Historisch Archief 1877-1940
TOONSTELLINGEN
Tienduizend -Tentoonstellingen
r, van Lier en Vecht
-A. E. v. d. TOL
nieuwe vondsten der versierende kun
sten; dat hij deze lusten uitleefde in
een boudoir, dat hij zich verwierf
in eigen aandrang. Maar, naast deze
onverwachte eenzijdige drift naar het
nieuwe a tout prix, moet ik nog zeggen,
dat hij ook in dat nieuwe mij niet
Verrast heeft, en dat in den Haag
er een goed getal nieuwe gebouwen
staan, die meer van zijn willigheid
voor het moderne getuigen, dan voor
Hertzberger (Zie voor bespreking pag. 15)
Ie verfijning van zijn smaak. De heer
Doctor Jan Kalf zal ongetwijfeld,
lij is gewend vóór te zitten, ook n
Ier leidende eenzijdigen worden in
Ut getal van vroede mannen. Een
oider lid is de heer Gouwe, dien ik,
n tegenstelling tot de meesten van
Leze commissie van meer nabij waar
leer. Maar voor zoover ik hem
:en, is hij toch uitsluitend geneigd
iet moderne" als waar te erkennen,
-ai daar hij als kunstnijverheid- en
imbachtskunst autoriteit zou kunnen
;elden, ware het toch te wenschen.
lat naast hem iemand met feller
raditie, b.v. als Zwollo stond. De
leer P. Visser, wij begrijpen dat,
s de ambtelijke schakel"; hij is de
vertegenwoordiger van het Kijk in
leze Rijkscommissie; hij is de bankier
ran de tienduizend. Wellicht zal hij
lus meer als een machtig toehoorder"
iptreden, zooals bij den Volkenbond
oms Amerika er plaats. Nog rest
>ns n professor, de concurrent van
>rof. Roland Holst, en wel prof. Huib
Ains uit Delft. [Wij kennen het werk
van dezen veelzijdigen maar daarom
niet diepzinnigen schilder en wij kun
nen niet zeggen dat deze zwierige
snelle impressionist (bij buien) zich
toch een grooten naam verwierf in
de waereld der werkelijke schilder
kunst. Wij kunnen van dezen alleen
zeggen, in dit geval, dat iemand als
Jan Sluyters b.v. of als de subtiele
Isaac Israëls de schilderkunst met me 2
Isaac Israëls de schilderkunst niet
meer kracht en waardigheid
zouvertegenwoordigen. Eén ding is onzeker
voor ons: of prof. Luns. die even ge
makkelijk voor vrij" als voor ge
bonden" kan wezen en zou kunnen
zijn, zich naar den
vrijen of naar den
gebonden kant zal
keeren. Het kon
beide; en het hangt
misschien maar
van de meening
van zijn concur
rent af, wat hij zal
doen.
Hiermee hebben
wij de bezwaren
opgesomd, welke
wij hebben tegen
de saamstelling der
tienduizend-gulden
commissie, die ons
aller geld gaat
verI leelen. Wij herha
len, dat wij deze
commissie in haar
samenstelling niet
geheel-en-al ver
antwoord vinden
voor ons rechtvaar
digheidsgevoel Vier
van de vijf vermoe
delijke leiders zijn
toch eenzijdig; ze
hebben tenminste
vele l:ewijzen ge
geven van hun
gangin n bepaalde
richting; bij. den
vijfde is, o bekom
mernis, van alles
mogelijk.Deze
cornrnissie is niet in
evenwicht; zij slaat door; zij kan
niet zuiver wegen.
PLAKSOHAERT
Elwe Bergi bij Vecht,
Jarenlang heeft deze schilderes zich,
na een luministischen begintijd, iri
de eerste plaats zoeken uit te leven in
de kleur, grootendeels van een donker
branderig gamma, okers en
roodbruinen voornamelijk, waarin diepin
een gloed van geloof bleef smeulen.
Nooit kon echter haar dunkle,"
maar geloovende drang" zich
tenvolle in het werk uitstorten. Er bleef
in het werk, ook in haar landschappen
en bloemstukken, een keimende
Leibhaftigkeit". Er kwam toen een pe
riode, waarin het stoere, eenvoudige
boerenleven, dat zij in groote forsche
doeken ging verbeelden, haar tot
een evenwicht bracht, waarin zij ver
lost scheen van de raadselen die haar
kwelden. Maar het was blijkbaar
nog niet het diepere evenwicht dat
zij voortdurend blijft zoeken en dat
haar door haar diepste natuur als
opgaaf gesteld
wordt. Van dit zoe
ken krijgt men op
deze expositie een
indruk. Het gaat
voornamelijk in
twee richtingen:
een zuiver
aesthetische richting (met
enkele appel-stil
levens en het reeds
op den
Hollandschen
Kunstenaarskring geëxposeerde,
op witten" gecom
poneerde vrouwen- Af. LydlS
naakt) en een (in
donker gamma
staand) decoratieve Jn die laatste
richting worden de beste resultaten
bereikt (ik noem voor alles: de Ezel
drijver), ook al omdat de schilderes hier
wederom het dichtst nadert aan een
wederom opnemen van de taak die
haar diepste wezen haar stelt en waar
voor zij nu misschien nog min of meer
terugschrikt, maar die. gezien de vita
liteit van dit talent, zeker weer zal
worden opgenomen. Hóe valt natuur
lijk niet te voorspellen.
Kunstzaal F etter
«Teaiine Iticrumïi Oostins*
hij van Lier, Amsterdam
De in Parijs werkende Jeanne
Bieruma Oosting laat bij van Lier
een serie vrouwelijke
naakt-teekeningen zien. in krijt, roode aarde en
boutskool. J let is zuiver en sterk
werk; het levende lichaam wordt
zittend en liggend zoo goed aange
voeld en gebeeld. dat men het ook
in zijn meer actieve toestanden
a.anstonds begrijpt. T.
Else Berg
Kunstzaal Vecht