Historisch Archief 1877-1940
No. 2855
De Groene Amsterdammer van 20 Februari 1932
Changement du decor
Zal Europa eindelijk zijn
bezinning herkrijgen ?
De val van het Fransche Kabinet heeft een be
langrijk oponthoud in de Geneefsche onderhande
lingen veroorzaakt. Of dit oponthoud een nadeel
of een voordeel zal blijken, kan slechts de latere
beschouwer van deze vraagstukken uitmaken.
Voorshands ziet het er niet naar uit alsof de
nadeelen overweldigend groot zijn. Het merkwaar
digste is, dat Frankrijk te Genève een zeer bijzon
dere en uitgesproken plaats inneemt door de voor
stellen, die door Tardieu in de Conferentie gedaan
zijn, voorstellen waarover hier reeds het noodige
gezegd is. Het is dan ook geen wonder, dat Laval
zich op het laatste oogenblik nog beriep op de nood
zakelijkheid van eenheid in de buitenlandsche poli
tiek, toen hij tegenover den vijandig gestemden
senaat zijn ministerie trachtte te redden. Dit hielp
niets. Het merkwaardigste van de geheele crisis
van het Kabinet Laval is, dat de nederlaag der
Regeering werd uitgelokt in den senaat naar aan
leiding van een initiatief-voorstel Mandel in de
kamer. Een voorstel dus, dat niet uitging van het
kabinet, maar waarmede het kabinet zich,
eenigszins tegen de Fransche constitutioneele gebruiken,
niet alleen had vereenigd, maar waaraan Laval
zich ook had gebonden. Hij had dit gedaan; het
betrof een vrij belangrijk kieswetsontwerp, omdat
hij daarin een kans zag de levenskansen voor zijn
kabinet bij de op handen zijnde verkiezingen te
vergrooten. Reeds eenigen tijd geleden had Laval
getracht de verkiezingen geruimen tijd uitgesteld
te krijgen, doch dit is hem niet gelukt. Op zich zelf
was dit reeds geen bewijs van groot vertrouwen in
zijn eigen onmiddellijke toekomst.
Het is duidelijk, dat, wanneer de senaat de
zienswijze van Laval had gedeeld, dat met het oog
op de belangrijke buitenlandsche onderhandelingen
eenheid, noodig was, men een weg had kunnen
vinden, om geit en kool te sparen. Men tast daarom
niet mis, wanneer men aanneemt, dat juist de
buitenlandsche politiek van Laval in Frankrijk
verzet begint te wekken. De wijze waarop hij zich
van Briand ontdaan heeft (al moet men daarbij
niet uit het oog verliezen, dat Briand gaarne ver
dween, omdat hij noch de verantwoording voor een
accepteeren, noch die voor het verwerpen van de
Fransche voorstellen te Genève op zich wilde
nemen) heeft in breede kringen verzet gewekt.
Juist in die kringen waar men nuchterder over de
zaken oordeelt en niet, uit \rees voor Duitsch
nationalisme, zijn eenig heil zoekt in een bijna
even nationalistische Fransche politiek.
Ter linkerzijde en onder de gematigden is in Frank
rijk de sterke overtuiging wakker geworden, dat
de eclatante voorstellen van Tardieu, op de wijze
waarop ze nu verdedigd worden, geen succes kun
nen hebben. De formuleering van zijn voorstellen
betreffende ontwapening, veiligheid en
volkenbondsmacht is het niet, waar men zich tegen
ver*zet. Integendeel, men verwijt Tardieu, dat hij zijn
eieren uit een vreemd nest gehaald heeft, en men
legt er den nadruk op, dat het niet Tardieu en
Laval kunnen zijn, die den geest, in die voorstellen
vervat, in waarheid zuilen kunnen verwezenlijken.
Men begint aan te nemen, dat een regeering
Herriot dergelijke voorstellen, die tenslotte toch. zeer
veel gemeen hebben met het Protocol van 1924, tot
een gelukkiger resultaat zou hebben kunnen voe
ren. Het is juist in de verdeelde en wat politieke
groepeering betreft vrij onverschillige kleurlooze
mindergroep, dat deze overtuiging veld wint. Niet
tegenstaande de politieke organisatie van de pu
blieke opinie, een vorm van politieke propaganda,
die een vak" is, dat in Frankrijk met minstens
even veel bedrevenheid beoefend wordt als in
Duitschland. De pers is er geheel georganiseerd als
een politiek apparaat, dat in handen is van de
diverse partijen en voor een zeer groot deel van de
regeering. Het is dan ook opmerkelijk, dat een man
als Sauerwein evenals Rey plotseling van het jour
nalistieke tooneel verwijderd werden toen het erom
moest gaan het terrein schoon te maken voor het
plan Tardieu. Nu dit achteraf niet zoo'n geweldig
succes blijkt, moet men er rekening mee houden,
dat de publieke opinie zich niet meer zal laten
blinddoeken. Daar zorgen trouwens wel de orga
nen voor der radicalen en socialisten.
Op dit oogenblik kan men niets anders verwach
ten, dan een overgangskabinet, wellicht onder
leiding van Painlevé, dat zich belast roet waar
neming van loopende zaken en van loopende onder
handelingen, ook die van Genève. En dat in functie
zal blijven tot na de verkiezingen, die op rijn laatst
De val van het Fransche kabinet
Er uit gewerkt!
in Mei, en wellicht reeds begin April, zullen worden
gehouden. Het is natuurlijk nietmogelijk. om op het
resultaat der verkiezingen vooruit te loopen, maar
wel kan men zeggen, dat een integrale regeering
van rechts afgeloopen is.
Ongetwijfeld heeft dit belangrijke voordeden
om tot een regeling van de Europeesche moeilijk
heden te geraken. Kan men er de regeering Laval
geen verwijt van maken het grootste struikelblok
te zijn inzake een regeling van de herstel k west i e
wij wezen er reeds eenige malen op, dat men
hiervoor naar Amerika moet zien toch kan de
regeering Laval het verwijt niet ontgaan, zeer
weinig medegewerkt te hebben om tot een behoor
lijke oplossing te komen. De herstelbesprekingen
zijn reeds vroeger uitgesteld tot Juni, dus ter dege
tot na de Fransche verkiezingen, en daaruit blijkt
reeds waar de moeilijkheden moeten worden
gezocht. Het is merkwaardig, dat Laval dit zelf
ook al begrepen heeft, omdat hij in zijn beroep
op den senaat de onderhandelingen in Genève
en niet de herstelkwestie noemde als reden.
waarom de senaat toch door moest gaan in hem
het vertrouwen te stellen. Zulke kleinigheden
bewijzen veel. althans dit. dat Laval zich reeds
niet meer met het denkbeeld bezig gehouden
heeft, dat hij in naam van geheel Frankrijk aan de
oplossing van het herstelprobleem 7011 meewerken.
Een verlaten van den rechtschen koers iri de
Fransche politiek zal ongetwijfeld een temgslag
in Duitschland veroorzaken. Het is nog te vroeg
om te zeggen, dat nu een linksche, meer Europee
sche, Briand istische richting in de Fransche
buitenlandsche politiek zal worden ingeslagen.
Maar het feit alleen al. dat de overmacht van een
rechtsch-nationalistische concentratie is verstoord.
is voldoende om in Duitschland een repercussie
te weeg te brengen. Haar zijn gewichtige ver
kiezingen op til. De Presidentsverkiezingen en
daarna de verkiezingen voor den Pruisischen
Landdag. Hoe de Presidentsverkiezingen zullen
afloopen is reeds niet twijfelachtig' meer. Maar de
propagandistische waarde, die een verkiezing
van Hindenburg en een nederlaag voor Ilitler
heeft, kaï) op zich zelf weer reacties van ver
schillende aard tot gevolg hebben.
Ken ding is zeker: veranderingen in de publieke
opinie, verschuivingen van het rechtsche gewicht
in Duitschland, hebben verschuivingen van het
evenwicht in Frankrijk tot gevolg. En omgekeerd.
Dat er nu een verandering is gekomen, nadat in
beide landen de zaak min of meer in nationalis
tische richting was vastgeloopen, is van oneindig
belang. Aan weerskanten gebeurt dat op het
/.elfde oogenblik. Ook dat is geen toeval. Het is
te hopen, dat deze beweging niet doodloopt,
maar zich sterker en sterker afteekent. Dan
kan werkelijk de tijd gekomen zijn. dat Europa.
zijn bezinning herkrijgt.
En dan nog Amerika. Ook daar zijn verkiezingen
<>)> til. maar dat is een ander chapiter.
31. KANN