Historisch Archief 1877-1940
BILITATIE
der Leidenschaft
ter - Amsterdam
L J. JORDAAN
Het afscheid van Russen-Anna
twijfel tot diegenen, welke over een dergelijk fast'mee
rend fluïdum beschikken, zoodra zij op bet
projectiedoek verschijnen. Alleen is in den loop dei' jaren
en in de opeenvolging der successen de intuitie voor
maat en verhouding bij hem verloren gegaan.
Inplaats van gelijk b.v. Veidt de/.e wonderlijke
en kostbare eigenschap te cultiveeren. . . . inplaats van
dit extract-van-menschelijkheid" zuiver te houden
van alle histrionische vertroebeling. . . . slaat hij den
tegengestelden weg in. Wat in den
menschJannings boeit en ontroert, als een stuk van
den mensch aller tijden laat hij roekeloos
los, om andere persoonlijkheden, andere karak
ters te assummeeren, dan de zijne. Het
goedkoope succes, van met pruiken en baarden kieke
boe te spelen, verleidt hem tot een verwringen
en verdonkeremanen van zijn prachtige , zicht
bare Seele", gelijk Kerr zegt. Aan den anderen
kant begint hij te overdrijven dik te doen"
. . . .het gevolg van de onzekerheid, die met het ver
lies dezer innerlijke stabiliteit is ingetreden. En dus
zien wij de eene holle, pathetische comediantenf iguur
na de andere verschijnen en de filmspeler Jannings
steeds meer in den tooneelspeler Jannings teloor
gaan. Zoo blijven alleen die filmkarakters
leven, welke het zuiverst en eenvoudigst het karakter
van Jannings-zelf geven.
Gustav Bumke viit ., Stürme der Leidenschaft''
(ik protesteer tegen Heerscher der Duisternis''!)
is een kruising van Boss uit ..Variété" en Ombrade
uit Tragedie der Liefde".... dat wil zeggen:
een vrijwel volledige combinatie van de eigenschap
pen die den film-mensch Jannings, kenmerken.
De gemoedelijke, ietwat ordinaire, grappigheid.
die gaarne werkt met een demonstratieven duim
en klappen-op-de-billen eenerzijds. ... de ge
weldige explosies van zinnelijkheid en drift ander
zijds. En daartusschen door het schoonste en ont
roerendste, wat Jannings geven kan: de momenten
van verstilling.
Want deze mensch van primitieve uitersten
van dwaze overdrijving en ijdele zelfinge
nomenheid, kent oogenblikken, waarop dit alles
van hem afvalt. Dan blijft er een kern over van
zuivere, argelooze, ontroerende menschelijkheid.
als slechts weinigen vermogen te geven. In de
film ..Stürme der Leidenschaft" komt zulk een
moment voor wanneer Kussen-Anna hem in de
gevangenis bezoekt ook wanneer de commissaris
hem in zijn schuilplaats. ..Laube 19". komt
armsteeren ook, wanneer 7.ijn huis dooi' de
politie omringd is en hij afscheid wil nemen van
de slapende Anna. Dan heeft dit altijd werkende.
vleezige Balzac-masker. een plotselingen. strakken
ernst. . . . een waardigheid cri waarachtigheid,
die ontroeren en stil maken.
Daarnaast de toomeloo/.e kracht en de ontstellen
de hartstocht van de/.e persoonlijkheid. Niet de
tooneel matige, opgeschroefde - die zich uit i n effect
volle standen en geiiarcn . . . . maar de spontane,
die aan dit karakter inhaerent is en die zich steeds
het sterkst doet gevoelen rimi' of tui de uitbarsting.
Tijdens het feest der ..Spar-Verein" komt een
«ogenblik, waarop Willy. de pleegzoon, de ontrouw
van Kussen-. \nrui gaat verraden. Let wel: (inul
verraden. . . . nog is het niet zoo ver, maar er valt
een woord, een gebaar, dat Jannings het hoofd
doet opheffen in vaag wantrouwen als het dier, dat
onraad speurt. ... en dat den adem doet stokken!
Aan het slot, wanneer hij, na een wanhopige
vechtpartij overeind rijst en zich in handen der
politie stelt: besmeurd, gehavend, verslagen....
groot!.... ook dan bekruipt ons datzelfde gevoel
van tegenover iets formidabels te staan, een
onheimelijk reservoir van passie en vitaliteit, dat
wij langen tijd in Jannings misten.
Dit is wel de hoofdwinst van deze film. Dat een
regisseur van buitengewone kwaliteit de teugels
in handen heeft. ... de prachtige scène met het
vuurwerk bewijst het.
Maar dat die regisseur, bewust of onbewust.
den weg wist te vinden, om evenals indertijd
Dupont Jannings ..zichzelf te laten zijn", is
niet alleen een rehabilitatie van den filmspeler
Jannings, maar ook van onze bewondering voor
dezen kunstenaar.
* *
*
Tot slot een opmerking: In het voorprogramma
loopt een reclame.filnrpje van Profilti" voor een
koffie-merk. l'akkend. aardig, doeltreffend. Men
zie eens. hoe voortreffelijk zulk een goed staal
van reclame-filmkunst het bij het publiek doet. . . .
Tentoonstel l i 11 «-«-n
Kunstzaal Buffa & Zonen, Amsterdam. Werken
door Eekman. Tot 14 Maart.
Amersfoortsche Kunstkring, Amersfoort.
Pottenbakkerswerk van Chr. Lanooy en Paul Dresler.
Weefwerk van Het Paapje". Tot 14 Maart.
Kunstzaal Wagenaar, Utrecht. Werk van Jan
Wiegers. Tot 18 Maart.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Werk van
Charley Toorop. Tot 18 .Maart.
I ander & Zoon. Amsterdam-Den l'aag. Meu
belen vervaardigd volgens nieuw productiesysteem.
Tot 19 .Vaart.
Kotterdamsche Kunstkring, l'otterdam. Het
Holla,ndsche winterlandschap". Tot 2 l Maart.
Jaarbeursgebouw I'trecht, 2i-ie Jaarbeurs. Tot
25 .Maart.
Kunstzaal van l ier. Amsterdam, Portret
teekeningen Paul Citroen, 'l'ot 27 .Maart.
l ictura, Dordrecht. Xiemve werken door Jan
Muyters. Tot 28 .Maart.
Kunsthandel Santee I andweer, Amsterdam.
Werk van Oswald Wenkebach. Tot i April.
Kunsthandel Ketter. Amsterdam. Werk van
Oscar l.arsen. Tot l April.
!-tedelijk .Museum, Amsterdam.
voorjaarstentooristelling De ( nafhankelijken. Tot
.'! April.
l-tedelijk .Museum. Amsterdam.
Poltcnhakkerskuiist dooi- l.ea 11. llalpern. Tot lU April.