Historisch Archief 1877-1940
16
De Groen* Amsterdammer van 12 Maart 1932
No. 2858
Tentoonstellingen
t'h, Weddepohl in gebouw
Amsterdam
v' Overtuigd zijnde, dat de mensch
i-, zijn hoogste bestemming vindt binnen
T^i de grenzen van een ethisch
verantST woorde levenshouding en het ethische,
* het mensch'? en menschheid
scheppeni" de, het tegenover de eeuwigheid verant
woorde levensbeginsel is, heb ik
gef tracht ook de Beeldende Kunst in
,, haar meest oorspronkelijke en
waarde?> volle bestemming als belichaming
\ van dit beginsel te handhaven".
1 Ik heb getracht een innerlijke
gesteldheid te realiseeren, welke als
een gelukkige samenstemming van
<i een ethische impuls en een openbaring
van den levenswil, een bevrijdende
*? werking uitoefenen kan, zoowel in
f vreugdevol als in smartelijk onder
vinden". ...
De heer Weddepohl deed nog meer
van dergelijke hopeloos-goedwillende
vóór-woorden in de uitnoodiging tot
zijn tentoonstelling afdrukken, 't Spijt
y me werkelijk, dat ik 't zoo.. . .
on, ethisch zeggen moet.
Kunst is geen cocktail van goed
willendheid, ethica en teekenkunde
(die de exposant héft). Men kan
s* vooraf nooit over haar philosofeeren.
Men kan slechts, na een aanschouwen
van het werk. zeggen of zij er is of
niet is. Is zij er, dan kan het woord"
achteraf weer trachten te suggereeren
dat zij er inderdaad was en hóe, in
welke gestalte, zij verscheen.
Hier was zij niét. En er valt dan
ook alleen te zeggen, dat de een
voudig, studieus geteekende
portretkop op deze expositie het eenige is wat
een kleine hoop geeft, dat de heer
Weddepohl nog eenmaal bevrijd zal
geraken van een ethisch (zoogenaamd
ethisch!) complex, dat vast zit aan
kleurplaten uit een Kinderbijbel, U
weet wel, die hardkleurige, over
duidelijke platen met Mozessen en
herders met staven, profeten-koppen
met niet te miskennen diepzinnige'
rimpels en even weinig te miskennen
* sneeuwwitte baarden, met water
vallen uit rotsen, hél-blauwe meren
en dito luchten....
Oswald Wenckebach bij
Santee Landweer, Am
sterdam
Het is zeker, dat men in de laatste
jaren heel wat beeldhouwwerk te
zien kreeg, dat expressionistisch ge
deformeerd en niet geformeerd kon
heeten, omdat de plotseling uitge
rekte en even plotseling in
engedrukte proporties en volumina eerder
getuigden van een moedwil, dan van
een innerlijke spankracht die zich
zóó en niet anders moest uitdrukken...
Er werd dan soms getracht een felheid,
een hevigheid van beleven te sugge
reeren, die er au fonds niet was.
In zekeren zin doet zich het tegen
deel hiervan in het werk van Oswald
Wenckebach voor. Vooral in zijn
laatste werken, waarvan men er
hier enkele geëxposeerd vindt (ik
noem in de eerste plaats, als het m.i.
belangrijkste: de jongelings-tors) ver
moedt men een grootere bewogenheid,
een dieper beleven in de breedte
zoowel als in de diepte, dan in de
klassicistische, voortreffelijke vorm
geving tot uitdrukking schijnt te
komen. Men vermoedt mér dan de
aesthetische, evenwichtige, iet of wat
gelijkmoedige beschouwelijkheid die
hier uitsluitend schijnt te spreken.
De waarde die mag gehecht worden
aan een fijnzinnige,
ambachtelijkzuivere, naturalistische weergave van
het menschelijk naakt, valt, vooral
in deze tijden, zeker niet te
onderOok de
zilverkast
heeft zich
aangepast,
Lepels of Vorken
/7.80-/12.-p.dozijn.
Complete cassette*
vanaf ?31.20
Toch bleef 'r cachet" onaangetast.
't Cachet van waardigheid en deftig
heid. Sola Massive het nieuwe
tafelgerei - is met z'n prachtig zilverwitten
glans van zilver practisch niet te
onderscheiden. Deftig,
En in z'n kwaliteir draagt het z'n
waardigheid. Fier Onverwoestbaar.
Geen barstje schaadt z'n reputatie.
Geen schilfertje schendt z'n aanzien.
En zure invloeden deren het niet.
Komt eens de prachtige sorteering
Sjla-Massive zien!
SOLA MASSIVE
(vlekvrij tafelgerei!)
Verkrijgbaar bij: VEERHOFF & Co. - Rokin 56 - AMSTERDAM
schatten. Het biedt een gezond tegen
wicht tegen veel niet verantwoorde
z.g. vergeestelijking en.... phoetale
symboliek. Maar gezondheid kan nooit
meer dan middel zijn. Zij is voorwaarde
voor leven. Ook in de kunst. Wencke
bach heeft getoond in zijn werk aan
die voorwaarde te kunnen voldoen.
En nu wachten wij hoopvol, steunend
op het vermoeden waarvan ik sprak,
af wat komen gaat. . . .
Oscar Ijïirsen
Amsterdam
bij Vetter,
De liefde van den 50-jarigen, thans
voor het eerst in ons land exposeeren
den Oscar Larsen. Deen van origine,
maar geboortig uit Weenen. waar
hij later ook de Academie voor Beel
dende Kunsten bezocht, gaat voor
een aanzienlijk deel uit naar groote
menschenmenigten in het moderne
leven (Carnaval in het Zuiden), dan
wel in de fantasie (Het Jongste Ge
richt) aa.nschouwd. Hij zwelgt gaarne,
naar Bubensiaanschen trant, in een
weelderige dooreen-warreling van
menschelijke figuren, die hij met
groote zekerheid van hand, vlot neer
zet en tot massale groepen
saarncomponeerd. In deze stukken, met hun
overdaad van figuur, overheerscht
méerhet gevoel voor zwierige.
Rococoachtige gratie en van schier onver
zadigbare, verfijnde sensualiteit, dan
voor een vurige heroiëk of voor
een dramatische bewogenheid. Larsen
bedient zich daarbij meestal van een
techniek, het aquarel, afgedekt door
een was-laag, waarmede hij aan de
vervloeiende kleur nog een extra
accent van wég-zwijmelen in een
weelderigen droom weet te
verleenen. . . .
Er zijn echter nog andere kanten
aan dit vruchtbare, groote taïent, da
ietwat afzijdig van den strijd <!*&;
moderne richtingen, zijn eigen ^\eg
bleef gaan. Ben romantisch-religieuze
kant bijvoorbeeld, die dan tot uit
drukking komt in werken als b.v.
Christus en de Vrouw van Samaria.
Deze Oostenrijksche, veel ver
mogende impressionist, die soms
herinneringen oproept aan onzen
Juvres (die echter in zijn werk steiler,
meer Protestantsch van gevoel blijft),
heeft in olieverf -doeken als dat van L( >t
en zijn Dochters soms grooten
Anklarif.1; met Breitner die evenwel,
mecidan Larsen, in zijn kunst doorloopend
sonoor en groot van adem bleef. ....
en vérder af schiep van de gevaren
der pure verlustiging".
A. K. VAN DKN TOL