij in een variatie
van het fotogram ook letters worden
benut, de een ot andere mededeel ing
dienende, kortom: in tal van werk
wijzen ligt thans een zeer uitgebreid
uilgtticid Uiiein van nuttige werk
zaamheid open.
In tegenstelling met l'aul Srhviletna die
zich bij voorkeur van de fotomontage be
dient, houdt Jan Kamman zich aan het
zuiver fotografische beeld. Bij hem moet
de enkele opname het doen. hetgeen ten
duidelijkste blijkt uit dat wat hij voor de
Handelsmaatschappij 11. S. Stokvis cV Zonen
maakt, welke in haai- huis-orgaan ..de
Industrieele Gids" bij herhaling verrassend
goede foto-reproducties doet afdrukken. In
samenwerking met den reclamechef M oer
kerk (wiens ontwerpen ik destijds in dit
weekblad van 8 Maart 1030 uitvoerig besprak)
wordt van diverse handelsartikelen een zoo
danige opname gemaakt dat |door bijzon
dere rangschikking, opstelling en
belichtingeen beeld wordt verkregen waarvan J iet
ongewone sterk de aandacht trekt ! Xu valt
daarbij onmiddellijk op dat .Kamman het
niet in trucs zoekt. Hij gaat klaar eu eerlijk
recht op zijn doel af ! Hoewel zijn fotos
steeds met bijpasseriden tekst woruen gepu
bliceerd spreken zij, ook /.onder dien tekst
voor zich zelf. waarbij tevens door de
i. ordeelkundige wijze van opstelling
dergefotografeerde objecten onwillekeurig het
oog van den beschouwer wordt ge/estigd
op een of ander fabiieksmerk, een beken
de verpakking e. d. Men zie daar maar
eens de lijwiellampen of slijpsteenen op aan,
waaruit tevens valt opjjte merken dat steeds
Toegepaste kunst (
naar een zeker rhythme wordt gestreefd
bij de meervoudige herhaling van n
en hetzelfde ding of in het bij elkander
voegen van dingen in diverse grootten.
maai' van nzelfde soort. JJat is
dan (dit mede ter beantwoording
van een door een belangstellend lezer
van ..de (ii'oem-'' gestelde vraag, die
de doof mij gebezigde benaming van
een zeker systeem niet goed had
begrepen!) wat men in het reclame
wezen het Tjller-girl-principe noemt.
J uist waar het gaat om liet suggereereii
van «Toote voorraden heeft het
uit