Historisch Archief 1877-1940
18
De Groene Amsterdammer van 27 Februari 1932
No. 2856
, ;
FM
ivc
i A M n
FR A N
No
Z
K R 1.1 K
o r d
a a
NEDER
LAND
BELGI
j
n
II ITSC
Hl AM
0
\
Diagram van Nederland en omgeving, i ruitje is Nederland
Nieuwe zakelijkheid in het aard
rijkskundeonderwijs i
door H. G. Cannegieter
Naar aanleiding van mijn bijdrage over de
diorama's van dr. Wieringa heeft men mijn aan
dacht gevestigd op nog een ander nieuw leermiddel,
nu niet de geschiedenis, maar de aardrijkskunde
betreffend. Beide leermiddelen komen in zooverre
overeen, dat ze het onderwerp aanschouwelijk
maken, het rechtstreeks doen ervaren als een
realiteit en daarenboven de zelfwerkzaamheid
van de leerlingen prikkelen. Maar zoo op 't eerste
gezicht schijnen ^e door tweeërlei geest te zijn
bezield.
Kiepen de diorama's van dr. Wieringa de
romantiek op en hadden ze de bekoring van het
schilderachtige, de diagrammen van den heer
D. E. Zuidhof verplaatsen ons in de koele, nuchtere
sfeer van de ,,nieuwe zakelijkheid". Dr. Wieringa
herschiep de jaartallenboekjes tot een wulpsche
fantasie en wekte den droom der poëzie bij zijn
leerlingen, die door tooneeldecors, costurnes.
taferoelen en scènes gevoed werden met den
hifctorischen roman en voor wie de droge Dirken tot
figuren uit Scott en Ebers opzwollen. Zuidhof
daarentegen ontneemt de landkaart al die speelsche
krullen en tierelantijntjes, waardoor wij vroeger
onze aardrijkskundige wijsheid verdroomden, en
trekt, naar hij het zelf uitdrukt, ,.de wereld in
rechte lijnen", even strak van indeeling en sche
matisch van opzet als de onvergetelijke dreun
van Dirk I, Dirk II, Arnout.
De landkaart heeft zich bij de mode van de
architectuur en de binnenhuiskunst aangesloten;
de wereld is niet langer een ouderwetsche huis
kamer, met kleedjes en ornamentjes en gedraaide
-stoelpooten volgestopt; de wereld is vierkant gewor
den en blank zijn haar wanden, en de landen.
waarmee ze is gestoffeerd, zijn recht en door
zichtig als de stalen meubelen van een modern
bureau.
Als een constructie van gewapend beton hangt
thaus de aarde op deze landkaarten aan den wand.
Ken verbetering? Stellig een verbetering ! Elk vak
'PLANGT BIJ UWEN WIJN H ANDELAAR
EN IN UW RESTAURANT:
CHAMPAGNE KRUG&CO
REIMS
IN KWALITEIT AAN DE SPITs!
eischt zijn eigen methode: behoefde de historie.
om voor den scholier te worden gerealiseerd, wat
meer romantiek, de geografie had de nieuwe zake
lijkheid noodig.
De aarde is toch eigenlijk ook een constructie.
Nooit te vroeg kan het de kinderen worden in
geprent, dat er samenhang is tussehen die verschil
lende provinciën, landen on. werelddeel,1!!, welke
zij wel eens wat te veel als aan een bepaalde blad
zijde van de atlas vastgehechte autonoinieën
hebben leeren beschouwen. De aarde is een een
heid, gelijk een raiüo-toostel, gelijk een automobiel.
De moderne scholier denkt in technische catego
rieën.
Dei-halve is het een psychologische vondst van
den heer Zuidliof geweest, de aarde tot een radio
toestel, tot een automobiel te maken, welke men
uiteenhalen en weer meenzetten kan. De betrek
king tusschen de verschillende orulerdeeleii, hun
ligging ten opzichte van elkaar, hun ondeilinge
verhouding, de vergelijking tusschen hun onder
scheiden grootte, gehalte, compositie. ? dit is
het. wat een moderne scholier wel belangstelling
inboezemen moet.
Volgens het beproefde recept van de
didaktiek is de heer Zuidhof van huis uit begonnen.
Nederland is het uitgangspunt. Nederland heeft
provincies. Utrecht is de kleinste provincie en
tevens het centrum van 't land. Ook wat zijn vorm
betreft kon Utrecht een vierkant zijn. Utrecht
wordt dus een vierkant. Noord-Brabant een recht
hoek en Limburg ook. Bij de oveiige provincies
zijn trapezium-vorniige varianten n iet te vermijden.
Nu wordt over deze iegkaart een net getrokken
van roode ruitjes, welke ieder een oppervlakte
hebbon van 10 vierkante mijlen of 550 vierkante
kilonieter, en de grootte van elke provincie is
onmiddellijk na te gaan.
Limburg is het gemakkelijkst; dat beslaat juist
vier ruitjes. Brabant acht heele en twee halve,
samen dus negen ruitjes. Maar ook de moeilijkste
provincies zijn. door hier een overtolligen hoek
weg te nemen en dien ginds aan te passen, vlot te
herleiden in een bepaald aantal ruitjes. Zoo heeft
men n-twee-drie de maat van elk der provinciën.
Op het hiernevens gereproduceerde? voorbeeld
ziet men het vervolg van deze planimetrische geo
grafie. Hier is de zaak nog eenvoudiger. Want
Nederland is hier zélf het eenheidsruitje geworden.
Belgiëis even groot als Nederland. Het schaakbord
Frankrijk telt 4 x 4 ruitjes. Hoeveel maal grooter
is Duitschland dan Nederland? K n Engeland?
liet is technisch onmogelijk, meer voorbeelden
af te drukken, daar de overige diagrammen ge
kleurd ?/ij n en de kleuren juist het essentieele
uitmaken. De relatieve dichtheid van de bevolking
en ook de absolute omvang van de bevolking zijn
niet verschillende kleuren en gekleurde lijnen aan
gegeven. De auteur heeft hierbij partij getrokken
van de voorloopige uitkomsten der laatste volks
telling.
Bizondore aandacht heeft de heer Zuidhof
aan het leeren schatten van afstanden besteed. De
ruit wordt hier ook weer tot maatstaf gebruikt.
K n ter vergelijking staat naast het kaartje van
Nederland een kaartje van de Curacaosche en een
van de Ambonsche eilanden. Als oud-Indisch
onderwijzer heeft de auteur op het verband tusschen
het moederland en de koloniën allen nadruk gelegd.
De reis van Holland naar Indiëis voor een voet
ganger, een mailboot, een sneltrein en een vlieg
tuig in dagreizen ingedeeld. Houtman deed er
440 dagen, ..De Prins" 30 dagen. Koppen 12 dagen
en Beekman 7 dagen over.
De stand van het horloge op hetzelfde tijdstip
in de verschillende werelddeelen; de verdeeling
van land en water op aarde; de hoogte van de
diverse werelddeelen (Europa en Australiëeen
drempel van n steen dik, Amerika en Afrika twee
steenen, Aziëdrie steenon, oftewel n kilometer);
de hoogten en diepten van bergen eti zeeën, maar
eveneens de hoogten van de verschillende archi
tectonische monumenten onderling tegen elkander
gemeten; het effect, dat de uitgeknipte Indische
archipel op Europa als onderlogger maakt; een
vergelijking tusschen het koloniale bezit der ver
schillende mogendheden, en dan natuurlijk de
[ancien van Europa en de vijf werelddeelen l;:n
op/iclite van hun onderlinge verhouding in opper
vlakte, bevolkingsomvang en bevolkingsdichtheid
berekend; de onderlinge afstand van de bekendste
steden ter wereld en tal van dergelijke wetens
waardigheden meer vindt men aldus toegelicht
in dit stel leermiddelen, dat uit een achttal
wandkaarten met een atlasje bestaat en onder den titel
..l'e wereld in rechte lijnen" dool' l). K. Zuidhof bij
.loli. Knschedéen Zonen te Haarlem is uitgegeven.
DE BERGEN
O hertje» icattr nten rrifcr teordt bij 'l stijgen
d/n in tic diepten wijken i/aiit hel d(d
en men ontroert! door tlenncnicoiitlcniichiil
zelf irortll muziek wanneer de stormen zwijgen
In 't citjen hart ii'aar binnenknicht slaat pul
in icaakzaam zijn (dn tegenkrachten dreigen.
O nu inclodixch icicg'len, zweren, nijgen,
met (dien ti. luehl, berg en loorerliul.
O bergen inc:> rhythmen zijn een icon/Ier
en schoon de vrijheid in waar in ik icone
bij 'l ademen, de wind /.s- de rerkonder
Van lioogte-xfercn-heil. ik hoor de tonen
die zingend gaan. een xtem. een klaar begin
run iruarheid-diiiden en ik Jeef er in.
JOH A XN K S II h' 1) 1)1 N CI i ',S'
KUN STZ AAL
VAN LIER
L/OORLOOPEND
TENTOONGESTELD
ROKIN 19« =
AMSTERDAM
BEZICHTIGING V R IJ
KUNSTWERKEN VAN
JONGE HOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS