Historisch Archief 1877-1940
'4'
?ir
a~
t*
Piet Wiegmai
Kaoul Martin ez bij Huinek en
Scherjon, Amsterdam
Het is al weer een goed aantal jaren
geleden, dat Martinez' werk, op ten
toonstellingen van den Hollandschen
Kunstenaarskring en elders, het
Hollandsche publiek vrij geregeld onder
oogen kwam. Men had van dit werk
een herinnering behouden van manne
lijke oprechtheid, van iets vitaals, van
een eenvoud, esn krachtdadigheid,
waarheen niet als uiteindelijke op
lossing van een of ander theoretisch
probleem gestreefd werd, maar die
regelrecht uit een weinig grübelende
natuur ontsproten scheen.
Sindsdien leefde en werkte de
Kunstsaal Santee Landweer
schilder in België. Met deze tentoon
stelling geeft hij thans den Amster
dammers wederom zijn picturaal visite
kaartje af en kondigt daarmede een
hernieuwd verblijf in ons land aan.
Al valt er over den ontwikkelings
gang van een talent bij voorbaat
nooit zoo hél veel te voorspellen,
toch zijn er schilders wier werk men,
als het na een tusschenperiode weder
om aan den tentoonstellingwand ver
schijnt, nadert met een zekere ver
heuging, zonder te denken aan een
mogelijke, plotselinge ontstellende
verrassing bij het weerzien. Martinez
behoort tot die schilders. Jïn zoo was
dan ook, voor mij, deze nieuwe
ontSCHILDERS EN
Piet Wiegman bij Santee L*
bij Huinck en Scherjoi
en Zoon - Charley 7
Piet Wiegman
Kunstzaal Santee Landweer
moeting een aangename. Prettig je weer te
zien, kerel, zegt men bij zulk een gelegenheid.
Je ziet er patent uit. Niet veel veranderd.
Alleen nog 'n beetje steviger, 'n tikje nuch
terder misschien. Uit laatste niettegenstaande
die royale kennis wat lichter pakken draagt
dan voorheen. . . .
Van Martinez' werk valt te zeggen dat het
in de kleur pklaaide, in de structuur wat
eenvoudiger, en soms ook wat steviger werd
en dat ik 't ook nu nog 't beste vind waar een
simpel stilleven (No. 29, drie vruchten en een
glas op een tafel voor een raam. zij genoemd )
gegeven wordt.
Ken prettig weerzien. Daar blijft het bij.
Critiek behoeft overigens niet altijd de. ...
tante te zijn die steevast met een ..ja, maar,
wat draag je er nu tenslotte van mee?", zulk
een prettig ogenblik bederft !. . . .
Tc< kcnii tii'ii <?!? l»nitsnc<l«>ii vaii l>i< t
Wirgman liij Nantce Ijandwrrr.
Am.s »<? Klam
Piet Wiegman heeft zich in zijn kunst,
naar Huebiier destijds opmerkte, altijd ver
antwoordelijk gesteld voor den proletarischen
mensch en het proletarische leven, dat hij
bij voorkeur beeldde; hij gaf dezen mensch
en dit leven door de tucht van den
ruimteopbouw en door een zekere decoratieve
monumentaliteit in zijn werk de schoo-heid
van een verborgen heidendom.
Ook voor de tien
groote houtsneden
waarin Wiegman het
leven en bedrijf van
een Limburgsche
steenbakkerij vastleg
de, een serie die van
deze expositie het
pièce de résistance
vormde, zou men wel
een dergelijke ken
schetsing kunnen be
zigen als men... voor
opgesteld uit is op
een iet of wat diep
zinnige karakteri
stiek. Zender zulk een
vooropgesteldheid, en
alle
vooropgesteldheden zijn bij het
kunstbeschouwen uit den
booze,komt men hier
toe, tegenover dit
nieuwste werk staan
de, minder gauw dan
voor veel van het
vroegere werk. Men
gewaagthiei allereerst
eenvoudigweg van
goeddécoratieve
zwart-en-wit illustra
ties van industrieelen
arbeid; flink, krach
tig, met pleizier, en
misschien op wat on
gerechtvaardigd groot
formaat, gedaan.
Onder de bijgevoegde ,,losse bij
dragen" trof op deze tentoonstelling
nog de druk-inkt-aquarel (een nieuwe,
procédé-vondst van den schilder) van
twee handwerkende meisjes en een
duinlandschap in dezelfde techniek.
waaraan de uitgestreken inkt een
vaag-blauwe, teere tint verleent, de
houtsnede ..Dorpsorkest", waarin de
psychologie vanden, inhetmusciseeren
Schilders
geBoven: J. H. T oor op, zelfportret; l
inhare drie kinderen); rechts
ontspanning zoekenden arbeider sterk
gegeven wordt, en. vooral, de
polloodteekeningen van een groepje hoornen
en een landweg-op-dijk langs een
tuinderij.
Hfknun lii.j 'ÏJu/'fa Vu V,<>ncii.
Keeds op een vorige tentoonstelling
bij van Uer had men het niet vreugde
geconstateerd, dat er in liel werk \ a.n