Historisch Archief 1877-1940
18
De Groene Amsterdammer van 16 April 1932
N o. 2863
Platen van
Lucienne Boyer
ColumMa-platen
De topic" van dit seizoen is de
Fransche zangeres Lucienne Boyer.
In jazz-songs en cabaret-liedjes. Zij
heeft een heel mooie stem, die om het
met een groot woord te zeggen, erg
discogénique" is. ledere geluidsnu
ance, iedere toon, elk woord komt
uitstekend over op de acht
Columbiaopnamen van haar, die ik in handen
kreeg. Maar daarmede is feitelijk alles
gezegd. Een mooie stem is als een mooi
kleed; het moet gedragen worden en
het doet er wel degelijk veel toe hoe
men het draagt. Met andere woorden,
de stemkwaliteiten van mademoiselle
Boyer zouden duizendmaal beter tot
hun recht komen wanneer zij andere
liedjes zong dan die waaraan zij thans
haar krachten geeft.
De moderne Fransche chanson is
in den regel bar vervelend, en kan in
de verste verte niet concurreeren met
de Amerikaansche of Duitsche. Men is
in Frankrijk nog steeds zoo verliefd
op den tekst, op zijn beteekenis en
toespeling, zijn woordspelingen en
quipro-quo's, dat men de muzikale eigen
schappen totaal uit het oog verliest.
alle melodische geestigheid en inventie
verwaarloost, en tot in het oneindige
voortduurt.
In iedere behoorlijke Engelsche
Jazz-song is de een of andere vondst
verwerkt, vindt men een frappant
trekje, rhythmisch of melodisch of
harmonisch, dat bijblijft en zulk een
lied duidelijk onderscheidt van alle
andere. Bij de Duitsche songs is
dat minder het geval, al hebben
menschen als Kurt Weill of Felix Hollander
getoond met succes te kunnen con
curreeren. Maar met de
alledaagschheid van Fransche cabaretliedjes is
het bar, en het meest bevreemdende
is, dat men ze in Frankrijk zelf niet
moede schijnt te worden, tenminste
te oordeelen naar de voortdurende
productie.
Op dezelfde wijze verwaarloost men
ook de orkestrale begeleidingen. Ze
zijn conventioneel, volgen alleen de
afgetrapte paadjes van lang voorbije
seizoenen, en steunen het lied nooit
met de een of andere verrassing.
brengen nooit tusschen de coupletten
de welkome afwisseling van een gesyn
copeerd intermezzo.
Dit geldt helaas ook voor alle acht
Columbia-opnamen waaraan Lucienne
Boyer haar welluidende medewerking
heeft verleend. De beste is nog de
Fox-blues ,,Mon sort est dans vos
mains" (D.F. 300), die nogal opge
wekt van beweging is, maar tot
keerzijde een vreeselijk béte liedje
heeft, met het slagwoord Ma p'tit'
Mome .... a moi. . .." Alleen kan het
voor sommigen een zekere aantrekke
lijkheid hebben in deze laatste op
name Lucienne Boyer te hooren huilen
met al de overtuigingskracht en de
natuurlijkheid van een echte
Francaise.
Parfum d'amour", een tango uit
de gelijknamige film, doet voor ,.Qui
veut mon amour", een wals uit de
revue Nudist' Bar" (D.F. 280) niet
onder in tamheid, ondanks de veel
belovende titels. Een echt ouderwet
sche deun is Prenez mes roses", met
Parle moi" als gelijkwaardige tegen
voeter (D.F. 60). En iets aantrekke
lijker dan Attends", een wals (D.F.
173), is de tango Le coup dur" op
de keerzijde. De conventioneele titels
van al deze gezangen zeggen reeds
' genoeg, en al hun beteekenis hebben
ze te danken aan de prachtige stem
en de feillooze interpretatie der zange
res, en aan de uitstekende opnamen.
i LOTT LICHTVELD
Een
welkom
zestal!
6 nieuwe bonbons van DROSTE. Overal
zijn ze welkom. Iedereen wil ze binnen
halen! Jong en oud zijn nieuwsgierig
naar die nieuwe DROSTE-lekkernijen:
Mocca-truffel, Cafécognac, Bouchéau
caramel, Cherry Cups, Chocolat-caramel
en Krokanta!
Zes nieuwe bonbons van de befaamde
superieure Droste-kwaliteit. Een kwali
teit die tot in het buitenland vermaard
is. Op de groote Koloniale Tentoon
stelling te Parijs onlangs nog met den
Grand Prix bekroond.
Het Droste-mannetje brengt ze rond.
In alle goede zaken kunt U ze krijgen.
Vraag naar deze zes nieuwe formidabele"
bonbons van DROSTE!
DROSTE
BON B O NS
A L T IJ D WELKOM!
XXIVE FOIRE DE PARIS 1932
PARIJSCHE JAARBEURS
VAN 4 TOT 18 M El
TOTALE OPPERVLAKTE 4O H.A.
leder jaar meer dan TWEE MILLIOEN bezoekers.
In 1904 bedroeg het aantal exposanten. . . . 497]
lii 131 l bedroeg het aantal exposanten. . . . 1 I t)U,
Jn 1925 bedroeg- het aantal exposanten. . . . 5500,
In 1931 bedroeg het aantal exposanten. . . . 7620]
Voor luO£ thans reeds meer dan l UUj
verdeeld over O l deelnemende naties.
Voor inlichtingen, catalogi en toegangsbewijzen zich
te wenden tot den Gedelegeerde voor Nederland: "
M. DUTILH, ROTTERDAM, POSTBUS 28O, ZALMHAVEN 6, TELEFOON 5O6O5,
! ! ! GEREDUCEERDE SPOORWEG- EN LUCHTVAARTTAR EVEN ! ! !