Historisch Archief 1877-1940
Mo. 2863
De Groene Amsterdammer van 16 April 1932
13
Atnsterdamsche
tentoonstellingen
Lizzy AiiHiiigh hij Ituffa
Voor dat ik deze tentoonstelling
jrezien had, die een verpoozing is of
als een verpoozing tusschen haar
poppeschilderijen, dacht ik, dat Lizzy
Ansingh, die zeer wel de materie weet
uit te drukken, boeketten zou hebben
geschilderd van kunstbloemen, en dal
?ze deze geschilderd zou hebben als
onecht, en toch schoon en toch niet
ver van echt, zooals haar Poppen
poppen blijven en toch dichtbij de
menschen en hun bewogen geaardheid
komen. Maar zij verraste mij en
schilderde levende bloemen. Toen was
Ik ten eenenmale overtuigd, dat deze
een verpoozing waren tusschen haar
ander werk, en ik zag ook, dat de
snelle schildering ervan, de impres
sionistische, deze beschouwing van
het werk bevestigden. Wij vinden dus
hier bloemen in kleine vazen ; bloemen
als hulde neergelegd voor bustes, enz.
van. door haar vereerde mannen en
bloemen aan kleine boompjes; en een
krans van bloemen om n pop. De
beste schilderijtjes van Lizzy Ansingh
hier zijn twee zeer kleine vaasjes met
bloempjes, die ge misschien het ge
makkelijkst voorbij zoudt loopen
(4 en 5). Deze bloemen staan tegen den
bijna effen achtergrond van n kleur.
Maar waarom zijn zij dan de beste?
Zij zijn op het aardsche plan wat de
bloemen van Redon zijn op het
hemelsche plan. Eenvoudiger en
rechtstreekscher natuur is het kleine
boompje (20); meer in Ansingh's
gewonen vertellenden trant is twee
keer een huldebetoon, ns aan
Sokrates en ns aan Milton, terwijl,
werkjes als No. 14 en No. O te loven
zijn om de kracht of om, de schakeering
van het wit,
]>e Franschen in het Stedelijk
ff Iedereen, die belangstelt in wat wij
de tegenwoordige kunst van Holland
kunnen en mogen noemen, behoort
tot eigen leering en tot zuiverder
begrip van de kunst binnen eigen
grenzen deze Fransche tentoonstelling
te gaan zien. Zij is voor de gevoeligen
een goede les. Niet alleen zal zij hun
een scherper inzicht geven in dat wat
omgaat in een centrum als Parijs,
niet meer dan juist als het hart der
nieuwe schilderkunst te beschouwen.
maar zij zal. afzonderlijk, beter de
gestalten van sommige meesters tot
zijn bewustzijn brengen (ik noem b.v.
Dufresne. Konault). schilders hun
alleen van hooren zeggen bekend en
tot nu toe niet meer dan namen.
Maar zij kan hem. zooals ik -/.ei.
helpen de kunst in ons land te ver
gelijken met wat in Parijs ontstond.
Zij kan hem doen zien, dat niet alles
in Holland kersch-versch van een
nieuwen boom viel. maar dat, integen
deel, velen onzer schilders een voor
ganger hadden in Parijs, soms een
fleuriger kracht, soms een verfijnden
vertolker, soms een gelijkgerichte.
maar die Latijnsch van wezen ons
kon verrukken en toch vreemd blijven.
ons verrukte als een voldaan verlangen
en ons toch vreemd bleef als een
onmogelijkheid voor het scheppend
deel van ons wezen. En er is nog
iets, dat deze tentoonstelling leert,
en dat is, dat er maar n zuiver
kriterium is bij de beschouwing van
een werk (zelfs als het vlak het
volumen overwon) en dat is hoeveel
vorm wij erkennen in hoeveel
dieplevende, zuivere kleur. Soms toch
maken zij, die gaan zien. het zien zich
te verwarrend: zij naderen
intellectueel-behoedzaam. wat ten eerste een
kracht moet hebben daaruit, dat voor
den ,.schilder" alles kleurprobleem is
en kleur-oplossing.
In het volgend nummer verschijnt
onze uitvoerige, bespreking van deze
tentoonstelling.
A. PLASSOIIAERT
Mariette Lydis bij »tter
De schilderes Mariette Lydis.
geboortig uit Weenen, heeft zich op
haar reizen door vele landen geheel
als autodidacte ontwikkeld en heeft
zich. naar het voorwoord in den cata
logus zegt. tegenover het leven zelf
gedocumenteerd, het leven dat zij
in de meest verschillende milieus
bestudeerde". Toch wil het mij voor
komen, dat deze documentatie voor
alles door middel van het museum
en de litteratuur geschiedde. Haar
vrije schilderwerk heeft veelal het
aanschijn van gekleurde lithos. die
de Fransche femme du monde ook
nu nog gaarne ziet in de
prachtViollier
werken op haar salontafel. Waar wij
min of meer van die kleur verlost
zijn (in enkele teekeningen en een
in sober, ntonig gamma gehouden
schilderijen) komt door de salon
achtige smakelijkheid van dit werk,
het m.i., meest eigene van Mariette
Lydis talent naar voren: een vermo
gen tot het beelden van het teedere
gebaar van het kind. het meisje.
de vrouw, de moeder.
..!><? S|i!iak" hij Aaldrrink
Weer een nieuwe
schildersvereeniging. deze Spaak, die niet veel anderen
ondergrond schijnt te hebben dan dat
de leden uit Haarlem en omgeving
stammen en waarschijnlijk wel geen
Dufresne
Fransche tentoonstelling
andere bedoelingen heeft dan die
van een vergemakkelijken en vereen
voudigen van practische expositie
problemen. Wel werd er in de boezem
der Vereeniging, naar ik vernam.
iets gemompeld van een zich aan
sluiten bij de Nederlandsche
schilderstraditie en tegelijkertijd van een
vrijlaten" van ieder lid in zijn
iridividueele kunst-aspira.ties, maar men
heeft er zich wijselijk van onthouden
dergelijke vaagheden op te blazen tot
een, met groote woorden den volke
voor te houden program of beginsel
verklaring.
Van de zes Spaak-leden is (lerard
Huijser de blangrijkste. Men herin
nerde zich hem als vaardig teekenaar.
Hij werkte de laatste; jaren in Algiers en
Tunis en ook nu nog kan men h em het
best waardeeren als beelder van het
Arabische leven,
J. Veringa beoefent voornamelijk
het houtsnijdenen bereikt soms aardige
decoratieve effecten.
Mevr. Julia (Jiesberts teekent met
Oost Indische inkt landschap en een
enkele maal portret, dat dan nóg
minder, en een andere enkele maal een
vogel (ekster) die wat meer lr\v aan
dacht vasthoudt.
Mevr. E. L. II. Woutersen van
Doesburgh werkt in een lijn die aan
die van het werk van sommige
Aiusterdamsche ,1 offeren verwant wil zijn.
J. H. Kamp teekende. zooals
zoovelen voor hem die in de buitenwereld
naarstig op zoek gingen naar inhoud.
stervende zonnebloemen en noemde
dit ..Het is volbracht". - C. Dik
tenslotte geeft met /?i'insehe nuchter
heid X:vuische (al'ereelen (doorkijkje
in / la.'isch \Valliuis b.v.). Soms. ik
noem het oliex vrl'st ukje l'utje met
muur. blijkt er onder (lic nuchterheid
iets tot leven (e willen komen.
Fransche tentoonstelling