De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 23 april pagina 13

23 april 1932 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

No. 2864 De Groene Amsterdammer van 23 April 1932 13 Dwaze dingen onzer dagen Johanna Schütz-Wolff. Gobelin: Denkende vrouwen" This is calid Fools' Paradise. From the loving fools that dweil in U; Where the great fooi» rule the less, The rest obey, and all do well in U . ." (Quevedo. 1671 Vert.: Hoger l'Estrange). Er is heel veel op het gebied der vrije en toege paste kunsten, dat eigenlijk niet door den beugel kan, maar dat zich handhaaft vanwege het onge wone. Men schijnt in de laatste jaren meer dan ooit te voren het geval was als variant op een veel gezongen film-couplet van kop tot voet op .... het buitenissige te zijn ingesteld met het direct gevolg, dat wonderlijke dingen vaak als ware wonderdaden worden uitgebazuind. Want zóó krankzinnig kan iets niet zijn of het vindt zijn warme verdedigers en aanhangers, want great fools rule the less, the rest obey . . . ." niet waar? Want wat te zeggen-van het gobelin-weefsel van Johanna Schütz?Wolff, dat hierbij als voorbeeld gereproduceerd is .... men ziet daarop twee zich bezinnende vrouwen die meer hebben van bavianen dan wel van menschelijke wezens. Zij steunen het gelaat, dat sterk aan een mislukt mombakkes herinnert, in de rechterhand terwijl de linker twee teenen van den voet omvat. Vom Kopf bis Fasz ...." zooals het liedje luidt overheerscht een lust naar primitiviteit de gansche voorstelling. welke in alle opzichten aandoet als de arbeid van een geesteskranke en waarvan de afbeelding in het bekende, rijk geïllustreerde boek van Prinzhoni (Hans 'Frinzhorn, Bildnerei der Geisteskranken. Ein Beitrag zur Psychologie und Psychopathologie der Gestaltung. Verlag: Julius Springer, Berlin) inderdaad een goed figuur zou maken. Dat neemt echter niet weg, dat ik deze in niet minder dan vier vooraanstaande bladen van vier verschillende nationaliteiten terugvond. Het maandschrift Das Werk" (officieel orgaan van den Bond van Zwitsersche Architecten B.S.A. en van den Zwitserschen Werkbond S.W.B.) gaf tevens een detail daarvan om te laten zien hoe knap de techniek in het werkstuk beheerscht werd, wat inderdaad volkomen juist is, maar niettegenstaande het feit. dat een en ander technisch wel maar a?sthetisch in geenen deele te aanvaarden is zegt de redacteur Toegepaste kunst door Otto van Tussenbroek van voormeld blad l'tter Meyer o.m.: ..Das Aesthetische ist also hier die llauptsache". en hij rekent overigens de gobelins van de reeds genoemde kunstenaresse tot den erfreulichsten und eindeutigsten neuen Leistungen, die dem fast in Verruf geratenen Namen des Kunstgewerbes zn neuer Geltung verheffen . . . ." Ik zou zoo zeggen: dat zijn nu juist dingen die de nijverheidskunst in discrediet brengen i Natuur lijk: het is niet moeilijk zulke lof tuitingen uit den duim te zuigen maar men zij er toch voorzichtig mee, want menigeen sneed er zich mede in den vinger, wat deze zich bezinnende vrouwen overi gens ook gedaan schijnen te hebben, want ze hebben klaarblijkelijk een duimpje" aan. (Zie afbeelding van détail hand en voet !) Ook Talerka's ontwerp voor decoratieve wand schildering toont tal van psychopathologische Kurt Schwerdtfeger. Klok met beelden uit den dierenriem Taterka. Ontwerp voor decoratieve wandschildering eigenschappen zonder echt-.-r de naïeve aantrek kelijkheid te bezitten welke onmiskenbaar acivi zekere onbevangen uitingen van teekenende krank zinnigen eigen is. In tegenstelling m"t het werk van laatstgenoemden doet bij Taterka alles gewild en opzettelijk bizar aan. om nu maar niets te zeggen van het feit dat het lichaam der op het ontwerp afgebeelde eigaret-rookende schoone waar lijk verrassend opmerkelijke anatomische afwij kingen vertoont .... Het is in onze dagen overigens met vele dingen zóó: wat gewoon is wordt voorbijgezien, het ongewone alleen schijnt te kunnen boeien, om van h-t ziekelijk ontaarde nu maar niet te reppen. O.ize tijd staat nu eenmaal in het teeken (peccavi. o Charivavius!) van al wat naar het gedépraveerde zweemt, maar over tijd gesproken: men denke zich een klok. modern, o zér modern en zonder cijfers. Om de wijzerplaat heen zijn de twaalf teekenen van den dierenriem opgesteld, in bladkoper ge dreven dooi' Kurt Rr.hwerdtfcHtr. Daaronder is natuurlijk ook de Stiel1 .... Wat zeg ik;* Ken stier:' Weineen, deze zwaard veger der toegepaste kunst maakte er een doodgewoon melkkoetje van ! Ken zusje van das bescheidene Tier" in hout van den gek lirendel uit 'Priri/.horn's boek (pagina 131. af b. 80). met een kop als een aschemmer en een staart als een braridweerslang. Wat overigens volstrekt geen beletsel schijnt voor een der duitsche beoordeelaars om dit werkstuk als iets zoo bijzonders en persoonlijk* te prijzen. Wat ik zou wenschen? Dat men wat meer gezond verstand toonde in dergelijke dingen; dat Detail van Denkende vrouwen" men het verlangen naar oorspronkelijkheid niet zóó ver dreef (en overdreef !) dat daarbij Fool's Paradise" betreden werd want ik behoor, ondanks mijn voorliefde tot al wat nieuw en jong in den tijd staat, Oode zij dank, nog niet tot the loving fools that dweil in it !" .... Integendeel, ik voel er mij niet thuis. Tentoonstellingen Kunsthandel Frans Buffa & Zonen, Amsterdam. Schilderijen van Lizzy Ansingh. Tot 24 April. Botterdamsche Kunstkring, Rotterdam. Schil derijen door Mare Chagall. Tot 24 April. Kunstnijverheidshuis De Distel", Rotterdam. Schilderijen door G. van Buffelen. Tot 24 April. Kunsthandel Aalderink, Amsterdam. Werk van leden van de vereen. ,.De Spaak". Tot 30 April. Kunsthandel Huinck <t Scherjon, Amsterdam. ? Schilderijen door Luce. Radda en Tobeen. Tot 30 April. Stedelijk Museum. Amsterdam. Fransche Kunst van 1.900 1932. Tot 3 Mei. Kunstzaal van Lier. Amsterdam. Schilderijen door Epi van de Velde?van Brussel. Tot 5 Mei. Kunstzaal Kisseiiloeffel. Amsterdam. Schilderijen door Co lireman. Tot 5 Mei. Kunstzaal J. H. de Bois. Haarlem. Tentoon stelling Fransche meesters. Tot 5 Mei. Nederlandsche Vrouwenclub, Amsterdam. Schil derijen en teekeningen van leden en oud-leden van de Nederl. Vrouwenclub. Tot (i Mei. Kunsthandel Ex- en Interieur", van Baerlestraat 91, Amsterdam. Van heden af is het werk van De Trekvogels" voortaan te vinden in hun permanente toonkamer ,,Ex- en Interieur". Deze groep ambachtskunstenaars bestaat uit: Hie Oarp (leerwerk), Thera Hofstede Crull (aarde werk). Alida Dekker (batiks). Elisabeth Menalda (boekbanden). Jeanne Bieruma Oosting (KxLibrissen), Mies van Os (weefsels), Pieter Starreveld (houtwerk), Cornelia Hoekstra-Vos (sieraden). Detail van de klok

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl