De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 16 april pagina 18

16 april 1932 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

18 De Groene Amsterdammer van 16 April 1932 N o. 2863 Platen van Lucienne Boyer ColumMa-platen De topic" van dit seizoen is de Fransche zangeres Lucienne Boyer. In jazz-songs en cabaret-liedjes. Zij heeft een heel mooie stem, die om het met een groot woord te zeggen, erg discogénique" is. ledere geluidsnu ance, iedere toon, elk woord komt uitstekend over op de acht Columbiaopnamen van haar, die ik in handen kreeg. Maar daarmede is feitelijk alles gezegd. Een mooie stem is als een mooi kleed; het moet gedragen worden en het doet er wel degelijk veel toe hoe men het draagt. Met andere woorden, de stemkwaliteiten van mademoiselle Boyer zouden duizendmaal beter tot hun recht komen wanneer zij andere liedjes zong dan die waaraan zij thans haar krachten geeft. De moderne Fransche chanson is in den regel bar vervelend, en kan in de verste verte niet concurreeren met de Amerikaansche of Duitsche. Men is in Frankrijk nog steeds zoo verliefd op den tekst, op zijn beteekenis en toespeling, zijn woordspelingen en quipro-quo's, dat men de muzikale eigen schappen totaal uit het oog verliest. alle melodische geestigheid en inventie verwaarloost, en tot in het oneindige voortduurt. In iedere behoorlijke Engelsche Jazz-song is de een of andere vondst verwerkt, vindt men een frappant trekje, rhythmisch of melodisch of harmonisch, dat bijblijft en zulk een lied duidelijk onderscheidt van alle andere. Bij de Duitsche songs is dat minder het geval, al hebben menschen als Kurt Weill of Felix Hollander getoond met succes te kunnen con curreeren. Maar met de alledaagschheid van Fransche cabaretliedjes is het bar, en het meest bevreemdende is, dat men ze in Frankrijk zelf niet moede schijnt te worden, tenminste te oordeelen naar de voortdurende productie. Op dezelfde wijze verwaarloost men ook de orkestrale begeleidingen. Ze zijn conventioneel, volgen alleen de afgetrapte paadjes van lang voorbije seizoenen, en steunen het lied nooit met de een of andere verrassing. brengen nooit tusschen de coupletten de welkome afwisseling van een gesyn copeerd intermezzo. Dit geldt helaas ook voor alle acht Columbia-opnamen waaraan Lucienne Boyer haar welluidende medewerking heeft verleend. De beste is nog de Fox-blues ,,Mon sort est dans vos mains" (D.F. 300), die nogal opge wekt van beweging is, maar tot keerzijde een vreeselijk béte liedje heeft, met het slagwoord Ma p'tit' Mome .... a moi. . .." Alleen kan het voor sommigen een zekere aantrekke lijkheid hebben in deze laatste op name Lucienne Boyer te hooren huilen met al de overtuigingskracht en de natuurlijkheid van een echte Francaise. Parfum d'amour", een tango uit de gelijknamige film, doet voor ,.Qui veut mon amour", een wals uit de revue Nudist' Bar" (D.F. 280) niet onder in tamheid, ondanks de veel belovende titels. Een echt ouderwet sche deun is Prenez mes roses", met Parle moi" als gelijkwaardige tegen voeter (D.F. 60). En iets aantrekke lijker dan Attends", een wals (D.F. 173), is de tango Le coup dur" op de keerzijde. De conventioneele titels van al deze gezangen zeggen reeds ' genoeg, en al hun beteekenis hebben ze te danken aan de prachtige stem en de feillooze interpretatie der zange res, en aan de uitstekende opnamen. i LOTT LICHTVELD Een welkom zestal! 6 nieuwe bonbons van DROSTE. Overal zijn ze welkom. Iedereen wil ze binnen halen! Jong en oud zijn nieuwsgierig naar die nieuwe DROSTE-lekkernijen: Mocca-truffel, Cafécognac, Bouchéau caramel, Cherry Cups, Chocolat-caramel en Krokanta! Zes nieuwe bonbons van de befaamde superieure Droste-kwaliteit. Een kwali teit die tot in het buitenland vermaard is. Op de groote Koloniale Tentoon stelling te Parijs onlangs nog met den Grand Prix bekroond. Het Droste-mannetje brengt ze rond. In alle goede zaken kunt U ze krijgen. Vraag naar deze zes nieuwe formidabele" bonbons van DROSTE! DROSTE BON B O NS A L T IJ D WELKOM! XXIVE FOIRE DE PARIS 1932 PARIJSCHE JAARBEURS VAN 4 TOT 18 M El TOTALE OPPERVLAKTE 4O H.A. leder jaar meer dan TWEE MILLIOEN bezoekers. In 1904 bedroeg het aantal exposanten. . . . 497] lii 131 l bedroeg het aantal exposanten. . . . 1 I t)U, Jn 1925 bedroeg- het aantal exposanten. . . . 5500, In 1931 bedroeg het aantal exposanten. . . . 7620] Voor luO£ thans reeds meer dan l UUj verdeeld over O l deelnemende naties. Voor inlichtingen, catalogi en toegangsbewijzen zich te wenden tot den Gedelegeerde voor Nederland: " M. DUTILH, ROTTERDAM, POSTBUS 28O, ZALMHAVEN 6, TELEFOON 5O6O5, ! ! ! GEREDUCEERDE SPOORWEG- EN LUCHTVAARTTAR EVEN ! ! !

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl