Historisch Archief 1877-1940
10
De Groene Amsterdammer van 20 Februari 1932
No. 2855
Poëzie en revolutie
door Albert Heiman
Bescherm Uw keel!
Verzorg baar
dagelijks
Gorgel droog met
.25. 45 en 65 ets.,
Links richten
Is nog niet dichten
Wie meent dat kunst alleen een zaak van schoon
heid is, een luxe voor weldoorvoede en geruste
menschen, die leze om zich alle ergernis te besparen
liever niet het volgende. Want wij leven in een land
waar alles schijnbaar nog heel vreedzaam toegaa*f
waar de rijken zich ongestoord in het bezit van
hun rijkdom kunnen verheugen, en de armen zich
niet al te rebelsch toonen. Zij weten binnen de
perken van hun beperktheid te blijven; welaan
dan.. . .
Een ieder heeft de vrijheid deze dingen geheel
te negeeren, en onze letterkunde is niet van dien
aard dat ze wie dan ook komt alarmeeren. Elkeen
schrijft kalm voort aan zijn hobby: aan zijn ge
romantiseerd pleidooi voor de vrije liefde, de
achturen-werkdag, de koloniale welvaart. Men
weet welke dingen gezegd mogen worden en welke
niet; en wanneer ieder zich houdt aan het consigne,
komt er geen rumoer.
Onze literatuur toont altijd en overal de knap
heid van haar beoefenaren. Wat een technische
meesters bezitten wij niet. Slechts drie dingen kan
onze literatuur niet; slechts drie, en dat zijn:
schreien, lachen en opstandig maken.
Vroeger, een halve eeuw geleden, is er misschien
teveel geschreid; vooral met krokodillen-tranen.
Gelachen is er in ieder geval nooit genoeg. Lachen
doen tenslotte alleen menschen die zich op een
oogenblik vrij en losgeslagen voelen. Jarry wist te
lachen, en Morgenstern soms. Maar welke
Westersche literatuur van heden bezit nog die lach?
Bolsjewieken ? Laat het u niet verwonderen
dat Sovjet-Russen kunnen lachen. Men heeft er
vroeger genoeg tranen geweend, en nog waar
schijnlijk. Maar men heeft er toch schrijvers als
Valentin Katejef, Sejfullina, Sostschenko, Ilf en
Petrow en vooral de prachtige Panteleimon
Romanow. Om nog van evenveel anderen te
zwijgen; menschen die zeer goede romans en novel
len schrijven, maar lachend l
En bezitten wij in ons land nog n
humoristischen schrijver, sedert Job Steyen zich niet meer
thuis ging voelen in deze eeuw? WTaar niet bitter
lijk geschreid werd, kent men ook niet de gulle,
breede lach der bevrijding. Wel is ev: kleine
wrok, kleine ontevredenheid, en vooral groote
zelfgenoegzamheid. Wat dandyachtige skepsis en
een beetje angst. Veel imbeciliteit.
Heeft het u nooit verwonderd, dat de dingen
die wij op het oogenblik gewichtig, brandend,
urgent noemen, absoluut vermeden worden in
onze letterkunde ? Wij vinden het gewichtig dat
hier het Vredespaleis staat, maar een vredesroman
van internationale beteekenis (of zelfs maar van
plaatselijke) heeft niemand kunnen schrijven. Een
groot deel van de arbeidskrachtige (=
leeskrachtige) bevolking is werkloos (= leeskrachtiger), en
wat belangrijks zou daar al niet over geschieven
kunnen worden, voor hen en voor anderen. Het
gebeurt niet. Zóó ver staat de literatuur buiten
het hart van de massa, dat men sprekend over
noodlijdende kunstenaars" iedereen bedoelt be
halve schrijvers en dichters. Deze zijn als de juwe
liers, buiten de menigte, veilig achter het
brandscherm van hun verzekerd domein, en niet nood
lijdend maar alleen verschrikkelijk angstwekkend
geïsoleerd. Het isolement der impotenten.
Wij zullen onze individueele verdiietjes nog dui
zendmaal bezingen, onze wenschfantasietjes nog
honderdmaal in romanvorm gieten, en even zeker
vergeten worden als de barometerstaiid van alle
Kerstdagen uit de vorige eeuw.
Het is te begrijpen dat bij ontstentenis van een
literatuur die onbevangen uitdrukt wat in en om
ons leeft, in ons land ook geen sprake kan zijn van
het bestaan van een revolutionaire letterkunde.
De vervreemde a,estheet en de aesthetieklooze
burger zullen dat beiden toejuichen. Maar een
bepaald deel van ons volk (ook van ons volk !)
zal het moeten betreuren. Ik weet het niet zeker,
maar ik vermoed het op vele gronden welke nie
mand ontgaan kunnen die eveneens ,,tusschen de
stoelen zit." Het is een machtig onsympathieke
toeschouwersplaats, maar men moet in zekeren
zin met zijn achterste op den harden grond terecht
komen, om wakker te worden en begrip te krijgen
van sommige dingen. Het is ellendig niet meer
rechts te irillen, en niet links te kunnen zitten.
maar wij hebben niet beter verdiend.
Een der verschijnselen, die erop duiden dat
.,sommigen" een sterke behoefte gevoelen aan
revolutionaire literatuur, die tengevolge van de
plaatselijke omstandigheden niet anders dan pro
pagandistisch en agitatorisch geaard kan zijn,
is de collectieve poging welke door een groep schrij
vende menschen (men mag ze niet beleedigen met
den naam van schrijvers" of dichters") gedaan
wordt om op geregelde tijden goedkoope bundels
revolutionair proletarische literatuur onder de
massa te brengen." Deze bond heet Links rich
ten" en heeft een zinspreuk, die alles zegt: Onze
kunst kent slechts n wet: Verzet !"
Keeds zijn een vijftal uitgaven verschenen, niet
omvangrijk maar doorgaans toch grooter dan de
beroemde plaquettes die de officieele letter
kunde afwerpt. Vier gedichtenbundels en een
anti-koloniaal tooneelstuk. Nog geen roman.
Het zou onjuist zijn deze verzen volgens een
andere norm te beoordeelen dan die van de eenige
kunstwet welke de makers erkennen: die van het
verzet.
Wanneer voor een Jeroen Hosch een paar ton
betaald worden en voor een schilderij van onzen
knappen tijdgenoot Jansen maar honderd gulden,
dan berusten deze verschillende waardeeringen
alleen op een onderlinge afspraak, maar niet op
een nieei- of mindere mate van mooi zijn.
Alle aesthetische normen zijn een kwestie van
onderlinge afspraak en goed vertrouwen. Dat is
nu ook de norm van verzet" welke
Linksrichten huldigt:
Natuurlijk moet or verzet zijn, en natuurlijk
mogen daar alle literaire vormen ter wereld aan
dienstbaar gemaakt worden. Maar elke literatuur
berust op een code, en wie het beste met die code
weet om te gaan, bereikt ook de grootste ver
staanbaarheid en vooral de grootste overredings
kracht.
In het belang van het verzet is het noodig dat
de dichter van het verzet een goed dichter zij.
In het belang van de alles overheerschende tendenz
moet de tendenzschrijver een zoo goed mogelijk
schrijver wezen. Hierop kwam mijn bezwaar tegen
Jef Last's Marianne" neer, hetwelk de eestheten
wilden ontzenuwen door te betoogen, dat ik niet
genoeg gelet had op de aesthetische kwaliteiten
van Marianne", maar waartegen Jef Last zelf
nog de beste verdediging heeft ingebracht, door
naast dat stukje burgerlijke romantiek een paar
bundels revolutionaire liedjes te leggen, en zich
opeiilijklaan te sluiten bij het schrijverscollectief
Links richten".
De zaken staan nu zoo: Revolutionaire poëzie
heeft geen artistieke pretenties, geen andere be
doelingen dan die van agitatie; en propaganda,
dan die van verzet. Maar aan deze bedoelingen
kan zij het best beantwoorden, door als kunst"
(kunde, het kunnen van den schrijver-vakman)
van zoo goed mogelijke kwaliteit, van zoo hoog
mogelijk gehalte te zijn. In dit opzicht staat Jef
Last met Freek van Leeuwen en Geert van Oor
schot in Links richten" boven aan.
15ij dit drietal vinden wij een enkele maal het
gelegenheids-rijm uitgegroeid tot een gedicht met
meer verborgen energie en spanning. Tenslotte
behoeft het vakmanschap, het kunnen r i et zn"
groot te zijn, wanneer het verzet welk verzet
dan ook, maar hevig genoeg is; boven de geme
lijkheid, de kleinburgerlijke ontevredenheid uitlaa.it.
De kleinburgerlijke ontevredenheid is het. ken
merk van ons met sociaaldemocratii; geïnfecteerd
proletariaat. Het i 3 nog geen echt proletariaat.
De dichters die het daartoe willen opzweepen
zullen moeten beschikken over een mate van
inliteratuur-omgezet-verzet, die ik nog bij goeri en
kelen schrijver in Nederland aantrof.
Is het nog te vroeg?
LE CHAMPAGNE EN VOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM
MEDISCHE PASMUNT.
Verzameld door MEDICUS.
207 blz.; 20 x 14 cm.; f 2.50 ing. In linnen stempelband f 3.25
In 30 hoofdstukken behandelt de schrijver achtereenvolgens: Vivisectie - Immunisatie - Van ouderwetsche
en nieuwerwetsche geneesmiddelen - Lourdes - Muziek als geneesmiddel - Verhoogde bloeddruk. - Hormonen
en verjongingsmethoden - Bloed te koop - Hoe de chaos in een kosmos herschapen wordt - Vergiftiging en
eerste hulp bij ongelukken - Cocaïne - Opium - Slapeloosheid en slaapmiddelen - Levenskracht en Levensvreugde
Het domme hart - Van kuiltjes in de wangen en kringen onder de oogen - Degeneratie en genialiteit
Schedelleer - Geschikt voor de tropen - Sexueele voorlichting - Koorts en tuberculose - Stralentherapie.
Verkrijgbaar bij den erkenden boekhandel en bij de Uitgeverij C. A. MEES, Santpoort