Historisch Archief 1877-1940
16
De Groene Amsterdammer v^n 5 Maart 1932
No. 2857
Radio en Grammofoon
Enkele nieuwe vindingen
door Lou Lichtveld
Snelheidscontrole
Het is om velerlei redenen
wenschelijk de omwentelingssnelheid van onze
grammofoon voortdurend te contro
leeren. Niet alleen omdat de weergave
van de juiste toonhoogte alleen ge
schieden kan wanneer men de juiste
snelheid heeft, maar ook omdat
toonkwaüteit, tempo-verhoudingen, slij
tage en allerlei meer, daar sterk door
beïnvloed worden.
Men heeft reeds allerlei methoden
en apparaten uitgedacht om de snel
heid te controleeren, maar zij zijn geen
van alle erg bevredigend en geen van
alle zonder ernstige nadeelen. Behalve
dan een tameirk recente vinding, die
binnenkort wel algemeene toepassing
zal vinden, omdat zij drie eminente
voordeelen heeft: ze werkt zeer
accuraat, kan tijdens het bespelen van
de plaat gebruikt worden, en is zeer
goedkoop, zonder aan stukgaan of
slijtage onderhevig te zijn.
't Is geen machine, maar eeu een
voudig cirkelvormig blikken plaatje,
iets kleiner dan het etiket van een
grammofoonplaat, en dat juist boven
het etiket gelegd kan worden, ook
terwijl men de plaat bespeelt. Het
blikken plaatje, (dat ook v>in ander
materiaal kan zijn) is verdeeld in
77 zwarte en evenzooveel witte sec
toren, die even groot ziin. Wanneer
de plaat draait, dan ziet men het
schijfje als een troebel gi'ijs vlak. Maar
zoo gauw men het beijkkt bij het
Jicht van een wisselstroom-lamp ,het
gewone lamplicht van oijna alle
steden dus), dan merkt men, dat d
ooieen optisch effect de 77 zwarte
strepen of wel stilstaan, ofwel langzaam
naar rechts of naar links bewegen.
Staan ze stil, dan heeft de grammo
foon gedurende het bespelen een snel
heid van 78 omwentelingen, de goede
snelheid dus, waarin men bijna alle
platen die in den handel zijn, opneemt.
Bewegen de strepen zich in tegen
gestelde richting van de omwenteling,
dan is het tempo te langzaam; gaan
ze in dezelfde richting, dan is het
tempo te vlug. Men kan dus bij het
licht van de lamp zijn grammofoon
eventueel voor iedere plaat nauw
keurig instellen.
Zoo'n plaat noemt men een
stroboskopische schijf, en men kan ze door
een eenvoudige berekening zelf ver
vaardigen voor iedere gewenscht
toeren-aantal. Er bestaan ook gecombi
neerde schijven, voor 74, 7(i, 7S, 80
en 82 omwentelingen.
De werking ervan berust op liet
zoogenaamde stroboskopische effect,
waarover ik mij niet verder uitlaat,
om mij niet te begeven op een gebied
waar ik niets te maken heb, en dus
licht domheden kan verkoopen. Alleen
valt nog mede te deelen, dat door het
feit dat bijna alle electrische centrales
de wisselstroom-frequentie om tech
nische redenen constant houden op
50 perioden per seconde, het appa
raatje altijd kan worden aangewend.
Ons licht wordt honderd maal in de
seconde heller, wat natuurlijk niemand
kan zien. De grammofoonplaat moet
78 toeren in de minuut maken, of
1,3 omwenteling in de seconde. Daar
het licht dus 100 maal verheldert
wanneer de plaat zich 1,3 maal ge
draaid heeft, moeten er 100 : 1,3 = 77
zwarte strepen met evengroote
tusschenruimten voorhanden zijn op de
stroboskopische schijf, wil men het
gezichtsbedrog van de stilstaande
strepen krijgen.
Deze methode is volkomen bevre
digend, en is zelfs bij
grammofoonopnamen onmisbaar, daar men in zulk
een geval ook heeft te letten op een
voortdurende, nauwkeurige hand
having van de snelheid 78.
Amateur-opnamen
De mogelijkheden voor het maken
van eigen grammofoon-opnamen van
eenigszins behoorlijke kwaliteit worden
dagelijks grooter. Voortreffelijke in
lichtingen daaromtrent worden ver
schaft in een zoo juist verschenen
boekje van H. Kluth: ,,Teder sein
eigener Schallplattenfabrikant". (Uit
gave Weidmann, Berlijn).
l et bevat niet alleen de noodige
technische voorlichting- on goede raad
gevingen aan amateur-platen-fabri
kanten, maar ook een zeer groote
schat van theoretische wetenswaardig
heden, in eenvoudigen en bekiiopten
vorm meegedeeld. Ken boek om ook
dan te lezen, wanneer men alleen
,.consument" is, terneer daar het
bovendien sterk is in ,,aardige
bizonderheden."
Wist u, bijvoorbeeld, dat de spiraal
lijn van een normale grammofoonplaat
zoowat 200 Meter lang is ? Of dat bij
de ,,werkelijke" muziek-uitvoeringen
de verhoudingen tusschen het uiterste
pianissimo en het uiterste fortissimo
vaak 1:1000 en meer nog bedragen?
Het zegt pas iets wanneer wij weten,
dat deze verhouding op een grammo
foonplaat nooit grooter is dan 1:100.
Dat lijkt een enorm verlies, maar ook
weer niet zoo erg groot, wanneer men
bedenkt dat de Berlijnsche
Reichsrundfunk alle muziekuitzendingen zoo
danig dempt, dat de verhouding van
de zwakste tot de luidste gedeelten
nooit grooter is dan 1:25 Terwillo
van de ontvangers met kleine
eindlampen en luidsprekers.
Waarschijnlijk is het aan deze ver
kleining van de sterkte-verhoudingen
meer dan aan de afwezigheid of ver
zwakking van hoogere frequenties te
danken, dat grammofonische orkest
muziek niet zoo ..plastisch" klinkt als
werkelijke.
Voorts is het indezentijd
vanzakenmalaise misschien niet onaardig te
hooren, dat er in 1930 in de geheele
wereld ongeveer .'?00 millioen grammo
foonplaten gemaakt zijn. Dat men in
1028 in Duitschland een
aanmaakcapaciteit van 100000 platen per dag
had, en dit aantal op het oogenblik
heeft opgevoerd tot 200000 per dag.
Wat een jaar-productie van 00 mil
lioen platen beteekent.
De uitvoer uit Duitschland was in
1910 meer dan 14 millioen stuks, ter
waarde van 20 millioen Mark. In 1930
wTerd een teruggang van ongeveer
17 % (tengevolge van de crisis meent
men) geconstateerd.
Wie nog meer allerlei" over de
grammofoon wil weten, leze het boekje
van Kluth. Men kan het doen met de
zekerheid daarbij ook werkelijk een
beetje wijzer te worden in alles wat
er aan de reproductie van muziek, taal
en andere geluiden vastzit.
deze week in de uitkijk"
de man, die zijn moordenaar zoekt
regie: robert siodmak
dagelijks 2.3O, 7.3O en 9.3O
Met alleen
roor oepen
ook bij het stoven
van groenten, voor
de bereiding van
sausen en jus, voor
stamppot enz. ge
bruikt U het
voordeeligste
PINKSTER
WEEK-END CRUISE
NAAR KOPENHAGEN
MET HET DUBBELSCHROEF MOTORSCHIP
DEMPO"
18000 TON
VAN: DONDERDAG 12 MEI 1932
TOT: DINSDAG 17 MEI 1932
VOOR 125, 11O, 1OO, 9O, 8O, 70, 6O OF 55 GULDEN
EEN ZELDZAME GELEGENHEID
VOOR EEN WEEK-END AAN BOORD
VAN EEN MODERN MAILSCH.P
INLICHTINGEN DOOR D l l V Q S. C*
DE HOOFD-AGENTEN K U T O Ot \*r O.
Rotterdam
Delft - Deo Haag - Amsterdam - Antwerpen - Brussel
alsmede door de plaatselijke Agenten en alle
erkende Reisbureaux
ROTTERDAMSCHE LLOYD - ROTTERDAM
N» V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG - AMSTERDAM
BOEKEN KASTEN