De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 26 maart pagina 4

26 maart 1932 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

De Groene Amsterdammer van 26 Maart 1932 No. 2860 Economische Paaschgedachten door Melis Stoke Teekeiilngcn door Harmsen van Beek iHet Paaschfeest aldus sprak ik Mathilde e^i dékinderen toe laat zich dit jaar goed aanzien. Dèeieren-prijsisaanzienlijk gedaald, het indexcijfer der krenten en rozijnen, noodzakelijke ingrediënten vpor het Paaschbrood, zoo-ook dat van de suiker waarmede bet bestrooid dient te worden heeft zich in gunstigen, zin gewijzigd. En bovendien, vergeet dat niet, weten de fabrikanten der analynekleurstoffen, waarmede de eieren gekleurd moeten worden, geen weg met hun product. i Na het uitspreken van deze economisch-feestelijke redevoering keek ik voldaan om mij heen. De kinderen zwegen eerbiedig. Van een vader mag men een breeden blik op de conjunctuur verwach ten, en het is steeds verrassend voor de jeugd om het engere gedoe van hun huiselijke aangelegen heden eens geëtaleerd te zien tegen den achter grond van de wereldhuishoudkunde. ; Tal van contingeeringsbepalingen '? aldus ging Aldus ging ik voort ik voort hebben de eigenaardige figuur gescha pen dat het aanbod aan de binnenlandsche markt zoo groot is dat deze niet in staat mag worden geacht het geheel op te nemen tegen prijzen die een aanzienlijke winstmarge boven de productie kosten laten. En denk toch eens aan de daling van het pond. Het feit alleen dat Engeland den gouden standaard heeft losgelaten is een factor van belang in de kwestie van de prijzen onzer Paasch-eieren. Maar niet alleen dat: Frankrijk, dat te waken heeft zoowel voor zijn landbouw als zijn luxe-industrie, beperkt den invoer van Hollandsche eieren op zoodanige wijze. . . , 5Pqen ik zoover was gevorderd meende ik op te merken dat de aandacht van mijn gehoor begon te verslappen, en Mathilde fluisterde mij luidkeels toe: £~'.,,Is dat nu een inleiding voor het Paaschfeest. . . ? Wat snappen die kinderen daar nu van D l N< TUYNENBUPG MUY5| Wat snappen die kinderen daar nou van.. . .!" Ik wilde protesteeren tegen deze onderschatting van de gefundeerdheid van mijn betoog, toen de kinderen dooreen begonnen te roepen dat ze maling hadden aan indexcijfers en contingeeringsbepaJingen, maar dat ze eieren wilden zien, gekleurde eieren om te tikken, en dikke sneden krentenbrood. Nog vermaande ik tot kalmte en aandacht, maar ie storm was niet te luwen. Elk individu en ik leerde dit voor de zooveelste maal van mijn gezin is ingesteld op zijn naaste en nauwste belangensfeer. De samenhang van hun nooden en vreugden met de groote economische structuur van de wereld laat hen volkomen koud. Ik had gepredikt voor mijn nakome'ingen als een hoofdartikel van de N. Bott. Ort. voor een troep dartele hondjes. En aldus ging ik het Paaschfeest tegemoet met de bittere gedachte dat de collectieve beslissing en het collectieve bestier dat wetgeving heet is opgebouwd uit muloenen minuscule belangetjes, hongertjes, lustjes. verlangens naar genot, ver zadiging en vrijheid. Ik, die getracht had om, in rechtstreekschen samenhang met het aanstaande kleuren, tikken en eten van eieren,mijn gezin iets te doen begrijpen van zijn positie in de enorme gemeenschap die deze planeet bevolkt, ik stuitte op het verzet van den eenling tegen gemeenschapszin. ... en dit nog wel in eigen kring. De afschuwelijke gedachte bekroop mij dat deze, mijne Mathilde, kiesrecht had, en dat het talrijk kroost dat om haar heen stond vergaderd, en dat zijn ontstaan te danken heeft aan mij, het kiezers volk vormde voor een nabije toekomst. Zij allen zouden gedachteloos kleurstoffen koopen afkom stig uit Duitsche fabrieken wier bestaan temidden De afschuzvelijke gedachten van noodverordeningen en herstelsehulden, aan draden hing, gespannen van New York naar Ber lijn, van Beil'jn naar Bazel, Parijs. .. . Londen... . Zij zouden vervolgens water in een ketel doen en het gas aansteken met een lucifer.... ah.... ach.... een lucifer, niet onwaarschijnlijk, ja naar groote waarschijnlijkheid geproduceerd door het groote concern welks leider zoo onlangs een tra gisch einde heeft gevonden in een appartement te Parijs.... het concern dat tegen monopolies staatsleeningen verschafte over de geheele wereld, dat nauw verknoopt was aan ondernemingen op talrijke gebieden. .. . Het gas zou ontbranden... . ah.... dat gas, gestookt uit kolen. ... Maar wat voor kolen? Kolen afkomstig uit Nederlandsche mijnen, en onuitvoerbaar wegens contingeering?. .. of kolen afkomstig uit leveringen in natura... . of uit Engeland betrokken tegen gedeprecieerde ponden....? Ze zouden koken gaan en kleuren, met geen andere gedachten dan aan het wachtende pleizier van eten en tikken. . . . doof zouden ze zijn voor de tienduizenden nijpende vraagstukken die zingen zouden uit het kokende water, liederen van een wereld in nood.... Ze zouden eten en pret maken, , , . eieren, gelegd Por the fastidious smoker; SPRINGTIME VIRGINIA The Royal cigarette. In Holland 3 cents only. onder omstandigheden die het geheele kapitalisme op zijn grondvesten doet schudden.... eieren van kippen van boertjes die onvoldoende gesteund worden uit een staatskas die op zijn beurt weer anderen steunt opdat zij eieren zullen kunnen Onder moeilijke omstandigheden koopen en eten. . . . Het duizelde mij. ... en ik zweeg.... en ik berustte er in dat mijn gezin een eilandje is van kortzichtig egoïsme in deze archipel van millioenen en millioenen eilanden, alle stoelend op dezelfde aardkorst, en alle van elkar.» der gescheiden door water.... Tentoonstellingen Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Portretteekeningen Paul Citroen. Tot 27 Maart. Pictura, Dordrecht. Nieuwe werken door Jan filuyters. Tot 28 Faart. Kunsthandel Santee I andweer, Amsterdam, Werk van Oswald Wenkebach. Tot l April. Kunsthandel Fetter, Amsterdam. Werk van Oscar Larsen. Tot l April. Stedelijk Museum, Amsterdam. Jubileum voorjaarstentoonstelling De Cnafhankelijken. Tot 3 April. Kunstzaal van lier, Amsterdam. Schilderijen door Wim Fchumacher. Tot 3 April. Arti et Amicitiae, Amsterdam. Werken van Chagall. Tot 3 April. Kunstzaal Vecht. Amsterdam. Werken van Harmen Meurs. Tot 3 April. Stedelijk Museum, Amsterdam. Pottenbakkers kunst door Lea H. Halpern. Tot 10 April.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl