Historisch Archief 1877-1940
l
Emil Jannings en Franz Nicklisch
f ommer Siodmak Jannings !
Drie persoonlijkheden, naar wier samenwerking
men zeer nieuwsgierig was, als naar de ver
menging van onderling nogal tegenstrijdige
bestanddeelen. Wat moest de virtuoos der jarenlange
ervaring beginnen niet den profeet der
avantgarde (of wat wij onder dien naam dan wenschen
te verstaan) en wat moesten zij beiden op hun
beurt weer aanvangen, met den speler, die zich
in den loop der jaren dank zij een bijna maniakale
ego-centralisatie, zoo zoetjes aan buiten iedere
moderne filmgemeenschap had geplaatst?
De man van ,,Abschied" en de ,,Liebling der
Götter" tezamen aan het werk.... wel mocht
men het resultaat met groote belangstelling tege
moet zien.
Alsmede met eenig scepticisme !
En nu het product in onze herinnering voor ons
ligt, ontdekken wij zeer zeker, dat deze drievuldig
heid niet altijd een drie-eenheid was hoe zouden
wij ook anders, waar onze verwachtingen te dier
zake zoo door allerlei voorspellingen en
buitenlandsche correspondenties waren aangemoedigd !
Zonder onze huid al te zeer te wagen, kunnen wij
vrij precies zeggen, waar Pommer het klavier der
volkssentimenten bespeelt met een extra sensueel,
of sentimenteel, of sensationeel accoordje. Ook
zijn wij dermate vast in de leer geworden, dat wij
de stukken Siodmak-montage" met vasten en
deskundigen vinger kunnen aanwijzen. Tenslotte
zien wij duidelijk, dat Jannings in zijn beide mede
werkers dusdanige solide remmen heeft gevonden.
dat zijn aandeel in de film zoo goed als geheel de
gebruikelijke dooddrukkende en destructieve wer
king heeft verloren.
Behalve deze op zichzelf zoo interessante con
clusies, doet zich nog een nieuw verschijnsel voor,
dat de vorige in belangrijkheid en sensatie stellig
overtreft. Het is. wat men zou kunnen noemen:
de her-ontdekking van Emil Jannings.
Het geval-Jannings liet zich langzamerhand als
vrijwel hopeloos aanzien. Ziehier een figuur, die
t'ameuse herinneringen had nagelaten herinne
ringen, die volstrekt niet van tijd en omstandig
heden afhankelijk waren. Was Boss uit ..Variété''
niet een der gaafste en sterkste creaties ook
nadat men het na jaren terug zag? Kn deze zelfde
figuur zien wij onweerhoudbaar afglijden naar een
wanstaltige overdrijving en onwaarachtige
melodramatiek, die steeds dringonder de vraag doen
rijzen, hoe liet mogelijk was. dat de tragische,
brandende figuur uit Dupont's circusdrama en
de pijnlijke ..l .lieveling d er (i oden "een en den zelfden
man konden zijn. Met ieder nieuw werk verwachtte
men een her-opleving. . . . zoo goed als ieder nieuw
werk bracht een sterker inzinking. Lubitsch deed
in ,,De Patriot" wat hij kon Sternberg spande al
zijn krachten in bij de verfilming van ..De Blauwe
Engel".... het resultaat was een
snelvoorbijgaande illusie van den ouden Jannings voor
het meerendeel verloren gaande in een overdadig
heid van plastiek en expressie, die op het delicaat
resonneerende filmdoek, regelrechteSchmiere werd.
Inderdaad deze kunstenaar, door een zeloot
publiek en een door-dik-en-dun juichende pers
aangemoedigd, had zich dermate op een daverend
virtuosendom toegelegd en was daardoor dermate
van het wezen der film vervreemd, dat zijn geval
als hopeloos moest worden opgegeven.
En ziet: op het alleronverwachtst schijnt deze
verloren-gewaande zoon tot bezinning gekomen:
wij zien in Stürme der Leidenschaft" een Jan
nings terug, die in vele opzichten met den ..Boss"
\iit ..Variété" kan vergeleken worden.
j¥Voor eenige jaren stelde schrijver dezes, bij eeu
interview aan den regisseur E. A. Dupont de
vraag, door welke bijzondere methode hij er met
zijn film ..Variété" in geslaagd was uit Jannings
dermate den zuiveren, primitieven oer-niensch
los te maken. ..Ik liet Jannings in hoofdzaak zich
zelf zijn" antwoordde Dupont en inderdaad
dit moet wel het criterium zijn. dat de grens
tusschen filmspeler en filmende tooneelspeler
vormt.
Film wil zeggen: de essentie geven van m
enschen en dingen. ... de meest waarachtige eigen
schappen in sterk gecomprimeerden vorm. De
afwezigheid tijdens de opname van een publiek
de verrassende resultaten der close-up. waarvan
men nooit zeker is de onmiddellijke nabijheid
van microfoon en camera. . . . dit alles maakt
..tooneelspelen" tot een uiterst ge vaarlijk en riskant
bedrijf. Een man als Kort rier?die dank zij een fabel
achtig kunnen en zeldzaam aanpassingsvermogen
een bijna volmaakte theatertechniek pasklaar wist
te maken voor de klankfilm kan het een heel
eind sturen en een heelen tijd volhouden: ten
slotte strijdt dit alles, toch met het wezen der beeld
en geluidscamera. Kn tenslotte zal zijn beste
..creatie" zijn schitterendste ..speelro!" het
altijd nog moeten afleggen tegen het mystieke
..zioh-zelf-'/.ijn". waarover Dupont sprak.
EEN REHA
Jannings in Stürm
Rembrandt Thea
BIOSCOPY
Emil Ja
Er treden in het no;
na ge, dat de filmspc
;? vrijwel onontdekte
persoler is twee opvallend
eigenschappen naai' voren: een zeker, nog niet te
definieeren. fluïdum een soort fasciiieerende uitstra
ling der persoonlijkheid . . . . en het vermogen deze
ctntiuatie te richten.
Wie in een film als h.v. ...Menschen im Kiil'ig" den
filmspelei'. ('onrad Yeidt. en den tooneolspeler Pril z
Kortner. naast elkaar heeft gezien, zal beirrijpen \\i\\
ik bed,,el.
Welnu Kmil .lamntms behoort /ondel? ei'niue»