Historisch Archief 1877-1940
GOEDE GEBRU
Het Voordeel van de
Toegepaste Kunst dooi
In een tijd van bezuiniging en versobe
ring ligt het voor de hand dat het groote
publiek vooral belang stelt in alles wat
billijk verkrijgbaar is. Is daarnevens dat
wat goedkoop is, ook goed; heeft men bij
het aanschaffen der onmisbare gebruiks
artikelen in de huishouding tevens de zeker
heid van deugdelijkheid en de overtuiging
dat deze ook aesthetisch wel verzorgd zijn
(dus bruikbaar en schoon, niet het minst
ook omdat dergelijke dingen uit de eischen
der practische bruikbaarheid zijn voortge
komen !) dan is het begrijpelijk dat een
ieder die hart heeft voor zijn woning, dus
ook voor het binnenhuis en al wat daaraan.
zooal te pas komt, gretig daarnaar grijpt. . . .
Is door serie-aanmaak dit voordeel ver
kregen dat thans inderdaad goede en
goedkoope meubels beschikbaar zijn (m.i. in nog
veel te geringe mate, wat ons land betreft !)
mér nog blijkt het in grooten getale in den
handel brengen van allerlei aesthetisch verzorgde gebruiks-artikelen een over
wegend succes. In Duitschland vooral, daar waar welhaast elke huisvrouw
iedere mark tweemaal om moet draaien aleer tot uitgave te kunnen besluiten,
heerscht een overwegend groote vraag naar dit alles en het antwoord is dan ook
gegeven.
* *
*
Men toog aan het werk. In verschillende groote steden organiseerde men
tentoonstellingen. Reeds had men in Frankfort eene tentoonstelling ingericht
die Wohnung für das Existenzminimum" met al wat daartoe behoorde. In
Berlijn, Munchen en Weenen werden tentoonstellingen gehouden van goede
en goedkoope gebruiksartikelen; in Munchen alleen kwamen in drie weken tijds
ruim achtduizend betalende bezoekers zich aanmelden; in Weenen moest men
tot tweemaal toe den duur verlengen; meer dan dertigduizend toegangskaarten
werden er in tien weken tijds verkocht; de oplage der catalogi bleek veel te
klein en de rondgangen onder leiding van deskundigen waren zóó druk bezocht
dat telkens honderden moesten worden teleurgesteld.
Men vraagt zich af, vanwaar deze plotselinge toeloop ?. . . . Mij dunkt het
antwoord is niet ver te zoeken: ongetwijfeld was dit te danken aan het ft it dat
het groote publiek in sterke mate aangetrokken werd door d.e zoozeer prw-t-iurhc
zijde van het zoozeer in onzen tijd passende vraagstuk. Immers de gedwongen
bezuiniging wordt gesteund door hel streven naar versobering in de toegepaste kwast
zooals deze thans allertcege aan de orde is gekomen onder invloed van het rationalisme
der nieuwe zakelijkheid u-elkc ten onrechte door velen foor een nieuwe, nuchterheid
wordt gescholden.
Daarenboven werd het publiek door cursussen, radio-lezingen,
tijdsrhriftartikelen en boekuitgaven bij herhaling er toe aangcspooid betere dingen
te kiezen ; het niet in schijn maar in waarheid te zoeken; eenvoud te
betrachten in al het meubilair en huisraad maar a's men goedkoope
en toch goede artikelen niet in de magazijnen voor het grijpen vindt;
als men veel moeite moet doen om dat betere in bezit te krijgen
dan gaat veel van het aanvankelijk aangewakkeid enthousiasme
alras verloren !
* *
*
Doch ziet: nu kreeg men honderden dingen voor
oogen gesteld, prettig en aantrekkelijk uitge
stald, in allerlei grootte en uitvoering, men
wist dat daaraan door kunstenaren van
bijzonder talent de juiste vorm was ge
schonken, dat fabrikanten er ernstg naar
gestreefd hadden de kwaliteit van het serie
artikel zoo hoog mogelijk op te voeren en dit was
het verblijdende: het gold hier geer unica welke door
bijzondere schoonheid, door zeldzaamheid of door een uit
^i
handen van den scheppenden kunstenaar daaraan meegegevei
persoonlijk karakter, neen, het gold massa-waren van. luttele
marken kostprijs, hoe dan wel de ontwerpers mochten h eet L» n en wie
dan wel de fabrikanten waren die zich met den aanmaak van al deze
prettige en nuttige dingen bezig hielden, dat alles deed minder ter zake
doch hoofdzaak was dat men b.v. een tafel smakelijk kan dekken met een
sot-pterrien van Mk. 3.80; borden van Mk. 0.70; wijnglazen van Mk. O.tiO: water
glazen van Mk. 0.20 enz. Vanwege de billijkheid werden er tevens lepels van
een hard soort glas getoond welke in het gebruik bijzonder goed voldoen omdat
ze zoo gemakkelijk schoon te houden zijn. Maar ook gechromeerd metalen
lepels van Mk. 0.45; lepels van Mk. 0.50; sauslepels van Mk. 0.75 en soep
lepels va,n Mk. 1.50 bleken degelijk en sterk van samenstelling teiwijl messen
van prima Solinger staal met beenen heft slechts Mk. 0.95 kostten....
Men zocht het niet in buitenissigheden, in vretmde voimen of in overbodige
versieringen, men zocht het veeleer in dien zuiversten eenvoud welkt- tot in
lengte van dagen kenmerk blijft van het waie schoon. . . . Het karakter
deimachinale vervaardiging werd nergens weggemoffeld, doch veeleer open t-ri klaar
verduidelijkt; in aardewerk, glas en metaal kon men telkens \vt-er toetsen
hoezeer naar logischen bouw en naar prijzenswaardige eenheid tusscht-n het
gebezigd materiaal en den uiteindelijken voim weid gestreefd, waarop mecha
niseering en normaliseering uitteraaid een ovei wegenden invloed hebhen gehad
Merkwaardig: al deze dingen zijn eigenlijk dci:r)gtwone dir.gt-n maar /ij heb
ben niettemin dit eigene in zich: zij zijn n htt gewone toch ongt-icoon doordat
zij elk voor zich een bepaald type vor-tntn <» door het diincml elanmt al» lid inue
geadeld zijn. Verhrt«-rinK
In mijne bespreking van het werk van de pottenbakster Lm }Jfil,icrn zijn
doordat ik door verblijf buitenlands de drukproef niet onder oogt-n kivof;
t,enige woorden uitgt-vallin.
Men leze voor: ,,IIaar wezen schijnt mij niet op het groot verleden te zijn
gericht....'' het - volgende: ,,Ilaar wezen schijnt mij niet zoo/eer op moderne