De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 13 februari pagina 16

13 februari 1932 – pagina 16

Dit is een ingescande tekst.

16 De Groene Amsterdammer van 13 Februari 1932 No. 2854 ijhandel behalve in het advertentiebedrijf De vrijhandel, en de vrijheid van handeldrijven ook voor vreemden, is een politiek, die ons land steeds voor spoed en welvaart gebracht heeft, die Nederland gemaakt heeft tot het be langrijke handels- en industrieeentrum dat het thans is'. Maar het schijnt wel, dat wij op n bepaald punt van dit standpunt afwijken. Do overi gens voorbeeldige collectieve orga nisatie, die er in liet Nederlandsche drukkers- en courantenuitgeversbedrijf bestaat, heeft namelijk tot gevolg, dat het buitenlandsche firma's niet mogelijk is, hun natuurlijke plaats te midden der Hollandsche organi satie in te nemen. In het drukkers- en courantenbedrijf hebben buitenland sche firma's hier niets te zoeken. In het reclamebedrijf echter wel. Buitenlandsche reclamebureaus op dit oogenblik werken er o.a. 4 filia len van de grootste Amerikaansche firma's in ons land kunnen adver tenties voor hunne landgenooten in onze bladen plaatsen. Wanneer zij echter een Nederlandsche firma onder hunne cliënten zouden hebben, wor den zij door de Nederlandsche pers niet als officieel erkend, ontvangen geen commissie, m.a.w. zij kunnen niet plaatsen. De oorzaak van dit verschijnsel ligt in het feit, dat een reclamebureau door de organisatie der 15 Februari verschijnt: het eerste deel van DE WETENSCHAP VAN HET LEVEN De geschiedenis van alle levende wezens door H. G. WELLS JULIAN S. HUXLEY G. P. WELLS 1600 pag. ? 3 deelen ? 350 ill. Bij inteekening slechts f 19.50 0 Wat zon ik <lït boek graag in han<len weten van lederen leergierigen gymnasiast, of HBS-seholier. van lederen bewonderaar der na tuur, van ieil er die werkelijk belang stelt In wetenschap ? sehreef de medische medewerker van het ,,Algemeen Handelsblad"'' over dit werk 9 Hierin hebben de schrijver» alle tot nu toe bekende feiten der biologie saamgeweven tot 'n indruk wekkend en faspineerend geheel ? Deze moderne Bölsche" isoniiiisbaar voor elk denkend nicnsrli ? Een uitvoerig pr»Ki><*etus staat te 'wer beschikking 0 Vraagt l"\ven boekhandelaar ! ! Q N.V. SERVIRE - DEN HAAG ? Rietzangerlaan 15 © couranten erkend moet zijn eri de buitenlandsche bureaux niet erkend worden. Formeel bestaan er wel geen bezwaren om vreemde bureaux te erkennen, maar de regelen voor het advertentie-wezen, waaraan erkende bureaux zich moeten onderwerpen. zijn zoodanig geformuleerd, dat zij in het geheel niet in overeenstemming zijn met de methoden volgens welke de grootste en betrouwbaarste bui tenlandsche ondernemingen hun be drijf uitoefenen. IX; bestaande rege ling komt dus praktisch neer op een boycot der buitenlandsche reclamebureaux. Dit is zeker niet in over eenstemming met de Nederlandsche tradities. Laten wij in deze echter geen partij trekken, laten wij alleen nagaan of deze boycot verstandig is. Ieder ob jectief beoordeelaar zal tot de slotsom moeten komen, dat er een groot ge vaar in ligt. Deze buitenlandsche bureaux zijn filialen van machtige firma's, van wereldorganisaties, die jaren praktijk achter zich hebben, die de wereld markt door en door kennen en over alle denkbare hulpmiddelen beschik ken. Tot hun cliënten behooren de grootste industrieën van de wereld. Lever Bros, (ieneral Motors, Palruolive, l f is Master's Voice, Kodak, Listerine, Pepsodent, Colgate l'roducts, Standard uil. 4711, om er maar enkele te noemen, laten hun reclame campagnes dooi' dergelijke reclame bureau x verzorgen. De bovengenoemde boycot maakt het dergelijke buitenlandsche reclame bureaus onmogelijk Nederlandsche zakenrelaties te zoeken. O zeker, het is een opvatting, dat er talrijke plaat selijke reclamebureaux zijn en dat die ..meer recht"' hebben, dan een buiten lander. Ik ben de laatste dit te ont kennen. Dat is alles goed eri wel, doch het buitenlandsche bureau zal toch niet nalaten een concurrent uit zijn eigen land te wijzen op de groote mogelijkheden, die de markt in Neder land, biedt, hem over te halen in Neder land zaken te gaan doen en niemand zal willen ontkennen, dat b.v. onze vrienden uit de Nieuwe Wereld weten, hoe zij er een product in moeten bren gen. Wanneer een buitenlandsch recla mebureau in andere landen groote ondervinding opgedaan heeft omtrent de verkoopsproblemen van een be paald product, kan het die ondervin ding niet aan een Nederlandsche firma aanbieden. Het zal zich dus tot een buitenlandscheti concurrent wenden, die er in vele gevallen maar al te graag gebruik van zal maken. Wanneer de buitenlanders hun vak niet verston den, zou een boycot overbodig zijn. liet feit, dat zij geboycot worden, sluit een erkenning in zich. dat zij een concurrentie vormen voor de plaatselijke reclamebureaux. Door ze te boycotten .maakt men ze misschien minder gevaarlijk voor de plaatselijke reclamebureaux; voor de Xederland sche handel en industrie in het alge meen, maakt men ze te gevaarlijker, omdat zij de buitenlandsche concur renten naar ons land halen en f/.e ..er in weten te brengen". Men d enk o vooral niet, dat een reclamebureau in den tegenwoordige!! tijd nog maar een onbelangrijk bij hangertje is. De moderne bureaux met hun jarenlange praktijk op het gebied van marktstudie hebben een groote macht, /ij zijn de belangrijkste raads lieden voor hun cliënten. Het is dwaas hen als concurrenten voor de Neder landsche reclamebureaux te weren. De Hollandsche handel en industrie moeten vrij zijn te kiezen tusschen Hollandsche en Amerikaansche ,,ser vice." Wanneer zij de voorkeur geven aan Amerikaansche methoden, is het misschien een gebrek aan chauvinisme, maar dat moeten zij ten slotte zelf weten. Ongetwijfeld is het onverstan dig het onmogelijk te maken. Het is de politiek van de Amerikaansche bureaux nooit twee concurrenten te gelijk te bedienen. Zoo zijn er meer kenmerken van onderscheid tusschen de groote inter nationale bureaux en de moeste Neder landsche. Den Nederlaiulschen indu strieel moet liet mogelijk gemaakt worden vrij te kiezen tusschen de diensten van een vreemd of een Nederlandsch bureau. Hij bemerkt im mers, dat zijn buitenlandsche concur renten hier wél gebruik kunnen maken van de vaak zooveel efficiënter dien sten der vreemde bureaux. Kn hem zou dat blijvend mogen worden belet? Dat is toch te gek om los te loopeii ! F. VAX BIK HTKATrN De heer van Biestraten heeft ge meend een lans te moeten breken voor de filialen der groote Ameri kaansche adverteiitie-bureaux. Hij meent dit niet alleen te moeten doen, omdat het niet-erkennen dezer filialen iri strijd is met vrijhandel en vrijheid (zielig voor de Amerikaansche vi'ijhandelaren !). maar te meer om de Nederlandsche industrie te vrijwaren voor concurrentie. Immers, het is liet principe der Amerikaanse-hèbureau x om nooit twee concurrenten te be dienen. Wanneer deze filialen dus nu maar voldoende Hollandsche adver teerders kunnen krijgen, zijn zij als vanzelf voor den heeleri Amerikaanschen export gesloten, en zullen dus verder geen moeite doen Amerikaan sche adverteerders voor de Holland sche markt te winnen. Inderdaad, liet is het r-i van ('olumbus ! ---. Maar het is niet het Nederlandsche filiaal, dat den Amerikaanscheii ad verteerder hierheen stuurt. Het is het Amerikaansche rnoederhuis. dat. ge steund op de bewering dat het over geheel Kuropa filialen heeft, tracht de Amerikaansche export-campagnes in handen te krijgen en <l<tn meteen de cumjmync. in Anterikit zelt. Want dit is de groote visch. die de hoeren door hun zoogenaamde service-organisatie in Kuropa trachten te vangen ! Mocht het nu. aangenomen dat deze filialen ook een Nederlandsche erkenning kregen, n van hen ge lukken een campagne voor een be paald Hollandsen, artikel te krijgen. dan zou het moederhuis. -- zoodra het een groote Amerikaansche exportcampagne voor een concurreerend artikel in handen kreeg. ongetwij feld order geven den kleinen lande lijker! adverteerder in Holland op te zeggen. Met het gevolg dat de nieuwe concurrent Volkomen met verkoops organisatie en advertentiesysteem der Nederlandsche Firma op de hoogte zou zijn. Toch housch geen aanlokke lijk vooruitzicht voor den Neder landsche n adverteerder. Wat de service aangaat. die deze filialen (want h.-t zijn inderdu;u! slechts filialen !l in staat zouden zijn den N ederla mN'-l ien adverteerder \e leveren: wij gelooven niel dat i-r .i adverteerder hiel' te lande is. die na kennisname dezer organisaties er iets voor zou voelen zijn campagne door hen te laten behandelen. Wat de heer van .Biestraten geheel over het hoofd ziet. zijn de verhoudingen tusschen landen als Amerika en Engeland, en het onze. Het zijn juist deze verhou dingen, die het den Amerikaanschen bureaux onmogelijk maken hier te lande bureaux te openen, die zich ook maar in de verste verte kunnen meten. met het Amerikaansche moederhuis.. Hij vergeet dat er in Nederland, naar den Amerikaanschen of Kngelschen maatstaf, bijna geen groot adverteerders zijn. Adverteerders met budgetten van over l millioeu gulden zijn er in Amerika verscheidene, ter wijl in Kngeland een bedrag van / 25.000/- altijd nog zeer bescheiden is. Bovendien berekenen de Toote Amerikaansche Service-bureaux op deze bedragen een Horvice-rYc van 15 pOt. (in Holland geven de groote bladen slechts 10 pCt.). Voor derge lijke geweldige bedragen zijn deze Amerikaansche bureaux in staat hun apparaat in beweging te stellen, maar ook alleen daarvoor. Want de adver tentie-service verslindt geld en goede advertentie-adviseurs zijn zeldzaam en daardoor ook heel duur. Zou men nu werkelijk denken dat zij voor een Nederlandsche campagne van 20-, 150-, 40- of zelfs (iO.OOO gulden (en zoo zijn er nog maar weinig hier) huil uiterst kostbare krachten ook maar n minuut in beweging zouden stellen? Laat de heer van Biestraten zich niets voorstellen. Daarvoor y.ijii de Amerikanen tégoede vrienden met den ouden Hartjes. Van al die hier gevestigde filialen is er misschien n. dat zich eettii/x~inn met een Hollandsch Service bureau kan meten. Wanneer men de geschiedenis van de oprichting dezer plaat singsbureaux kent. wanneer men weet hoe onervaren krachten, die nog nimmer groote advertentie campagnes hadden geleid, hier als leider werden gepromoveerd. of hoe de heelo staf van een dergelijke service-gevende organisatie bestond uit n heer en typiste. - dan vraagt men zich at' hoe men den moed kan hebben deze plaatsings-bureatix ook maar eenigszins met de Amerikaansche moederhuizen op n lijn te stellen. Hésumeerend kunnen wij zeggen. dat de Nederlandsche adverteerders met service dezer filialen al zeer weinig gediend zouden zijn en dat er dan ook voor de Nederlandsche Dag bladpers geen enkele reden bestaat voor het geven van een erkenning. Ken enkele opmerking wil ons ten slotte1 niet in de pen blijven. Dat is, hoc komt de heer van Biest raten. overigens een geheel onbekende in de advertentie-wereld- ertoe te spreken van de zooveel ..efficiënter" diensten van de vreemde bureaux? Weet de heer van Biestraten dat er zeer groote campagnes, geleid dooi' buitenlandsche bureaux. hier te lande volkomen mis lukt zijn? Kent de heer \ an Biestraten de inrichting der moderne Neder landsche Service-bureaux? (Zijn op merking omtrent het niet bedienen van cönciirreerende firma's door Arnorikaansche bureaux geeft te denken.) I leeft hij ook zelfs maar de minste moeite genomen zich hieromtrent op de hoogte te stellen ''/,(>(> niet. dan is het geschrijf van den heer van Biestraten dat van een volkomen onkundige en get il i g( slechts van het bekende negatieve chuuvinisme-door-dik-oM-dun. dat ons Ne<h-rhuuU'fs IV'.'ds ZOO oïH",!idi';' \-?-?'. ?-'?1\ade heeft gedaan. C. C. M A !'VK

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl