Historisch Archief 1877-1940
EN ZWARTEN MENSCH
van en over Afrika
LICHTVELD
deld, (?Trümmer
aus den
HomburiBergen") en het
eenige bizondere
dat Lobagola's
mededeeling heeft, is,
dat het laat zien
op welke wijze een
inlander reageert op
al die ingrijpende,
voor ons
barbaarsche gebruiken.
Maar hij is geen
onverdacht ge
tuige. Zijn boek schreef hij pas na
'een Europeaniseeringsproces dat lang
niet mis was, en dat hem reeds tijdens
zijn kinderjaren heeft beïnvloed, z
oi- dat hij zich bij zijn herhaalden terug
keer tot zijn volk steeds meer als een
in Acer a.
déracinéging voelen, uitgestooten en
bedreigd door de zijnen. Wel is het
curieus het vervormings- en
verwordings-proces bij hem mee te maken,
zelfs met al de subjectiviteit van zijn
verhaal op den koop toe.
Als kleine jongen maakt hij met
een paar vriendjes den wekenlangen
tocht dwars door Fransch
WestAfrika naar de kust, belandt op een
Europeesche boot, die hem per on
geluk meeneemt naar Engeland, waar
hij een tijd lang door een familie
liefderijk werd opgenomen. Natuurlijk
werd men daar na eenigen tijd het
lastige jonge aapje moe, en zond men
hem met een geldig passagebiljet naar
huis terug. Zijn vader vond het
practiscb het knaapje meteen weer deug
delijk bij den stam in te lijven, door
hem met zes msisjes te laten huwen.
Dit geeft Lobagola de gelegenheid
uitvoerig en niet zonder verontwaar
diging te spreken over de
huwelijksriten van zijn volk. Juister en met
minder pruderie is dat door Frobenius
gedaan, die sterk is in het verkrijgen
van betrouwbare inlichtingen op dit
gebied.
? De jongen heeft te lijden onder de
jalouzie van zijn broer, ontvlucht
voor de tweede maal zijn geboorteland,
en keert na een reeks van spannende avon
turen naar Glasgow terug. Hij wordt daar
samen opgevoed met het eenige zoontje
van zijn meester", die tot de jaren van
Sturrn und Drang" gekomen, aan het
zwerven slaat, en overal zijn
onafscheidelijken zwarten broeder meeneemt. Ook
hij wordt na een tijd Lobagola moe, en
geeft hem opnieuw een passagebiljet naar
huis. Daar vindt deze het voor de derde
maal niet om uit te houden, keert terug
naar Engeland waar de Glasgowsche
familie hem liever kwijt is, en waar hij
geld krijgt om naar Amerika, het land
van de ge-europeaniseerde negers, te
vertrekken.
In de Vereenigde Staten wordt hij om
het hardst door zijn mede-zwarten bestolen,
en nauwelijks is hij met steun van goed
willende blanken in Engeland
teruggekeerd, of hij raakt
door toedoen van een zwarten
medereiziger in de gevan
genis. Op dat tijdstip breekt
de wereldoorlog uit, Loba
gola neemt dienst als vrijwil
liger, vindt dat hij vreeselijk
tegengewerkt wordt in het
leger, belandt in Palestina,
en voelt zich daar zoo goed
thuis, dat hij zich tot het
Katholieke geloof bekeert en
zich te Cairo vestigt.
Hij deelt niet mee tenge
volge waarvan hij aan den
drank raakt.maar alleen, dat
men hem minder gewenscht
vond in Afrika. Nogmaals
keerde hij terug naar Enge
land en vandaar spoedig naar
Amerika, werd broeder bij
een missie-congregatie. I
remained with them only a
month, and thenl fell.Enough
said. I had to leave".
Langen tijd bleef hij aan
lager wal, totdat men hem in
de gelegenheid stelde ove/1 zijn volk en
land lezingen te houden, en hij zich
zette aan het schrijven van een boek dat
als lectuur kwaliteiten genoeg heeft om
hem aardig wat op te leveren.
Een ongenoemde heer heeft
Lobagola's werk ingeleid met een
soort van wetenschappelijke recht
vaardiging, en het is bij dit onge- r
vraagde excuus dat men het eerst !
eenige nattigheid voelt, en dat de
eerste twijfel rijst aan de echtheid
van het verhaal. Niet dat de
feiten uit het boek valsch zijn;
er is geen enkele overtuigende reden
om dat aan te nemen. Miar de
mentaliteit van het geheel, de
bedoeling en het inzicht van den
schrijver zijn onecht. Het is niet
an African savage's own story",
maar het op succes berekende, en
bij alle oprechtheid weloverwogen
werk van een uitgeslapen d
raciné, die in niets meer verschilt
van een Amerikaanschen
Harlemneger.
Wanneer alle feiten uit het ver
haal juist zijn weergegeven, dan
bewijzen ze dat Lobagola genoeg
gedegenereerd is om niet [meer
zuiver en onbevooroordeeld te
kunnen staan tegenover de
mentaliteit van den ..wilde".
Rest nog de mogelijkheid van
een algeheele mystificatie, die
dan zou pleiten
voordeethnologische kennis en de rijke
fantasie van den schrijver.
* *
*
Om op ons punt van uit
gang terug te komen: hier
hebben wij eindelijk eens een
boek dat over centraal-Afrika
handelt en dat nu eens geen
reisbeschrijving en geen zuiver
wetenschappelijk document
is, maar een levensverhaal;
een uiteenzetting die de
geheele werkelijkheid niet dekt,
maar die evenmin een sprookje
geworden is. Het is een niet
onbelangrijke bijdrage tot de
kennis van den nieuwen"
neger, dit merkwaardige over
gangsproduct van een haas
tige en oppervlakkige kerstening en
europeaniseeringk de vleeschgeworden
homunculus uif het brein van een
Aiischen Faust, die voor zijn eigen
welvaart koloniale expansie" noodig
heeft, en die zijn onrustig geweten
tracht te paaien met de bewering
dat hij de brenger van een noodzake
lijke beschaving is.
Wol spinnen
Een jubileum
Pipt Monilriaaii
Van niets zijn zij die het
Neoplasticisme aanhangen zoo afkeerig
als van de romantiek. In hun terugkeer
tot de zoogezegde oer-elementen der
schilderkunst willen zij zich verheffen
boven de paren van tegenstelling,
boven de natuur, boven de oppressie
van de tragiek", tot in het quilibre
exacte" van een super-realiteit, waarin
zeker geen plaats is voor.... vieringen
van, met den natuurlijken leeftijd van
een individu samenhangende, jubilea.
Maar zelfs onder de Neo-plasticisten
blijkt de natuur sterker dan de leer.
En zoo wilden een aantal van hen den
60en geboortedag van hunonbestreden
voorganger Piet Mondriaan niet on
opgemerkt laten voorbijgaan en gaven
zij zich moeite gelden in te zamelen
teneinde n zijner werken aan te
koopen en aan het Sted. Museum te
Amsterdam of aan het op komst zijnde
Museum voor moderne kunst te
Den Haag, aan te bieden.
Ook al zou men het betreuren
indien de jubileer-bacil nu ook, na
de planken, de ateliers chronisch ging
jnfecteeren, toch kan met met deze
jubileum-hulde vrede hebben en haar
succes toowenschen (Mondraan's 50ste
verjaardag werd destijds reeds met
een groote overzichtstentoonstelling
herdacht).
Want al noemt Mondriaan zich
dan de laatste jaren bij voorkeur
P. Mondrian, al verkeert hij sinds
lang onafgebroken te Parijs en al
theoretiseert hij uitsluitend in het
Fransch, hij is een figuur die in het
Hollandsere kunstleven een gewichtige
factor was en is en op velerlei wijzen,
indirect dikwijls en ondergrondsch,
zeer zeker een zuiverenden invloed
uitoefende en uitoefent.
A. E. v. D. T.
Aan de kust bij Winneba