Historisch Archief 1877-1940
No. 2859
De Groene Amsterdammer van 19 Maart 1932
Hotel DUIN EN DAAL" - Bloemendaal
Rustige ligging modern comfort.
Speciale arrangementen voor langer verblijf
Goethe-herdenking
door Frans Coenen
Sweepstake en Staatsloterij
Den 22en Maart zullen wij Goetho gaan herdenken.
gelijk wij al vele grooten herdachten in dezen aan
herinneringsdagen rijken tijd.
Waarom doen wij dat eigenlijk, groote mannen
herdenken? Wel, men kan zeggen om ons te ver
wannen aan hun grootheid, om te eeren het meer
dere en betere van ons zelf. Heldenvereering is
een menschelijke behoefte, waarmee wij onze ikjes
te buiten gaan. Zoo is het een soort van liefde en
een troost voor ons vaak niet schitterend
menschzijn.
Dat alles is heel aardig en aanvaardbaar, vooral
omdat men het vereerde voorwerp eigenlijk niet
hoeft te kennen en heel goed alleen van
hoorenzeggen hebben kan, om in de rel mee te doen.
Immers, wij kennen toch meestal .,de grooten"
niet, ook al weten wij er wat van.
Goethe in het bijzonder is ons niet veel meer
dan een klank uit het het ver verleden van onzen
schooltijd, toen wij ons in het Duitsch eerst op
Erlkönig" en dergelijke oefenden, orn eindelijk
in de laatste klasse zelfs Faust te entameeren.
Maar die werd ons niet veel, iets raars van
allerlei klacht en begeerte met een seiitimenteele
liefdeshistorie op 't eind. De minsten van ons
hadden er iets aan, misschien ook al omdat
de leeraar het geval zoo mooi zelfbehagelijk decla
meerde. De jeugd kan dikwijls niet tegen zooveel
uitbundig gevoel. . . .
En later, na de school, hadden wij, van de oudere
generatie tenminste, Goethes compleete werken in
de boekenkast. Maar wij lazen er niet in. Er waren
zooveel compleete werken van classieken, Fransche,
Duitsche, Engelsche en zelfs Italiaansche. Wie kon
zich daar nog in begeven bij al de drukte van het
gewone leven !
Zoo bleef dan Goethe en hij waarachtig niet
alleen ons een klank, een naam van
imioudszwaren klank, die een vage achtbaarheid inhield.
Maar op grond van die schoolopvoeding bovenge
noemd, deden wij tegenover anderen toch niet on
gaarne of wij er meer van wisten. Dat hoorde tot
de cultuur en de beschaafde conversatie. Zou daar
nu zulk een herdenkingsfeest verbetering, verinni
ging in brengen? Het is te hopen, en dat een geeste
lijk snobbisme, mode, de ijdelheid ergens in"
te zijn, aan mee" te doen of ook maar vulgaire
winzucht zulks niet beletten, zoodat het feest
weer rumoerig en oppervlakkig Selbstzweck wordt
met Goethe als onschuldige en verder te
verwaarloozen aanleiding.
Want hier is inderdaad nog eens een niet te vaak
herhaalde gelegenheid, hem te leeren kennen, of
iets meer van hem begrijpend, onszelf beter te
begrijpen, want in dezen universeelen mensch
zijn wij allen weerspiegeld.
Hij leefde gelukkig nog dicht genoeg bij ons.
dat wij alles van hem weten en veel nog begrijpen
kunnen. Niet als bij de Renaissance-mannen,
wiernakomeling hij inderdaad was, gaat zijn dagelijksch
doen vrijwel schuil achter het tijdsverloop, waarin
wijze van voelen en denken, van waardeeren en
begrijpen zoo grondig veranderde, terwijl ook zijn
landaard ons tamelijk verwant is. Zoo behoeft
men niet ver in dit leven gedrongen te zijn om de
tragedie te vinden, die volgens Hebbel elk
menschenbestaan inhoudt. Maar die er meestal niet uitkomt,
kan men er bij zeggen. Bij Goethe echter ligt zij open
voor ons.
KUN STZ AAL
VAN LIER
L/OORUOOPEND
TENTOON G ESTELD
ROKIN 126
AMSTERDAM
BEZICHTIGING V R IJ
KUNSTWERKEN VAN
JONGE HOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS
Tcekening door B. van Vlijmen
De Staatsloterij: Voor een paard laten ze een mooie, jonge vrouw in den steek!"
De droomerige burgerzoon uit Frankfort, die
lijdt aan de beginnende ziekte zijns tijds, het ro
mantisme, waardoor de wereld hem te eng schijnt
en hij open staat voor de liefde zoozeer als twee,
drie vorige generaties niet vermochten, die burger
jongen, op zijn carrière bedacht, verlangend naar
aanzien en materieele grootheid, practisch nuchter,
maar dan weer doodmoe van het leven en wereld
wijs, is de jonge Goethe in zijn aanvangen. Alles
was in hem mogelijk, voor alles was talent en
kracht voorhanden, zou men zeggen, maar het is
misschien een niet gering deel van zijn grootheid,
dat hij te kiezen vermocht en niet de gelegenheid
verzuimde, als zoo menigeen met ongeveer univer
seelen aanleg heeft gedaan.
In zijn ouderdom is hij het zich volkomen bewust
geworden, dat de groote man in zulk een nietig
Duitsch staatje te zijn wel niet precies zijn
jeugdideaal verwerkelijkte, maar tevens wist hij, dat,
al met al, het zoo goed was geweest. Wijl op deze
wijze zijn behoefte aan daad en zijn van de werkelijk
heid afgekeerd geestesleven met elkaar te vereenigen
bleken, de denker en dichter naar lust en luim
konden scheppen, terwijl de bezigheid van den
minister de hiaten aanvulde met daadwerkelijkheid.
Maar zoo ,,getroffen" als in het maatschappelijke.
in de wereldsche omstandigheden, heeft Goethe
het in zijn gevoelsleven niet, hier was hij alleen en
heelemaal zelf en moest orde scheppen in den
chaos. Waarin hij tot zijn hoogen ouderdom niet
is geslaagd. Gelukkig voor ons, moeten wij zeggen,
want in dit onevenwichtige, in zijn Stormen des
gemoeds" en in de wijze waarop hij deze te boven
kwam (laat ons dit er vooral bijvoegen) lag een
deel althans van zijn grootheid, zijn dramatisch
vermogen, zijn fantaisie, zijn gansche kunstenaar
schap. En zeker heeft ook zijn indringend begrip en
wetenschappelijke intuïtie hiermee verband ge
houden, dat hij eigenlijk nimmer de rust van het
bevredigd evenwicht vond. En dit leven bij tijden
geen koopje.
Man hat mich immer als einen vom Glück
besonders Begünstigten gepriesen. . . . Allein im
Grunde ist es nichts als Mühe und Arbeit gewesen,
und ich kann wohl sagen, das ich in meinen 75
Jahren keine vier Wochen eigentlich Behagen hatte.
Es war das ewige Walzen eines Steines der immer
von neuem gehoben sein sollte."
IANO'MGEL
IMNVAN
iMEEBDERVOOfil
100
TElEF.:378te7
Ziedaar de prijs van genie en wereldroem. Kn
dit was geen romantisch zelfbeklag, want de
Homantiek is Goethe al heel spoedig te boven
gekomen. Hij, die er, men zou zeggen, essentieele
uitdrukking van gaf in zijn Werther, bleek voor deze
onvolledige renaissance der Romantiek toch te vitaal
en te universeel. Men kan ook zeggen, dat Goethe
haar bekroonde, zij in hem, hem alleen van een gan
sche wereld, haar voltooiing en voleindiging vond,
terwijl zij bij de groote meerderheid der
intellectueelen in haar loop bleef steken en tot ziekte werd.
In dien zin heeft Goethe wel de harmonie
tusschen droom en leven gevonden in zijn afwisseling
van dicht en daad, in de zuivere schatting van ik en
wereld, van eigen vermogens en waardij. En ver
langde tenslotte van het leven ook niet meer dan
het geven kon, omdat hij het in zijn gedachte-ijlheid
begrepen had.
Das Höchste ware: zu begreifen. dasz alles
Faktische schon theorie ist. Man suche uur nichts
hinter den Phanomenen; sie selbst sind die Lerhe."
Voor den man, die dit begrepen had en in hee
eigen leven waarlijk aanvaard, voor hem kon dt
Entsagung des ouderdoms niet meer bitter zijn.
Hij bestond als individu al haast niet meer.
Bescherm Uw keel!
Verzorg haar
dagelijks
Gorgel droog met
.25. 45 en 65 ets.
fc.