Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 9 April 1932
No. 2662
Een film-drama
door Melis Stoke
Teckenlngen door Harniscn van Beek
In dit weekblad wordt een zoo groote mate van
belangstelling in het wezen, de taak, de bedoeling,
de constructie en de waarde van de film aan den
dag gelegd, dat de beschroomde kroniekschrijver
zich zou onthouden van eenigerlei activiteit op dit
gebied zoo hém niet, in den loop der jaren, in dit
opzicht een leemte
ware opgevallen.
Want met hoe
veel liefde en zorg
ook de criticus de
gebeurtenissen op
het witte doek en
derzelver
genietelijkheid bespreekt,
nimmer heeft hij
een woord over
gehad voor, die kleine drama's, die duizenden
kleine drama's'die zich afspelen in het duister... .
van de zaal.
? Het bijwonen van een bioscoop-voorstelling is
'namelijk een zoo ingrijpend element geworden in
het gejaagde bestaan der menschen, en de ver
schijnselen die zich vóór, gedurende en na zulk
een bezoek plegen voor te doen zijn zóó universeel,
dat het van kortheid van blik zou getuigen ze daar
te laten liggen waar ze zich in hoofdzaak afspelen:
in het duister....
Het drama begint reeds lang vóór de keuze van
de film of het theater heeft plaatsgehad. De vrouw
immers heeft hare eigenaardige voorkeuren op het
gebied van de geconcentreerde emotie die een
filmvoorstelling meebrengt. Deze voorkeur richt
zich zoowel op het onderwerp van het drama als op
de vertolkers. In het algemeen mag worden aange
nomen dat romantisch gestemde vrouwen niet de
bezwaren tegen historische kleederdrachten zullen
doen gelden welke zoo diep worden gevoeld door
nuchtere en realistische vrouwen. Voorts is door de
practijk vastgesteld dat mannen een
bioscoopStruikelend en tastend
voorstelling willen meemaken van het begin tot
heteinde, van het journaal, via het z.g.
voorprogramma en de pauze met reclames tot en met het
pièce de résistance belichaamd in de hoofdfilm.
Daartegenover staat de eigenaardige vrouwelijke
eigenschap van zoo intense concentratie op de
gebeurtenis waarvoor het theater is uitgekozen,
n.l. het optreden van een bepaalde kunstenares of
kunstenaar in een bepaalde film van een geliefden
regisseur dat haar journaal, reis-, teeken- en humo
ristische film gestolen kunnen zijn met en benevens
de pauze en de reclame-projecties.
De vrouw immers geeft haar belangstelling
volledig en onverdeeld, terwijl de man, naar de
wetten der economie, ingesteld is op het begrip van
waar voor het geld" i.c. het héle programma
waarvoor hij heeft betaald.
Rondom deze vraagstukken speelt zich de
voorgeschiedenis van het film-drama af, dat in de
meeste gevallen uitloopt op een compromis, met
het gevolg dat de spelers in het drama hun optreden
doen midden in het voorprogramma en, struikelend
en tastend, hunne plaatsen innemen.
Daar zijn nog aardige kleine détails en fijne
trekjes bij het interludium, zooals het vraagstuk
van de natte parapluie, de zware overjas op de
smalle fauteuils en den inhoud van het taschje die in
het ondoordringbaar duister duidelijk hoorbaar
stort en wegrolt onder stoelen en beenen. . . . daar
is nog het beleefde weigeren van het programma en
het onhandig zoeken naar het aschbakje in de
leuning van den voorstoel met het morsen op de
rokken van mevrouw tot schadelijk resultaat, en
dan, begint bij het opgaan van het licht voor de
pauze, het eigenlijke drama.
Zie je nu wel zegt mevrouw dat we niet
zoo hadden hoeven te jachten. ..."
De erkenning van den man volgt in het nuchtere
licht der ontzettende twintig minuten die onze
bioscoop-exploitanten blijkbaar contractueel ver
plicht zijn aan de pachters hunner buffetten.
Eene eenvoudige berekening der statistici toont
aan dat per jaar niet minder dan 400.000 bioscoop
pauzes worden gehouden die tesamen 8.000.000
minuten lang zijn en waarin gemiddeld 300
perNukkig zwijgen
sonen in verveelde ledigheid bier en kleintjes
koffie drinken, of onderling ruzieën of nukkig
zwijgen.
Dat beteekent dat in Nederland per jaar
2.400.000.000 mensch-minuten of veertig millioen
mensch-uren door ondernemers worden verkocht
aan drankslijters d.w.z. onthouden aan de
menschelijke productie.
Gedurende die veertig millioen mensch-uren
spelen zich Bioscoop-drama's af van wier ellende
de film-criticus van dit blad nimmer notitie heeft
genomen.
Tachtig millioen oog uren per jaar zijn de kwel
lingen lang van allerlei ongevraagde
aanprijzingvan waren op het doek dat bestemd is de grootste
vervoeringen en de liefelijkste idyllen te vangen, en
pas bij de 400.000 einde-van-de-pauze-belletjes die
per jaar in ons goede vaderland klinken nemen die
kwellingen een einde.
De rest van het drama
De rest van het drama bestaat, sinds de films
zelf zoo luidruchtig zijn geworden, voornamelijk uit
stil spel in het donker. De parlandi bewegen zich
in tallooze variaties om deze standaard-dialoog:
Wat zegt-ie nou.. . . ?"
Ssst. .. .""
Ik versta dat ontzettende Amerikaansch
niet. ..."
Ssst. . . . Ha-ha-ha-ha-ha. ... !"
Wat-zegt-ze. . . . wat zegt ze. . . . ?"
Och. . . . kijk nou maar. . . . luister nou ....
Ha-ha-ha-ha-hi. . . ."
Hè-gut ik kan niks verstaan. ..."
Ssst "
(de capo ad infinitum)
Por the fastidious smoker:
SPRINGTIME VIRGINIA
The Royal cigarette.
In Holland 3 cents only.
Ondanks het sobere van deze dialoog zijn de
bioscoop-drama's van diepe beteekenis. Want na
de ontknooping van het witte doek volgt die van
de vestibule, de straat, de tram en de taxi, waarbij
op de basis en naar de lijnen eener spraakverwar
ring die reeds de Babyloniërs de grootste
onaaniiemelijkheden heeft bezorgd de slotacte gevarieerd
is naar de re- en duplieken welke zich bewegen,
tusschen:
Wat ben je toch flauw om nooit eens even te
antwoorden...."
Zij was een snoes. ..."
Een wicht. ..."
Hij was alleraardigst...."
Een kwast. ..."
En daarna niets dan de vervliegende illusie van
woord en gebaar uit blik....
TROOST
Men moet zich troosten: het is óók geluk
De kracht te hebben tot de blijde daad.
Te iveten dat, de wereld open (iaat
Voor u-ie zich geejt ten koste run zijn ik.
De dagen onzer wntihoofi sijn een zurhf
Om den besloten droom der eeuwigheid.
Maar icat wij kunnen is: den korten tijd
Van bloei uitdragen tot een rijpe vrucht.
Daarom: men moet zich troosten, vroeg of laat:
Want die te lang zijn droomen uitkomst tracht.
Dien worden d'oogen dol', en daalt de nacht
Vóórdat zijn zon Ier middayhooijte staat.
W VAN MAAM-:.\'
MODELFLAT
M l N E RVALAAN 89
AMSTERDAM
TRAMLIJN 24
BEZICHTI GEN
OOK ZONDAGS
VOLLEDIGE
IN RICHTING
5 KAMERS, HAL
Fl.
35OO.EIGEN FABRIKAAT
XNDER
£ ZONEN