Historisch Archief 1877-1940
tm.
12
De Groene Amsterdammer van 27 Februari 1932
No. 2856
Teekening door B. van Vlijmen
Frits van Dijk in Jonge Liefde"
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
Samson Raphaelson: Jonge Liefde"
Op denzelfden avond, dat Verkade in Amster
dam in de bloemetjes gezet werd, gaven in den
TJtrechtschen Schouwburg vier uitgeschoten leden
van zijn gezelschap een tweede première. Het
stuk was onbekend evenals de schrijver, die zich
op de Amerikaansche nationaliteit beroept, de
spelers waren Ank van der Moer, Mies Elout,
Frits van Dijk en Oor Hermus: nieuwe combines".
Regie en vertaling waren ook hier van den heer
Verkade.
Nu deze bescheiden voorstelling naar het Kika
Hopper Theater oveigeheveld is, heeft de critiek
haar met onverholen enthousiasme ontvangen en
er is terstond een dagelijksche serie" van ingezet.
die ook wel haar jubileumnummers zal krijgen te
tellen. Want hier doet zich een omstandigheid
voor, die in de eerste plaats voor ons tooneel zelf
van beteekenis is. Vier spelers, die niet tot de
geclicheerde vedettes behooren, spelen doodge
woon", zonder -veel verkleedpartij en eigenlijk
zonder belangrijk of bepaald decor, een gesloten
stukje van niets dan wat psychologie van de liefde.
Alles geconcentreerd op het woord, de nuance en
het kleine gebaar, onvervangbaar door de film
en met geen enkel ooglonkje in die richting, wat
toch in dezen tijd ook al een uitzondering is. ...
en men zit drie bedrijven lang geboeid, men
raakt opgetogen, men leeft mee en vergeet de
verstandelijke hypothese, waarop het geval" is
opgebouwd, men neemt hier inderdaad nu eens
iets van mee v naar huis", zooals Cor Hermus
in zijn zeer heldere analyse de la pièce" schrijft.
En de aandeelen van ons heel tooneel stijgen,
in moreelen zin gesteund, door zoo'n studio
experiment van vier menschen, die dan toch
blijkbaar nog weten, gelooven en overtuigen wat
tooneel in den strikten en eenvoudigen zin des
woords is !
De schrijver begint met de werkelijkheid over
moedig te verkrachten door bijna absurd helder
tegenover elkaar geplaatste karakters te gaan
analyseeren in een dialoog, die eerst na deze hy
pothese weer op de werkelijkheid, een zuivere, ge
voelige en actueele werkelijkheid terugvalt. Hij
schept een situatie, die voor zijn betoog zoo gunstig
mogelijk is en in de realiteit wel nauwelijks een
equivalent zou hebben, laten we zeggen een kans
van n op duizend. Maar dat alles is zijn goed
recht als schrijver, indien hij er maar in slaagt
ons, consequent door-redeneerend, te overtuigen.
Waarin hij dan echter zooveel succes heeft, dat
men met hem mee argumenteert en vergeet dat
de oorsprong toch maar een lastig geval" is
vóór alles van een lastig meisje.
Dat msisje, Fay, is met alle romantiek van
twintig jaren verliefd op eenen blonden David,
die ook nog niet droog achter de ooren is. Peter,
donker en reeds grijzend, is dat wel en hij beroemt
zich er op, hij is vijfendertig en een mooiprater,
iemand, dien het voor den wind gaat zonder dat
hij iets beteekent en die achter het cynisch com
promis van tien jaren huwelijk met Nancy, die
haar eigen conclusies uit dat compromis getrokken
heeft, toch eigenlijk maar ach zoo'n klein manneke
is. Hij overtuigt Fay, die wel vurig liefheeft, maar
toch in de eeuwigheid van haar liefde voor David
niet kan gelooven, omdat zij het zoo weinig in
anderen en tenslotte ook in hot lang onfeilbaar
geachte huwelijk van Peter en Nancy bevestigd
ziet, van zijn levenswijze" theorie van den willi
gen geest en het zwakke vleesch. Kr gebeurt iets
achter het tooneel in een boschje, op hetzelfde
oogenblik dat op het tooneel de ietwat naar emotie
verlangende Nancy volkomen koel en berekenend
wil constateeren ot de hloedjonge David in staat
is, zijn theorie van het idealistische huwelijk
door te voeren ook daar waar physische wetten
zich niet aan de uitverkorenheid van twee gelieven
storen.
De schrijver heeft zich voor het constateeren
van een confict niet bediend van de salonfahige,
maar toch altijd wat onredelijk en hypocriet
vermooide redeneeringen van Géraldy, evenmin als
hij voor het contrast: Peter een heel stuk a la
Zijn tweede Ik" van zijn landgenoot Behrman
noodig had, of zich voor het contrast: Nancy quasi
serieus beliefde af te vragen of Constance nu wel
heusch gelijk had. Hij behandelt het alsof deze
vier menschen een partij bridge met sex appeal
spelen. Het bieden gaat nerveus en snel, men
speelt de partij zelf onder de spanning van een
redouble. Fay opent, zij wil in haar lust tot zelf
kwelling een reddend experiment: zij zal zich aan
Peter geven om te bewijzen, niets meer en niets
minder dan te bewijzen, dat zij eigenlijk van
David houdt. David zal op eenzelfde experiment
met Nancy zijn eigenlijke, eenige en waarachtige
liefd e voor Fay moeten waar maken.'' Deze situatie
zou in een boulevardklucht misschien scabreus
zijn, in een volbloed tragedie licht belachelijk en
overspannen. Hier, in dien prachtig balanceerenden
tusschentoon van blijmoedig gehouden tragisch
conflict, is de schrijver er voortdurend in geslaagd,
zijn stelling zuiver te houden, ja zelfs, als men de
praemissen in karakters en situatie eenmaal
voetstoots aanneemt, te bewijzen. Zijn meester
schap toont hij in de psychologische reacties;
Peter, die na een overwinning die niet de zijne was,
dik gaat doen en weer eens tot over de ooren ver
liefd dingen zegt, die hij toch maar een paar dagen
meent", omdat hij nu eenmaal altijd wat zeggen
moet en altijd argumenten heeft om het gemis aan
fond te maskeeren. Fay, die zich puur als experi
ment gegeven heeft en nu iets heroïsch krijgt in
haar Don Quichotterie, die aan Mademoiselle
Bourrat herinnert of zelfs, in de verte, aan
Strindberg's Eleonore. Fay, die door het in extase ge
nomen besluit van een halfwassen meisje nu alle
troeven als vrouw op haar kant heeft en den bloo
den David, die wel den aanloop maar niet den
sprong waagde, moreel zelfs kan dwingen tot zijn
experiment rnet Nancy, waartoe hij den moed,
Nancy (die, meer op den achtergrond blijvend,
zich minder gauw verliest" dan haar Peter)
eigenlijk de lust miste. Het tweede bedrijf behelst
de overwinning der consequenten: Fay vut kracht,
Peter uit zwakheid. Het derde bedrijf brengt de
overtroeving door de twee anderen, die, juist door
dat zij de consequentie schuwden en niet aan den
lijve" ondergingen, de ervaringen der anderen
konden benutten om de conclusie te trekken.
Het stuk eindigt met twee groote vraagteekens:
welke weg zal thans het huwelijk nemen van
David en Fay, tot brutale macht gerijpten jongen
en tot rust gekomen meisje; van Peter en Nancy,
den man, die de nederlaag leed en de vrouw, die
daardoor tot inzicht en grootere zorgvuldigheid
kwam? De twee oorspronkelijke huwelijken, ook
zonder den rooskleurigen happy end verdiept. Een
relativeeren en subjectiveeren van wijsheden,
waar men licht met een groot woord of wel met
een grove grap over heen loopt. Een conflict, dat,
kantelend, van alle zijden is beschouwd, menschen,
die in hachelijke situaties nimmer den natuurlijk
sten schijn van leven verloren.
De groote taak om dit moeilijk voor charge te
bewaren stuk in den juisten, lichten en oprechten
toon te houden, is door de regie voortreffelijk opge
lost. Een salonstuk hoeft men er niet van gemaakt,
er was misschien hier en daar, in kleinigheden, zolfs
wel eens een gemis aan distinctie. Do correcte
smokings en grooto toiletten, dio mon er in
EnTeekening door B. van Vlijmen
l Ank van der Moer in Jonge Liefde"
gelsch-sprekende landen zonder bezwaar bijgehaald
zou hebben, werden hier zeer Hollandsen vervan
gen door het confectie-pak, het sporthemd en het
Gerzon-jurkje. De eerlijkheid van hot stuk heeft
er goeddeels bij gewonnen. Men speelde van zoo
nabij, dat men zich nauwelijks meer toeschouwer
voelde. Waarbij komt, dat deze vier acteurs, in
bewonderenswaardg ensemble-spel, oen zeldzaam
zuiver besef van hun rollen hadden. Zonder
twijfel waren die rollen ongelijk van opgave. De
experimenteerenden: Fay en David, zijn veel
moeilijker ga,af te spelen on door uiterste waar
achtigheid voor overdrijving en belachelijkheid
te behoeden dan degenen, die slechts voor het
experiment gebruikt worden en zich daarin her
kennen: Peter en Nancy.
Ank van der Moer, dio reeds in Maya" als het
halfwassen kind boven de andoren uitstak en toen
eigenlijk hot conige volkomen succes van den
avond was, gaf opnieuw een heerlijke natuurlijk
heid en fijngevoeligheid aan oon rol, dio men
niet licht met zooveel rijke details en zooveel
aangeboren zekerheid door een andere actrice
gespeeld zal zien. Het is lang geleden, dat men door
oen jonge actrice "zoo verrassend natuurlijk en
gevoelig hoorde sproken, zooveel zekerheid in
subtiel gespeelde situaties zag. Hot is misschien
altijd een waagstuk als debutanten te spoedig in
de hoogte gestoken worden, maar de verdiensten
van dit succes hoeft men niet to verkleinen; zij
kwamen meer voort uit een volkomen doorvoelen
en uitspelen van een ingewikkelde rol, dan uit de
waardeering van hot publiek. Frits van Dijk als
David is voor zulke lyrische jongensrollon wel
aangewezen. Zijn accenten zijn ongelijk, soms in
een zacht woord glashelder en zeer ontroerend,
soms te weekhartig. In het eone forti nog wat
gewrongen en zichzelf forceerend, een ander maal,
aan het slot van het tweede en in het derde bedrijf
vooral, echter volkomen gaaf en in allen eenvoud
sterker dan het oude spel met de romantische
allure en de sonore" stem. Cor Hermus, als Peter,
vermeed op uiterst intelligente wijze alles wat naar
klucht of charge zweemde en had zelfs iets tragisch
in zijn lichte gestes, die j aist van dit (intusschen
vrij deugdelijk aan de kaak gestelde) karakter
geen windbuil maakten; Mies Elout, meer een
ondersteunende dan een zelfstandige rol, vol
deed als zoodanig, vooral na het eerste bedrijf,
zeer goed.
Inderdaad oen onverwacht tooneelsucces, oven
bescheiden als eerlijk behaald.
Frits van I>ijk ISJ'/s jaar acteur
Zaterdag '21 Februari viert Frits van Dijk een
jubileum in intiemon kring; op dien dag is hij
J 2 J jaar aan liot^toonoel verbonden.