De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 9 april pagina 11

9 april 1932 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

TOONSTELLINGEN Tienduizend -Tentoonstellingen r, van Lier en Vecht -A. E. v. d. TOL nieuwe vondsten der versierende kun sten; dat hij deze lusten uitleefde in een boudoir, dat hij zich verwierf in eigen aandrang. Maar, naast deze onverwachte eenzijdige drift naar het nieuwe a tout prix, moet ik nog zeggen, dat hij ook in dat nieuwe mij niet Verrast heeft, en dat in den Haag er een goed getal nieuwe gebouwen staan, die meer van zijn willigheid voor het moderne getuigen, dan voor Hertzberger (Zie voor bespreking pag. 15) Ie verfijning van zijn smaak. De heer Doctor Jan Kalf zal ongetwijfeld, lij is gewend vóór te zitten, ook n Ier leidende eenzijdigen worden in Ut getal van vroede mannen. Een oider lid is de heer Gouwe, dien ik, n tegenstelling tot de meesten van Leze commissie van meer nabij waar leer. Maar voor zoover ik hem :en, is hij toch uitsluitend geneigd iet moderne" als waar te erkennen, -ai daar hij als kunstnijverheid- en imbachtskunst autoriteit zou kunnen ;elden, ware het toch te wenschen. lat naast hem iemand met feller raditie, b.v. als Zwollo stond. De leer P. Visser, wij begrijpen dat, s de ambtelijke schakel"; hij is de vertegenwoordiger van het Kijk in leze Rijkscommissie; hij is de bankier ran de tienduizend. Wellicht zal hij lus meer als een machtig toehoorder" iptreden, zooals bij den Volkenbond oms Amerika er plaats. Nog rest >ns n professor, de concurrent van >rof. Roland Holst, en wel prof. Huib Ains uit Delft. [Wij kennen het werk van dezen veelzijdigen maar daarom niet diepzinnigen schilder en wij kun nen niet zeggen dat deze zwierige snelle impressionist (bij buien) zich toch een grooten naam verwierf in de waereld der werkelijke schilder kunst. Wij kunnen van dezen alleen zeggen, in dit geval, dat iemand als Jan Sluyters b.v. of als de subtiele Isaac Israëls de schilderkunst met me 2 Isaac Israëls de schilderkunst niet meer kracht en waardigheid zouvertegenwoordigen. Eén ding is onzeker voor ons: of prof. Luns. die even ge makkelijk voor vrij" als voor ge bonden" kan wezen en zou kunnen zijn, zich naar den vrijen of naar den gebonden kant zal keeren. Het kon beide; en het hangt misschien maar van de meening van zijn concur rent af, wat hij zal doen. Hiermee hebben wij de bezwaren opgesomd, welke wij hebben tegen de saamstelling der tienduizend-gulden commissie, die ons aller geld gaat verI leelen. Wij herha len, dat wij deze commissie in haar samenstelling niet geheel-en-al ver antwoord vinden voor ons rechtvaar digheidsgevoel Vier van de vijf vermoe delijke leiders zijn toch eenzijdig; ze hebben tenminste vele l:ewijzen ge geven van hun gangin n bepaalde richting; bij. den vijfde is, o bekom mernis, van alles mogelijk.Deze cornrnissie is niet in evenwicht; zij slaat door; zij kan niet zuiver wegen. PLAKSOHAERT Elwe Bergi bij Vecht, Jarenlang heeft deze schilderes zich, na een luministischen begintijd, iri de eerste plaats zoeken uit te leven in de kleur, grootendeels van een donker branderig gamma, okers en roodbruinen voornamelijk, waarin diepin een gloed van geloof bleef smeulen. Nooit kon echter haar dunkle," maar geloovende drang" zich tenvolle in het werk uitstorten. Er bleef in het werk, ook in haar landschappen en bloemstukken, een keimende Leibhaftigkeit". Er kwam toen een pe riode, waarin het stoere, eenvoudige boerenleven, dat zij in groote forsche doeken ging verbeelden, haar tot een evenwicht bracht, waarin zij ver lost scheen van de raadselen die haar kwelden. Maar het was blijkbaar nog niet het diepere evenwicht dat zij voortdurend blijft zoeken en dat haar door haar diepste natuur als opgaaf gesteld wordt. Van dit zoe ken krijgt men op deze expositie een indruk. Het gaat voornamelijk in twee richtingen: een zuiver aesthetische richting (met enkele appel-stil levens en het reeds op den Hollandschen Kunstenaarskring geëxposeerde, op witten" gecom poneerde vrouwen- Af. LydlS naakt) en een (in donker gamma staand) decoratieve Jn die laatste richting worden de beste resultaten bereikt (ik noem voor alles: de Ezel drijver), ook al omdat de schilderes hier wederom het dichtst nadert aan een wederom opnemen van de taak die haar diepste wezen haar stelt en waar voor zij nu misschien nog min of meer terugschrikt, maar die. gezien de vita liteit van dit talent, zeker weer zal worden opgenomen. Hóe valt natuur lijk niet te voorspellen. Kunstzaal F etter «Teaiine Iticrumïi Oostins* hij van Lier, Amsterdam De in Parijs werkende Jeanne Bieruma Oosting laat bij van Lier een serie vrouwelijke naakt-teekeningen zien. in krijt, roode aarde en boutskool. J let is zuiver en sterk werk; het levende lichaam wordt zittend en liggend zoo goed aange voeld en gebeeld. dat men het ook in zijn meer actieve toestanden a.anstonds begrijpt. T. Else Berg Kunstzaal Vecht

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl