Historisch Archief 1877-1940
Groene Amsterdammer van 20 Februari 1932
Weg naar het Leven
18
Filmkunst in Sovjet-Rusland
door Ojoris Ivens
Men mag bij het zien
van russische films niet
vergeten dat deze gemaakt
worden in deSovjet-Unie,
in het land waar na de
proletarische revolutie de
arbeidersklasse het socia
lisme bouwt.
De Sovjetfilm is een
deel van de socialistische
opbouw. Deze films heb
ben dus een geheel andere
taak en karakter dan de
films in West-Europa en
Amerika. Hier in de
Sovjet-Unie heeft de filmkunst
zijn positieve opgaven, is
organisch verbonden met
het geheele sociale, econo
mische en politieke leven
van d e massa, vervult daar
haar taak, demonstreert en versterkt den wil
van het wereldproletariaat tot een klassenlooze
maatschappij.
Als ik hier de bioscopen bezoek, toont de film
op het witte doek het eigen en open gezicht van
de menschen hier, den arbeid, het leven; het doen
en laten van den staat; de film toont de sterke
zijden eri fouten van de dingen die ons dagelijks
aangaan.
Heel anders is dit bij de filmproductie van
Berlijn, Parijs, Londen, Hollywood, daar is
geen oprechtheid geen vastberaden opbouwende
kracht in die films. De groote en belangrijke
dingen, die ons dagelijks raken crisis, werke
loosheid, klassenstrijd, oorlogsgevaar zien we
vrijwel nooit in een film.
We hebben daar toch recht op, de filmkunst
heeft de mogelijkheid als geen andere kunst om
veel menschen te bereiken. De filmregisseurs en
scenarioschrijvers moesten deze onderwerpen kun
nen behandelen als de heerschende klasse een
uitweg uit al die moeilijke samenlevingsproblemen
wist. Maar onderdrukkingsmaatregelen, geheime
overeenkomsten en oorlogsvoorbereiding laat na
tuurlijk geen enkele filmindustrie in beeld brengen,
ofschoon dat de dingen zijn die de ontwikkeling
van het economische en sociale leven beheerschcn,
Doodenhuis
die ons eiken dag in de fabriek, op kantoor, thuis
aangaan.
De onderwerpen van de films in W. Europa
en Amerika hebben echter bijna alle een duide
lijke tendenz, de tendenz om de massa, het publiek
af t<; leiden van de gewichtige dingen die beslissend
zijn voor den komenden tijd, af te leiden van de
vragen van het dagelijksche leven.
En dat niet alleen! In verschillendef
ilmproducties o.a. in de Duitsche, ziet men duidelijk fascis
tische verschijnselen, met indirecte steun van
de censuur b.v. het verbod van de duitsche censuur
van de russische film Enthousiasme" van den
regisseur Wertow, die kort geleden ook in Holland
was. Waarom mag het Daitsche publiek niets
zien van den gang van het 5 jaar plan in de
SovjetUnie. Of de film ,,Enthousiasme", waarvan
Charly Ohaplin met zooveel lof sprak?
Wij allen hebben zelf de Russische filmproductie
kunnen volgen, o.a. uit de films: De Moeder,
Potemkin, Laatste dagen van St. Petersburg,
Tien dagen die de wereld deden wankelen, Storm
over Aziëenz. Allemaal onderwerpen uit den
revolutionairen strijd van de arbeidersklasse.
Hierna zijn de films gekomen die betrekking
hebben op de industrialisatie en collectivisatie
van de Sovjetrepublieken o.a. (ienerale lijn van
Eisenstein, Turksib van regisseur Turin, De Aarde
van Dowjenko.
De film de ..Weg naar het leven" van regisseur
Kkk, geeft een beeld van de /.org voor sociale
verhoudingen in den arbeidersslaat. De film laat
zien hoe verwaarloosde kinderen, een erfenis van
den imperialistischen wereldoorlog, hier niet met
tuchthuizen of dwangsysteem. maar in een andere
atmosfeer, die der vrije werkorganisatie opgevoed
en -geleid worden. Deze film loopt met /.eer veel
succes iu verschillende theaters in Moskou, het
was de eerste groote Russische toonfilm.
Op het oogenblik zijn hier verschillende
nieuwe tooiifilms o.a. Tommy van Protasanow,
die de geschiedenis van een Engelsehen soldaat
gedurende den burgeroorlog in Siberiëbehandelt.
Er is veel Russische dialoog in, ik geloof dus niet
dat deze film veel buiten de Sovjet-ï'nie vertoond
zal worden. Artistiek en technisch is er ook niet
veel nieuws in te zien.
Van meer. belang is een film ..Gouden Bergen"
van Jutkewitsch uit de Sojuskinofabriek te Lenin
grad. Deze film is alweer een vooruitgang op de
film ,.De weg naar het leven".
Elke film die hier uitkomt toont hoe snel de
Russische toonfilmindustrie. na een tijdelijk
achterblijven, aan het inhalen is.
j: Poedowkin is be/ig met een film: het schip
vijf jaarplan. Daarin komt een arbeider voor, die
op een groote scheepswerf in het buitenland werkt
aan een schip dat voor de Sovjet-l'iiie bestemd is.
Als dat schip klaar is vaart hij ermee naar de
Joris Ivens verblijft op dit oojïeiiblik i'» Sovjet.
Rusland, om aldaar in opdracht van de
regcering een film te vervaardigen.
Voor ons blad schrijft lii.j een
serie artikelen over de
film in ItitMliiiKl.
waarvan wij het
eerste hier
h r e 11 K i> 11
Sovjet-Unie, werkt daar ook op een werf; door
de samenwerking met de Russische arbeiders
wordt hij zich sterker bewust van de internationale
solidariteit van de arbeidersklasse en strijdt
daardoor ook intenser in het front van die
klasse. De buitenopnamen voor deze film zijn
gemaakt en erg geslaagd; Poedowkin begint nu
met de atelieropnamen.
Er zijn verder verschillende andere groote films
in voorbereiding, o.a. Horizon van Kuleschow,
De Leermeester van Poedowkin, Doodenhuis naar
het werk van Dostojewski.
* *
*
Er valt nog iets te zeggen over de groote moeilijk
heid in de ontwikkeling van de Sovjetfilm-kunst ;
het is dezelfde als in de litteratuur hier. Men wil
een zelfstandige proletarische ontwikkeling zonder
verkeerde invloeden van de burgerlijke kunst.
Tot nu toe is er te weinig Marxistische kritiek
op de films; aan de dialectische behandeling
van het onderwerp mankeert meestal nog het
noodige. Voor de goede ontwikkeling van de
filmkunst worden in het filmwerk en in de
filmcritiek veel nieuwe, jonge krachten, arbeiders,
betrokken.
Men verwijt de film in het algemeen dikwijls
een te stormachtige ontwikkeling, in een periode
van 30 jaar na haar uitvinding, doorgemaakt te
hebben. Maar hier in de Sovjet-Unie kan de film
zelfs de veel grootere, machtige en snelle ont
wikkeling van het socialistische leven, van de
industrie en landbouw niet bijhouden.
Het moet gezegd worden dat we met de film
hoe vlug we ook zijn, dikwijls nog achter die groote
gebeurtenissen aankomen, of in film niet dadelijk
de juiste uitdrukkingsvormen weten te vinden.
Het is begrijpelijk: de nieuwe wegen die we
moeten gaan oin deze ontzaggelijke
krachtsontplooiïng en daden van de arbeidersklasse in de
film te verwerken, moeten we zoeken; het
groeien van de nieuwe cultuur geeft eri vraagt
nieuwe vormen. Vroegere methoden en vormen
zijn niet meer dienstig. Steeds meer nieuwe
krachten uit de arbeidersklasse moeten liet film vak
leei'en beheerschen.
Technisch zijn er in de filmproductie hier nog
veel moeilijkheden te overwinnen. De ateliers zijn
7iog niet alle voor toonfilm ingericht, maar daar
wordt hard aan gewerkt. De filmindustrie in de
Sovjet bestaat uit een groote organisatie:
Sojuskino en een kleine: 'Meschrabpomfilm. In
Sojuskino zijn ook alle industrieën van de andere
Sovjetrepublieken vereenigd: Oekraïne, Kaukasus,
Armeniëenz.
De plannen voor het volgende jaar zijn zeer
groot. Kr moeten -_- oOO nieuwe films, kleine en
groote. gemaakt worden. Veel nieuwe bioscoop
theaters zullen gebouwd worden. Men wil een
tweemaal grooter publiek bereiken dan in het
afgeloopen jaar. Duizenden nieuwe apparaten
zullen in de clubs in de steden en in de dorpen en
vooral in de scholen geplaatst worden. Aan de
film in dienst van het onderwijs wordt groote
aandacht besteed. In verband daarmee worden
smalfilmapparaten met toon gefabriceerd.
De toonfilmtechniek moet zich betrekkelijk
geïsoleerd van de andere filmcentra in de wereld
ontwikkelen en kan niet onmiddellijk
vandetechische ervaring, die daar verkregen wordt,
profiteereii.
Voor Zelfscheerders
Eerst een weinig Purol inwrijven
en daarna inzeepen; dan scheert
men zich schoon, zacht en pijnloos.