De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 16 april pagina 9

16 april 1932 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

Mo. 2863 De Groene Amsterdammer van 16 April 1932 Kroniek van den dans door J. W. F. Werumeus Buning Volksdansers in lic t Des te sterker de volksdans weer bloeien gaat, tles te meer verwondert men zich over de ver vreemding die dezer dagen bestaat tusschen volksdans en kunst dans. De kunstdan sers, of zij die er zich voor houden, schijnen de oude dansen flauw en zonder beteekenis te vinden ; ten onzent tenminste bespeurt men nog steeds niets van waardeering of onderlinge toenade ring. Deze verblinding want het is niets anders kan alleen geweten worden aan een zich dood staren op eigen onvruchtbare idealen ; wie met open oogen vorm en passen van den volksdans gade slaat, bespeurt weldra dat hij een dansscholing van eeu wen en grondslagen van danskunst inhoudt nieuwer streven 1 1 ? j / \ va Morris dansers (1470) die {naar een oud glas in lood) maar al te yaak mist In de eerste plaats mag men er op wijzen dat het balletrepertoire en de ballettechniek zich steeds gevoed hebben met elementen van den volksdans. ,,Les Sylphides", Petrouchka", de ,,Sacre du Printemps", de Danses Povlotsiennes" uit Prince Igor" etc. zijn voorbeelden; de oudere ballerina's dansten ontelbare veredelde volksdansen. Argentina's dans is uit den aard der zaak weinig anders ; het wemelt in de oude volksdansen van figuren. passen en choregrafische vormen die technisch volmaakter het ABC der ballettechniek vormen. en die ook de jongere danskunst zonder ze als zoodanig te erkennen, en zonder ze dus goed te kennen, benut. Wat zou dus begrijpelijker zijn dan dat de volksdans opnieuw als dansschool aanvaard werd ? In hun simpelheid hebben de dansen choregrafisch prachtige regelmatige en onregelmatige vormen, die ieder danser behoorde te kennen, voor en aleer hij eigen fantaisie den teugel viert; in hun passen bieden zij de schrale en meestal onvoldoende voettechniek van onze jongere dansers een nuttige scholing. Het is de Europeesche danskunst, waar zij de ?oude wegen verlaten heeft, niet voor den wind gegaan. Zij miste de vruchtbare groeibodem, zij is veelal ontworteld, na korte en krampachtige bloei. De groote stroomingen die haar in de laatste halve eeuw nieuw leven brachten, voerden altijd elementen van volksdans mee: de Russische balletten deden dat, de Spanjaarden en Isadora Duncan. i'f>^^^:i^ »s» la -^^-.«sSSSCaiï'llrïOi %4fei ^«W?%>^i^^i^^kBI^ - «s .?^'»jtrfe' \j ?" ? \sSB8v._.': De scheuring, het verlies van het oude verband tusschen volks- en kunstdans, voltrok zich wel licht eerst definitief in den tijd dat het ballet tot dorre kunstmatigheid verviel eii bleef voortleven in een enge wereld van louter techniek. Toen de revolutie van Isadora Duncan begon, kantte zij zich tegen het ballet, en predikte zij een nieuwen natuurlijken dans. Beschouwt men die revolutie historisch, dan werd de strijd gevoerd tegen het slechte ballet dier dagen, en voor een nieuwen volksdans. Vooral dit laatste is weinig erkend; men behoeft zich. naast Isadora Duncan's drama tische dansen, haar lichte kleine dansen slechts te herinneren, en haar neergeschreven idealen, om de waarheid ervan te erkennen. De generaties die na haar kwamen, vonden geen volksdans als voor beeld, of erkenden de herleving niet. Zij erkenden geleidelijk het ballet-erfdeel, zoodra het ballet weer tot bloei kwam: zij zullen ongetwijfeld het erfdeel van den volksdans erkennen, nu deze voortdurend sterker herleeft. Eerst dan. wanneer er weer eenheid gaat heerschen, mag men inderdaad op een waarachtige herleving van den kunstdans hopen. Menige kunstdans drukt zich immers uit in een bewegingstaal, die den toeschouwer nagenoeg onbegrijpelijk is. Het gaat ermee als met zoovele kunstvormen van onze dagen: de kunstenaar vergeet dat hij de menschen iets heeft mede te deelen en te geven, en danst, schrijft, schildert en musiceert maar al te zeer voor en uit eigen Groep Morris-dansers welbehagen. Hij vindt, kort gezegd, den kunstenaar belangrijker dan het kunstwerk. >Engelsche volksdans * * * Het is daarom, dat men zich. na een avond als deze van de Knglish Polk Dance Society, afvraagt of vijf en zeventig procent der moderne dansscholen haar arbeid niet beter konden staken, en haar leerlingen onderbrengen in een goede volksdansscholing. waar zij geen kunstbevliegingen. doch gezonde danslust en lichtvoetigheid zouden kunnen opdoen. Daar tegenover staan bezwaren: de volksdans herleeft weliswaar, doch is nog zeer weinig creatief, nieuwe volksdansen zijn. meen ik, uiterst schaars, en dat is een hachelijk teeken. De volksdans mist verdei', zoowel ten onzent als bij deze ..Knglish Folk Dance Society", maar al te vaak de steun van goede algemeene dansgymnastische ontwikkeling, Komp. armen eii schouders dezer Krigelscheii zijn vaak wondeilijk stijf, bij hun knappe voettechniek. Tenslotte mag het nut van dezen dans ook niet zoo begrepen worden, dat hij het alleen-zalig makend middel is om tot breeder en vruchtbaarder bloei van de danskunst te geraken. Onze tijd heeft nu eenmaal andere vormen en ander tempo, /.ij zal de rijkdom van den volksdans anders ver werken moeten dan een andere tijd. Maai'zij /.al ze in ieder geval moeten aanvaarden. om niet verdei' te verarmen. M<-n kan dus. als matige eisch. voorloop!g deze stellen : dat liistorisclii' kennis van en bekwaamheid in volksdans een belangrijk onderdeel van het onderwijs der dansscholen dient uit te ni'iken. I-In dat niet uit eenige folkloristische of bijkomstige overweging. ni'iar slechts uit deze: dat de volksdans, als voedsel vuur Abingdon-dansers (de oorsprong van den dans van Abingdon gaat tot 1700 terug) een beschaving en een kunst, even belangrijk is \ oor ons voortbestaan als andere geestelijke en materieele eerste levensbehoeften, terwijl men negen-tiende van den huldigen kunstdans kan be schouwen als slecht gemaakt luxe-artikel. Nieuwe Uitgaven Dr. V. M. K. Winters. Eerste hulp bij cerkeersont/emllen. De arts-leider der transportcolonne van liet Xederlandsche Hoode Kruis te Kerkrade heeft een practische brochure geschreven over eerste hulp bij verkeers-ongelukken. Met de toeneming van het snelle verkeer wordt uitteraard ook het aantal verkeersongelukken grooter en dikwijls is het slachtoffer de dupe van een te lang uitgebleven deskundig ingrijpen. Niettegenstaande de voor treffelijke inrichting der hulpposten van het Xeder landsche Hoode Kruis en de hulp van verschillende andere vereenigingen, om de gevolgen van de verkeersongevallen zooveel mogelijk te verzachten. komt het bijna steeds voor. dat er op het oogenblik van het ongeval geen deskundig personeel aan wezig is voor het verleenen van de eerste piactische hulp. In dergelijke gevallen wordt steeds en gaarne hulp verleend: in den regel echter door nietdeskundigen, waardoor het ongeval voor het slachtoffer ernstiger gevolgen krijgt dan bij des kundige behandeling het geval zou zijn geweest. Om dit te voorkomen heeft Dr. Winters een klein. in duidelijke taal gesteld geschrift samengesteld voor alle weggebruikers. Daarin worden de voor naamste ongevallen, die op den weg kunnen voor komen, behandeld; er wordt aangegeven op we'ke wijze moet worden ingegrepen. Knkele verklarende teekeningeii verhoogen het practisch nut van dit boekje. Boekverkooping Hij van Stockum's Antiquariaat (?'. H. J."!?,??:?ling) te 's (iravenhage zal van 22?HU April a.s. een boekverkooping worden gehouden. De biblio theken van 1). P. D. Fabius. C. de Man. Th. J. Dinn. (ï. Iloogenraad en anderen komen in die dagen onder den hamer. Kijkdagen zijn: 1!>. 20. 21 April. Ken catalogus is bij den boekverkooper reeds verschenen.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl