Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 20 Februari 1932
No. 2855
Duitsche litteratuur
door Nico Rost
Richard Huelsenbeck China
friszt Menschen". Orelli Füssli
Verlag, Zurich.
Richard Huelsenbeck behoorde oor
spronkelijk evenals Hugo Ball tot de
Duitsche dadaïsten. Men dient er de
genen, die steeds verkondigden dat
deze lieden niet in staat waren iets
goeds te produceeren, aan te herinne
ren, dat uit dit veel gesmade Duitsche
dadaïsme toch zeer belangrijke figuren
voortgekomen zijn. Behalve aan Hugo
Ball en Emmy Hennings denk ik hier
natuurlijk in de eerste plaats aan den
teekenaar Geprge Grosz. Wieland
Herzfeld werd de leider der bekende
Malikuitgeverij en zijn broer John Heartfield
de revolutionaire schepper der foto
montage.
Na zijn deelneming aan het Duitsche
dadaïsme had Huelsenbeck begrijpe
lijkerwijze een tijdlang genoeg van
de literatuur van West-Europa. Na
het mislukken der Duitsche revolutie
zet hij zijn medische studies voort,
promoveert en doorkruist als
scheepsdokter alle werelddeelen.
Huelsenbeck werd op deze reizen een
groot reporter.
Plotseling verschijnen twee bundels
reportages: Der Sprung nach dem
Osten" en,,Afrika in SicM" (Wolfgang
Jesz in Dresden).
Uit deze beide bundels blijkt, dat
deze auteur in staat is ook in het Oos
ten zijn kritische kijk op menschen en
dingen te behouden. Hij zag het
Oosten zonder het overbekende,
oncritische enthousiasme, dat journa
listen, die voor het eerst de tropen
bezoeken, meestal eigen is. Als
scheeps?dokter bestudeerde Huelsenbeck vooral
<le ruimte, waarin hij leefde: de passa
giers en de bemanning van de schepen,
waarop hij reisde. Voor de vele vreem
delingen, die hij op zijn reizen ont
moet die meestal niet in staat waren
iets te beleven, heeft hij slechts een
sarcastisch medelijden.
Huelsenbeck heeft China de laatste
jaren eenige malen bezocht en publi
ceert thans een roman: Chinn fri.szt
Menschen". Deze roman sluit onmid
dellijk bij de voorafgaande reportage
bundels aan en men kan dit boek
dan ook met recht een roman-repor
tage noemen. Natuurlijk het is
immers ook bijna nïet anders mogelijk
neemt Huelsenbeck de Ohineesche
Revolutie als achtergrond voor zijn
werk. Hij is ook hier een auteur, die
blijk geeft de grenzen van zijn talent
te kennen. We krijgen dus geen
schildering van barrikade-gevechten
of kwomintang-discussies, die hij niet
bijwoonde. Huelsenbeck toont al.s goed
reporter enkel hetgeen hij zelf beleefde:
het leven in de havenplaatsen aan de
Chineesche kust. Een bonte rij van fi
guren van den zelfkant treden in dit
boek op: kooplieden van verdacht al
looi, die thans van wapensmokkelleven,
missionarissen, die aan politiek doen,
gedeserteerde zee-officieren, die even
eens aan deze revolutie trachten te
verdienen, dames der zoogenaamde
betere standen, die zich onder den
invloed van deze onrustige tijden tot
allerlei gevaarlijke avonturen laten
overhalen. Op den achtergrond van
di% alles voelen we zwaar en dreigend
dé'Chineesche revolutie van
millioeneh 'koelies en bij de schildering van
elk detail bemerken we haar aan
wezigheid. Naast de reportages van
Agnes l-lmedley in de ,.Frankfurter
Zeitung" en M. Ar. Royx breed aan
gelegd werk Kevolutionund
Konterrevolution in China" behoort het bork
van Richard Huelsenbeck tot de
weinige boeken, die ons een beeld
geven van de atmosfeer en den ach
tergrond van hetgeen de laatste jaren
in het verre Oosten plaats vindt.
Onwillekeurig denk ik nog aan een
ander werk, dat ook dit thema be
handelde : het meesterwerk van M
alram' ,.les Conquérarits". Deze auteur,
die immers een tijd lang plaatsver
vangend commissaris van propaganda
bij de nationalistische regeering in
Kanton was, beschreef ons het milieu
dat Huelsenbeck niet kende. Het is
dus niet meer dan natuurlijk, dat deze
ons de hoofdfiguren der Chineesche
revolutie niet teekent. Logisch en
vooral eerlijk. Wel kende hij den zelf
kant, het leven der Nutznieszer"
der Chineesche revolutie in de kust
plaatsen en dat beschreef hij ons met
het meesterschap van een voortref
felijk schrijver, die weet, wat er op
dit oogenblik in de wereld gaande is.
Na lezing van een werk als dit
vraagt men zich af waarom de moderne
Hollandsche literatuur eigenlijk geen
werk van jongeren kan aanwijzen dat
Indonesiëuit een dergelijk stand
punt beschouwt.
Leo Matthias: ,,Gri/f in den
Oriënt. Eine Reise und etwas
mehr". Verlag
Biblwgraphischer Institut, Leipziq.
Leo Matthias, die jaren geleden een
literair-wijsgeerig werk die Partitur
der Welt" en reisbeschrijvingen over
Sovjet-Rusland, Mexico en Spanje
schreef, publiceerde een nieuw boek
,,Griff in den Oriënt" (Eine Reise
und etwas mehr). Hij trok door
zeven landen: Palestina,
Transjordanië. Syrië. Irak, Arabië, Perziëen
Afghanistan. Matthias bezocht twee
en vijftig steden en trok door zes
woestijnen. Waarom? ,,Man sprach so
viel von einem neuen Licht, das aus
dem Osten kommen worde. Ich wollte
diesem Licht halbwegs
entgegenfahren." Hij reisde met den trein en
per auto, per vliegtuig enopkameelen
en muilezels. Matthias zocht dit licht
in de woestijnen en in de groote
steden, bij de D/uiden en de Jesiden,
bij vele christelijke en arabische
sekten. Hij oriënteert ons over den
handel en het water-probleem, over
de slavernij, Kuropeosche avonturiers
en over (iandhi, over den invloed van
Rusland en de machinaties van En
geland. Hij geeft reportages, impres
sies en statistieken en klimt dan
..auf das Dack dieses Buches".
Wat Leo Matthias hieronder ver
staat? Hij tracht in dit gedeelte als
het ware tot een conclusie! te komen
een soort samenvatting te geven,
waarin hij op de hem eigen soms
gevaarlijk-spitsvondige wijze tot de kern
der problemen tracht door te dringen.
Aan dit gedeelte dankt het boek
zijn ondertitel: - und etwas mehr".
Iets meer: wijsgeerige en sociale
beschouwingen, die steeds onze aan
dacht boeien, omdat ze in het ver
band gezien zijn en zich niet in ab
stracties verliezen.
Daar de tegenwoordige Schah van
PerziëRiza Khan. (die, naar
Matthias mededeelt in zijn land elke
vrije meeningsuiting onderdrukt)
bij de Duitsche rechtbank een aan
klacht tegen Leo Matthias heeft in
gediend wegens enkele passages, die
hij beleedigend acht. zal dit bock
dus nog vlugger zijn weg vinden
dan anders het geval zou zijn.
HELP UW KIND
NILLMU
LEVENSVERZ.MIJ
's GRAVENMAGE
AMSTERDAM UTRECHT
ROTTERDAM
l
BEETHOVEN
OUVERTURE No. 3
OPERA LEONORE"
op. 72
Compleet op 2
dubbelz. 30 c.M. platen
a f 3.?p. stuk
PARLOPHON
Imp. l. Stad & Co Rotterdam
Spoor's
Mosterd
W. A. Spoor )r., Cukmborg:
RESTAURANT CAFÉBORDELAISE
LEIDSCHESTRAAT 67-71 - AMSTERDAM
Prima keuken - Exquise Wijnen
Lunch f 2. , Diners vanaf f 2.50
Diner - Souper - Dansant
Prachtzalen voor Partijen
Eigenaars VAN GOETHEM-NEUTEBOOM
THE AMERICAN LUNCHROOM Cy.
K A L V E R S T R A A T 16-18 AMSTERDAM
RESTAURANT A LA CARTE
PLATS DU JOUR
U cc& TEEKENEN
AX7IST U al dat er o 'n nieuwe melhode
* verschenen is, die h^t mogelijk mnakt
otn in korten tijd zonder veel inspruminy:
en n y.eor gned t ekeniiar te worden ? Ka
dat die methode reeds duizenden volgelin
gen telt. waarvan honderden in Nederland.'
Alle moeilijkheden, di<; i: wellicht bij
v rappere pogingen ^teerls ontmoedigd ('n,
zijn door de bijzondere inrichting v:m ons
t,Tcekcning na 5 lessen van den He
J. H. Pnotjes, Prinsengracht .;
Amsterdam Centrum, Leerling .'.<> i
ri i en we toeken n n der wij s geheel opgenev3n.
Kr schuilt niets geheim zinnigs achter. De
A. B. ('. methode benut heel eenvoudig de
raiisi'he vaardighei J, die U bij het U-eren
schrijven verworven hebt. en stelt U
hierd'*or in staat zeer karakteristieke schetsen
pa;ir de nam ui' te ont\vci pen
Bekwame leei k nichten onderwijzen door
iri'li vidueele i-orrespondentielessen in de
door l" ge we u soh te richting; van teekonen:
Schetsen, i.nniisrh'ip^cii, Portret,
Carieatutir. illustratie van bueken,
Hecl'itnt'lPi'ketti'n, Decoratie. M" e en~.
Onze A.B C schol o n in l'arijs. Londen,
Brussel, Stockholm, Berlijn en Turijn
danken haar goeden t aam niet alleen aan
de resultaten van de oud leeriin en. die nu
aU beroeps teekennais en kunstenaars een
bestaan hebbei', maar ook aan de m e*-r
dan 50000 erkentelijke deelnemers na n de
cursussen, die in alle deelen vnn de wereld
verspreid wonen en die, dooi dat zij den
goeden weg om te leeren telkenen gevon
den hebben, de/e gave lich ten nutte
kunnen maken. L' wilt ongetwijfeld meer
biervan weten; welnu, ouk voor U ligt een
prospectus gereed: De nieuwe weg om
teekenen te leeren".
UIIATIS PROSPECTUS
Dit fraaie prospectus, door onze eigen
leerlingen rijk geïllustreerd en dat alle
bijzondei heden over de A.Fi.C.-methode en
het volgen daarvan meedeelt. zal U op
verzoek kosteloos en vrijblijvend worden
toegezonden. Men vrage prospectus no. 047
DE A.B.C. TEEKENCUISUS, ZMITUIISTI. 138, RDTTEIDAM