De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 12 maart pagina 9

12 maart 1932 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

No. 2858 De Groene Arinsterdammer van 12 Maart 1932 Bij het werk van Robert Forster door Otto van Tussenbroek Op de tweede tentoonstelling van de Union des Artistes Modernes te Parijs zag ik werk van Robert Forster' ?die in New-York woont en velerlei Teclame-ontwerpeu maaKi/, welke op"vallen door oorspronkelijkheid van ?opvatting en knapheid van teekening. Hij behaalde in 1917 zijn ingenieurs diploma en aanvankelijk in deze rich ting voortgaande, gedurende enkele jaren, begaf hij zich op het veelom vattend gebied der moderne reclame, ^waarmede hij onmiddellijk een opmer kelijk succes oogstte. Hij heeft veel affiches gemaakt en tal van tijdschrift-omslagen (zie af beeldingen bij dit artikel). Tweemaal was hij in Europa (in 1929 en 1932) met name in Oostenrijk, Duitschland ?en Frankrijk. Den laatsten tijd maakt hij ook abstract beeldhouwwerk in hout en metaal, welke evenzeer een eigen ka rakter vertoonen als zijn teekenwerk. Daar is ook een adelaar bij. Het zou mg niet verwonderen als daartoe aan leiding is geweest dat wat zijn Franschen. kunstbroeder Jean Carlu (over wiens aanplakbiljetten ik binnenkort uitvoerig een en ander zal zeggen) bereikte in diens z.g.: Béalisation en relief des affiches Disques Odéon" en Union des Artistes Modernes" in «amenwerking met J. J. Martel (over wiens hulp Carlu echter niet tevreden is, naar hij mij mededeelde). Dat zijn affiches die tevens in metaal, meeren deels zink, dat opgekleurd wordt, zijn verwerkelijkt, waarbij dus wat oor spronkelijk vlak is, in relief wordt weergegeven. Wie Forsters teekening met den machtigen zwarten adelaar voor het blad de American Printer" (afge drukt in zwart en vermiljoen op grof wit papier) vergelijkt met de foto van zijn koperen arendskop zal inderdaad overeenkomst bespeuren. Wie weet waar hel uit hel vlak treden nog toe zal kunnen leiden !... . Wat Forster zoekt is eenvoud, dui delijkheid, evenwicht, drie factoren het Amerikaansche type sluit zich knap aan bij het beteekende vlak, zoo als de woorden Yale-Army over den gehelmden krijgerskop gezet zijn, begaat Forster een zeer gedurfd, ja gewaagd spel maar het resultaat, niet het minst ook door de combinatie van de letter A is buitengemeen suggestief; men kan zich overigens reeds uit de kleurlooze (het werkstuk is afgedrukt in geel, okerrood, blauw en zwart op wit papier) reproductie een denkbeeld vormen hoe sterk zooiets als biljet op grooter schaal aandoet! In het ontwerp voor de Army and Navy" past Forster een scheeve, naar links vallende compositie van een Robert Poster welke onbetwistbaar het nuttig affect van een reclame-ontwerp (in casüeen tijdschrift-omslag dat op moet vallen en daardoor koopers trekken moet) ten goede komt. Wie ander werk daarmede vergelijkt zal kunnen bemerken dat bij dezen begaafden teekenaar het profiel overheerscht, hij geeft een menschen- of dierenkop van ter zijde gezien en daar bij valt op dat zijn voorstellingen ze kere archaïsche accenten hebben en toch volkomen nieuw aandoen. Het zeer oude en zeer jonge raakt elkander in zijn werk en de uitkomst is verras send sterk en mannelijk. Hij kiest daarbij strakke, sprekende kleuren waarvan hij de decoratieve waarde zuiver weet af te wegen zoodat vorm en kleur elkander aanvullen en steunen. De hoekige belettering van Arendskop (koper) vrouwekop toe met wuivenden haar dos en met lauweren omkranst als de schutsgodin van het land dat Amerika heet, terwijl de belettering het even wicht herstelt door in eenzelfden hoek naar rechts te hellen (de z.g. diagonaliseering is hier aan de orde welke den laatsten tijd veel misbruikt werd !). Linten en wapens geven de kleuren en kenteekenen aan van land- en zee macht. Het omslag is afgedrukt in rood, groen, blauw, zwart en geel op glad wit papier. Toch blijft het ontwerp met den adelaar het sterkst aanspreken. Dat toont opnieuw ten duidelijkste aan dat men eigenlijk niet eenvoudig genoeg kan zijn wat overigens een wijsheid is waarmede een Cassandre van meet af aan zijn voordeel heeft gedaan. . . . Het quantum zwart en wit is hier waarlijk meesterlijk tegen elkaar afge- ? wogen en hoe fijn en beschaafd, maar' ook hoe duidelijk is de belettering. zonder welke de totaalindruk der tee kening veel aan expressieve kracht zou inboeten omdat alles in n enkele magistrale greep is gebonden. Want dit is nu weer een dier zeldzame dingen die zóó compleet aandoen dal niels er aan toegevoegd, noch iets er aan zou kunnen worden ontnomen zonder dat het ineen zou vallen. Dit laatste blijft een criterium in dergelijk decoratief geaard werk en het pleit voor dezen kunstenaar, die zeker zijn ingénieurs-aanleg niet ver loochent, dat hij een dergelijke een heid met hoogst beperkte middelen wist te bereiken. Maar er is nog iets en dat is de arabesk in al zijn ontwer pen, een lijnenspel, een vlakverdeeling welke onmiddellijk opvalt door een vlot aansprekend karakter, iets dat bijblijft te midden van duizenderlei andere indrukken; het eigene, dat Forster's levendige werk dadelijk her kenbaar doet zijn en waardoor het ontegenzeggelijk aanslaat. Want al wat hij geeft gaat recht op het doel af en dat is stellig een eigenschap welke zijn affiches en omslagen zoo bruikbaar doet zijn zonder dat daarin ook maar in het minst een concessie wordt ge daan aan den altijd slechten smaak van het groote publiek.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl