Historisch Archief 1877-1940
No. 2856
De Groene Amsterdammer van 27 Februari 1932
15
De dollar op de wip?
door C. A. Klaasse
O een aiig«t voor inflatie
Amerika is het land van de achterdeurtjes; de
Yankee's houden er van zich door vadertje staat
te laten kapittelen, maar toch altijd achterdeurtjes
«ipen te houden om wanneer de banden al te knel
lend worden daardoor te kunnen ontsnappen. De
vorming van trusts, belangengemeenschappen enz.
heeft ten doel door gedeeltelijke uitschakeling der
concurrentie de winstmogelijkheid voor de betrok
ken bedrijven te verbeteren; ijlings was de
Amerikaansche regeering er bij om de belangen van de
verbruikers te bewaken. De vrije concurrentie
mocht niet gekortwiekt worden, afspraken in strijd
met deze bepaling gemaakt waren nietig. Maar
ondanks de anti-trust-act zagen de koperprodu
centen eenige jaren geleden kans zich samen te
voegen tot de Cooper Exporters Asociation en de
koperprijs tot fabuleuze hoogte op te voeren. De
tarwebouwers werden maar liefst onder aegide
van de regeering zelve via de Federal Farm Board
er toe gebracht een poging in het werk te stellen
om de markt te eorneren; het lukte wel niet, maar
de opzet was er toch. Voor de katoenmarkt zijn
meermalen soortgelijke plannen op touw gezet. En
nu heeft het er een tijdlang naar uitgezien dat men
deze tactiek ook op financieel terrein wilde ver
plaatsen. De bankwetgeving in Amerika is indere
daad vrij streng, o.m. omdat zij vrijwel de eenige
is waarbij ook de credietgeving der
commorcieelbanken aan beperkende bepalingen is onderworpen.
Maar afgezien van de reserve-voorschriften voor
de member-banks zijn ook de regelen betreffende
de credietverleening door de centrale bank strenger
dan in menig ander land. Die banden beginnen
een beetje te knellen.
Het bankwezen overthere gaat evenals elders
gebukt onder een vertrouwenscrisis; enorme be
dragen aan deposito's zijn opgevraagd, zoodat de
banken zich genoodzaakt zien zich liquide midde
len, bankbiljetten te verschaffen. Dat gaat lang
niet altijd even gemakkelijk, want het actief is
voor een belangrijk deel moeilijk to realisc-eren.
\ an het effectenbezit kunnen zij practiseh gespro
ken niet af, en opzegging van credieten is iets waar
toe men niet zoo gauw overgaat, om niet het bedrijf
geheel te desorganiseeren, afgezien van het feit.
dat de reserve banken dat ook niet kunnen ver
langen omdat immers, gezien de omstandigheid
dat de beweging algemeen is en zich niet tegen een
enkele bank'richt, de oplossing: overheveling van
credieten van de óéne instelling naar de andere, niet
in toepassing kan wórden gebracht. Zoodat er in
dit geval dus niet veel anders overblijft dan de
centrale banken het geld te laten verstrekken voor
de terugbetaling der deposito's.
En daar zit nu juist de groote moeilijkheid.
De reservebanken zitten vast aan de enge ban
den die de Federal Reserve Act oplegt. Volgens
<leze wet moet het bankpapier door de
reservebanken uitgegeven voor 40% gedekt zijn dooi'
.goud en voor de rest door eligible wissels of goud.
Voor de eligibility van het papier dat de
credietbanken in herdisconto geven nu zijn strenge bepa
lingen gemaakt, en daarmee raakt men nu een
beetje in de knoop. Door de steeds geringer omvang
der handels-omzetten, de daling der prijzen en/..
is het bedrag aan eligible papier dat de banken
ter disconto kunnen aanbieden steeds kleiner ge
worden. Terwijl hun behoefte aan crediet daaren
tegen toeneemt in verband met de reeds vermelde
<jpvragingen van deposito's. Gezien de zeer ruime
gouddekking der reservebanken hebben die het
tot nu toe nog kunnen rooien, omdat zij eenvoudig
inplaats van papier goud als dekking voor de bil
jetten namen. Maar aan alles komt een eind; wan
neer er eens in het geheel geen eligible papier zou
zijn, dan moest de biljettencirculatie voor honderd
procent door goud zijn gedekt ! En dat kan men
natuurlijk niet bolwerken. De spanning op dit
punt is in den jongsten tijd des te grooter geworden
omdat nu weer opnieuw een external drain",
afvloeiing van goud naar het buitenland dreigt.
Dan zouden drie factoren zich acumuleeren: uit
breiding der biljettenomloop, inkrimping van de
voor dekking in aanmerking komende handels
wissels, en tenslotte vermindering der gouddokking.
Dat zou wel eens penibel kunnen worden, en dus...
ging men weer een achterdeurtje zoeken.
Eerst zag het er naar uit dat het werkelijk een
achterdeurtje zou worden waardoor men wilde
ontsnappen. Met deze kwestie staat vrijwel direct
in verband de oprichting van de National Credit
Corporation voor eenige maanden, en de recente
Gründung van de Reconstruction Finance Corp.
De oprichting van deze beide instellingen is even
zeer een schakel in de saneeringspogingen of
juister: pogingen tot steun - voor het bankwezen
als de Glass-Seagall-Bill. Naar buiten toe was de
opzet van beide instellingen: consolidatie van min
of meer illiquide credieten in dier voege dat banken
deze konden overdragen, wanneer de instelling de
overname kon financieren uit de uitgifte van
obligatien. Een deel van de door het publiek aan de
banken gegeven deposito's was illiquide belegd,
men kon dien toestand saneeren door het publiek
voor zijn deposito obligaties te doen nemen, dan
zouden immers de termijnen van eredietgeving
actief en passief in overeenstemming komen. Maar
weinigen hebben er ooit aan geloofd dat het pu
bliek inderdaad hierin zou trappen. Daarom ver
moedde men veeleer dat tenslotte het plan gelan
ceerd zou worden om de Heconstruction Finance
die de zeer weinig omvangrijke zaken van de
National Credit Corp. ook zal overnemen acces
te doen hebben tot het reservebaiikerediet, waar
door aldus toch indirect langs een ..achlerdeurtjo"
de bevroren credieten dooi} de centrale banken
zouden worden gefinancierd.*Dit is tct nu toe niet
gebeurd, en het schijnt dat men tenslotte toch be
sloten heeft meer recht door zee te gaan.
Want de nieuwe (!lass-Seagell-wet. die er hals
over kop doorgejaagd werd beoogt ruiterlijk de
bepalingen inzake hot reservecrediot tijdelijk te
verlichten. Dit met (!<? nadruk op tijdelijk; immers
van dezelfde (ilass die deze wet zijn naam gaf is
nog een wetsontwerp aanhangig, dat met den
orisistoestand van thans niets te maken heeft.
on mcei' als long-run-maatregel bedoeld is, waarin
veeleer een verscherping van hot
roservooredietsysteem wordt beoogd. Maar tijdelijk wil men dan
de banden wat vieren; do eligibility wordt wat
uitgebreid, on bovendien worden staatsobligat ion
toegelaten tol do biljottondokking (natuurlijk
mot handhaving van de minimumgouddekking).
Wat boteekont nu deze wetswijziging? Moet
men sommige critici gelouvori dan beteekent zij
een aantasting van hot hoolo monetaire stelsel
in Amerika, een omverwerpen van allo principes.
Sedert de indiening van de wet is in do pers het
woord inflatie niet van de lucht geweest; do dollar
was overal flauw, on sommige opt imistori-inflat
ionisten zagen a! de dageraad van oen nieuw tijdvak
van economische voorspoed. Dat is do vloek van
do monetaire ontreddering in en na den oorlog.
dat men zoo gewend is geraakt aan inflatie en
muutdepreciatie. dat elke uitbreiding of zelfs maar
kans op uitbreiding van de credietgeving on
middellijk met krijgsgeschreeuw: op tegen in
flatie, wordt ontvangen. Terwijl toch deze hoolo
zaak waarschijnlijk doodonschuldig is. Inimeis do
voornaamste aanleiding tot dit alles is de wonsch
om de banken in de gelegenheid te stollen te vol
doen aan de opvraging van de deposito's indien die
voortgang mochten hebben (juister is het wellicht
nog te zeggen dat men hoopt door deze maatregelen
het publiek de indruk te geven dat de banken
zich liquide kunnen maken, en dat dientengevolge
de angstopvragingen tot een einde komen, zoodat
van de nieuwe crediet faciliteit niet eens gebruik
behoeft te worden gemaakt). En dat heeft toch
met inflatie niets te maken; terugbetaling van de
posito's betoekent immers niet anders dan de no
soort geld (bankgold, giraal geld) omzetten in do
andere (biljetten, chartaal gold). Aan de geld
circulatie, aan de hoeveelheid beschikbare koop
kracht wordt daarmee niets maar dan ook niets
veranderd. Wanneer de biljetten worden opgepot,
terwijl wellicht de deposito's nog zoudon zijn aan
gewend dan beteekent zulk een uitbreiding van de
biljettenomloop zelfs een achteruitgang van de
effectieve geldcirculatie inplaats van een stij
ging. Wat niet wegneemt dat indien de bepalingen
eenmaal in den gewi.jzigden vorm bestaan deze ook
de mogelijkheid inhouden dat aldus niet alleen
bestas.nde credioten worden overgebracht naar de
centrale bank om de deposanten, te kunnen terug
betalen, maar dat ook nieuwe credieten worden
verleend. Wat intussehen evenmin op zichzelf een
govaar beteekerit, gezonde credietgeving schopt
immers zijn eigen tegenwaarden, althans in een.
periode van depressie waarin er zooveel onbezette
productiecapaciteit bestaat, dat er nog geruimen
tijd overheen kan gaan alvorens geldschepping
tot prijsstijging hooft te leiden. Anders is het
natuurlijk met credietverleening aan de overheid.
indien men aldus begrootingstekorten wil stoppen.
De mogelijkheid om staatspapieren als
biljettendekking aantenemon zet hier natuurlijk een kraan
open die men niet al te rijkelijk moet laten vloeien.
Datzelfde geldt voor de credietverleening door de
Reeonstruction Finance Corp., die in deze leer
ge-s aarlijker zou kunnen zijn dan de heele wetswijziging
op het stuk van het bankwezen. Voor zoover do
ervaring thans gaat zijn de niet-bancaire-credieton,
welke deze instelling verstrekt voornamelijk be
stemd voor bijna-noodlijdende bedrijven. Die cre
dieten kunnen wat betreft hun effect op de prijs
vorming over oen kam geschoren worden met
budgotcrodioten aan de overheid. Voorloopig zal
de Heconstruction Finance zijn kapitaal wol
hoofdzakelijk van don Staat moeten hebben de
baby-obligat ion /.uilen vooralsnog wol kinderen met
oen waterhoofd zijn on de staatsschuld die
daarvoor uitgegeven wordt mogon do
resorvobanken als dekking aanwenden, l lier schuilt. misseliien
oen addertje. Maar gevaarlijk ziet het er allerminst
uit. want er zijn genoeg deflatiofactoren. dat men
deze kleine compensatie wol op don koop toe mag
nomen. Nogmaals, zoolang or niet bewust, dubiouso
credietori worden gegeven dat dool misschien
wol de Keeoiistruotion Finance maar toch zeker
niet do banken, die toch al genoeg to vorduwon
hebben behoeft men in dit stadium van geen
enkele ..crediet voiTiiiiningspolit iek" govaren te
duchten. De easy-money-poliey van het
afgoloopon jaar heeft voldoende bewezen, dat hot niet
gemakkelijk gaat (Toeliet in liet vorkoor te persen !
.Neon. Voorloopig zullen zij die uit de/en hoofde
inflatie \ roezen of hopen nog wel teleurgesteld
worden.
ABONNEMENTSPRIJS
van ,,De Groene Amsterdammer"
per jaar, bij vooruitbetaling
franco per post:
Voor Nederland ... f 10
,, Ned -Indiëp/mail . ,, 13.50
,, ,, ,, p/zeepost ,, 10.
,, ab. binnen Europa ,, 11.50
uitgezonderd :
,, Engeland-Itali
Zwitserland ,
,, Amerika 13.50
., Zuid-Afrika 11.50
Postgiro No. 72880
Gemeentegiro G. 1000
13.50