Historisch Archief 1877-1940
In 1931 werd echter opgericht het onderzoekings
instituut voor cinematographie en fotografie, dat
reeds uitstekende diensten bewijst aan de film
industrie en daarmee eng verbonden is. Er is in
dit instituut ook een speciale afdeeling voor
experimenteele films, iets wat nergens in de wereld
te vinden is en Waarop Hollywood, Parijs, Berlijn
reeds jarenlang wachten,
Zoo'n instituut kan hier vrijer werken en een
directe werking op de geheele industrie hebben.
omdat de uitvindingen en patenten hier geen
monopolieobject zijn, geen winstobject waarmee
allerlei handelstransacties gedreven worden om
veel geld te verdienen, maar waarvan de patenten
?zijn in handen van de arbeidersklasse, die ze
onmiddellijk in hun geheel der gemeenschap ten
goede laat komen. Het doel van de toontechniek
in de Sovjet-tlnie is het buitenland in te halen
en te overtreffen. Het onderzoekingsinstituut
helpt daaraan mee.
Een andere zeer goede steun voor de Russische
filmkunst is de filmacademie. Hier studeeren 400
studenten van ongeveer 18 verschillende nationali
teiten; er zijn afdeelingen voor scenarioschrijvers,
regisseurs, cameramenschen, filmspelers.
De studie duurt 3 jaar en is zooals alle
scholen zeer nauw met de industrie verbonden.
Practisch en theoretisch een uitstekende voorbe
reiding. Sinds eenige weken houd ik regelmatig
voordrachten op deze academie. Het gehoor is
dan zeer gemengd, jonge arbeidersstudenten uit
de heele Unie, Chineezen, Kirgiezen, Tartaren,
Armeniërs, Kussen. Zij worden voorbereid voor
Kun belangrijke taak in de proletarische cinemato
graphie.
; Belangrijk voor de ontwikkeling van de film
kunst in de Sovjet-TJnie is de organisatie van het
publiek. De bioscopen worden gezamenlijk bezocht
door de arbeiders van verschillende fabrieken,
jeugdorganisaties, waarna da i discussies over de
vertoonde films plaats hebben.
De film vindt daardoor een geïnteresseerd en
actief publiek. En niet alleen bij het zien van de
films, ook gedurende de vervaardiging hebben
arbeiders-bijeenkomsten plaats, die critisch het
werk volgen.
Deze drie factoren: ten eerste het Onderzoekings
instituut voor cinematographie, ten tweede de
filmacademie, ten derde de actieve
publieksorganisatie toonen duidelijk hoe nauw de film hier
met de massa verbonden is. Dit is ook nood
zakelijk, want de film heeft ook een enorme taak
n het sterke en krachtige leven in de Sovjet-Unie.
Moskou, Februari 1932
lioscopy
door L. J. Jordaan
HET GRENSGEBIED
F«-Iiv IliH-Ksart in ..Hadiiiiic eii haar
ChaiiffV-ii r.'' Tiischïnski
De opkomst der klankfilm heeft het tooneel
weer op gevaarlijke wijze dichterbij gehaald. De
spelers, die nu niet meer alleen leven bij de gratie
van mimiek en gebaar, doch tevens bij die van
het woord, zijn geneigd hun zelfstandigheid aan
zienlijk hooger aan te slaan. Als bewegende scha
duw te midden van andere bewegende schaduwen,
voelden zij zich noodgedwongen onderdeel eener
zwart-witmozaiek eener twee-dimensionale een
heid, waartegen zich geforceerde ,,star"-allures
tevergeefs verzetten.
Sinds den speler echter de stem en daarmede
,.het woord" werd verleend, verwierf hij zich een
(TOOSEN^WAGEBIIAli
De Weg naar het Leven
100
TEIEF.=37867
eigenschap, die hem automatisch uit het film
geheel dreigt los te maken. Hij heeft om zoo
te zeggen: een dimensie mér gekregen, dan het
hem omringende projectievlak. Niet het geluid
(want ook onbezielde elementen produceeren
geluid) maar de speciale zin van het geluid, doen
hem naar voren schieten. De acteur, die in de
klankfilm verklaart: ..Ik heb hem gedood !"
veroorzaakt geheel andere reacties bij het publiek,
dan zijn collega der zwijgende film. In het laatste
geval diende de mededeeling, als ,,titel" ingevoegd,
enkel en alleen ter informatie. De opeenvolging
der beelden veroorzaakte de spanning en de ont
roering en op het moment, waarop de speler
verondersteld werd de aangeduide woorden uit
te spreken, was alle aandacht van den toeschou
wer geconcentreerd op het beeld en op zijn zuiver
optische werking.
Niet alzoo bij de klankfilm. Daar heeft het
woord niet slechts een informatorischen maar
tevens een emotioneele werking. De woorden: ..Ik
heb hem gedood !" uitgesproken, hebben een totaal
ander effect, dan dezelfde zin neergeschreven. Er
is een nieuwe factor in het spel gekomen: behalve
de suggestieve kracht van montage, beeld en
mimiek, geldt thans ook de vocale en psychologische
werking van het woord.
Ziedaar de waarheid, die wij niet kunnen
wegredeneeren en waarmede wij rekening hebben
te houden.
Er is alzoo, dank zij den nieuwen toestand,
tusschen de beide i-ijken van film en tooneel een
grensgebied geschapen --? een soort no-mansland.
waar de beginselen elkaar ontmoeten en in elkaar
overgaan. Het ligt voor de hand. dat in liet huidige
ontwikkelingsstadium dei' klankfilm. dit neutrale
terrein druk bevolkt wordt door deserteurs van
beiderlei origine. Wij zien een uitgesproken
filmfiguur als Greta (Jarbo de perikelen doormaken
eener tooneelkunstenares wij zien daarnaast
een ras-echt tooneelspeler. als Fritz Kortner. een
surrogaat van zichzelf geven in de klankfilm.
Natuurlijk dit zijn symptomen der onvermij
delijke kinderziekte. . . . aarzelende, tastende po
gingen om de goede richting te vinden. En het
wordt ons waarlijk niet moeilijk gemaakt, dergelijke
tijdsverschijnselen te aanvaarden voor hetgeen ze
zijn. wanneer ons althans de gemechaniseerde il
lusie wordt gegeven van een Kortner een Bergrier,
een Ohevalier.
Moeilijker zal dit velen vallen tegenover den
lieer Felix Brcssart, die sinds eenigen tijd. met
deze invasie in het hiervoor aangeduide grensgebied
is geworpen, Gebaar, mimiek, dictie.... alles
plaatst zich bij dezen speler diametraal tegenover
het karakter der film ook nu zij klankfilm is
geworden. I [et is te nadrukkelijk, te vet. te opge
legd, te decoratief hoe moet men het uitdrukken 'i
om de subtiele reproductie-techniek der film
te kunnen verdragen. Misschien is dit eigenaardig
soort coiiventioneele grappigheid op het tooneel
nog te aanvaarden, waar de groote afstand en
het voetlicht sterkere accenten in mimiek en
dictie voorschrijven. Op het projectiedoek wordt
zij te geforceerd en daardoor te grof: de wil om
grappig te zijn openbaart zich voor gevoelige
naturen met een eenigszins hinderlijke duide
lijkheid man merkt die Absicht und ist
verstimmt.
Daarbij heeft deze acteur een hebbelijkheid,
die voor de film fataal en onvergeeflijk is. ... hij
heeft de onuitroeibare neiging tot solo-spelen.
Niet het solo-spelen, waartoe iedere
tooneelkunstenaar, als tot de apotheose en de climax van het
drama, eindelijk komt maar het solo-spelen
quand-même. Het is een eigenaardigheid, die zich
altijd en overal openbaart in een voortdurend
met zichzelf bezig zijn een niet-reageeren op
of notitie nemen van het tegenspel. Wie deze
pijnlijke gewoonte van sommige tooneelspelers
kent, zal weten wat ik bedoel en tevens geconsta
teerd hebben, dat het onveranderlijk samengaat
met middelmatigheid. Een Kortner een
Bergner een Bassermann volgen iedere repliek....
weerspiegelen ieder tegenspel in de fijnste nuances.
Bij Bressart mist men dit ten eeneii male hij
luistert ternauwernood naar den tegenspeler en
plaatst iedere repliek omderwille van eigen succes.
Misschien het zij herhaald trekt dit op
het tooneel, waar de attentie zooveel minder
geconcentreerd en de controle zooveel minder
scherp is. in geringer mate de aandacht. Op het
projectiedoek wreekt het zich omverbiddelijk. Het
spel ontbeert aldus de onmisbare zelf vernieuwing.
die elke acteur uit elke nieuwe situatie heeft te
putten, om zich te kunnen handhaven. Wij krijgen
nu niet Felix Bressart als belangwekkende resul
tante van het conflict veler karakters wij krijgen
Felix Bressart solo.... ad infinitum. Dit kan
zelfs de speler met de diepste en fijnste persoon
lijkheid op den duur niet volhouden eri de heer
Felix Bressart kan men toch moeilijk van de/.e
kwaliteiten verdenken.
Vandaal' dat deze acteur, na het aanvankelijk
en onmiskenbaar succes van ..Die
l'rivat-Secretariii" voor velen te grof, te eentonig en te ver
velend zal blijken. En een der talrijke figuren, die
het gevaarlijke grensgebied niet ongestraft hebben
betreden.
KUNSTZAAL
VAN LIER
UOORLOOPEND
TENTOONGESTELD
ROKIN 126 ~
AMST ERDAM
BEZICHTIGING VRIJ
KUNSTWERKEN VAN
JONGE HOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS