Historisch Archief 1877-1940
Mo. 2855
De Groene Amsterdammer van 20 Februari 1932
21
De beteekenis van de auto
voor de maatschappij
door H. J. Peppink
Groote vooruitgang
Vele, inderdaad wonderbaarlijke
voortbrengselen der techniek, waar
mede men dagelijks omgaat worden
na korten tijd beschouwd als dood
gewone dingen. Dat we door het
draaien van een simpel schijfje binnen
?enkele minuten spreken kunnen met
menschen, die op honderden kilo
meters afstand zijn, even duidelijk,
alsof zij naast ons stonden, maakt
volstrekt geen indruk meer. Evenmin
realiseeren wij ons de geweldige
..economische beteekenis van de auto
voor onze samenleving. Er is wel
heel wat gebeurd, sedert Cugnot
in 1770 zijn primitieven stoom-wagen
liet rijden, of sedert Daimler omstreeks
1880 den verbrandingsmotor voor
liet eerst in practischen vorm toe
paste ! We kunnen echter nog heel
wat dichterbij blijven in de geschiede
nis, want zelfs kort voor den wereld
oorlog, was de auto een welis
waar interessant product, maar de
practische beteekenis zag men nog
geenszins in. Op de verbeelding der
massa maakte de overwinning op
het Duitsche leger in den slag aan
de Marne een enormen indruk, en
toen men vernam, dat het de Parijsche
taxi's geweest waren, die feitelijk
de beslissing brachten, ging men het
benzinevoertuig al eenigszins anders
bekijken. De misère van de daarop
volgende jaren stond een ontwikkeling
van het automobilisme, ook hier te
1 lande, in den weg. Het aantal voor
de personeele belasting aangeslagen
motorvoertuigen daalde dan ook van
M1J15 tot 1918 met bijna 75 pCt (van
'4.008 tot 3.763).*'De jaren na den
oorlog brachten echter ook op dit
gebied een ongekenden opbloei.
Dat het einde der toeneming nog
niet in zicht is, blijkt wel uit de vol
gende cijfers:
1920 1928
Ver. Staten (U.S.A.)
Aantal auto's
8.226.00V 21.380.000
Aantal inwoners
105.711.000 120.013.000
Nederland
Aantal auto's
15.000 75.000
Aantal inwoners
6.865.000 7.700.000
Ofschoon het totale aantal auto
mobielen in die 8 jaren tijds ten onzent
"vervijfvoudigd werd, was er in 1928
n Nederland nog slechts per ruim
100 inwoners n auto aanwezig, tegen
l : 5 a 6 in de U.S.A. Voor 1920
zijn de verhoudingen resp. l : 458
en l : 13. Op l Augustus 1930 waren
Cadillao~La Salie
Oldstnobile
Buick
Vraagt inlichtingen
en demonstratie
K. LANDEWEER
UTRECHT AMSTERDAM
hier te lande totaal 143.922 motor
voertuigen, waarvan 112.608 auto's.
De positie van Nederland wet
tigt de voorspelling, dat na het
wijken der malaise den autohande
laren weder een gouden, althans een
verguld-zilveren tijd wacht!
De netto-invoer van auto's, vracht
auto's, chassis, motorrijwielen, ben
zine en banden had in het tijdperk
1927 t/m. 1930 een waarde van ruim
300 millioen gulden, zijnde 11 %
van onzen totalen netto-invoer. Een
groot deel daarvan was aan 12 /o
invoerrecht onderworpen. De Perso
neele Belasting voor motorrijtuigen
bracht in 1927 3J millioen gulden
op, in 1928 3| millioen, in 1929
4 ^ millioen. Aan wegenbelasting
werd ontvangen (in ronde cijfers).
in 1927 / 6.515.000.
1928 7.881.')00.
1929 ,
9.444.000.-,, 1930 10.887.000.
,, de eerste l l maan
den van 1931 .... .. 11.154.000.
(in het overeenkom
stige tijdvak v. 1930 ,, .41S.OOO.
Geraamd voor 1932 .. ,. 12.000.000.
Bij het sluitend maken van de
Kijksbegrooting voor 1032 moest ook
de auto helpen met een aderlating
(benzinebelasting) die up ruim
15.000.000 gulden geraamd wordt.
Al deze cijfers geven reeds een indruk
van de directe beteekenis van de auto
voor de schatkist. Ook ia .ander
opzicht is het snelverkeer van enorm
belang. Wij staan nog slecht aan het
begin van de uitvoering van een gewel
dig werk: de wegenverbetering en
alles, wat daarbij komt (bruggen
bouw, enz.), waarmede een bedrag
van 500 millioen gulden gemoeid
zal zijn, een project dat van groote
beteekenis is voor werkverschaffing,
voor industrie, enz., en dat hoofd
zakelijk door de weggebruikei's zelf
betaald zal worden. Met de verdere
ontwikkeling van het automobilisme
zijn tal van nevenbedrijven gebaat.
De autohandel en -reparatie geeft
aan talloozen werk. Stichting eri uit
breiding van garages en fabrieken is
weer van btlang voor h t bouwvak
met zijn nevenbedrijven. Dat de
gemeenten dit zelf ook wel inzien
moge blijken uit den vinnigeii strijd
om de Fordfabrieken tusschen
Kotterdam en Amsterdam !
Ook de beurs mag in dit verband
niet vergeten worden, ofschoon deze
in den laatsten tijd dikwijls met den
nek aangezien wordt. Na de fenome
nale koersdalingen vereischt het moed,
om te wijzen op de tallooze
automobielaandeelen, die daar verhandeld
worden, terwijl ook andere industrie
papieren (staalwaarden) met de auto
in nauw verband staan. De leveran
ciers van brandstof en smeerolie als
mede wegenbouwmaterialen, onder
wie de Koninklijke Petroleum wel
als een der allerbelangrijkste be
schouwd mag worden, hebben hunne
aandeelhouders onder vrijwel alle
lagen der maatschappij. Een goede
rentabiliteit dezer maatschappijen
wordt voor een belangrijk deel be
paald door het autoverkeer. De petro
leum met al hare derivaten is momen
teel wel 's werelds belangrijkste
energiebron. De toeneming van het
autoverkeer zal dan ook bij de ople
ving, waar we allemaal met smart
op zitten te wachten, van groote
beteekenis zijn.
Naast het autobedrijf in engeren
zin, heeft het toerisme in al zijn
vertakkingen een enorme werkge
legenheid geschapen, liet vreemde
lingenverkeer is een factor van betee
kenis in landen, waar men dit belang
inziet (Zwitserland). Het
Hotel-restaurant en café-bedrijf staat met het
automobilisme in nauw verband. Ook
het autoverkeer binnen de steden
is een bestaansbron voor velen (taxi's.
enz.), en tenslotte ma,g ook de auto
bus niet vergeten worden, terwijl
het vrachtautoverkeer, dat hier te
lande nog in een beginstadium ver
keert reeds thans van groote beteeke
nis is. Hoe dit alles zich ontwikkelen
zal, valt nog niet te voorzien, maai
de economische verhoudingen zullen
hiervan een grooten invloed ondergaan,
waarbij wij echter niet blind mogen
zijn voor de nadeelen. die ermede
gepaard gaan. De concurrentie voor
de spoorwegen is reeds zeer scherp.
hetgeen ons niet onverschillig kan
zijn, o.m. in verband met de daarin
geïnvesteerde kapitalen. Het zal zeer
interessant zijn. om de toekomstige
ontwikkeling hiervan te volgen.
Al deze belangen -/.ijn als min of
meer direct te beschouwen. Het
autoen autobusverkeer heeft ook nog een
andere beteekenis. liet platteland
is hierdoor uit zijn isolement verlost.
de gemakkelijke
vcrplaatsings-mogrli.jkheden maken liet den menschen
mogelijk, op verderen afstand van hun
werk te wonen, waaraan de voorsteden
hun opkomst te danken hebben. Ook
in ideëel opzicht is dit alles van belang.
omdat het den menschen zooveel
gemakkelijker is gemaakt van een
vrijen Zondag buiten te genieten.
Het internationaal verkeer is door
de auto sterk toegenomen, ook de
volksklasse reist per auto (touring
cars). Mogelijk kan dit ook een
pacifistischeii invloed hebben, omdat
vreemde volken elkander gemak
ke.lijker kunnen leeren kennen, en laten
we hopen ook begrijpen ! Internationa
lisme van de goede soort verdient
/.eer zeker warme toejuiching !
Helaas moet hiertegenover gesteld
worden, dat liet sterk toegenomen
verkeer jaarlijks enorme verliezen
schept aan menschenlevens en mate
riaal. Cïezien het vele goede, dat de
auto direct of indirect tot stand
bracht, is de oplossing van het
ongevallenvraagstuk van dubbel-groote
beteekenis. Op de overheid drukt in
dit opzicht wel een heel zware verant
woordelijkheid!
Nieuwe Uitgaven
Dr. K. J. Kiemens, l'our bien parier
Ie francais en voyage et
danslecoriversation. Handboekje voor practisch
Franscb. Tweede druk. l'itgave van
J. M. Meulenhoff, Amsterdam.
In de serie ,.Les meilleurs auteurs
frangais" (uitgave J. M. Meulenhoff
te Amsterdam) zijn verschenen:
l Marcelle ('apy, Des hommes
JHISserent. . . . Editiori abrégée et annotée
a l'usage des ecoles neerlandaises par
M. ,T. Premsela.
II Louis Hemon, AIarieCha)Hlelaine.
Deuxième edition remanées.
III AndréLichtenberger, I.c l'e/it
Hoi. Edition arrangée pour la jeuriesse
par A. van Kempen. Deuxième edition.
Charivaria
DE WONDEREN DER NATUUR
De kroonprins van Noorwegen heeft
Vrijdagmorgen het leven geschonken aan een
dochtertje." (Tel.).
Treffen deze warmt?stralen een voorwerp
(b.v. een leerling), dan wordt dit verwarmd."
(O. H. C.).
Ook natuurlijk een ander ding
(bv. een leeraar).
,,Hij overhandigde de tulpen aan mevrouw
Smit, eenige aanwezige echtgenoote van een
bestuurslid." (N. R. C.).
De heer Smit neemt er gewoonlijk
maar n mee naar zulke feestjes.
DE ENGELSCHE ZIEKTE
,,Zijn positie is safe." (O. H. C./.
De president van deze cornpany." fSum. P.)
Pushing Importfirma op Java is nog open
voor vertegenwoordiging." (Adv.).
, ,Daartusschen piepte telkens een schit
terende zonnestraal." (Ind. P.).
OP DE GLIBBERIGE PADEN
Het pad der Orkest-Vereeniging gaat niet
op rozen." (H. Dj.
Met handvest en het verdrag zijn ('e twee
plechtankers, waaraan het Chineeschc schip
van staat gemeerd ligt en met behulp waarvan
China gelooft den storm te kunnen omzeilen."
lSnm. l', l..
Klinkt dat niet eenigszins als een doekje
voor het bloeien?" f l..D.).
HET VERRADERLIJKE WOORD
,,ELMI beek! uit het iexen der armen, in
schrille, onmeedoogenlooze kleuren
^escliiltlerd." V n KI.
BAlïBKHT.JlvS
I). te If. vestigt de aandacht op
het gewone citaat: ,,I)u choc des
opinioiis jaillit la vérité,'' met
valsclie maat (opinion) en. noemt de
regels:
Du choc des sentiments et des
opi(riions
La vérités'élance et jaillit <>n rayons.
Van wien zijn deze regels;" - Ik
merk echter op. dat Larousse den
volgenden zin geeft van .T. Arago:
..C'est du choc des opinions que jaillit
la clarté."
ADVERTEERT
IN DE GROENE
Dat is een zin dien ge dikwijls leest.
WAAROM?
Omdat DE GROENE in het
geheele land gelezen wordt
door het beste publiek door
het publiek dat iets te besteden
heeft. De adverteerder behoeft
niet te betalen voor een ver
spreiding, waarmee hij honderd
duizenden bereikt, die juist niet
tot het koopkrachtige publiek
behooren, maar het betaalt
hem om in dit blad te
adverteeren, dat hem direct in
contact brengt met het publiek
dat hij zoekt.