Historisch Archief 1877-1940
No. 2857'
De Groene Amsterdammer van & Maart 1932
Wetenschappelijke Varia
Atnerikaansch huis der toekomst
door Dr. P. van Olst
Weg; niet <le Zon'.
Er zijn oogenblikken in ons leven, die er ons in
doen berusten, dat wij sterfelijk zijn. Zulke oogen
blikken maak ik b.v. door als ik voor een etalage
sta van een zaak iii salonversierselen, bronswerken,
serviezen, aschbakjes, lampekappen, e.d., die het
eldorado zijn van den gezeten burgerstand. Of
wanneer ik de lichtreclames passeer in de tunnels
van het Centraalstation. Of wanneer ik mijn
medemenschen bestudeer in de tram.
Zoo'34 moment doorleefde ik ook toen ik het
ideaal-toekomsthuis beschreven zag dooi.' een
Amerikaansche verlichtings-autoriteit. Een weten
schappelijk varium is het nog maar heel even; het
is ..toegepaste" wetenschap of het verbeeldt het
zich dit te zijn.
Dr. Beutschler (zoo heet de man) heeft de
manie van ultraviolet licht te pakken en zoekt in
dit licht al het heil. Toepassing van ultraviolet
licht zal volgens hem ons vermogen tot enjoying
life" belangrijk vergrooten. Zijn ideaal is eigenlijk
een uitbreiding van het systeem, dat ik eens in
deze rubriek beschreef, om kantoorgebouwen te
voorzien van geprepareerde" lucht, stofvrij, van
voldoende waterdamp voorzien en op de juiste
temperatuur gebracht, zoodat de vensters her
metisch gesloten moeten blijven om de lucht niet
te bederven. Dr. R. gaat veel verder en wil de
ramen afschaffen, eerst geleidelijk ze verkleinend
om den overgang voor ons niet al te naar te maken,
dan ze vervangend door pseudo-ramen, die niet meer
met de buitenwereld communiceeren. om eindelijk
te komen tot een raam-vrij huis. Glasruiten
beteekenen een groot warmteverlies voor onze
kamers; als men dus.de ramen weglaat, wordt de
verwarming onzer vertrekken veel minder kost
baar. Er is dan ook geen gelegenheid meer voor de
stofrijke en i^ektekiemrijke buitenlucht om onze
gezondheid te bederven. De lucht wordt ook hier
gezuiverd en gefiltreerd en verwarmd en be
vochtigd tot een ideaal samenstelling verkregen
is. De eventueele ziektekiemen erin worden door
ultraviolet licht gedood, want inderdaad werken
deze stralen sterk desinfecteerend.
Heel misschien wordt glas nog toegelaten om
buitenlicht door te laten, maar dan alleen door
den bovenkant der wanden en den onderrand van
liet plafond. En dit glas moet dan van zoodanige
«jualiteit zijn dat ultraviolette bestanddeelen van
het daglicht niet tegengehouden worden! Maar
veel en veel wenschelijker is het, 't ongestadige
A X M
l N S T E R
KARPETTEN
50O DESSINS
14O x 200
19.170 x 235 27.
200 x 300 37.5O
225 x 315 47.
250 x 35O 58.5O
XKDE
ZONEN
daglicht te verva,ngen dooi' kunstlicht, dat rijk is
aan ultraviolette stralen. Dr. H. vergeet helaas
dat onze kleeren de ultra violette stralen ook
tegenhouden. Hij zal dus in het huis der toekomst
tle menschen aan Ariscïio naaktcultuur moeten
laten doen, of tijdig kleeren uitvinden, die ultra
violet licht doorlaten. , Zijn plan is ook nog dit
kunstlicht zoo in te richten dat het wisselend van
kleursamenstelling gemaajtt wordt. Met rood licht
kan men een saai bezoek wat prikkelbaarder
maken (zooals men wét heeft rood licht dit
resultaat !) of met paars licht kan men een over
spannen bezoeker kalmeeren.
Op den wand wil Dr. R. vlakken open laten
waarop met allerlei kleur-lichtbundels
kleursymphonieën gespeeld worden, die m.i.'een. groot
voordeel hebben boven piano-muziek van een
veelbelovende jongedochter of van een harmonica
achtig radio-orkestje, doordat men zijn oogen kan
dichtdoen bij een kleürsymphonie, wat veel
effectiever is dan zijn ooren te sluiten bij de
radiocacofonie van de buren. Dr. R. is zelfs in staat
7'eeds een schilderij te vertoonen, dat bij de ne
lichtsoort een stadsgezicht voorstelt, en bij de
andere lichtsoort een alpenlandschap blijkt te zijn.
Dat is nog te accepteeren, maar hoe moet het met
de vrouw der toekomst, wier verflaag toch ook
oen zeer verschillenden indruk zal maken bij
wisselend gekleurde lichtbronnen. Ik voorzie de
ellendigste effecten ! Dr. R. wil niet alleen ons
zelf en ons humeur verbeteren met kunstmatig
zonlicht, hij gaat ook verder en wil zijn ultra
violet licht overvloediger gebruiken in de keuken
om ons voedsel rijker te maken aan vitaminen.
vooral het vitamine D. 11 ij meent dat de huis
vrouw der toekomst even natuurlijk het eten zal
bestralen met de juiste dosis ultraviolet licht, als
ze liet thans natuurlijk vindt om de groente schoon
te maken. Het verbaasde mij reeds eenigermate
dat in het toekomsthuis nog huisvrouwen koken.
Maar verderop bleek mij dat Dr. R. ook de voorkeur
geeft aan community cooking". Wie wel eens
-,community singing" heeft doorgemaakt, zet
allicht ook bij community cooking" een beden
kelijk gezicht. Het vooruitzicht van een buizen
stelsel, waarin ons pneumatisch erwtensoep met
kluiven wordt toegezonden, lokt mij niets aan;
kan men zich zonder rillen voorstellen dat uit een
geopende buis boerenkool puilt in onze schotels.
Het wekt onaangename gedachten-associaties.
Bij de deursluitingen. zelfs bij de voordeur,
wordt gebruik gemaakt van photo-electrische
cellen, waarmee men, zooals men weet, door be
lichting er van electrische stroom kan opwekken
of door licht-onderschepping de stroom kan doen
ophouden. Met een zaklantaarn kan men alle
deuren openen; het is natuurlijk gewenscht een
eigen code te hebben voor zijn voordeur en geldla,
daar anders ongewenschte gasten overal in kunnen
komen. Het huis zelf is een reusachtig complex,
een soort van terrnietenheuvel, niet volkomen uit
sluiting der buitenwereld. Alles is binnenin, woon
ruimten, scholen, winkels, zwenibassin, ongerepte
natuur" (gegarandeerd aseptisch), bioscoop, een
dansvloer, een gemeenschappelijke eetzaal en
gemeenschappelijk waschhok, radio en televisie.
Dus het noodige. De buitenwereld heeft afgedaan.
Mij is alleen niet helder waarom Dr. R. zich
verzet tegen or>dergrondsche woningen. Als men
toch alles hermetisch afsluit en licht en lucht
kunstmatig samenstelt, dan kan men toch even
goed (en goedkooper) onder den grond leven als
f-r 'boven, t'n als men doodgaat, is men ook
eerder daar waar men wezen moet; welk een
t ijd besparing, nietwaar ?
Nieuwe Uitgaven
De door Mr. Abel J. Herzberg gehouden rede
voering op de 32e algemeene vergadering van den
Nederlandschen Zionistenbond (27 December 1931)
is thans onder den titel De 'huidige toestand der
Joden bij Menno Jlertzeberger te Amsterdam in
druk verschenen.
Witte Curacao Sec
Cherry Brandy Menthe Glaciale
Curacao Brandy
Toegepaste Kunst
door Otto van Tussenbroek
Nieuwe Aanplakbiljetten van don
laatsten tijd
De oogst is helaas maar schraal !. . . . Het schijnt
of de opdrachten tot het teekenen van reclame
biljetten ten onzent aan kunstenaren van den
eersten rang (waaronder ik enkele jongeren reken
die nog weinig bekend zijn) al zeldzamer worden.
Wat men onder oogen krijgt stelt meerendeels
teleur en het lijkt wel of een der oorzaken van dit
verval schuilt in het verlangen der opdrachtgevers
zooveel mogelijk bij het groote publiek in het
gevlei te komen.
Zoolang als b.v. in een Officieel Orgaan van het
(ieriootschap voor Reclame een plaat als dat),
voor het haargroeimiddel Silvikrin boven een
ontwerp van Cassandre voor van Nelle's fabrieken
wordt geprezen, zoolang er nog steeds geageerd
wordt tegen het zg. goed verzorgd artistiek biljet
dat naast de kunstwaarde tevens publiciteit»'
waarde kan hebben door het feit alleen dat het.
een ding van schoonheid is, is er voor het oor
spronkelijke en nieuwe weinig kans van slagen in
ons lieve maar lauwe vaderland !
Met dit gevolg dat een lichaam als de
Xederlandsche Spoorwegen voortgaat met biljetten te
verspreiden welke een parodie vormen op wat een
waarlijk geslaagd en doeltreffend ontwerp kan zijn.
Want w-o.t te zeggen van een prent als door W. ran
l'oll werd geteekend waarop een bloote Mercurius
te zien is in een bloederigen gloed staanae op de
voetplaat van een locomotief en met zijn staf
wijzende naar rraan en sterren ter bevordering
van het reizigers- en goederen-vervoer des nachts?
WTat te zeggen van het armoedige ding dat Atjncs
Cania op haar geweten heeft?
Het is inderdaad zonde van het teekenen, zonde
van het drukken en zonde van het papier, daar
gelaten nog de verspreidingskosten.
En nu toch het treinverkeer aan de orde is:
ook het Jaarbeurs-biljet door Pieck heeft weinig
aantrekkelijks en daarenboven lijkt het heel erg
op een mij bekende plaat van Masseuu voor do
P.L.M., hetwelk overigens stukken beter is !
Een zeer vlot ontwerp gaf Bleekrode voor d (i
Zomerfeesten 1932 te Amsterdam: een ranken
stadstoren in zwart en lila, geflankeerd door wat
groene boomtoefen, wat grijze huisjes met roodo
daken en dwars daaronder beslaat een wimpel in
de stedelijke kleuren, met in het midden de driu
dwarskrursen, de gansche breedte van het biljet.
Tusschen de zwarte letters (jammer genoeg van
wat ik het hoera-type" zou willen doopen !) is
een tikje groen gezet. Het geheel is een bruikbaar
ding geworden dat wel de aandacht zal trekken
maar overigens van weinig beteekenis is uit
artistiek oogpunt bezien.