Historisch Archief 1877-1940
Bioscopy
door L. J. Jordaan
t.
Opnieuw: Fritz Lang!
Frïtz Lang : ..M", TII»C!I iuski
Zijn heele filmleven door heeft Lang zich
thema's gekozen, die een zekere inhoudswaarde
impliceerden zijn heele filmleven door con
centreerde hij zich ten slotte op een verrijking
van den vorm. Mjn kan dit als humbug afwijzen
of als reclame minachten wie kan bewijzen,
dat hij zulke fictieve inhoudswaarden niet noodig
had als stimulans? Van zijn eerlijkheid en goede
trouw weten wij per saldo niets wij kunnen
hoogstens raden of insinueeren. Miar als tastbaar
feit ligt daar voor ons Lang's oeuvre een
enorm arsenaal van experimenten, waarvan
ta.1loozen hebben geprofiteerd. D_it wij ons dooi'
de suggestieve kracht dier experimenten lieten
meesleepen allen ! tot overschatting, mag
geen aanleiding zijn, de begrijpelijke maar valsche
gêne deswege op Lang te wreken. Tegenover onze
wankele en wisselende appreciatie die nog
voor onafzienbaren tijd wankel en wisselend zal
en moet blijven staat alweer als een tastbare.
vaste waarde die suggestie. liet is even onredelijk
als: beschamend te veronderstellen, dat deze man
bij herhaling een zoo groot aantal bewonderaars
en waarachtig niet de minsten ! onder den
ban zijner persoonlijkheid zou weten te brengen
door pure charlatannerie. In de wereld dor serie
productie der makkelijke en luchtige epigonen
en faiseurs. steekt een figuur als Lang met hoofd
en schouders boven de massa uit. Niemand
('ha,plin uitgezonderd werkt zoo lang on met
zulk een hartstochtelijke verbetenheid aan zijn
films. Niemand heeft op de considerabele lijst
van zijn arbeid relatief zoo weinig onbcduidends
te boeken. Sinds 1!)17 is nog steeds iedere nieuwe
film van Lang een gebeurtenis een gebeurtenis.
waartegenover wij ons reeds bij voorbaat in ge
vechtspositie stellen (Ach. die ..Nibehingen" ! i
....maar niettemin een gebeurtenis.
En nu ligt daar voor ons zijn jongste product
..M" behept met al de fouten van zijn schepper.
maar daarbij gedragen door kwaliteiten, die deze
film tot een der belangrijkste evenementen
deilaatste productie maken.
* *
*
De veronderstelling lijkt niet te gewaagd, dat
Lang een zekeren prikkel een zeker tonk-um.
zoo men wil schijnt noodig te hebben, om
tot de volle ontplooiing zijner faculteiten te ge
raken. Een of ander vaag en dikwijls slecht
verwerkt idee (het mysterie van den dood het
mysterie van de sage criminaliteit en occul
tisme) is meestal noodzakelijk om zijn activiteit
op gang te brengen. Gewoonlijk vergeet hij. in
den roes van den arbeid, al heel spoedig die lei
dende gedachte of verliest haar geheel uit het
oogen de kwasi-denker gaat volkomen onder in den
ernstigen en brillanteii vakman dit laatste in
den nobelsteri eri uitgebreidste!) zin des \voords.
In de film ,,M" attaqueert hij een der neteligste
en gevaarlijkste problemen van dezen tijd: den
lustmoordenaar. Ken louter speeuleeren op de
publieke sensatie? Ik betwijfel het ernstig. Alleen
een volslagen imbeciel weet niet welk een storm
van verontwaardiging en misprijzen hij zich
daarmee op den hals haalt en alleen een moedig
en obstinaat man verkiest zulk een onderwerp.
boven de lichtelijk-laffe maar veilige film-operette.
wier hartelijke" successen momenteel de rigueur
zijn.
Als gewoonlijk is dit thema slechts half of
ternauwernood doorgedacht en staat het expos
in geen verhouding tot de beteekenis van het
onderwerp. Maai' evenzeer als gewoonlijk, ver
baast het werk door zijn onmiskenbaar meester
schap over den vorm en ja zeker, door meer
dan dat. Want er zit iets in de conceptie
van deze wonderlijke figuur. Peter Lorre, dat
aangrijpt ver buiten de grenzen van het
platsensationeele. Het stratencomplex van boven ge
zien, in de schemering der straatlantaarns. met
de zonderlinge gestalte van den moordenaar
lugubere groteske in zijn wapperende, klein
burgerlijke, te wijde jas rennende van hoek
naar hoek.... wie zal dit beklemmende visioen
ooit vergeten! .Vf"i dezen l'etor Lorre, hoeft
Lang oen beeld ues'-'ipjion - uiel van don K-t.nalon
griezel-misdadiger, maai- van dei. t i-a^isrlion
\~\\geworpene. Kil dan de aanhef, n-ct do pi-arhi JL'.V
passieve figuur der beroofde moeder - de evo.'i
aangeduide tragiek van het leege. wachtende
stoeltje den in het gras rollenden ba! ! Ik
herinner mij niet een dergelijk gegeven ooit zoo
aangrijpend, zoo simpel en zoo zonder eonigo
sentimentaliteit, gerealiseerd te hebben ge/ien.
Miar tenslotte is daar de vormverrij k ing on
vormbeheersching in deze film vervat, /onder
eenig inleidend experiment zonder min of meer
mislukte pogingen, hanteert Lang hier voor het
eerst de klankfilm en hij doet het aanstonds met
een meesterschap en een zekerheid, die
voibluft doen staan. In een volkomen, nergens
falende harmonie, werken geluid en beeld samen.
Het schor-gefloten ..In der Kalle des .Borgki
nigs" het geluidsmotief - is een trouvaillo.
Als nerveuze reflex in de oogenblikkon van op
winding, psychologisch volkomen aanvaard haai-.
leidt het logisch en onafwendbaar tot de
ontknooping: de herkenning door den blinden bede
laar, die aan de kleine KIse het ballonnetje ver
koopt. De toepassing van het woord als overgang
van de eene scène naar de andere, door
cont.rasteerende of steunende beelden is niet een origi
naliteit en een fantasie toegepast, waartegen
zelfs Siodmak het met stukken aflegt. .Midden in
de brouhaha der geluidsfilm, laat hij de politie
auto's aanrukken in een absolute gelukiloosheid
....oen vreenul en koen effect, dat wonderlijk
beklemmend werkt. Wanneer de moordenaar in
den kelder van het leegstaande huis gesmeten
wordt, wil hij zich razend van angst op zijn over
weldigers werpen een stem onderricht hem.
dat hij voor een tribunaal van ..lauter
Sachverstandigen" zal verschijnen. Hij wendt hot hoofd
om en de camera begeleidt zijn oog, door lang
zaam te glijden langs een stil-wachtondo menigte.
Dit gedurfde contrast van heftige bewogenheid
met oen plotseling, adembenemend ritardando, is
oen van de cnrieuse eigenschappen, die de spanning.
waarmede deze film geladen is. voortdurend op
oen maximum houden. Het is ook een van do
typische kenmerken, die aanstonds dwingend
weten te overtuigen, dat het drama gvsla.lte en
vorm krijgt aan deze zijde van do lens. Ken cast
van geroutineerde, /el f bewuste spelers bevolkt
do film maar geen enkele onder hen hooft
oen oogenblik kans ..theater" te maken, liet
kloppende, warme leven, dat het werk bezielt.
vlooit direct uit de krachtige en gevoelige handen
van don cineast.
Wat zou men niet al willen noemen uit don
verbijsterende)] rijkdom aan vondsten, on ideeën
aan technische en artistieke détails, welke deze
merkwaardige film bevat? ! Wat zou men al riioj
willen zeggen over do plionomenale compositie
den feilloos logischen opbouw dei' samenstellende
doelen don magistraal doorgevoerde)! climax
dor dramatische spanning. Waarlijk - als
cinegrafiseh werkstuk is ..M" een dei' gaafste uitingen
van do jonge klankfilm. . . . de zonderlinge ge
spletenheid, waaraan hot laboreort ten spijt.
Want het valt niet te ontkennen tot aan het
tribunaal dei' misdadigers, is M" een ernstige.
evenwichtige film, die weliswaar geen patholo
gische problemen oplost, maai' die menschon en
toestanden doet leven, niet een dwingende, bloed
warme vitaliteit. Dan echter slaat de zaak om in
een onbegrijpelijke groteske, die den toeschouwer
van de wijs brengt en den onverbiddelijk logischen
gang van het werk even plotseling als noodeloos
afbreekt. Maar op zichzelf is ook dit wonderlijke
slotstuk een chef-d'oeuvro. Immers het leidt
over do breuk in de compositie heen naar een
onverwachte on aangrijpende apotheose: do be
kentenis van den moordenaar. Wie in zijn gedach
ten de film opnieuw overziet, zal getroffen worden
door den grandiozen opbouw van deze figuur. D ?
eerste helft van de film krijgt men zijn geluid, op liet
sinistere fluitje na. ternauwernood te hooren on
het lijkt ongelooflijk, dat deze onbeduidende ge
stalte met het bolle gezicht on don starenden.
onbestemden blik het dramatische middelpunt van
oen tragedie zou vormen, (Geleidelijk aan echter
KUN STZ AAL
VAN LIER
UOORLOOPEND
TENTOONGESTELD
ROKIN 126 =
AMSTERDAM
BEZ IC HTIG l NG V R IJ
KUNSTWERKEN VAN
JONGE HOLLANDSCHE
EN BU1TENL. MEESTERS