Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 2 April 1932
No. 2861
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
EEN GEBEURTENIS
Iipontine Sagan-Karl Fröhlirh.
..Madclien in Uniform." Koxy
Het is de klassieke fault of the Dutch" vijf
pooten aan hetzelfde schaap te verlangen, dat hij
bij voorkeur mishandelt. Dat de mode thans, als
normale variëteit, weer een sportieve film-hetze
voorschrijft, valt na het moedgevend voorbeeld
van Duhamel en Ehrenburg, niet te verwonderen.
Bovendien is het een quaestie van gezonde actie
en reactie: na de hooge conjunctuur, die een niet
altijd even onverwachts filmbelangstelling verwekte,
moest deze periode van filmnegatie volgen waartoe
de terugval door de klankfilm veroorzaakt den stoot
gaf.
Totzoover is alles in orde en van een geruststel
lende logica. Wat minder verklaarbaar mag ge
noemd worden, is het eenigszins zonderlinge ver
langen naar den vijfden schapenpoot. Terwijl men
zich allerwege beklaagt over de totale onmacht
van' de film om zich zuiver en overtuigend uit te
. drukken, wordt tegelijkertijd met verontwaardi
ging de inhoud van het cinegrafische werk op den
korrel genomen. Gebrekkige scenario's?afwezig
heid van ideeën. . . . ziedaar, wat men met graagte
de film verwijt. Hetgeen dan ongeveer hierop
neerkomt, dat men den man, dien men uitlacht
om, zijn taal en accent, veracht wijl hij geen be
langrijke of zielvolle of diepzinnige dingen vertelt.
Voor wie echter het geduld heeft en den zin voor
redelijkheid, om het groeiproces der film te vol
gen, is de verrijking der uitdrukkingsmogelijkheden
een even belangwekkend als boeiend schouwspel.
Vooral omdat wij historisch zooveel beter onder
legd en geprepareerd zijn dan in de eerste dagen
der zwijgende film,. Zooals wij de zwijgende film
zagen groeien, zoo zien wij het thans de klankfilm
doen alleen, de ervaring heeft ons geleerd, niet
te overvragen en niet onredelijk te zijn. Wij weten
dat de klankfilm arbeidt onder omstandigheden.
die haar dwingen te zijn zooals zij is en wij zijn
zoo verstandig iedere kleine vooruitgang te waar
deeren. .. . ook al is die meestal van dialectischen
aard.
Met des te mesr vreugde begroeten wij echter de
belangrijke sprongen, die het lot zoo af en toe aan
de film veroorlooft. In de eerste plaats, omdat het
ons een verrassenden kijk geeft op de macht, waar
toe het inmiddels verzamelde materiaal, met oor
deel aangewend, in staat is. ... in de tweede plaats,
wijl de vraag naar idee" en inhoud" er soms een
onverwachte beantwoording vindt.
* *
*
Na Pabst's Kameradschaft", presenteert zich
nu als nieuw specimen Madchen in Uniform" van
het duo Sagan-Fröhlich. Het is de bewerking van
het tooneelstuk estern und heute" van Christa
Winsloe een dier drama's, welke oorspronkelijk
door de critiek veroordeeld, zich niettemin wisten
door te zetten. Men sprak aanvankelijk van
Wede: kind-imitatie (?Frühlings-Erwachsn") en zelfs van
Pension Scholier auf tragisch". liet publiek
stoorde zich aan dit oordeel niet eri het stuk kon,
met groot succes, maandenlang op het speelplan
blijven.
Nu heeft men gelijk gezegd het stuk tot
een filmscenario omgewerkt en dezelfde regisseuse.
Léontine Sagan, heeft onder super-visie van
den veteraan, Karl Frölich het werk gereali
seerd. Het gegeven bleef vrijwel onveranderd: De
ouderlooze Manuela, wordt door onverschillige
verwanten uitbesteed in een pension voor adellijke
jonge meisjes. Zij gevoelt zich aanvankelijk in deze
militair gedrilde omgeving, onder het oppertoezicht
eener dictatoriale directrice een soort, vrouwe
lijke miniatuur-Frederik den Grooten diep onge
lukkig. Een der leeraressen, Fraulein von
Bernburg door al de kleine, verwrongen stumperds.
wegens haar menschelijkheid en genegenheid ver
eerd wint haar vertrouwen en haar liefde. Bij
gelegenheid van een huiselijke tooneelopvoering.
waarbij wat veel gedronken wordt, komt deze liefde
tot een heftige, hartstochtelijke uiting. Diep ge
choqueerd sluit de directrice Manuela van iederen
omgang met de m?isjes uit en verbiedt, in een felle
scène, bijzonderlijk aan Fraulein von Bernburg
alle toenadering tot de delinquente. Terwijl de
Bezoek van de directrice
beide vrouwen toornig tegenover elkaar staan.
onderbreekt rumoer van buiten het onderhoud.
Het blijkt dat de jonge Manuela in uiterste wanhoop
over de balustrade van de bovenste etage is ge
klommen en op het punt staat zich in het trappen
huis naar beneden te storten. Op het laatste mo
ment wordt zij tegengehouden en dit is de eenige
concessie welke men aan de filmbewerking gedaan
heeft: in het tooneelstuk komt het n.l. tot zelf
moord. Terwijl leeraressen en pensionnaires zich
diep geschokt om Manuale verdringen, sluipt de
directrice vernietigd naar haar kamer.
Dit is het gegeven, dat de film ons onder den
eenigszins misleidenden titel: Madchen in Uni
form" presenteert. Al dadelijk trekt het werk om
eenige uiterlijke bijzonderheden de aandacht: het
wordt geheel door vrouwen gespeeld" gelijk
de aankondiging nadrukkelijk vermeldt en boven
dien geregisseerd door een vrouw, die daarmode
haar eerste schreden in de filmstudio heeft gezet.
Verder zijn de medespelenden op enkele hoofd
figuren na -?dilettanten", particulieren, zoomen
wil. hetgeen vooral in Duitschland met zijn voor
treffelijk geschoold corps beroepsspelers een unicum
mag genoemd worden.
Al dadelijk dient vastgesteld, dat in al deze
opzichten het experiment brillant is geslaagd.
Daar is in de eerste plaats de regie van de novice
Léontine Sagan. Het spijt mij buitengewoon het
stuk niet te hebben kunnen zien: het moet belang
wekkend zijn aldus de dramatische en de cinemato
grafische visie van eenzelfde persoon op eenzelfde
onderwerp, te kunnen vergelijken. Temeer, waar
de super-visie" van Carl Froelich y.ich vrij duidelijk
tot louter technisch advies schijnt te hebben be
paald. Behalve enkele bijzondere camera-instel
lingen (de diepte-sugestie van het trappenhuis
de tralie-achtige schaduw van de balustrade, die
over de meisjes valt) en frappante belichtingen
(het onderhoud tusschen directrice en leerares)
verraadt deze film in niets de hand van den ouden
routinier. Zij werd geheel geconcipieerd met de
argelooze simpelheid van de begaafde nieuwelinge.
Maar met welk een intelligentie en vooral: met
welk een intuitie! Want indien ooit het gevaar
dreigde van toorieelimitatie, dan was het zeker
wel hier. Merkwaardig genoeg echter werd het
tooneelrnatige scenario-schema, dat nergens van
een marquaiite filmische dialectiek gebruik maakt.
een zuiver en in zijn eenvoud aangrijpend stuk
filmkunst. De close-up wordt zeer onopvallend
toegepast de beweging van de camera door de
(filmische) ruimte geschiedt regelmatig en schier
onopgemerkt . . . . geen oogenblik worden wij ge
troffen door de brillante cinegral'ische virtuositeit.
die i'ilms als ..City-Streets" en ...M" tot zulke
ademloos boeiende stukken film-proza mankte. Kn
Foto: Fim-Film
niettamin is de ruimtelijke eenzijdigheid het
gebrek aan diepte, dat bij zulk een strakke,
soberetechniek altijd op den loer ligt, volkomen vermeden
Rustig en onopvallend bewegen camera en micro
foon zich door dit enge wereldje hier een gesprek
noteerend. ginds een beeld vasthoudend. Geleide
lijk en met vaste hand wordt aldus het milieu niet
zijn drukkende sfeer voor ons opgebouwd tot het
zich langzaam aan van het projectiedoek los
maakt, op ons toekomt en ons omringt. De geluiden
en de beelden behooren niet meer tot een fac-simile
der werkelijkheid, dat wij aanschouwen -/.ij
vormen een nieuwe realiteit, die wij als zoodanig
doorleven.
Dat wil zeggen: zij worden film!
Het zou bij dit alles interessant zijn na te gaan.
in hoeverre het merischelijk roh-material, dat iie
film vult hiervoor er) voor het spel" in het alge
meen, verantwoordelijk is. Immers het kan niet
anders, of het intense, waarachtige doorleven van
het dramatisch gebeuren dat al deze anor.ynte
dillettanten kenmerkt, moet zijn reactie bij regie
en beroepsspelers hebben gevonden. Wanneer de
jonge meisjes uit allerlei burgerlijke beroepen
voor deze film gerecruteerd in heiligen ernst en
volkomen vergeten van camera en microfoon <!e
ontwikkeling van het drama gadeslaan dan kan
het niet anders, of zoowel de regisseuse als de
beroepsactrices stemmen hun conceptie op dezen
teeren en zuiveren diapason af. Wie weet wel
licht is deze inspireerende dwang van de non
professionals de oplossing van het tot nogtoe
steeds niet verklaarde magistrale filmspel der
Kussen!
In ieder geval leidde het hier tot een pracht i ge
en gave creatie der hoofdfiguren. Daar is de in zijn
eenvoud zoo ontroerende verbeelding der
Manuelafiguur door Hertha Thiele, een debutante. Daar
is de starre, dogmatische directrice van Kmilia
Unden de misschien iets gechargeeerde. maar
levende en bewogen onder-directrice van l ledwig
Schlichten. Maar daar is vooral de reine, zuivere
Fraulein von Bornburg van Dorothea Wieck. Men
staat verstomd bij het bedenken, dat deze zelfde
artiste in tal van vroegere operette- eri
studentenfilms, met een blonde pruik en een wee
('artevtlaube-lieftalligheid moest Lilian-Ilarvey'en!
Zoo werd in Madchen in Uniform" een dier.
vooralsnog zeldzame films geschapen, waarin het
opgezamelde, latente materiaal eensklaps demon
streert, hoe het in staat is een belangwekkend et!
boeiend gegeven gaaf en zuiver uit te drukker!.
Als een raison d'être van de tallooze. vaak moei
lijk verteerbare experimenten, die de bouwstoffen
leverden als een aansporing om de groeiende
expressiekracht van de film met belangstelling ? n
liefde te blijven volgen.