De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 5 maart pagina 5

5 maart 1932 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

No. 2857 De Groene Amsterdammer van 5 Maart 1932 Nederland~~Belgi TeekeninK door B. van Vlijmen Muziek door Constant van Wessem Stradivarius-kwartet Het kwartetspel behoort tot de genres, die in de muziek het meest en het voortreffelijkst worden beoefend. Hoeveel uitstekende strijkkwartetspelers hebben wij al niet gehoord en bijna ieder nieuw ensemble, dat zich ons komt presenteeren, blijkt niet voor de andere onder te doen ! Toch is mijn bewondering voor het nieuwe Stradivarius-kwartet een kwartet, dat vroeger onder een anderen naam speelde, in een eenigszins andere samenstelling niet geheel onverdeeld geweest, vooral niet in het begin van het concert, dat het Zaterdagavond in de kleine zaal Concert gebouw gaf. Niet omdat er niet op echte Stradivarius-violen werd gespeeld de verbeelding vermag alles: zoo hoorde ik rondom mij het publiek in n verrukking, dat die oude violen toch maar je ware bleven ! maar omdat vooral de leider van het ensemble, Wolfinsohn, het spel wel eens wat al te ruw en te ongevoelig accentueerde, waardoor in het kwartet van Haydn de ware stemming bleef ontbreken en men nu eens door een mooie passage werd verrukt dan weer door een ruwe, bijna achtelooze rythmiek werd afgeschrikt. Mogelijk ook vergisten de spelers zich in de acou. Hotel DUIN EN DAAL" - Bloemendaal Rustige ligging modern comfort. Speciale arrangementen voor langer verblijf. stiek van de kleine zaal en gaven zij, door een verkeerde schatting van hun effecten, daaraan te veel relief. In ieder geval trad na de pauze een rustiger stemming in en ook een bloeiender spel bij het e-moll kwartet van Beethoven, waarvan vooral het adagio ontroerend mooi klonk en ons zonder verdere aarzeling den eerepalm van meesterschap aan dit overigens eerste klasse ensemble deed uit reiken, i Tusschen Haydn en Beethoven kwam een drie tal stukken van Krriest Bloch, de Joodsch-Zwitsersche componist, wiens werk ten onzent, vooral dank zij de steun, die Mengelberg aan zijn muziek verleent, allang geen onbekende voor ons meer is. Maar aan deze stukken hadden wij toch niet veel verloren, wanneer ze voor ons nimmer ten gehoore waren gebracht. In deze muziek, geïnspireerd naar het heet op de Zuidzee-eilanden, heerschte een zekere vlakke aangenaaniheid dei' bekende genrestukjes, die het natuur-leven via Schumann, Mac Dowell en (irieg tot ons laat komen. Zij zijn natuurlijk droomerig en stemniingsvol en geven ook een langhamen, melancholiek klinkenderi dans. maar zij hebben aan de werkelijke muziek dier eilanden niet meer deel dan wij, als wij toeschou wers zijn achter een glas punch en het nog al warm hebben en slaperig worden. Deze tijd is echter voorbij. Het Stradivarius-kwartet moet terug komen en revanche nemen met een betere noviteit". Vroolijke muziek Ik weet niet meer waar ik gelezen heb, dat onze generatie zelfs den tijd mist om te lachen. De ge achte opmerker bedoelt misschien, dat zij den tijd mist om een pointe" te kunnen verstaan. Het is mogelijk, dat zij geen oog en oor meer heeft voor een ingewikkelden humor,maar voor gulle vroolijk heid bezit zij nog wel een orgaan en aan gulle Werkt als gorgelen i /l, 45 en 6S ets. het voorkomt verkoudheid. vroolijkheid blijft nog steeds behoefte bestaan, wellicht thans meer dan ooit nu lachen in de eerste plaats ontspanning van y.enuwen beduidt. N'u zullen er misschien zijn, die vinden dat zoo'n, avond a,ls die va,n Woensdag, niet onder kunst'' thuis hoort, maar ik verzeker u, dat dezulken zich vergissen. De prestaties van het pianisten-paar Beuker en Den ij s mogen zich bepalen in het spelen van jazz-inu/iek, bewerkt naar populaire melodiën, zooals het beroemde .,leh bin ja heut' s'> glüoklich," de voordracht is van voornaam en zeer //m/ikaal gehalte en piüni.stisch uitstekend. Trouwens, <-r zijn concerten door hen gegeven van deze jazxbewerkingen, die de ..hoogc" aandacht der kunst kenners zeer waardig zijn gebleken. Kn l.ouis Da.vids? Maar natuurlijk, de/.e fijne en nooitgrove cabaret-zanger mag zich ongetwijfeld op het kunstpodium laten hooren. Van zijn werk geldt ook: Vous rirez, mais c'est un chef d'oeuvre". Kr is onder het ernstig uiterlijk van ..kunst" reeds te, veel versleten, dat mislukt en vervelend was. Kn waar vraag is is aanbod: voor een avond vroolijko muziek krijgt men de groote zaal van het Muziek lyceum stampvol. Dat is gebleken. LE CHAMPAGNE EN VOGUE JAGER-GERLINGS HAARLEM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl