Historisch Archief 1877-1940
E
"American tragedy"
door L. J. Jordaan
Een film met een sensationeele voor-geschiedenisi
Een groote Amerikaansche maatschappij besluit
van het gebruikelijke gangsters-, liefdes- en revue
repertoire af te wijken en een onderwerp van
wijdere en diepere strekking te aanvaarden. Op
zich zelf reeds een gebeurtenis en een loffelijke l
Zij kiest daartoe een roman, die den (overigens
reeds ietwat belegen geworden) roep heeft, van
een zekere ethisch- en sociaal-revolutionaire
tendenz te verkondigen.... tweede evenement l
Zij besluit (derde schok !) de regie toe te vertrou
wen aan niemand minder dan S. M. Eisenstein,
die deswege voor de communistische fooi van 3000
dollar per week op de studio-terreinen der
Paramount rondloopt. Vierde thriller t Eisenstein's
scenario uit den roman getrokken, wordt plotseling
afgekeurd en zijn werk onderbroken. De regie gaat
over op Josef von Sternberg, het manuscript wordt
opnieuw samengesteld door een zekeren heer
Samuel Hoffenstein en de film gemaakt. Vijfde
verrassing: de auteur, Theodore Dreiser, acht de
film een verminking zooal niet van de feiten,
dan toch stellig van den geest en de strekking zijner
American Tragedy". Hij doet de Paramount een
proces aan, dat hij verliest.
Het zou een buitengewoon spannend en
belangrjjk werk moeten zijn, dat door dergelijke sensa
tioneele head-lines ingeleid, nog voor een slot
climax wist te zorgen. Sternberg's film bereikt
Philips Holmes
dit op geen stukken na en men kan veilig zeggen,
dat de feiten van den proloog heel wat spannender
en belangwekkender zijn, dan de tragedie zelf.
Met een zonderlinge halsstarrigheid heeft de sce
narist zich als eerste taak gesteld zooveel mogelijk
feiten uit een boek van een dikke 400 pagina's
over te proppen in een film van amper 100 minuten
met het fatale gevolg, dat wij in sneltrein-vaart
langs het leven van de hoofdpersoon vliegen, naar
het geval, waar het kennelijk om te doen was: het
proces.
Wie het boek van Dreiser kent (zouden er veel
zulke ondernemende lezers zijn ? I), weet hoe traag
zich de handeling in den roman afwikkelt, dank
zy een eindelooze en minutieuse beschrijving van
karakters en feiten. An American Tragedy" is
opgebouwd uit niets dan verklaringen, toelich
tingen en beschrijvingen veeleer dan uit sterke,
vitale, dramatische stukken leven. Voor zoover
Een scène uit Dreiser's "American Tragedy*
dit milieu's en karakters betreft.... soit! Maar
het fameuse auto-ongeluk b.v. (ook in de film
opgenomen) neemt niet minder dan een heel hoofd
stuk in beslag, zonder dat deze uitvoerige reportage
voor de psychologie der personages en de ontwik
keling der handeling ook maar eenigszins gerecht
vaardigd schijnt. Het lijkt dus a priori een despera
te onderneming uit een dergelijk boek het manus
cript voor een film te willen distilleeren. En stellig
mag daarvoor de toegepaste methode van den
heer Hoffenstein bij uitstek ongeschikt geacht
worden. Het moet gezien Dreiser's langzame
en moeilijke descriptie-uitvoerigheid ??tot niets
leiden, al deze lijvige episodes te comprimeeren
in een serie korte, flitsende shots', die in galop
langs den toeschouwer heen-spurten. Zou ?
vraagt men zich onwillekeurig af een vaag
voorgevoel van de komende moeilijkheden met
den auteur, den bewerker tot zulk een bijna mania
kale getrouwheid-in-feite hebben bewogen?
Hoe dit zij het resultaat laat zich licht denkens
Het is een draai-tooneel van snel-opeenvolgende
scene's, waarin onafgebroken geredeneerd en,,ver
klaard" wordt. Misschien de eenig mogelijke oplos
sing om althans tot een uiterlijke gelijkenis met
den roman te geraken maar als kern van een
filmbetoog technisch en psychologisch ten
eenenmale ongeschikt. Immers de dramatis personae
komen ons aldus geen stap nader. Clyde Griffiths
als picoclo in het hotel floep.... Olyde
Criff iths tijdens het auto-ongeluk.... floep.... Clyde
Griffiths bordenwasscher. ... floep.... Clyde
Griffiths bij zijn oom.... floep.... Clyde Griffiths
bij Boberta floep Clyde Griffiths dit
Clyde Griffiths dat l Het is inderdaad de opper
vlakkige, sensationeele snel-reportage, waarvoor
beminnelijke ouderwetsche Tooneel-verbonders de
film nog steeds houden met de totale negatie
van haar beklemmend-indringende persoons- en
karakter-analyse. Opmerkelijk is in dit verband
de verwaarloozing der close-up.... een der na
vrante middelen, die juist' Sternberg als weinigen
weet te hanteeren. Was er geen tijd voor of
ontbrak den regisseur in dit geval de inspiratie en
... .de ambitie?
Vooral de laatste mogelijkheid dringt zich als
zeer waarschijnlijk op. De heele film draagt in
sterke mate de sporen van min of meer liefdeloos
maakwerk op bestelling afgeleverd en door wat
oppervlakkige routine bij elkaar gehouden. Enkele
schaarsche oogenblikken uitgezonderd. Heel even
komt de film in al haar ontroerende kracht op ons
af, wanneer Roberta (Sylvia Sydney) onder het
stempelen door het briefje, waarin zij een
rendezvous toestaat, aan haar jongen chef in handen
speelt. Een moment lang ligt heel een wereld van
liefde en zelfopoffering in den blanken, zuiveren
spiegel van een expressief vrouwengelaat. Dat op
klaren van spanning en angst naar verlossende
blijheid, is argeloos, diep en ontroerend als het
leven zelf... . het is film. Nog enkele zulke hoogte
punten in de ontmoeting met Sondra en elders
voor de rest: zie de filmboutades in
kunst"critieken en tooneelcrisis-vergaderingen.
Alleen het slot de terechtzitting heeft
vaart en spanning. Hier zijn de vele, vele woorden,
Sylvia Sidney
waarin de film verstikt, geen informaties meerdoch
uitbarstingen... . bliksemflitsen in een geladen
atmosfeer. Het is alleen hier, dat iets van Stern
berg's lan en intuitie zich manifesteert. Het
requisitoir van het Openbaar Ministerie (Irving
Pichel) zoowel als de pleidooien der beide verdedi
gers, zijn hartstochtelijk, warm en levend. De satyre
op de Amerikaansche rechtspleging is in totaal van
een ruige overtuigende kracht.
Door de heele film gaan tenslotte de beide merk
waardige hoofdfiguren: Philips Holmes (Clyde
Griffiths), een nieuwe verschijning en Sylvia
Sydney (Roberta) die wij reeds in Mamoulian's
City Streets" loerden kennen. Wat de eerste be
treft men kan het niet genoeg betreuren, dat
het ongelukkige draaiboek zoo weinig van deze
figuur heel liet. Het is bijna ontstellend te
constateeren, hoe het uiterlijk van een toevallige reëelo
persoonlijkheid, het fictieve karakter van een
romanfiguur vermag te dekken. Ook in Sylvia
Sydney vond de regisseur een zuiver en gevoelig
i istrument Helaas ! zij hebben het te druk met
hun redeneeringen en perikelen, om zich behoorlijk
met ons, toeschouwers, te kunnen bemoeien.
Zoo gaat deze film aan ons voorbij als oen teleur
stelling een teleurstelling ton aanzien van de
loffelijke bedoeling, om eens iets anders en beters
te geven dan songs en moord en doodslag.... een
teleurstelling ook ten opzichte van den belang
rijken en sterken regisseur, die von Sternberg nu
eenmaal is. Laat ons in vredesnaam hopen, dat
deze mislukking de Paramount niet pntmoedige
en vooral de vraag van het manuscript met zorg
behandeld worde.
Want van Eisenstein naar Hoffenstein. ... il
n'y a qu'un pas l