De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 20 februari pagina 21

20 februari 1932 – pagina 21

Dit is een ingescande tekst.

Mo. 2855 De Groene Amsterdammer van 20 Februari 1932 21 De beteekenis van de auto voor de maatschappij door H. J. Peppink Groote vooruitgang Vele, inderdaad wonderbaarlijke voortbrengselen der techniek, waar mede men dagelijks omgaat worden na korten tijd beschouwd als dood gewone dingen. Dat we door het draaien van een simpel schijfje binnen ?enkele minuten spreken kunnen met menschen, die op honderden kilo meters afstand zijn, even duidelijk, alsof zij naast ons stonden, maakt volstrekt geen indruk meer. Evenmin realiseeren wij ons de geweldige ..economische beteekenis van de auto voor onze samenleving. Er is wel heel wat gebeurd, sedert Cugnot in 1770 zijn primitieven stoom-wagen liet rijden, of sedert Daimler omstreeks 1880 den verbrandingsmotor voor liet eerst in practischen vorm toe paste ! We kunnen echter nog heel wat dichterbij blijven in de geschiede nis, want zelfs kort voor den wereld oorlog, was de auto een welis waar interessant product, maar de practische beteekenis zag men nog geenszins in. Op de verbeelding der massa maakte de overwinning op het Duitsche leger in den slag aan de Marne een enormen indruk, en toen men vernam, dat het de Parijsche taxi's geweest waren, die feitelijk de beslissing brachten, ging men het benzinevoertuig al eenigszins anders bekijken. De misère van de daarop volgende jaren stond een ontwikkeling van het automobilisme, ook hier te 1 lande, in den weg. Het aantal voor de personeele belasting aangeslagen motorvoertuigen daalde dan ook van M1J15 tot 1918 met bijna 75 pCt (van '4.008 tot 3.763).*'De jaren na den oorlog brachten echter ook op dit gebied een ongekenden opbloei. Dat het einde der toeneming nog niet in zicht is, blijkt wel uit de vol gende cijfers: 1920 1928 Ver. Staten (U.S.A.) Aantal auto's 8.226.00V 21.380.000 Aantal inwoners 105.711.000 120.013.000 Nederland Aantal auto's 15.000 75.000 Aantal inwoners 6.865.000 7.700.000 Ofschoon het totale aantal auto mobielen in die 8 jaren tijds ten onzent "vervijfvoudigd werd, was er in 1928 n Nederland nog slechts per ruim 100 inwoners n auto aanwezig, tegen l : 5 a 6 in de U.S.A. Voor 1920 zijn de verhoudingen resp. l : 458 en l : 13. Op l Augustus 1930 waren Cadillao~La Salie Oldstnobile Buick Vraagt inlichtingen en demonstratie K. LANDEWEER UTRECHT AMSTERDAM hier te lande totaal 143.922 motor voertuigen, waarvan 112.608 auto's. De positie van Nederland wet tigt de voorspelling, dat na het wijken der malaise den autohande laren weder een gouden, althans een verguld-zilveren tijd wacht! De netto-invoer van auto's, vracht auto's, chassis, motorrijwielen, ben zine en banden had in het tijdperk 1927 t/m. 1930 een waarde van ruim 300 millioen gulden, zijnde 11 % van onzen totalen netto-invoer. Een groot deel daarvan was aan 12 /o invoerrecht onderworpen. De Perso neele Belasting voor motorrijtuigen bracht in 1927 3J millioen gulden op, in 1928 3| millioen, in 1929 4 ^ millioen. Aan wegenbelasting werd ontvangen (in ronde cijfers). in 1927 / 6.515.000. 1928 7.881.')00. 1929 , 9.444.000.-,, 1930 10.887.000. ,, de eerste l l maan den van 1931 .... .. 11.154.000. (in het overeenkom stige tijdvak v. 1930 ,, .41S.OOO. Geraamd voor 1932 .. ,. 12.000.000. Bij het sluitend maken van de Kijksbegrooting voor 1032 moest ook de auto helpen met een aderlating (benzinebelasting) die up ruim 15.000.000 gulden geraamd wordt. Al deze cijfers geven reeds een indruk van de directe beteekenis van de auto voor de schatkist. Ook ia .ander opzicht is het snelverkeer van enorm belang. Wij staan nog slecht aan het begin van de uitvoering van een gewel dig werk: de wegenverbetering en alles, wat daarbij komt (bruggen bouw, enz.), waarmede een bedrag van 500 millioen gulden gemoeid zal zijn, een project dat van groote beteekenis is voor werkverschaffing, voor industrie, enz., en dat hoofd zakelijk door de weggebruikei's zelf betaald zal worden. Met de verdere ontwikkeling van het automobilisme zijn tal van nevenbedrijven gebaat. De autohandel en -reparatie geeft aan talloozen werk. Stichting eri uit breiding van garages en fabrieken is weer van btlang voor h t bouwvak met zijn nevenbedrijven. Dat de gemeenten dit zelf ook wel inzien moge blijken uit den vinnigeii strijd om de Fordfabrieken tusschen Kotterdam en Amsterdam ! Ook de beurs mag in dit verband niet vergeten worden, ofschoon deze in den laatsten tijd dikwijls met den nek aangezien wordt. Na de fenome nale koersdalingen vereischt het moed, om te wijzen op de tallooze automobielaandeelen, die daar verhandeld worden, terwijl ook andere industrie papieren (staalwaarden) met de auto in nauw verband staan. De leveran ciers van brandstof en smeerolie als mede wegenbouwmaterialen, onder wie de Koninklijke Petroleum wel als een der allerbelangrijkste be schouwd mag worden, hebben hunne aandeelhouders onder vrijwel alle lagen der maatschappij. Een goede rentabiliteit dezer maatschappijen wordt voor een belangrijk deel be paald door het autoverkeer. De petro leum met al hare derivaten is momen teel wel 's werelds belangrijkste energiebron. De toeneming van het autoverkeer zal dan ook bij de ople ving, waar we allemaal met smart op zitten te wachten, van groote beteekenis zijn. Naast het autobedrijf in engeren zin, heeft het toerisme in al zijn vertakkingen een enorme werkge legenheid geschapen, liet vreemde lingenverkeer is een factor van betee kenis in landen, waar men dit belang inziet (Zwitserland). Het Hotel-restaurant en café-bedrijf staat met het automobilisme in nauw verband. Ook het autoverkeer binnen de steden is een bestaansbron voor velen (taxi's. enz.), en tenslotte ma,g ook de auto bus niet vergeten worden, terwijl het vrachtautoverkeer, dat hier te lande nog in een beginstadium ver keert reeds thans van groote beteeke nis is. Hoe dit alles zich ontwikkelen zal, valt nog niet te voorzien, maai de economische verhoudingen zullen hiervan een grooten invloed ondergaan, waarbij wij echter niet blind mogen zijn voor de nadeelen. die ermede gepaard gaan. De concurrentie voor de spoorwegen is reeds zeer scherp. hetgeen ons niet onverschillig kan zijn, o.m. in verband met de daarin geïnvesteerde kapitalen. Het zal zeer interessant zijn. om de toekomstige ontwikkeling hiervan te volgen. Al deze belangen -/.ijn als min of meer direct te beschouwen. Het autoen autobusverkeer heeft ook nog een andere beteekenis. liet platteland is hierdoor uit zijn isolement verlost. de gemakkelijke vcrplaatsings-mogrli.jkheden maken liet den menschen mogelijk, op verderen afstand van hun werk te wonen, waaraan de voorsteden hun opkomst te danken hebben. Ook in ideëel opzicht is dit alles van belang. omdat het den menschen zooveel gemakkelijker is gemaakt van een vrijen Zondag buiten te genieten. Het internationaal verkeer is door de auto sterk toegenomen, ook de volksklasse reist per auto (touring cars). Mogelijk kan dit ook een pacifistischeii invloed hebben, omdat vreemde volken elkander gemak ke.lijker kunnen leeren kennen, en laten we hopen ook begrijpen ! Internationa lisme van de goede soort verdient /.eer zeker warme toejuiching ! Helaas moet hiertegenover gesteld worden, dat liet sterk toegenomen verkeer jaarlijks enorme verliezen schept aan menschenlevens en mate riaal. Cïezien het vele goede, dat de auto direct of indirect tot stand bracht, is de oplossing van het ongevallenvraagstuk van dubbel-groote beteekenis. Op de overheid drukt in dit opzicht wel een heel zware verant woordelijkheid! Nieuwe Uitgaven Dr. K. J. Kiemens, l'our bien parier Ie francais en voyage et danslecoriversation. Handboekje voor practisch Franscb. Tweede druk. l'itgave van J. M. Meulenhoff, Amsterdam. In de serie ,.Les meilleurs auteurs frangais" (uitgave J. M. Meulenhoff te Amsterdam) zijn verschenen: l Marcelle ('apy, Des hommes JHISserent. . . . Editiori abrégée et annotée a l'usage des ecoles neerlandaises par M. ,T. Premsela. II Louis Hemon, AIarieCha)Hlelaine. Deuxième edition remanées. III AndréLichtenberger, I.c l'e/it Hoi. Edition arrangée pour la jeuriesse par A. van Kempen. Deuxième edition. Charivaria DE WONDEREN DER NATUUR De kroonprins van Noorwegen heeft Vrijdagmorgen het leven geschonken aan een dochtertje." (Tel.). Treffen deze warmt?stralen een voorwerp (b.v. een leerling), dan wordt dit verwarmd." (O. H. C.). Ook natuurlijk een ander ding (bv. een leeraar). ,,Hij overhandigde de tulpen aan mevrouw Smit, eenige aanwezige echtgenoote van een bestuurslid." (N. R. C.). De heer Smit neemt er gewoonlijk maar n mee naar zulke feestjes. DE ENGELSCHE ZIEKTE ,,Zijn positie is safe." (O. H. C./. De president van deze cornpany." fSum. P.) Pushing Importfirma op Java is nog open voor vertegenwoordiging." (Adv.). , ,Daartusschen piepte telkens een schit terende zonnestraal." (Ind. P.). OP DE GLIBBERIGE PADEN Het pad der Orkest-Vereeniging gaat niet op rozen." (H. Dj. Met handvest en het verdrag zijn ('e twee plechtankers, waaraan het Chineeschc schip van staat gemeerd ligt en met behulp waarvan China gelooft den storm te kunnen omzeilen." lSnm. l', l.. Klinkt dat niet eenigszins als een doekje voor het bloeien?" f l..D.). HET VERRADERLIJKE WOORD ,,ELMI beek! uit het iexen der armen, in schrille, onmeedoogenlooze kleuren ^escliiltlerd." V n KI. BAlïBKHT.JlvS I). te If. vestigt de aandacht op het gewone citaat: ,,I)u choc des opinioiis jaillit la vérité,'' met valsclie maat (opinion) en. noemt de regels: Du choc des sentiments et des opi(riions La vérités'élance et jaillit <>n rayons. Van wien zijn deze regels;" - Ik merk echter op. dat Larousse den volgenden zin geeft van .T. Arago: ..C'est du choc des opinions que jaillit la clarté." ADVERTEERT IN DE GROENE Dat is een zin dien ge dikwijls leest. WAAROM? Omdat DE GROENE in het geheele land gelezen wordt door het beste publiek door het publiek dat iets te besteden heeft. De adverteerder behoeft niet te betalen voor een ver spreiding, waarmee hij honderd duizenden bereikt, die juist niet tot het koopkrachtige publiek behooren, maar het betaalt hem om in dit blad te adverteeren, dat hem direct in contact brengt met het publiek dat hij zoekt.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl