De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 6 februari pagina 11

6 februari 1932 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

FOTOKUNST impagnes voor handel iiddel van foto's v. Tussenbroek Belden in reeksen een bijzondere iteekenis en nu is het Kamman's «ve daarin niet over de schreef te «an, doch juist in de beperking tot eenig juist schijnende oplossing tomen, getuige zijn foto van een ial houtschroeven in diverse af ingen en uitvoeringen ! Ook aan ogica is ten volle recht gedaan: platkop-schroeven staan als sol;n in het gelid, rechtop, de rondschroeven liggen languit en nehet ervan !. ... oe goed ook is de opname van tal van monsters koper, in ver schillende profileeringen l Min kan zoo iets onmogelijk over het hoofd zien, al ware het alleen reeds door het feit dat deze zóó listig gelegd zijn, dat men onwillekeurig meent met letters, te doen te heb ben en dit des te gereeder omdat zekere profielen daaronder sterk aan ons vertrouwde lettervormen her inneren. ... Hoe goed ook gezien om deze dingen op een glimmendweerkaatsenden ondergrond te plaat sen en hoe knap is de belichting ge kozen en beheerscht ! Uit alles blijkt ten duidelijkste dat hier naar nieuwe uitdrukkings-middeJen werd gestreefd, zonder in over drijving te vervallen. Nuchter, kristal helder en onmiddellijk wordt hier het wezen der handelsobjecten weergegeven in een bewonderenswaardig streven naar zuiver fotografisch registreeren. Dat daarbij de invloed der film kunst merkbaar i?, ligt voor de hand. Zoo is Kamman's opname van een bouwwerk] met de'hooge liften, stellingen en kranen (voor de af deel ing Uzer en Staal van de firma Stokvis) als een cou pure uit een bouw-film. . . . Maar wie het Bijzondere wil 'geven dient allereerst een [eigen kijk op tal van dingen te hebben en het fototoestel, waarvan de haar scherp teekenende lens niet zon der reden het tierde oog van den hedendaagschen irienscli werd ge noemd, is daarbij a!s mechanisch hulpmiddel bijzonder welkom. liet is wel merkwaardig, dat ruim honderd jaren na de uit vinding, de fotografie thans eerst ten volle wordt aangewend, waar toe zij door hare bijzondere eigenschappen is voorbestemd, mogelijkheden ont p l ooi end a waarvan een Daguerre in zijn tijd zeker nimmer heeft kunnen droornen, ja. men kan zelfs een schrede verder gaan door te be weren dat in onze dagen de fotografie opnieuw icerd uit gevonden ! Kamman is een van hen die, naar het mij voorkomt, deze bewering staven, in wat hij, als fotograaf, weet te bereiken ! Nieuwe Uitgaven Annie *de Marest deed bij Stols te Brussel verschijnen een aantal gedich ten onder den titel Het Brandnlas. Oswald Spengler, De Mensch en de Techniek-. Bijdrage tot een levensphilosophie. Vertaald door Ds. K. F. Proost. Leiden, A. W. Sythoff's U.M. Dr. J. Voorhoeve, Het kankzr-probleem' Uitgave Li Rivière en Voor hoeve, Z,volle. Alb.u-t Vogjl, R'ietorica. basis der wilsprekendheid. Uitgave Brusie. R jtterdaai. T. J. Bevjnnr, Maleisch \Voordenbyekje, 1z druk. Uitgave Tjoenk Wil link, Zwolle. Dr. W. van Bemmelen: Brieven aan een onbekende. 4de bundel van de wonderlijke geschiedenissen der stof. Uitgave v. Stockum, den Haag. Dr. Z. Regelink, Bijdrage tot de kennis van het bevolkingsvraagstuk op Java en Madoera. Uitgave v. d. Loeff. Enschedé. E. Bjlinfante: Contrasten. Uitgave Valkhoff, Amersfoort. E.Volkmann: Revolutie inDuitschland. Uitgave Thieme, Zatphen. Martien Beversluis: De bellenblazer. Uitgave Ten Brink, Arnhem. Stijn Streuvels: De oude Vikin'j. Uitgave Paul Bra:id, Hilversum. F. Vergin: Het onbewuste Europa. Psychoanalyse der Europeesche poli tiek. Uitgave Em. QueiiJo, Amster dam.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl