Historisch Archief 1877-1940
16
De Groene Amsterdammer van 6 Februari 1932
No. 2853
De Kinderjaren
van het Boek
door Albert Heiman
Oer 8chmook: Wordingsgeschiedenis
van het boek
Geen geschiedenis is ons zoo lief als die van de
dingen welke ons lief zijn, welke wij altijd in een
welwillende aangename gemoedsstemming
hanteeren. Voor den waren boekenvriend is een boek
over boeken altijd iets dubbel aangenaams en
daar in onze taal een degelijk oorspronkelijk werk
over de wordingsgeschiedenis van het boek nog
ontbrak, was voor het werk dat Ger fc'chmook
schreef een schoone taak weggelegd.
Het beantwoordt intusschen niet aan alle ver
wachtingen welke gewekt worden door zulk een
volumineus, weluitgegeven en voorbeeldig ge
llustreerd werk. De tekst heeft enkele tekorten
die in hoofdzaak veroorzaakt worden door een
verkeerd opgevatte wijze van populariseering.
De auteur, wenschende het onderwerp vooral
niet droog te behandelen, is vervallen tot een
soort van gemakkelijke schoolmeesterlarij en tot
een kwasigrappigen stijl, de
Timmermansachtigheid waarmede zoovele Vlamingen ons de laatste
jaren den duvel injagen.
Neen, het is geen zwaarwichtige
Noord-Nederlandsche zin voor deftigheid die ons zooiets als
hinderlijk doet gevoelen, maar een boek, het boek
is tenslotte een eerbiedwaardig ding. En
grapjasserij over Homeros of over de ijverige scribenten
der Middeleeuwen die bij al hun hebbelijkheden
toch de belangrijkste cultuurdragers van hun tijd
geweest zijn, blijft in een serieus bedoeld werk
misplaatst.
De schrijver (of schrijfster) [heeft zijn taak
niet scherpomlijnd gezien, verliest zich vaak in
weinig ter zake doende algemeenheden, of is dan
weer zoo paedagogisch verdiept in de uitleg van
de meest elementaire dingen, dat z'n boek bedoeld
schijnt voor brave gymnasiasten. En dan weer
is het opeens geestig, boeiend, vol van aardige
details. Het diaagt de kenmerken van niet geheel
rijp geworden compilatie-werk, en het aantal
drukfouten wijst op weinig publicistenroutine.
Gelukkig heeft het boek ook kwaliteiten waar
onder de grootste wel is, dat het zeer rijk en over
zichtelijk geïllustreerd werd en dat zoowel de
af, beeldingen in als buiten den tekst op buitengewoon
duidelijke wijze werden gereproduceerd. Zeer juist
was ook de grondgedachte van den auteur, dat
een boek niet in de eerste plaats is een voorwerp
uit die-en-die stoffen bestaande en op die-en-die
wijze gemaakt, maar met stoffelijk omhulsel van
vele gedachten die mede oorzaken werden van de
verschillende verschijningsvormen welke geleidelijk
wijzigden met de verandering van den
gedachteninhoud. De wordingsgeschiedenis van het boek
begint dan ook bij de allereerste schrif tmonumenten
en eindigt pas wanneer het boek zooals wij het
thans kennen, zijn definitieve vorm gekregen
heeft, dus bij de uitvinding van de boekdrukkunst.
In dit werk wordt over het gedrukte boek in het
geheel niet gehandeld, en stellig zou het geheel
aan waarde hebben gewonnen wanneer ook in een
of meer slothoofdstukken iets was medegedeeld
over de vormen en het ontstaan der incunabelen.
Witte Curacao Sec
Cherry Brandy Menthe Glaciale
Curacao Brandy
Intusschen wordt veel wetenswaardigs verteld
over de papurys- en de perkament-rol, over de
eerste papierbereiding, het ontstaan der codices
en het uiterlijk der oudste boekbanden. Doch
wanneer men bedenkt hoeveel meer zakelijks er
in dezelfde ruimte en met dezelfde moeite
verteld had kunnen worden, betreurt men het dat
Ger Schmook geen betere opvatting heeft gehad
van populaire wetenschappelijkheid.
De tweede helft van Theodor Birt's Kritik und
Hermeneutik iiebst Abriss des Antiken Buchwesens,
waaraan het Nederlandsche boek klaarblijkelijk
zooveel heeft ontleend en dat een voorbeeldige
samenvatting is van een ontzaglijke hoeveelheid
geleerdheid binnen een zoo klein mogelijk bestek,
en het reeds meer dan een kwart eeuw oude maar
nog steeds te Weinig bekende proefschrift van
Dr. K. C. Meinsma over Middeleeuwsche biblio
theken, is een tweetal werken waarvan op ver
standiger wijze gebruik gemaakt had kunnen
worden.
Als inleiding" voor jonge bibliophielen en als
verzameling van mooi platenmateriaal zal in
tusschen het nieuwe boek wel een plaatsje vinden
en voorloopig behouden.
Uitgave De Sikkel", Antwerpen, De Spieghel",
Amsterdam.
Muziek
door Constant van Wessetn
Russisch muziekfeest
Het Concertgebouw heeft in de Russische
feestweek niet achter willen blijven bij de
Wagnervereeniging en Carlton en heeft ook zijn Russisch
Muziekfeest" gegeven: concert van Russische mu
ziek, met Serge Prokofieff als pianist en dirigent.
In zekeren zin een modern programma, wanneer
men Moussorgsky's muziek, om haar late erkenning,
nog bij de modernen wil rekenen. Echter alleen
muziek van buitenlandsche" Russen: Prokofieff
en Strawinsky.
De eerezetel werd aan Prokofieff ingeruimd.
Twee noviteiten stonden er op het programma:
zijn eerste pianoconcert, dat al een ouder werk is,
van 1911 en een suite uit het ballet Pas d'acier".
De figuur van Prokofieff stond ons reeds vrij
duidelijk voor oogen, zij is een figuur met sterke
en minder sterke eigenschappen en de nieuwe
werken, die men nu van hem leerde kennen, voeg
den daar niets aan toe, of het moest wezen, dat zij
niet tot zijn beste behoorden.
Het pianoconcert kon in zijn tijd van ontstaan
toen de virtuozenschool nog alle eer genoot en men
uitsluitend toehoorde om zich te laten pater"
een zekere furore maken door zijn geweldige
klankbravoure, zijn brillant etude-karakter, zijn
daverende passages, die au fond niet veel meer om
het lijf hebben dan als vulsel te dienen voor een
bijna brutaal-banaal thema, dat onbekommerd
om den indruk, die het maakt breed en lawaaiend
door de heele piano en het heele orkest klinkt. Een
Schumann-achtig intermezzo zorgt voor de afwis
seling. Maar met een zekerheid en een vuur voor
gedragen alsof het een groot meesterwerk g'old,
met een zegevierende technische virtuositeit door
den componist op de piano ondersteund miste dit
alleszijnwerking niet op het publiek.dat graag iets
formidabelsch geniet en luide applaudisseerde, net
als het publiek van 1911 heeft gedaan.
De muziek voor ,.1'as d'acier" is moderner werk.
De harmonie en de rythmiek zijn van de moderne.
school, liet gedreun van machines, die dit stuk
muziek, in de choregraphie nader uitgebeeld, wil
weergeven, is er ongetwijfeld zonder mankeeren
in te hooren. Overigens, deze machines zullen in
Sowjet-Rusland, waarin zij heeten te klinken, wel
het zelfde leven maken als elders en ik kon er geen
enkele apotheose in hooren, die mij iets ..nieuws"
zei. Maar moderne harmonisatie en moderne ryth
miek vinden bij het Concertgebouw-publiek steeds
minder een gretig gehoor en deze muziek werd dan
na de ovatie bij het pianoconcert belangrijk koeler
ontvangen, hoewel zij zeer zeker beter verdiende.
Maar alleen bevredigen deed zij inderdaad niet.
l^ag het geheel aan het feit. dat de choregraphie.
waarbij zij geschreven werd. thans moest ont
breken ?*
Een schitterende en meesleepcnde uitvoering,
die muzikaal een volmaakt genot werd. van
Strawinsky's Petrouchka"-muziek, ook muziek
geschreven voor een ballet en die eveneens nu de
choregraphie miste, was er om te bewijzen, dat het
niet hoeft. Deze uitvoering, onder Monteux' unieke
leiding, werd het waarlijkêhoogtepunt op dit
Russisch Muziekfeest" van het Concertgebouw.
'SRigreiinerinnenorkest
Zal in Europa de jazzband toch weer door het
strijkje worden overwonnen?
Het is goed, dat zoo'n avond als Woensdag in
het Concertgebouw er ons aan herinnert, dat
Europa een volksmuziek bezit, die niet
veramerikaanscht behoeft te worden om onze
bewegingslust te kunnen electriseeren. In het
zigeunerinnenorkest zat een rythme en een beweegdrift, die ons
den geheelen avond niet los liet en ons electriseerde.
Waren het al geen zigeunerinnen uit een woon
wagenkamp, de 20 meisjes (en 2 mannen) die te
samen een orkest vormden onze naïviteit stelt
zich bij den naam zigeunerinnen" nu eenmaal geen
Tsiganen voor, maar het troepje, dat van de
Hollandschen marechaussee als ongewenschte vreem
delinge niet den grens over mag ! hun
muziekliefde, hun musiceeren, hun vuur en plezier waren
wel ras-echt en uit de poesta geïmporteerd. Geen
dameskapel"; maar groote kinderen, die muziek
maken en zich nauwelijks laten dwingen in de
discipline van deftig orkestspel. Alles leefde, deinde
en bewoog op het rythme, dat leefde, ademde,
sprong en stilhield als een zelfstandig geworden
ding. Maar de grilligheid, de attaques en de pauze
onder het spel waren echt, zonder
gemaniereerdheid, zonder op het effect uitgerekend te zijn: het
overtuigde, het sleepte mee en het getuigde daar
mee geheel voor zich zelf. Het werd ook nooit ruw,
steeds van een natuurlijke vrouwelijke elegance.
Lili Gyenes was de primos, de aanvoerster en
een uitstekend violiste. Feitelijk waren alle speel
sters uitstekend, de pianiste, de cembalisten, de
farogato-blaaster een tusschending tusschen
een trompet en een klarinet wat het geluid betreft,
dat bij gerekte tonen erg vibreert. Er werden ope
rette-ouvertures gespeeld, en operette-fantasieën,
en Hongaarsche dansen en liederen. Liszt's 2de
rapsodie, Strauss' Donau"-wals en de echte
Rakoczi-marsch en het was den geheelen avond eeri
overgaan van de eene triomf in de andere. En ein
delijk zong, streek en deinde alles op het podium
en de zaal deinde mee en toonde zich enthousiast
zonder einde.
Het strijkje, in zijngrootenorkest-vorm, behaalde
een volkomen overwinning.
Nieuwe Uitgaven
H. I indsey en R. Korough, Ken leren vol (/eraren.
l'itgave II. Meulenhoff, Amsteidani.
Klsa Kaiser, De T tree zu,ijen. Een prettig' boek
voor groote meisjes, met teekeningeii door Klla
Rieniersma. l'itgave J. M. Meulenhoff. Amsterdam.
Dick Laan, Rudi'n tsixtunse.he avonturen. Illus
traties van E. Reydori. Een gezellig, avontuurlijk
boek voor jongens. Uitgave Van Jlolkema en
Warendorf's V.M. Amsterdam.
Greta, Volleneris?Zeylemaker, Vurel. Een aardig
boek voor groote meisjes, met illustraties VK.II 15.
Middiiïg'h?Bokhorst. 1'itga.ve van G. B. Van
? Goor en zonen. Gouda,.
J. II'. Horemaiis. De jacht op hel nidiain. Met
teekeningen door l fans Uorrebach. l'itgave van
Valkholï& Co. Amersfooit.
Gilles \ an Hees. I)c School. Ken t heorethisch
practische handleiding ten behoeve van aanstaande
onderwi j/,ers en onderwijzeressen. Groningen
Den llV.i'.g, .1. B. Wolters l'.M.
K. Gyaros -Törok. HonfjfKii'xclie .sr/'/o/f/x.
Ken keur van IVongaarsche recepten voor de
llollandsche keuken bruikbaar gemaakt. Amster
dam. l'. N', van Kampen A: Zoon. Amsterdam.