Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 13 Februari 1932
No. 2854
Dramatische kroniek
door Henrik Scholte
clonr IS. van Vlijmen
Verkorte'» jiiMlemiistiik:
..ïjul" van Alt'rert Savoir.
In het Zuiden van Europa heeft van elke
vijf kinderen minstens n de voornaam Jezus,
hetgeen onze theologen en die het zouden willen
worden, nog steeds doorloopend choqueert. Mis
schien zullen zij ook een verbod willen uitvaardigen
om in een tooneelstuk een beminnelijken krankzinni
ge ten tooneele te brengen, een wonderkind, met
twintig jaren professor in de theologie te Freiburg,
met vijfentwintig jaren onmiskenbaar gek en zich
uitgevend voor God: zeer eenvoudig Hans Dieu,
Gott en allemand", zooals hij zich ten overvloede
zelf voorstelt.
Sayoir heeft zelf eens een vergelijking duiven
trekken tusschen Lui" en .... ,,La Dame de chez
Maxims" van George Peydau en in een hommage
aan dezen vergeten boulevardschrijver, die hij met
Shaw en n.b. de Musset tot een zonderling trio
van zijn beschermgoden maakt, betoogd, dat uit
sluitend de techniek van de vaudeville den
tooneelschrijver in staat stelt, versleten themata te ver
vangen door zulke, die bij ernstige behandeling, bij
een werkelijk aan de orde stellen" als these,
verboden" zouden blijven.
Dat menschen, die elkaar eigenlijk nooit onge
straft zouden mogen ontmoeten, elkaar door de
groteske toevallen en inventies van de vaude
ville in de armen loopen, dat voorts door een
speelsch gebruik maken van voor de hand liggende
associaties de toeschouwer drie bedrijven geamu
seerd, en kinderlijk, glimlachend geamuseerd wordt
door de vraag: is het God, is het Krishnamurti of
is het een idioot,.... dit is bij Savoir niet een these.
die hij stelt, het is slechts een boutade, die hem
veroorlooft, de kleine wijsheden van het
dagelijksche leven sierlijk te hekelen door het groote
vraagteeken achter de theologische thesen-met-hoofd
letters buiten beschouwing te laten.
Er is een congres van vrijdenkers in een afgelegen
dorpje in Zwitserland. Juist daar, omdat alle con
gressen toch maar camouflages voor ontspanningen
zijn; juist in Januari, omdat het dan minder het
hoogtij der vrije gedachte, dan wel der wintersport,
liefde en hotelamusementen is. In Lausanne houden
de theosophen op dat zelfde oogenblik een zwaar
congres over den nieuwen Boeddha, maar Krishna
murti, die dat onderwerp inleiden zou, is uit de
handen van zijn Amerikaansche vereersters ont
snapt, die een prijs van vijftigduizend francs op
zijn hoofd gesteld hebben. In het gekkenhuis van
Winterthur heeft op dat zelfde oogenblik een jon
geman door zijn wonderlijke charme een waker
weten om te koopen, die hem kleeren en geld ver
strekt en het gesticht, dat zijn beminnelijksten en
geniaalsten gek verliest, de zonneschijn van het
trieste huis, zooals de galante directeur zelf komt
vertellen, plaatst op zijn hoofd een prijs van vijftig
francs. Is nu de jonge man, die maar steeds verhin
dert, dat het op z'n end loopend congres der vrij
denkers met algemeene stemmen God afschaft".
omdat deze jongeman moeilijk kan ontkennen dat
hij aan zichzelf gelooft, is deze man God. is hij
Krishnamurti, is hij een gek?
Zijn wonderen bestaan voorloopig in charmante
betoogen. Hij is zeer bescheiden, zeer vriendelijk.
zeer glimlachend. Noch de bescheiden, maar zelf
verzekerde glimlach van Hans Dieu, noch zijn
wonderen hebben kunnen beletten, dat men hem.
die niets anders doet dan met kinderlijke wijsheid
de leugens eener gecompliceerde wereld aan de
kaak stellen, in het zwembad van het hotel stopt.
omdat men hem voor niet meer en niet anders dan
een gek houdt. Alleen het idiote dochtertje van
den president van het congres gelooft in hem als
God. Zij is zoo naief, zij gelooft nog in wat men
schen zeggen. Als iemand zegt, dat hij God is.
waarom zou het dan niet waar zijn als hij het zegt?
Zij gelooft ook, dat zij idioot is. haar vader heeft
gezegd, dat het goed was. want dat er ook idioten
moesten zijn op de wereld. ..Maar niet zooveel in
n familie", zegt God.
Er is een zeer schoonc prinses, die haar man en.
kinderen verlaten heeft om een bokser-kampioen
(op physieke gronden tevens vrijdenker) achterna
tij reizen. Later zegt zij, dat het om den
kaalhoofdigen danseur van het hotel was en als God. die
zich over haar lot ernstig bezorgd maakt, haar aan
deze dubbelzinnigheid herinnert, is zij erg superieur:
als een vrouw een zoo belangrijk besluit neemt om
man en kinderen te verlaten, dan mag 7JJ die aan
leiding toch wel meer dan nmaal gebruiken? Ook
maakt God zich bezorgd over naar pogingen tol
zelfmoord, omdat de bokser een heel klein beetje
beu is van de liefde van de prinses. Maar de bokser
is dan vertrouwelijk, zoo van man tot man: ,.Uat
probeert ze driemaal per dag, 's Zondags zelfs vier
maal". Maar misschien doet ze het nog eens?".
zegt God. Ja misschien wel, ze is zoo verschrikke
lijk onhandig", zegt de bokser. Daarom wordt God
verliefd op de prinses en nu moet de bokser zijn
bezitsrechten doen gelden en er zal gebokst moeten
worden tusschen den kampioen van Europa" en
iemand, die zich bescheiden als God" voorgesteld
heeft. Dat gebeurt in de andere kamer en God
komt met den kreunenden bokser in zijn armen
weer binnen: die is over een bananenschil
uitgeglegleden, heeft drie stoelen doormidden gebroken en
is nu voorgoed bokskampioen-af. Nu aanbidt de
bokser de prinses en de prinses aanbidt God. Maar
God, die overal waar hij komt, de menschen bij
elkaar brengt en glimlachend goede wonderen ver
richt, is zeer droevig gestemd over haar levens
wandel dien hij, te eenvoudig voor zijn eigen we
reld, niet meer begrijpt, en hij wil haar hart ver
anderen. Ik doe een wonder, ik verander uw hart,
zoo", zegt God. Maar ik voel er niets van, ik denk
nog even zondig als vroeger, ik wil weer met Nikita
dansen", zegt de prinses. En nu begint God aan
zichzelf te twijfelen.
Het congres der vrijdenkers in het ingesneéuwde
hotel heeft zich intusschen tot hem gericht: mis
schien is het toch Krishnamurti, misschien God.
Men zou dan in hem kunnen gelooven, in die be
narde omstandigheden. Men zet den president van
het congres af en God wordt voorzitter van het
congres der vrijdenkers. Ook de employés van het
hotel onder aanvoering van den liftboy, die zoo
vlak voor den ondergang geen Amerikaansche
dames meer naar boven wil brengen, maar solo met
zijn lift op en neer reist, niet omdat het zoo prettig'
is, maar omdat het hem een zooveel groot-er gevoel
van eigenwaarde geeft, te kunnen stoppen, stijgen
en dalen wanneer hij wil, komen tot God, want
zij hebben een sovjet gevormd en willen niet langer
lekkernijen koken en opdienen, die de atheïsten
opeten, terwijl zij morgen allemaal dood zullen zijn.
Op dit oogenblik wendt de afgezette president
van het congres zich tot de prinses voor een zeer
vertrouwelijke samenzwering. Na een charmante
scène gelukt de toeleg. God is inderdaad zeer
menschelijk verliefd, maai' de prinses is niet meer ver
liefd, omdat hij dan een mensch is, als al de anderen.
Waarom zou '/ij dan juist van hem houden, hij is
geen bokskampioen, hij is maar een man, die God
heet. Waarom geloof je niet meer in mij?" zegt
God, alles buiten mij is ondergang". Maar ik
houd juist van alles wat ondergang is. ondergang
is zoo vol charme" zegt de prinses. Dat begiijpt
God niet, maar dat komt, zegt de prinses, omdat
hij te weinig geleefd" heeft.
De laatste tournure in dit gedachtenspel op
vaudeville-basis is even verrassend als logisch: de
prinses wil niet door hem als door een aardschen
man bemind worden, dus geloofd zij in zijn ideaal.
dus het wonder voltrekt zich toch, het ecnige won
der waaraan God zelf schuld is, dus God gelooft
weer in zichzelf en treedt af als voorzitter van het
vrijdenkerscongres en proclameert zijn bestaan op
nieuw. Het sneeuwen heeft opgehouden. Hij tracht
te ontkomen, want hij heeft hier alles gedaan wat
hij te doen had, uitsluitend goede werken" en n
mirakel. De vrijdenkers willen hem niet laten ont
komen, want om zijn bestaan zou dan bij allen
twijfel toch een legende geweven worden en legen
den zijn de oorsprong van een nieuwe religie. En
terwijl de beminnelijke dokter en de wakers van
het gesticht van Winterthur in de andere kamer
hun vriendelijker! en genialen «ek hopen terug te
kunnen halen, terwijl achter elke deur een vrij
denker op wacht staat om God in godsnaam binnen
de muren van hel hotel (e houden, levert God liet
laatste bewijs van x.ijn mirakel tegenover de prin
ses. Om liet (e laten voortbestaan, gaat hij
iiiisuhet venster en springt in een duizend meter diepen
afgrond, waaruit nooit een mensch hem zal kunnen
7
Eduard Verkade als Hij" in het
jubileum-stuk van dien naam, waarvan
Donderdag de eerste voorstelling
werd gegeven.
terughalen. Hij bestaat, als idee. En de idee van
God in ons hart is altijd grooter dan God zelf.
Als ik mij niet vergis heeft een Fransch criti
cus bij de opvoering destijds ongestraftdeze
blasphemie" in het quadraat durven schrijven: Deze
man is zoo vol charme en goedheid, dat men mocht
willen dat God op hem leek". Bij een juiste opvoe
ring, die den lichten toon en den bij uitstek spiri
tucelen dialoog zonder averechtsche zwarigheden
of tendenzen weet te bewaren, kan men slechts
den glimlach van Savoir liefhebben, een glimlach.
die eens te meer bewijst dat tout Savoir c'est
tout pardonner", een glimlach, die God niet
aantast en de wereld slechts voorzoover zij zeer
aantastbaar is: in hare vooroordeelen tegen God.
Het is een spel met een thema, dat dit thema zelf
veroorlooft en het is de verrassing van het stuk.
dat het thema dit veroorlooft en dat slechts
bevooroordeelde menschen zich te weer zullen stellen
tegen wat hu» vooroordeel en niet het thema zelf is.
Men kan Savoir's stuk zelfs als religieuze
propaganda beschouwen, indien men althans
wat Savoir zelf zeer ironisch maar strikt on
partijdig in het midden laat, het beminnen
van God identiek stelt met in hem gelooven.
Alle hoop, door de keuze van deze
..Vaudeville idéologique" gewekt, is echter helaas door
Verkade's opvoering teniet gedaan. Hij is er dan
toch nog in geslaagd om uit dezen slagvaardigen
gek een teemerigen Bisschop van Benares te
maken, een salonheilige, die dan ook aan het
slotniet in den afgrond sprong maar met een aureooltje
om zijn hoofd de tegenovergestelde richting
uitwandelde, de berg des lichts"op; lijnrecht tegen
tekst en bedoeling van Savoir in. Yerkade koos
de oude, door Savoir zelf veroordeelde tekst, met
den proloog, die alle intrigueerende charme aan
deze figuur ontnam. Noch in zijn spel noch in
zijn slordige regie, nog in zijn vrij troostelooze
mise-en-scène. bleek iets van de geest, de ironie
en de gratie van Savoir's dialogen, waarvan de
bonmots en aphorismen thans als logge eenden
door een vijver van goedbedoelde maar kwalijk
van pas zijnde ethiek zwommen. De averechtsche
atmosfeer van wasseiibeeldenspel drukte op het
geheele ensemble, enkele aardige typeeringen in
bescheiden formaat niet te na gesproken.
Hotel DUIN EN DAAL" - Bloemendaal
Rustige ligging modern comfort.
Speciale arrangementen voor langer verblijf.