Historisch Archief 1877-1940
Mo. 2856
De Groene Amsterdammer van 27 Februari 1932
Bioscopy
door L. J. Jordaan
POGINGEN
Marion Gering "S4 hours". Koxy
ladien ooit, dan kost het thans moeite een
critisch oordeel te vellen over die films, welke be
schouwd kunnen worden als gemaakt te zijn met
een zekere goede intentie. Van ganscher harte zou
men ze willen steunen aan den anderen kant
vereischt juist hun ernstiger karakter als mogelijke
"wegwijzers naar nieuwe perspectieven, een
scrupuleus oordeel. Zoo is nu eenmaal de noodlottige
?cirkel: Een poging tot goed filmwerk staat
uitter?aard bloot aan scherper critiek en de producer
bepaalt zich deswege maar al te graag tot het
veilige en pretentielooze" (wie heeft deze ver
vloekte dooddoener op zij n geweten? !) amusement.
De eenige hoop, die ons rest is voorloopig, dat de
rage der hartelijke zang- en dansmisère, der
Harvey's en der Bressart's een spoedigen, natuurlijken
dood sterft. Met in de verre toekomst de radicale
oplossing door een scheiding tusschen filmtheater
en bioscoop.
* *
*
In dien zin moest het dubbel pijnlijk vallen een
film als ,,An American Tragedy" niet onvoorwaar
delijk te kunnen prijzen in dien zelfden zin is
het een genoegen, een film als Twenty-four hours"
van Marion Gering, een woord van warme sympa
thie te kunnen meegeven. Zij behoort tot de serie
kleinere films, die terzijde van den grooten weg en
de groote reclame vallen en waarin zich niettemin
n streven openbaart, dat stellig steun en waar
deering verdient. Mamoulian's fameuse City
Streets" ging op dezelfde wijze verloren in het
rumoer der plezier-dragonnades. Laat ons dus red
den, wat te redend valt.
Ben virtuose uiting van taaiverrijking als Lang's
,,M", Mamoulian's City Streets" en de
TJFAfilms van TJcicky, Zeisier en Siodmak, is dit werk
van Marion Gering weliswaar niet. Uitsluitend met
die maat gemeten, blijft het beneden de verwach
ting. De zoo actueele verwarring met het tooneel
is hier van te opmerkelijken invloed.... ik zou
zelfs willen beweren, dat Twenty four hours"
meer tooneel dan film is. De camera lijdt aan de
POND'S
COMPLETE
METHODE VAN HUIDVERZORGING
Pond's brochure en een complete monster
doos bevattende 2 tubetjes Pond's Cold
en Vanishing Cream, een flacon Skin
Freshener en een pakje Tissues (tot
een- totale waarde van f l.?) ontvangt U
na inzending van 25 et. porti aan Atd 4
POND'S EXTRACT Co., AMSTERDAM
Naam:
Adres:
karakteristieke paralysie, welke zulke gevallen ken
merkt : zij komt van een eenmaal ingenomen plaats
moeilijk los en laat de taak van spanning en ont
roering te veel aan het woord over. Nu moet erkend
worden, dat het gegeven der film deze toevlucht
tot het raisonneeren viiterst verleidelijk maakt.
Het gaat hier n.l. om uiterst subtiele quaesties:
een gederailleerd huwelijk, waarbij zoowel de man
als de vrouw voor hun deceptie troost zoeken in
een liaison. De man, aan den drank verslaafd, ont
vlucht de leegte van zijn bestaan in de armen van
een cabaretzangeres de vrouw heeft een ietwat
cynischen millionair tot vriend". Tenslotte kan
toch geen van beiden zich losmaken van het stille,
onbegrepen heimwee naar the first, who will
always be the first" gelijk het zangeresje met de
intuïtie van een fijngevoelige vrouw beweert. Wan
neer dan het vriendinnetje een gewelddadigen dood
sterft en de man, beroofd van het eenige wezen
dat hem overbleef, het land zijn huwelijk en
zijn uitgebluschte leven wil ontvluchten, vindt hij
op de boot die hem meevoert zijn vrouw terug, die
hem for better, for worse" wil herwinnen en aldus
eindigt dit drama in een wegstervend
mineuraccoord.
Het opmerkelijke nu in deze film is, dat alles
per saldo draait, om de verbeelding dier trage,
trieste huwelijksmisère. De dood van het zange
resje, hoezeer knap en gevoelig weergegeven, b jjft
bijzaak. n daarmede heeft de regisseur zich niet
alleen een uiterst nobele, maar ook een zeer moei
lijke taak gesteld. De vraag rijst zelfs: Is de klank
film eigenlijk reeds zoover, dat zij een dergelijke
opgave kan aanvaarden? Is haar dialectiek reeds
lenig, rijk en veelzijdig genoeg, om zich in zulke
psychologische half tinten te kunnen verdiepen?
Twenty four hours" heeft het bevestigend ant
woord hierop nog niet kunfien geven. De subtiele
beeld-associaties het tooveren met dialoogfrag
menten de ryhtmische cadans der camerabewe
ging het schilderen met, gedempte klanken en
aarzelende geluiden .... al deze zuiver filmische
middelen, waarmede een Sternberg en een Siodmak
reeds zulke treffende resul talen wisten te bereiken,
werden in Twenty-four hours" niet consequent
genoeg toegepast, om te kunnen concludeeren:
de klankfilm kan een dergelijk conflict op eigen
kracht aan, ja dan neen. Voorloopig zocht de regis
seur de oplossing in den dialoog en goeddeels in
den tooneelmatigen dialoog. Dat wil zeggen: op
de belangrijkste momenten zet hij de personages
tegenover elkaar en laat het aan den zinsbouw en
de dictie over het psychologische conflict te
suggereeren. Wij behoeven niet eens naar den bekenden
dialoog in Sternberg's Marocco" (tusschen
Dietrich en Cooper) terug te grijpen, om de overtui
ging te hebben, dat het anders kan en anders
moet. Ik releveerde onlangs reeds bij het toch zoo
veel minder prominente City Streets" een twee
gesprek (tusschen de prostituee en den gangster)
waarbij, rondom de op zich zelf onbelangrijke
woorden door hot inschuiven van beelden en het
schilderen met vage, aarzelende geluiden, atmos
feer werd geweven, van sterke beklemming en fata
liteit. Het woord deed hier zijn efficienten, vaak
explosieven dienst, temidden van het mozaïek der
gecombineerde klankfilmmiddelen.
* *
*
Nu zal men beweren: het gold, zoowel in Ma
rocco" als in City Streets", emoties en verwikke
lingen van aanzienlijk forscher en gepronon
ceerder aard, dan in dit grijze, trieste gamma der
half-tinten en het valt niet te ontkennen, dat de
opgave aanzienlijk moeilijker was. Wellicht het
zij herhaald nog te moeilijk voor de betrekkelijk
geringe ervaring waarover de klankfilmkunstenaar
op het oogenblik beschikt.
Met des te meer nadruk dient dan ook waardee
ring te worden uitgesproken voor het initiatief, dat
zich in deze weinig dankbare richting durfde be
wegen. Dat zijn krachten beproefde op een derge
lijke verfijning en toespitsing van het psychologi
sche conflict. En zulks te gereeder, waar tus
schen voortreffelijke stukken film in die dialoog,
aanvaard gelijk hij dan was, van een uitnemend
gehalte bleek.
Want n in Clive Brook n in Mmam
IIopkins, die respectievelijk den echtgenoot en het
cabaretzangeresje verbeeldden, konden wij een
paar kunstenaars van zeldzame begaafdheid
be
Clive Brook
Werkfoto uit: Twenty-four hours*
wonderen. Brook is de partner uit Sternberg's
duistere beginperiode (Salvation Hunters en
Underworld) een speler van merkwaardig voor
name en sobere allure. Zooiemand, dan is hij de man
voor een dergelijke vertolking. In de heftige dei
ning der primitiev,: emoties, waaruit het filmdrama
vooral in het verleden placht samengesteld te wor
den, gingen zijn fijnere kwaliteiten teloor. Maar
met de langzamerhand dringender wordende vraag
naar minder uiterlijke en meer verdiepte thema's
zal de kans voor talenten, als het zijne, aanmer
kelijk grooter worden.
In ieder geval geeft hij in deze film, tot aan den
dood van het zangeresje, een creatie te zien van
prachtige, ingehouden en smartelijke kracht
en van een distinctie, als men nog maar al te weinig
op het projectiescherm aantreft. ; .
Eenzelfde verrassing bereidde Miriam Hopkins
als het zangeresje. Het is geen geringe prestatie
na de beroemde cabaretscene van een Mariene
Dietrich in. Marocco" en De blauwe Engel".
nog eens een gelijksoortige taak op zich te nemen
en daarin volkomen te slagen. Hier maar vooral
in de, ook als film voortreffelijke sterfscène, leefde
deze figuur met warme, hartstochtelijke bewogen
heid.
Aldus valt in dit Twenty-four hours" van Ma
rion Gering een dei' ernstige pogingen te noteeren.
waarvan men alleen maar betreuren kan, dat zij
niet meer steun en krachtiger erkenning ontvangen.