Historisch Archief 1877-1940
No. 2858
De Groene Arinsterdammer van 12 Maart 1932
Bij het werk van Robert Forster
door Otto van Tussenbroek
Op de tweede tentoonstelling van
de Union des Artistes Modernes te
Parijs zag ik werk van Robert Forster'
?die in New-York woont en velerlei
Teclame-ontwerpeu maaKi/, welke
op"vallen door oorspronkelijkheid van
?opvatting en knapheid van teekening.
Hij behaalde in 1917 zijn ingenieurs
diploma en aanvankelijk in deze rich
ting voortgaande, gedurende enkele
jaren, begaf hij zich op het veelom
vattend gebied der moderne reclame,
^waarmede hij onmiddellijk een opmer
kelijk succes oogstte.
Hij heeft veel affiches gemaakt en
tal van tijdschrift-omslagen (zie af
beeldingen bij dit artikel). Tweemaal
was hij in Europa (in 1929 en 1932)
met name in Oostenrijk, Duitschland
?en Frankrijk.
Den laatsten tijd maakt hij ook
abstract beeldhouwwerk in hout en
metaal, welke evenzeer een eigen ka
rakter vertoonen als zijn teekenwerk.
Daar is ook een adelaar bij. Het zou
mg niet verwonderen als daartoe aan
leiding is geweest dat wat zijn
Franschen. kunstbroeder Jean Carlu (over
wiens aanplakbiljetten ik binnenkort
uitvoerig een en ander zal zeggen)
bereikte in diens z.g.: Béalisation en
relief des affiches Disques Odéon"
en Union des Artistes Modernes" in
«amenwerking met J. J. Martel (over
wiens hulp Carlu echter niet tevreden
is, naar hij mij mededeelde). Dat zijn
affiches die tevens in metaal, meeren
deels zink, dat opgekleurd wordt, zijn
verwerkelijkt, waarbij dus wat oor
spronkelijk vlak is, in relief wordt
weergegeven.
Wie Forsters teekening met den
machtigen zwarten adelaar voor het
blad de American Printer" (afge
drukt in zwart en vermiljoen op grof
wit papier) vergelijkt met de foto van
zijn koperen arendskop zal inderdaad
overeenkomst bespeuren. Wie weet
waar hel uit hel vlak treden nog toe zal
kunnen leiden !... .
Wat Forster zoekt is eenvoud, dui
delijkheid, evenwicht, drie factoren
het Amerikaansche type sluit zich
knap aan bij het beteekende vlak, zoo
als de woorden Yale-Army over
den gehelmden krijgerskop gezet zijn,
begaat Forster een zeer gedurfd, ja
gewaagd spel maar het resultaat, niet
het minst ook door de combinatie van
de letter A is buitengemeen suggestief;
men kan zich overigens reeds uit de
kleurlooze (het werkstuk is afgedrukt
in geel, okerrood, blauw en zwart op
wit papier) reproductie een denkbeeld
vormen hoe sterk zooiets als biljet op
grooter schaal aandoet!
In het ontwerp voor de Army and
Navy" past Forster een scheeve, naar
links vallende compositie van een
Robert Poster
welke onbetwistbaar het nuttig affect
van een reclame-ontwerp (in casüeen
tijdschrift-omslag dat op moet vallen
en daardoor koopers trekken moet)
ten goede komt.
Wie ander werk daarmede vergelijkt
zal kunnen bemerken dat bij dezen
begaafden teekenaar het profiel
overheerscht, hij geeft een menschen- of
dierenkop van ter zijde gezien en daar
bij valt op dat zijn voorstellingen ze
kere archaïsche accenten hebben en
toch volkomen nieuw aandoen. Het
zeer oude en zeer jonge raakt elkander
in zijn werk en de uitkomst is verras
send sterk en mannelijk.
Hij kiest daarbij strakke, sprekende
kleuren waarvan hij de decoratieve
waarde zuiver weet af te wegen zoodat
vorm en kleur elkander aanvullen en
steunen. De hoekige belettering van
Arendskop (koper)
vrouwekop toe met wuivenden haar
dos en met lauweren omkranst als de
schutsgodin van het land dat Amerika
heet, terwijl de belettering het even
wicht herstelt door in eenzelfden hoek
naar rechts te hellen (de z.g.
diagonaliseering is hier aan de orde welke den
laatsten tijd veel misbruikt werd !).
Linten en wapens geven de kleuren
en kenteekenen aan van land- en zee
macht. Het omslag is afgedrukt in
rood, groen, blauw, zwart en geel op
glad wit papier.
Toch blijft het ontwerp met den
adelaar het sterkst aanspreken. Dat
toont opnieuw ten duidelijkste aan dat
men eigenlijk niet eenvoudig genoeg
kan zijn wat overigens een wijsheid
is waarmede een Cassandre van meet
af aan zijn voordeel heeft gedaan. . . .
Het quantum zwart en wit is hier
waarlijk meesterlijk tegen elkaar afge- ?
wogen en hoe fijn en beschaafd, maar'
ook hoe duidelijk is de belettering.
zonder welke de totaalindruk der tee
kening veel aan expressieve kracht
zou inboeten omdat alles in n enkele
magistrale greep is gebonden. Want
dit is nu weer een dier zeldzame dingen
die zóó compleet aandoen dal niels er
aan toegevoegd, noch iets er aan zou
kunnen worden ontnomen zonder dat
het ineen zou vallen.
Dit laatste blijft een criterium in
dergelijk decoratief geaard werk en
het pleit voor dezen kunstenaar, die
zeker zijn ingénieurs-aanleg niet ver
loochent, dat hij een dergelijke een
heid met hoogst beperkte middelen
wist te bereiken. Maar er is nog iets
en dat is de arabesk in al zijn ontwer
pen, een lijnenspel, een vlakverdeeling
welke onmiddellijk opvalt door een
vlot aansprekend karakter, iets dat
bijblijft te midden van duizenderlei
andere indrukken; het eigene, dat
Forster's levendige werk dadelijk her
kenbaar doet zijn en waardoor het
ontegenzeggelijk aanslaat. Want al
wat hij geeft gaat recht op het doel af
en dat is stellig een eigenschap welke
zijn affiches en omslagen zoo bruikbaar
doet zijn zonder dat daarin ook maar
in het minst een concessie wordt ge
daan aan den altijd slechten smaak
van het groote publiek.