Historisch Archief 1877-1940
Hobos, tramps en butns
in de Vereenigde
Staten
De Hobo's in do V.S. houden er een soort broe
derschap op na. Zij ontmoeten'elkaar op zekere
tijden op bepaalde plaatsen, Zij zijn op hun manier
vrijmetsefaais, die er geheimzinnige teekeris,
woorden en gebruiken op nahouden. Keu rijk
Amerikaan, die veel op had met dit trekkersgild,
heeft enkele jaren geleden, in verschillende grootere
steden, een Hobo-sociëteit opgericht, waar de
echte" Hobo's na hun lange en dikwijls gevaar
lijke omzwervingen, neer kunnen strijken. In
New-York vindt men aan de Ea-stside zoo'n zoeten
Hobo-inval. Men ziet daar niets dan houten banken.
tafels en stoelen, kwispedoors en toiletten. Eenmaal
per dag, wordt er koffie met melk geschonken.
Het is daar altijd warm in den winter en gezellig.
Een neger-Hobo speelt voor portier en houdt het
lokaal min of meer schoon. Vlak tegenover de
Methodisten missie, in de Vierde straat, East,
ligt een volkshuis. Hier vond op 3 Januari een
Hobo-feest plaats. Een zekere Dan O'Brien, dien
men den titel King of the Hobo's" geschonken
heeft, riep de vergadering van al die vreemde
elementen, tot de orde. De grappenmaker ver
kondigde, dat hij zich candidaat wilde stellen als
door G. Simons
York.
van toestemming
mayor van Xew
volgde.
Ik ben niet van plan, wanneer' ik gekozen
wordt, om een rooie cent in de kas van City Hall
te laten. Wij Hobo's wenschen niet het geld van
de rijken te verdeelen, wij houden het allemaal
voor ons zelf." De toen volgende voorstelling was
georganiseerd door een meneer Sky Drop, stichter
van het Hobo College en uitgever van Hobo Xews.
Hij verkondigde, dat vrienden der Hobo's 80
dollar hadden geschonken en dat iedere echte Hobo
den volgenden dag in Labor Temple een diner
kon krijgen voor niemendal. King O'Brien vertelde,
dat hij ,,on the bum" (geweest was) for forty-five
years". Wij Hobo's, zijn voor de afschaffing van
werken; het wegjagen van alle huisbezitters. Wij
gelooven dat het ongezond is, om voor twee uur
's middags op te staan. Wanneer jullie mij als mayor
kiezen, zal iedere bum in the city", vijf dollar
per dag krijgen voor niets doen. Twee andere
Hobo's Ernest Stebbing en Pieter van Ree,
vroeger clowns in het circus van Ringling Brothers,
gaven een nummer dat ernorm insloeg. Een zekere
Harold Moran, Hobo-philosoof en de man of
1001 poems" hield een geestige voordracht. Een
andere poet laureate" Jack Sellers, bekende figuur
in hobodom" reciteerde een origineel sonnet.
Een Hobo met zilvergrijs haar, Harry Titus,
schrijver van the Face on the Barroom Ploor"
droeg ongelooflijke sentimenteele gedichten voor,
nat van tranen en speeksel.
Een zonderling zoodje die Hobo's. De goeden,
de echten, zijn niet op hun plaats in de wereldstad.
Deze trekvogels zijn meestal krachtige jonge
kerels, die tegen de misères van het landloopersleven
opgewassen zijn. Zij kunnen koude en hitte Ver
dragen, zonder er onder te bezwijken. Dikwijls
slapen zij onder den hemel en hun maag is niet
steeds gevuld met zoete spijs en drank. Zij
doLrstaan regen, wind en storm, sneeuw en ijs, zoolang
/e jong zijn en niet verslaafd geraken aan slechte
alcohol of wat erger is, aan narcotische middelen.
Wie zijn zij, die zoo langs de stalen-wegen
trekken, die Oost en West, Noord en Zuid verbinden.
Men vindt er van alles en nog wat onder. De goede
(jf echte Hobo is geen dief, geen straatschuimer,
niet het type van den landlooper dat men inEuropa
aantreft. Zij behooren niet tot de groote ontevre
denen die ziek van de saamleving, onpasselijk van
het baantjesjagen zijn. Zij behooren niet tot het
slag der ontembare anarchisten, noch tot de
utopistische communisten. Geen revolutionairen, die
het smeulende vuur van ontevredenheid aan
wakkeren. De meesten zijn eenvoudigen van harte;
lieden, jongens en mannen, die zich niet aan kunnen
passen aan hun omgeving. Weggeloopeii van
highschool" en college" om een of andere reden ;
verdwenen uit het ouderlijke huis; angstigen die
fabiieks- en kantoorleven vreezen; lieden die hun
leed trachten te vergeten door onophoudelijk van
omgeving te veranderen. Werklieden die geen lust
hebben om dag in dag uit aan dezelfde karwei,
in dezelfde werkplaats, met denzelfden
onbeschofteii boss" te zwoegen. Luiaards, die een heilige
afkeer bezitten voor geregeld werk en anderen, die
zich alleen op hun gemak gevoelen in een omgeving
die hen niet kent. Er zijn maatschappelijk ver
doemden onder hen. Homosexueelen, die er jongens
op nahouden, die voor hen bedelen, geld en maal
tijden schooien.
Jim Tully heeft verschillende boeken over het
zonderlinge bestaan van Hobo's geschreven; hij is
zelf een roadbum" geweest. Uit zijn verhalen leert
men iets over het leven dier trekkers. Sommigen
houden er meiden op na, die naar 't schijnt e.'ti
zelfde genoegen beleven aan dit bandelooze be
staan.
De echte Hobo haat geregeld WCVK; door die
dwang te ontvluchten, zegt hij vaarwel aan alle
z.g. modern comfort, aan geregelde maaltijden, aan
slapen in bedden en kamers zonder wand gedierte
en luizen, aan baden, scheren, aan domino, pastoor,
rabbijn, aan de Y.M.C.A. of the Knights of
Columbus. Alles wordt oogenschijnlijk voor hem
vergoed, dooi- zijn grenslooze vrijheid. Hij werkt
wanneer hij volkomen platzak is; nimmer vast of
lang. Hij leeft echter in voortdurende vrees voor
politie, veldwachters, spoorweg-autoriteiten en de
onbarmhartige state-trooper" een wapen als onze
marechaussees.
In Europa geniet de professioneele landlooper
steeds de eer om door de' politieautoriteiten op
gepikt te worden, zoodra er ergens een wetsover
treding heeft plaatsgevonden, 't Komt er niet op
aan of de doellooze wandelaar, zonder middelen
van bestaan, de grootste en onvergeeflijkste zonde
in onze sympathieke saamleving. mijlen ver weg is
geweest van de plaats waar de diefstal, de inbraak,
de verkrachting, de doodslag of wat ook heeft
plaats gevonden. De man die de absolute vrijheid
zoekt, wordt nummer een in 't gevang opgesloten:
Wee hem die in slechte reuk staat. En goed rieken
doen onze Hobo's allerminst; zich baden is kostbaar
en omslachtig. Hij- moet er voor zorgen uit de
handen van John Law (de Wret) te blijven. Zonder
vorm van proces verdwijnt hij voor dertig dagen of
langer in een werkhuis, de gevangenis.
De tramp" behoort tot het meest anti-sociale
genus. Hun lijfspreuk is: to heil with all work !
De bum." vindt men gewoonlijk in grootere steden.
Velen hebben iets op hun kerfstok; allen zijn in
aanraking met de politie geweest, speciaal met de
onuitstaanbare blaaskaken van dat gild, die er een
professie van maken, om Jan en Alleman te
verbaliseeren voor de meest futiele wetsovertredingen.
De bum is niet sportief; hij bezit niet deri sterken
treklust van den trein-Hobo en den tramp".
Hij is de schooier die om een nickel bedelt: Hot
cup of coffee, Sir ! Dikwijls krijscht echter zijn
neus om jenever. Hij is een professioneel bedelaar;
men noemt hen hier zoo kernachtig panhandlers".
hun bedrijf panhandling." Men ziet de uitgestrekte
arm en de open hand, wanneer men het woord
hoort.
Een verrukkelijk soort bum is de
missionstiff", lid van het bedelgild, dat alleen in groote
steden gevonden wordt. Ook hij reist zonder ooit
zijn treinkaartje te betalen, doch hij is geen ver
woede blinde passagier. Deze man verkoopt iedereii
dag zijn ziel. Waarschijnlijk wist de man niet
dat hij zoo'n kostbaar ding bezat, doch godge
leerden hebben er hem op gewezen. Een geloof
heeft hij niet of 't moest dat der slagers zijn: dat
het vleesch beter is dan de beenen. Missies K ij u
volgens dezen stiff" geschapen voor buins. Zij
werken ongeveer als de Leger des Heils instellingen.
Sommige missies behooren tot de katholieke kerk,
anderen tot de evangelische, de methodisten, bap
tisten, presbyterianen, enz. Zij werden gesticht
om verloren, ongelukkige stumpers. waarvan de
ideale wereldstad stampvol zit. iii hun geestelijken
en lichamelijken nood te helpen. Velen zijn echter
ontaard in zieltjeswinnerij. Men vindt die missies
meestal in de donkerste plekken der wereldsteden.
Ue bijeenkomsten vinden gewoonlijk 's avonds
plaats. De mission-stiff bezoekt zoo'n gelegenheid
en speelt daar de rol van den bekeerden (corivert).
Hij ziet na de indrukwekkende rede van den evan
gelist plotseling ,.licht in de duisternis van zijn diep
verborgen ziel". De predikant, of ,,sky-pilot" zooals
men den godgeleerden in bum-kringen noemt,
vraagt, wie er gered wil worden;' De
..misdtmstiff" steekt zijn hand op. Dan vertelt hij, dat het
woord van den missieprediker hem diep ontroerd
heeft. Hij wil gered worden. Alle menschelijke en
goddelijke Wetten heeft hij gebroken, maar zijn